Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

5.12.2010 13:45

Itteeni on jääny naurattaa nää muutamat jutut :D :
käänsin puhallutuksessa vaan kypärän leukasuojaa alas että sain pillin suuhun, poliisi törkkäs pillillä nenään ja tuumas että "perkele ku ei pilli mee millään oikeaan reikään" :D
sitte toinen oli sellane ku itellä oli tyhjä putki kii ekaa päivää ja samantien ajoin moporatsiaan. Siinä oli naispoliisi ja juro mp kyttä ratsaamassa, mp katteli vaan vihaisesti ku putki otti pientä piikkiä ku poliisi käski kierrätellä, kyseinen naispoliisi vaan tuumas että "juu eiköhän tässä vehkeessa oo kaikki kunnossa mutta toi kilpi on vähä erikoisesti" (helikoptereita varten entisen omistajan jäljiltä) ei kuitenkaan rapsuja tullu :D
kaikkein paras on ollu ehkä se ku mulla oli kilpi väliaikaisesti underissa nii poliisit tuli kaupan pihassa kyselee vähä ja siihen sitte keräänty lopulta hirvee määrä porukkaa ja poliisi kysy multa: "onks tää vehje viritetty" sitte joukosta pari alko huutelee että viritetty on ja tappiinsa kaikki teharit ja pytyt löytyy poliisi tuumas tähän: "Aijaa? Voisitte lähtee kävelee vaikka tonne parkkipaikan toiselle puolelle koska mulla ei oo teille yhtään mitään asiaa, ja onko mopo tää viritetty vai ei" kieltävästi tietty vastasin ku sillo oli vielä kurit paikallaa ja asia oli suullisella huomautuksella selvä :D

6.12.2010 23:22

No poliisi pysäytti mut ja pari kaveria, nii sittenku ne huomas mun valon, mikä on omatekemä, nii se naurahteli ja kyseli kuimpaljo makso tehä tollainen jne. sit otti vielä kuvanki siitä :D , en tiiä miks otti kuvan mut ottipahan vaa, en muista tarkalleen mitä se sano ku siit on nii kaua jo.

14.12.2010 21:02

-Gazzu- kirjoitti:No poliisi pysäytti mut ja pari kaveria, nii sittenku ne huomas mun valon, mikä on omatekemä, nii se naurahteli ja kyseli kuimpaljo makso tehä tollainen jne. sit otti vielä kuvanki siitä :D , en tiiä miks otti kuvan mut ottipahan vaa, en muista tarkalleen mitä se sano ku siit on nii kaua jo.

Tais olla poliisi moottorimiehiä :lol:

27.1.2011 19:53

No ei tuu varsinaisesti mieleen mitään mitä ne ois sanonu, mut kesällä ku olin detsillä ajelemassa nii sivarit otti ja pysäytti, halus detsiä käydä testimässä. No, siihen tuli sit sellanen aika isokokonen polliisi kysymään että "Voisinkohan mie lainata tuota siun kypärää kun meillä ei oma kypärä lähteny mukaan?" Voin kertoo että oli muuten aikamoinen näky kun kaapin kokonen ukko yrittää survoo jotain m-koon crossikypärää päähän,nykysin se sama kypärä vastaa melkeinpä L-kokoo :D

27.1.2011 22:35

Viime kesänä oltiin kaverin kanssa kiesillä. Mulla oli sillon alla mun ex manki joka oli reilusti viritetty, 150cc lifan, periaatteessa suora putki, änkkäri oli täysin tyhjä. Kaverilla oli kuriton rieju. Liikenne ympyrästä sujahti mp-kyttä ihan huomaamattomasti meidän taakse ja laitto sitten vilkkua melkeen heti. Sammutettiin mopot tien viereen ja poliisi tuli tutkimaan mun mopedia taskulampulla kun oli vähän hämärää.

Poliisi toteaa: "Ei taida olla vakioputki!"
Minä: "Toi on vaan väliaikainen, vanha hajos ja uus on jo tulossa."

Poliisi halus sitten testata Mankia ja hyppäs mopon päälle. Naurettiin kaverin kanssa kun ei meinannu millään saada poljettua kun niin suuret puristukset. Lopuks se kuitenkin pamahti käyntiin. Poliisi vähän kierrätti ja sammutti sitten.

Poliisi: "Jumalauta mitkä äänet! Miten tällä pystyy ajamaan ilman kuulosuojaimia?!"

Poliisi nousee mankista pois ja kaveri kysyy että "etkö meinaakaan testata sitä?"

Poliisi huutaa heti: "Ootko tosissas? En haluu että mun kuulo vaurioituu!! Vai oisko teillä lainata suojaimia?!"

Siinä sitten kikatettiin kaverin kanssa ihan simona. Pollari heitti mulle meisselin käteen ja sano että alas ruuvaamaan kilpeä pois.

Lopuks kun poliisi valmisteli lähtöään se sano vielä että "Ja katokin sitten että talutat sen kotiin, kyllä mä kuulen kilometrienkin päästä jos se käynnistyy ja kiidän heti paikalle!"

Hyvä homma tossa oli että multa lähti vaan kilvet. Ei tullu veroja tai kortti kadonnut! Oli kyllä hemmetin hauska poliisi, olispa kaikki samanlaisia. 8)

27.1.2011 22:44

ch-poika kirjoitti: Naurettiin kaverin kanssa kun ei meinannu millään saada poljettua kun niin suuret puristukset. Lopuks se kuitenkin pamahti käyntiin.

Kylläpäs iski pahasti silmään tämä. Jos poliisi ei meinannu saaha käyntiin niin mites ite oot saanu? :lol: Veikkaan että sulla ei kummoset siimat aikuiseen mieheen verrattuna ole.

27.1.2011 22:47

^ Tekniikkalajihan se on mutta olihan tuossa kieltämättä vähän liioittelun makua =)

27.1.2011 22:52

^ Pyörät joilla poliisit ajelee käynnistyy napin painalluksella. Ja jos et oo paljoa käynnistellyt tommosta konetta se voi olla aluksi hankalaa, täytyy tietää mitä tekee. Kyseinen pollari oli vähän hukassa, ei ainakaan näyttänyt että poliisi olis paljoa leikkinyt tollasilla vehkeillä.

E: hidas. Ja jos totta puhutaan niin se meni oikeesti melkein sanasta sanaan noin mitä kerroin. Hyviä muistoja jääny käteen. :P

27.1.2011 23:21

Jaa vai että täytyy tietää mitä tekee?? Mä kun oon aina luullu että pitäää vaan polkee.. :roll: Kai sen jo tyhmempikin älyää jos siinä poljin on kyljessä, nappia ei tangossa näy mistä lähtis tulille joten siitä se varmaan sitten lähtee? Tekniikkalajiks en sanois ollenkaan, kunhan polkasee tarpeeks kovasti niin lähtee, tässähän taas ei ollu puhe mistään kaasun oikeesta asennosta, mahdollisesta ryypyn käytöstä vaan että poliisi ei minun ymmärryksen mukaan olisi jaksanut polkea sitä käyntiin.

27.1.2011 23:36

Isompien nelarien kanssa on niin, että jos polkaisee väärin niin kone lyö kiksin takaisin ylös aika lujaa. Näin siis ilman decomppia. Pitää polkaista oikeassa kohdassa koneen kierrosta (tahtia). tämänkin homma vähän eri asia kuin 50cc kakstahti-rutkupaskoilla...

Ja lopetetaan OT tähän.

28.1.2011 15:22

laazeri kirjoitti:Jaa vai että täytyy tietää mitä tekee?? Mä kun oon aina luullu että pitäää vaan polkee.. :roll: Kai sen jo tyhmempikin älyää jos siinä poljin on kyljessä, nappia ei tangossa näy mistä lähtis tulille joten siitä se varmaan sitten lähtee? Tekniikkalajiks en sanois ollenkaan, kunhan polkasee tarpeeks kovasti niin lähtee

:lol:
jo vähän reilu 100 kuutioisesa nelarisa saa hetken ettiä oikiaa kohtaa jos haluaa sen helposti käyntiin. en tiiä onko totta, mutta kaveri puhu jostain lukeneensa että eräs tyyppi oli saanu sääriluunsa poikki polkemalla jotain vähä reilu 200cc rossia käyntiin väärällä tavalla. ite kyllä uskon tämän..

28.1.2011 16:43

Vähän ot, mutta tollanen löyty tuolta mp puolelta:

laser_tk kirjoitti:Pyörä siirtyy nyt talven tieltä talliin, allekirjoittaneen nilkka kun on tukevasti kipsissä, kiitos Husan. Viime viikolla käynnistyspoljin kun potkas jonkun verran takasin, ei siinä paljon ajosaappaat auttanut. :lol:

Eli kyllä niissä isommissa nelareissa vaan se oikee tyyli polkasuun on tärkiä :roll:

28.1.2011 17:31

Tekniikkalajiks en sanois ollenkaan, kunhan polkasee tarpeeks kovasti niin lähtee,

Ja omasta kokemuksesta voin sanoa että tuollainen vanha nelari Condor 350cc moottoripyörä potkasee aika lailla takasin. Meinasin sillon lähteä lentoon kun en oollut semmoseen lainkaan varautunut.

Tosiaan se tekniikka on kanssa yhtä tärkeä, miten sitä potkii käymään. Ei ole mitään järkeä potkia sitä moottoria täysillä jossain puristuksettomassa kohdassa. Se kone pitää pyörittää siihen kohtaan että alkaa puristukset nousemaan, ja sitten hypätä kaikella painolla ja voimalla sen puristuksen päälle.

Eli se polkeminen ei ole ollenkaan niin yksinkertanen juttu kun jossain mopossa, jossa puristuksia ei ole lainkaan verrattuna isompiin nelareihin, ja jossa yhdellä polkasulla se moottori pyörii jo monta kierrosta. Isossa nelarissa kun se moottori hädin tuskin pyörähtää yhtä kierrosta polkasun aikana. Olisi kai tuon ison nelarinkin käyntiin kenkiminen helppoa, jos se kone pyörisi yhdellä polkasulla monta kierrosta kuten mopossa. Miksi niin sitten ei ole rtehty? Olisiko siksi, kun maailmassa ei ole semmosta he-mania joka tuon jälkeen jaksaisi tuota mooottoripyörää polkea käyntiin. Nytkin tuota on jo erittäin raskas polkea.

Tietenkin sen pyörän saisi käymään jos tarpeeksi kovaa polkisi, totta kai. Harmi vaan kun ei ole ketään joka pystyisi niin kovaa polkemaan, että saisi sen koneen pyörimään polkasuilla samalla tavalla kuin mopossa. Tietenkin saat tulla näyttämään, miten saat tuota 350 condorin konetta pyöritettyä. Voi hymy hyytyä, kun koko painolla seisoo polkimen päällä, mutta mitään ei tapahdu. Mutta, tervetuloa koittamaan.

Tuota tekniikan tarvetta ei tajua ennen kun tuodaan joku iso nelaripyörä eteen, ja sitä täytyy potkia käymään.

28.1.2011 17:36

Jo 100cc nelari potkasee siihen malliin takasin että kenkä hajos ja kolahti luuhun, oli muutaman päivän kipeänä. Ja polkeminen on taitolaji, esim 250:iä pitää käynnistellä ihan ylhäältä alas ja silloin kun mäntä on yläkuolokohdassa, muuten ei lähde käyntiin vaikka kuinka polkisi.

28.1.2011 17:43

No tottakai isompia pyöriä pitää polkee harkiten, niissä vähän enemmän puristuksia kun mopossa. Mopoo voit polkee menemään ihan miten haluat, oon itekkin koittanut 300 2-tahtia potkia käyntiin muttei siitä meinannu mitään tulla. Kuitenkin mp-poliiseilla luulis kokemusta olevan poljinkäynnisteisistä pyöristäkin että en vieläkään tule uskomaan etteikö olis mopoo saanut käyntiin. :roll: