4.6.2012 23:50
5.6.2012 12:01
5.6.2012 20:40
12.6.2012 20:37
13.6.2012 1:34
13.6.2012 1:49
Shape kirjoitti:Melkein mopokoulussa saisivat sellaisen antaa mukaan, sillä se auttaa ymmärtämään mopon päälle.
13.6.2012 2:52
13.6.2012 11:26
13.6.2012 12:50
13.6.2012 23:15
Olisi se hyvä, mutta edelleen ei kaikkia kiinnosta. Itellä on tollanen kaveri, sillon kun mopoili, ei mitään muuta sillä osannut tehdä kun ajaa, eikä sitä pätkääkään kyllä kiinnostanutkaan. Koitin sille jotain kerran opettaa, muttei se siinä kauaa jaksanut olla. Aina välillä sen mopo tiirailinTotta, mutta minusta olisi järkevää jos osaisi edes jotain pikku huoltoa tehdä.
kyllä noilla mopoilla nyt aika pitkälle pääsee ilman mitään huoltoa, ja ainahan on sitävarten kavereita/sukulaisia ketkä auttaa. Ottaisitko kaikilta autoilijoiltakin auton pois, jota eivät osaa huoltaa autoaan, vaihtaa öljyä+ suodatinta, jarrupaloja ja nollata huoltovälinäyttöä tietokoneella?Jos ei oikeasti osaa öljyä lisätä koneeseen/tuorevoiteluun tai laittaa renkaisiin ilmaa niin sitten voisi suunnitella jotain muuta kulkuvälinettä, vaikka sitä polkupyörää. Tosin tuskin he osaavat sitäkään huoltaa, minäkin joudun aina korjaamaan siskon ja veljen pyöriä Jos ei kiinnosta huoltaa ajopeliä niin sitten kävelee, jalkoja kun varmaan kaikki osaa huoltaa
27.4.2013 3:29
27.4.2013 14:26
No enpä tiedä, samaa 70-80 lukua noi nykymopot on moottoreiltaan. Ei niihin mitään hitechiä ole tullut.. Vaikka olisikin isä joka on aikoinaan omaa mopoa laittanut niin mopon tekniikka on muuttunut aika paljon. Mopon koko, katteet, sähköjä tullut paljon lisää, sylinterit, putket. Vaikka samalla periaatteella toimivat niin teknillisesti 20-30 vuodessa ne on ihan erillaisia.
27.4.2013 20:01
27.4.2013 20:16
27.4.2013 22:09
Tyylipuhtaasti tietenkin puhuit vain moottorista, vaikka aihe oli jotain ihan muuta, mutta moottorissakin on tapahtunut kummia. Jo pelkästään työstötarkkuuksissa on tapahtunut pientä muutosta, sillä jos peeveeseen rykästiin "joku mäntä sentin toleranssilla" niin sepäs ei passaa nykykoneisiin ollenkaan, tulee mukiin pipi.
No, jos on joskus mopoja kattonut, ei voi olla aivan kädetön. Todennäkösesti jostain löytyy tietoa tohon tuorevoiteluun, niitä kun moottoripyörissäkin on ollut jo joskus 70 luvulla, ja kylillä aina jollain tai jonkun veljellä on ollut moottoripyörä.Tuorevoitelu on yleistynyt räjähdysmäisesti vasta 2000-luvulla, mitenköhän se 80-luvulle jämähtänyt isipappa ymmärtää edes moisen, tai tajuaa milloin se pumppu ilmataan.
Läppävenakin on sellanen että se vaan laitetaan sinne takasin ymmärtämättä sen enempää mikä se on.Sama kasarille jäänyt setämies voi sormi suussa ihmetellä että missäs se imuaukko tuijotellessaan läppäventtiiliä. Oli joo rosseissa sun muissa härveleissä läppävenoja vaikka kuinka, muttei mopoissa.
Vesijäähdytys on ollut autoissa aina, joten todennäkösesti se kasarimies tajuaa miten se toimii. Kuitenkin voidaan olettaa että jos on mopoja sillon roplannut, on jonkunnäkönen käsitys yleistekniikasta ja ehkä autojakin hiukan roplannut.Vesijäähdytys. Aqua ja AX, muuten aika hiljaista ollut, nykyään ei käytetä mitään ilmajäähytystä paitsi skoottereissa puhallinjäähyä, silti vesi yleistyy niissäkin.
Aika pieni ryhmä missä ruisku on. Niissä olisi ehkä ainoa paikka missä mielestäni voisi mennä kasarimieheltä sormi suuhun.Mites sitten ruisku? Skootterimailmassa yleistyy tasaseen tahtiin, erityisesti se suorasuihku.
Eikö noi kärjettömät sytkät jo 80-luvulla olleet ainakin PVissä. Korkealuokkasemmat moottorinohjaussysteemit ei ainakaan vielä taida kovin yleisiä olla.Sytkäpuolella myös muutoksia, enää ei kukaan edes tiedä mikä on kärjellinen sytkä. Digitaalitekniikka rullaa sieläkin, terveisin Moric ja kumppanit.
Väitän, että 80-luvulla mopoa roplannut pystyy nykymoposta etsimään vian. Nykyään on tietoakin törkeesti saatavilla (voi istua koneen eteen, eikä tartte mennä kirjastoon tönkimään), joten jos on hiukan jotain joskus mopolle tehnyt, ja perusperiaatteet ymmärtää, ei pitäisi ongelmaa olla, saatikka jos on jonkunsortin ohjeet tai räjäytyskuvia.Slerpa, väitätkö ihan tosissasi että se 80-luvulla peeveetä viimeksi ropannut isiukko osaa mitään muuta kuin perusperiaatteen nykymopoista?
Autot ovat eri asia. Mopoissa ei ole suuressa osassa ainakaan vielä monta ohjauslaatikkoa, tietokonetta, testipistoketta, tai useita antureita. Sen voin sanoa että auton moottoria 80-luvulla roplannut ei ymmärrä nykyautosta yhtään mitään.Ihan sama juttu autoissa. Eletään herran vuotta 2013
No, mopoissa ollaan vielä suht yksinkertasella tekniikalla liikenteessä vrt. autot. Sentään on koneissa vielä kaasari ja magneetto, eikä ruiskua ja jotain kehittyneempää sytkää. Mielestäni siinä kohtaa menee 80-luvun konekorjaajan ja nykykorjaajan raja, kun tulee ruiskut ja kehittyneemmät sytkät mitä magneettosytkä ja täydelliset moottorinohjausvehkeet. Niin kauan kun pysytään perus kärjettömässä magneettosytkässä ja kaasarissa pystyy ainakin tältä osalta 80-luvun mopoilija korjaamaan nykypäivän kalustoa.Tekniikka on kehittynyt ihan käsittämättömästi.
En nyt sinne haikaile. Väitän että nykymailmassa on monia asioita jotka on paremmin, esimerkkinä vaikka tiedon hakeminen. Ei tartte lähteä kirjastoon, tai mihinkään kylän suuren tietäjän pakeille, pärjää ihan kuin istuu koneen eteen ja painaa selaimen auki. Tietysti moni asia on nykyään mielestäni päin jotain, mikä sillon ehkä on tehty järkevämmin. Suurin miinus nykyisissä mopoissa ja autoissa on tilan vähyys. Voistaisiin tehdä hiukan leveämpiä ja pidempiä nokkia/konetiloja. En nyt väitä että tyhjää tilaa pitäisi olla amerikkalaisittain puoli metriä joka suuntaan, mutta hiukan enemmän voisi autoa ajatella huollon näkökulmasta. No, eihän ne korjaajat niitä kaikkia uusia autoja osta, vaan jotkut ihan muut.. Toinen on kehityksen meno siihen suuntaan ettei hajonnutta komponenttia saa korjattua, vaan pitää ostaa aina uusi kokkare. Koko ajan ollaan siirrytty suurempiin ja suurempiin "osakokonaisuuksiin" joka on omasta mielestäni huono kehityksen suunta. Joskus aikoinaan on latureita käämitetty uudelleen, tämän jälkeen siirryttiin siihen että ostettiin valmiita osia laturin sisään, eikä käämitty itse. Nykyään vaihdetaan koko laturi sen kummemmin sitä purkamatta/miettimättä. Pitäisi joku keskitie löytää tässäkin asiassa.Kasarista, jonne sinäkin tunnut jatkuvasti haikailevan
Samat halogeenit sun muut hehkulamput siellä on, vielä ei ole ollut LED tekniikkaa ainakaan isoissa määrin mopoissa vakionaan. Jännitteen nousukaan ei pane estettä sille, miksei se 80-luvulla mopoja räplännyt kaveri voisi nykyään roplata, jos tästä vielä puhutaan.Sitten jos mietitään niitä mopoja vähän isompina. Mitäs on mopon sähköjen saralla tapahtunut? Valojen määrä on vähän eri kuin 80-luvulla, löytyy vilkkuja ja jarruvaloa, wau. Löytyy akkuja pyöristä, löytyy tehokkaampia sähköjärjestelmiä, 6v romuista ollaan päästy eroon, valot on parantunut huomattavasti erityisesti skoottereissa.
Kuinka suuressa osassa nykymopokannassa on jotain moottorinohjauksia?Meillä on jo osittaisia moottorinohjauksia ks. Dellorton ja Moricin tuotteet, toistaiseksi ne vain valvoo koneen toimintaa suurimmaksi osaksi. Meillä on myös täydellisiä moottorinohjauksia ruiskulla ja kumppaneilla Di-Techeissä.
Ei noistakaan mikään pane estettä sille, etteikö kukaan 80-luvun korjaaja voisi noita korjata. Ei noissa mitään huikean hi-techiä ole.Silloin "kultaisella" 80 luvulla jossa kaikki oli jonkun mukaan paremmin, silloin säädeltiin rumpujarruja ja pikkurillinpaksuisia paiolin keuloja. Nykyään ihmetellään kelluvia jarrusatuloita ja levyjarruja, sekä nyrkinpaksuisia USD-keuloja.