10.7.2010 18:24
Lape kirjoitti:Slerpa_ kirjoitti:Jotka on samanlaiset kun kevareissaVarsinkin mopojen lelujarruilla
Kerropa missä noista sun mopoista on yhtä hyvät jarrut kuin kevarissa? Älä nyt viitti suorastaan paskaa puhua..
10.7.2010 18:57
Slerpa_ kirjoitti:Eipä minun mopoissani missään, mutta vertaa vaikka Yamaha 125 DTn ja 50cc DTn jarruja. 50ccn etujarrulevyn Ø 240 mm ,takajarru Ø 220 mm
Slerpa_ kirjoitti:Joten sanotko että tuossa 125cc vehkeessä olisi huimastikkin tehokkaammat jarrut
10.7.2010 19:02
hassukka kirjoitti:Lape kirjoitti:
Kerropa missä noista sun mopoista on yhtä hyvät jarrut kuin kevarissa? Älä nyt viitti suorastaan paskaa puhua..
No esim aprilian SXässä ja vaikka Derbi 125: siitä vertailemaan, otin vielä kuvatkin.
http://www.mpmaailma.fi/images/1714_der ... _musta.jpg
http://www.aprilia.fi/data/ajoneuvot/ku ... -suora.jpg
10.7.2010 20:54
Uusissa runko on aivan yhtä kestävä kun kevytmoottoripyörän runko, ja käsittääkseni ainoa kohta mikä mopossa virityksessä on heikoilla on moottori, ja tämänhän ei pitäisi vaikuttaa turvallisuuteen kovin suuresti jos kone laukeaa?ehkää mitä haluatte mutta fakta nyt vaan on se ettei mopolla ole todellakaan oikeasti turvallista ajaa kovia nopeuksia.. Eikä siinä ole pelkästään jarruista kysymys vaan koko paketista.
10.7.2010 21:09
Slerpa_ kirjoitti:Eipä minun mopoissani missään, mutta vertaa vaikka Yamaha 125 DTn ja 50cc DTn jarruja. 50ccn etujarrulevyn Ø 240 mm ,takajarru Ø 220 mm.
WRn 125 ccn etujarrulevyn halkasija 240, takana 220.
Joten sanotko että tuossa 125cc vehkeessä olisi huimastikkin tehokkaammat jarrut?
Ja lähteeni on Yamahan suomenkielinen sivu.
Sitten kun vielä on jossain mopoissa näitä tuplalevyjarruja jotka varmasti pysäyttää mopon kun kevarinkin.
Slerpa_ kirjoitti:Uusissa runko on aivan yhtä kestävä kun kevytmoottoripyörän runko
10.7.2010 21:52
No 80-100km/h nopeudessa se runko menee aivan moitteettomasti ilman vahvistusta. Tehoista en sitten tiedä, mutta tässä asiassa ajattelen nopeutta enemmänkin. Luulisin että se mopon runko vakiokevarin tehot kestäisi ihan hyvin, ja sitten alkaa tulemaan ongelmia kun aletaan sitä tehoa enemmän hakemaan.ylläpä tulee melkoista mutua. Onko mopon runko suunniteltu kevytmoottoripyörän tehoille ja nopeuksille? No ei helvetissä ole.
Tuo pitää kyllä täyderllisesti paikkaabsa.Mitä tekeekään hyvillä jarruilla ja alustalla, jos niitä ei osata käyttää?
10.7.2010 23:01
Slerpa_ kirjoitti:Kyllä tuo yksi mäntäinenkin jarru pysäyttää tun mopon vauhdin. Ei sillä mopolla tule pääsemään noin lujaa perusvirityksillä etteikö siinä jarrutusteho riittäisi.
10.7.2010 23:46
Lape kirjoitti:Uusissakin skoottereissa on usein todella pienet levyt.. Isommissa vauhdeissa niiden ominaisuudet vaan yksinkertaisesti loppuu kesken.
11.7.2010 3:09
Mukke kirjoitti:Lape kirjoitti:Uusissakin skoottereissa on usein todella pienet levyt.. Isommissa vauhdeissa niiden ominaisuudet vaan yksinkertaisesti loppuu kesken.
Luin juttua jostain että esim aeroxin jarrut riittävät pysäyttämään mopon 120km/h vauhdista.
Ja meil on superkartissa aeroxista otetut brembon satulat sintteripalat, levyt ovat vain hieman suuremmat ja paremmin jäähtyvät... Ja superkarttihan tunnetusti ei ole hitaimpia ajoneuvoja
11.7.2010 15:09
Siinä tilanteessa on kyllä reaktioajalla enemmän tekemistä kuin jarruteholla, joka on aivan riittävä pysäyttämään tuosta nopeudesta. Nopeammin mopo pysähtyy niillä "lelujarruilla", kun auto omilla jarruillaan, joten onko auton jarrut auton mittakaavassa sitten lelujarruja?Siinä kohtaa ne lelujarrut jäävät pieniksi ja huonosti käy..
Pääsee 70-80km/h vauhtia.Mitkä on perusviritykset ja kuinka kovaa niillä pääsee?
Omassa pysähtyi 80km/h nopeudesta ilman mitään ongelmaa, ja mitään pitkiä jarrutusmatkoja.No pitää olla aika timmissä kunnossa jarrut..Oman roksin saan juur ja juur pysäytettyä siitä 70kmh vauhdista ilman suurempia jarrutusmatkoja..
11.7.2010 18:48
Slerpa_ kirjoitti:Siinä tilanteessa on kyllä reaktioajalla enemmän tekemistä kuin jarruteholla, joka on aivan riittävä pysäyttämään tuosta nopeudesta. Nopeammin mopo pysähtyy niillä "lelujarruilla", kun auto omilla jarruillaan, joten onko auton jarrut auton mittakaavassa sitten lelujarruja?Siinä kohtaa ne lelujarrut jäävät pieniksi ja huonosti käy..
11.7.2010 20:56
Uusi auto ehkä voi yhtä nopsaan pysähtyä, yli 10 vuotta vanhan auton jarrutusmatka tuskin edes alkaa samalla numerolla kuin mopon jarrutusmatka. TÄmä on omien kokemusten mukaan fakta.Suomessahan on näitä vanhajo autoja erittäin paljon verrattuna muihin maihin...Tavallinen auto pysähtyy täysjarrutuksessa _moottoripyörääkin_ nopeammin, ja tämä on fakta.
11.7.2010 22:30
Slerpa_ kirjoitti:Uusi auto ehkä voi yhtä nopsaan pysähtyä, yli 10 vuotta vanhan auton jarrutusmatka tuskin edes alkaa samalla numerolla kuin mopon jarrutusmatka. TÄmä on omien kokemusten mukaan fakta.Suomessahan on näitä vanhajo autoja erittäin paljon verrattuna muihin maihin...Tavallinen auto pysähtyy täysjarrutuksessa _moottoripyörääkin_ nopeammin, ja tämä on fakta.
Ja en niinkään painottaisi sitä jarrujen tehokkuutta onnettomuustilanteessa, vaan ihmisen reaktionopeutta, joka siinä tilanteessa se suurin tekijä on. Monessa tilanteessa et ole edes kerinnyt miettimäänkään jarrun painamista, kun on kolari jo tapahtunut.
En ole vieläkään ymmärtänyt, että miten ne mopon jarrut ovat niin huonot kuin väität? Itellä noista aeroxin bremboista kokemuksia, ja aivan yhtä hyvin pysäyttivät mopon, kun tuon 350 Condorin jarrut pysäyttävät sen.
11.7.2010 22:41
Vanha suurikokoinen perheauto, jarrutusmatka niin pitkä ettei sitä edes kehtaa sanoa. Voi olla että jarruissa häikkää, mutta tuskin todennäköistä kun autokauppias, joka tuon otti vastaan ei huomannut mitään erikoista niissä, ja maksoi siitä ihan hyvän hinnan.0 vuotta vanha on auto on vielä hyvin nykyaikainen mitä jarruihin tulee. Ja väität siis että eroa "vanhan" ja uuden auton jarrutusmatkoissa on kymmeniä metrejä..!
Tämä laittoi silmään. Omassa aeroxissani on kaikki muu kyllä ollut riittämätöntä, ja jarrut toimineet parhaiten...vikaa vian perään.ihQssa Aeroxissa tjsp. on aivan riittämättömät jarrut
11.7.2010 23:01
Slerpa_ kirjoitti:Sen myönnän että olin väärässä kevareiden jarruissa kun vertasin niitä mopon jarruihin, mutta sitä en edelleenkään myönnä että mopon jarrut eivät olisi tarpeeksi tehokkaan mopon pysäyttämiseen vaikkapa 80km/h vauhdeista, ja uusi enska mopo on varmasti myös riittävä nopeisiin tilanteisiin, mutta miten se riittävä sitten määritellään.