Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Talvi

21.11.2012 17:19

Tarkotatteko kesärenkailla nappuloita vai smotoja.

Re: Talvi

21.11.2012 17:40

Molempia. Nastarenkaista tässä on puhuttu. Ei itelläkään oo ollu muussa kun riejussa nastat (surkeat sellaiset).
Ennen sitä oon ajanu talven räxällä ja toisen mankilla, molemmissa nappulat. Kun vertaa räxää ja mankia niin manki on ihan paska ajettava. Pystyssä sillä pysyy mutta se on ihan surkea verrattuna isopyöräiseen.
Räxällä ei ollut mitään ongelmia kun pääsi vauhtiin joka ihmetyttää itseäkin. Loskakelilläkään ei tarvinnu laittaa jalkaa maahan (mitrocin ihme nappulat :lol: )
Mutta riejuun hankin nasta koska ei smotoilla viiti lähtee pelleileen. Uuteenvuoteen asti ajelin smotoilla mut sit piti vaihtaa.
pbt kirjoitti:Miten sitte mulla ei oo ollu mitää ongelmia mennä mankilla vaikka on ollu peilijäätä, uria ja umpihankia. Justiin sataneessa suojalumessa ei oikeen mitroc pitäny :P

Näytäppäs miten teet ton 50km/h vauhista jalat tapeilla normimutkassa.. Eihän mankillakaan ole ongelmaa päästellä menemään, mutta kun vertaa iso renkaiseen ajokkiin se on puolet parempi kuin manki.
pbt kirjoitti:Jos pelkää kaatumista nii turha sitte ei edes kannata istua moponpäälle.

Eipä siitä kukaan tykkääkkään.

Re: Talvi

21.11.2012 18:34

Mä oon yhden talven katukumeilla skootterila ja yhden enskoilla ajanut, nappulat toimii melko hyvin paitsi peilijäällä pito on kyllä aivan olematon, varovasti saa ajella. Nyt tuntuu melkeen luksukselta ajella nastoilla kun kaks talvea ajellut liukkailla renkailla, voi enemmänkin ajaa eikä pelkästään yrittää pysyä pystyssä ja vetää joka mutkaan sivuluisussa. Kaupungissahan nuo nastat/piikit lähinnä on oleelliset, kun autot tamppaa tiet peilikirkkaaksi, harvan liikenteen paikoissa yleensä on pehmeää lunta enemmän jossa nastoilla ei niin suurta merkitystä ole.

Mutta katukumeilla (=smotoilla) en kyllä ajais talvella metriäkään, voihan se aluksi olla kivaa mennä 15km/h takarengas sutien sivuluisussa joka paikkaan mutta sit kun haluaa oikeasti päästä johonkin niin menee vittumaiseksi. Ja se pysähtyminen on melkosta säätämistä jos ei edes nappuloita ole.

Re: Talvi

21.11.2012 18:35

Varmaan eka kerta mototin historiassa kun on ollut näin paljon keskustelua aiheesta joka kuuluu topikkiin :lol: Tai niin voisin luulla kun ei modet ole sanonut..

Väittelyn voi kuitenkin lopettaa näihin päätelmiin: Ilman nastoja pärjää, mutta nastoilla on puolet hauskempaa/mukavampaa/kivempaa/helpompaa.

Tässä topikissa aihe on varsin vapaa joten niin kauan kun keskustelu pysyy jotenkin järkevänä ja aiheeseen liittyvänä, ei liene tarpeen tyrehdyttää sitä.
Vauhtiviivatarra

Re: Talvi

21.11.2012 18:42

radon- kirjoitti:voi enemmänkin ajaa eikä pelkästään yrittää pysyä pystyssä.

Väärä asenne, kyllä nappuloilla voi ajaa normaalistikkin vähän kovempaa mutkiin.

Re: Talvi

21.11.2012 19:07

radon- kirjoitti:Mutta katukumeilla (=smotoilla) en kyllä ajais talvella metriäkään, voihan se aluksi olla kivaa mennä 15km/h takarengas sutien sivuluisussa joka paikkaan mutta sit kun haluaa oikeasti päästä johonkin niin menee vittumaiseksi. Ja se pysähtyminen on melkosta säätämistä jos ei edes nappuloita ole.

Pysähtymis asian kyllä tiedän ja uskon mutta kun ensilumet tuli niin pitihän sitä käydä riejulla smotoilla ajamassa kavereiden kanssa niin ihan normaalia vauhtia pysty ajamaan=kaasu pohjassa melkein koko ajan. Kaverinkin nauro että samanlailla ajoin kun kesäsinki :D Eri asia voi olla jos ajaa jollakin tappiviri derbillä kun se jaksaa jauhaa loputtomiin mutta sehän on laitonta ;) Mutta jos tulee +15cm lunta niin smotoilla ja pikkumopoilla ei mitään asiaa ainakaan maalla edetä.

Re: Talvi

21.11.2012 19:12

jonn kirjoitti:Väärä asenne, kyllä nappuloilla voi ajaa normaalistikkin vähän kovempaa mutkiin.


Kokeile joskus ajaa 60km/h peilijäällä ilman nastoja (jyrkkään) mutkaan, tosin ei siinä nastatkaan paljoa auta mutta nappuloilla siinä joko mennään kylki edellä tai hiljennetään. Jos sitä mopoa kallistaa, etupyörä alkaa poikkeuksetta lipsumaan jolloin hyvin suurella todennäköisyydellä ollaan turvallaan, tiedän sen varsin hyvin kun viime talvena tuli kokeiltua kaikenlaista. Mankilla nyt ei kaadu vaikka yrittäs kun jalat yltää jokajannulla maahan ja painaa niin vähän koko roju, enskalla ei kaadu niin herkästi mutta sitten kun kaatuu niin se on menoa sit, pyörähtäessä varsinkin melkeenpä joka kerta turvallaan.

Re: Talvi

21.11.2012 21:59

Eeikös se ollu semmonen puhe että rengas-asiat rengastopicissa ;)

Re: Talvi

21.11.2012 22:02

Kuka on tarpeeksi typerä ajamaan 60 mutkaan peilijäällä? En tiedä uskailtaisinko itse edes nastoilla ajaa tuota vauhtia mutkaan kun on itsesuojeluvaistoa sen verran jäljellä. Ei ilmeisesti kaikkien päähän uppoa, että jos kiihdyttäessä sutii kunnolla ja jarruttaessa liukuu niin siinä mutkan kohdalla tuskin on ihmeellisesti pitoa sen enempää. Onhan se luisuttelu hauskaa, mutta sen voi jättää suljetulle alueille/sivuteille jossa ei ole vaaraa, että jyrää jonkun yli tai jää itse alle. Tuota kesärenkailla ajamista talvella en kieltämättä ymmärrä. Nappulat menee juuri ja juuri vaikka ei ne kyllä pidä yhtään mutta supermotoilla ei ole mitään järkeä ajaa talvella. Ensin kun pääsee liikkeelle niin jarrutusmatkat ovat hirveän pitkiä. Varsinkin kun katsoo näitä joitakin jotka ajaa auton perseessä kiinni kesärenkailla niin entä jos auto tekeekin äkkijarrutuksen niin yrittäppä saada se 100 kiloinen metallikasa pysähtymään ajoissa kun ei ole renkaissa pitoa. Piti hieman avautua.

Re: Talvi

21.11.2012 23:07

Ei sen tarvi mikään äkkijarrutuskaan olla, ihan kevyt jarrutus riittää :roll: Ei kesärenkailla oo mitään toivoa 40km/h vauhdista sanotaanko nyt edes 40 metrin sisällä saada pysähtymään, jos on liukasta. Skootterilla pysähtyy vähän nopeemmin kun voi käyttää jalkojaki.

Re: Talvi

22.11.2012 1:02

Tuo on totta, skootterilla on se etu että voi vetää molemmat jarrut lukkoon ja jalat maahan ja on hyvä mahdollisuus tehdä tuo vielä kaatumatta, oma mopedi on ainakin sen verran kevyt että jaksaa ihan helposti pitää pystyssä vaikka pyörähtäisikin, olettaen vaan että jalat luistaa samaa vauhtia kun mopo, töppäykseen kaatuu kyllä jos tulee sula kohta.

Nappulat pitää pehmeällä alustalla ihan samalla tavalla kun nappulanastat, nastat puree pelkästään kovaan alustaan (eli juurikin lähinnä kaupungissa tavattu tamppautunut lumi ja jää), muuhun niillä ei ole merkitystä. Riippuu tien kunnostakin niin paljon että uskaltaako ajaa 50-60km/h mutkaan, lumisella tiellä uskaltaa kantatakkin kunnon renkailla jonkun verran (harjottelemalla sen hahmottaa) mutta jäällä ei oikein niin sen takia se kääntyminen menee hankalaksi ja ollaan usein ojan pohjalla tai turvallaan jos ei hidasteta tarpeeksi.

Re: Talvi

22.11.2012 19:03

Rootterilla joo jalat maahan niin pyöritään, ei siinä kaadu paitsi jos tulee sula kohta ja tökkää tai on liian pätkä.

Re: Talvi

24.11.2012 21:18

Eipä kuulu lunta ei..

Taidanpa huomenna vaihtaa kesärenkaat takaisin alle.

Re: Talvi

24.11.2012 21:44

Öhöm.... ÄLÄ!! :D http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/kotka

Re: Talvi

24.11.2012 21:56

Tartteeko kaasarilla olla joku vesikierto talveksi? Itsellä ei ole nyt toiminnassa, kun ne nipat on mulla menny jostain paskasta tukkoon...