Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Talvi

20.11.2012 22:06

Urat on kyllä ihan kivoja kun niitä löytyy tosta keskustasta. Mutta vaikka nasta/piikkirenkailla pääsis joskus ajamaan nii silti semmosia en olis ostamassa koska ne maksaa enempi ku mun mopot yhteensä. Olen muuten serkun skopottimella ajanu jossa oli nastat se vasta hirveetä olikin kun ei oikeen tienny että minne se oikee mene etupää kyllä pysy teissä mutta perä vispas iha miten satuu. Tietysti ainahan se olis parempi semmoset olla mutta jos pelkää että kaatuu nii sitte ei kannata ees lähtee ajamaan. Tulis vaan se talvi nii pääsis vetelee luiskaa.

20.11.2012 23:09

pbt kirjoitti:Olen muuten serkun skopottimella ajanu jossa oli nastat se vasta hirveetä olikin kun ei oikeen tienny että minne se oikee mene etupää kyllä pysy teissä mutta perä vispas iha miten satuu.

No eipä tuo ole hirveesti renkaista riippuvainen asia. Ilman nastoja ei olis etupääkään pysyny tiessä ja vispaillu vielä enemmän :lol: Skopoissa muutenkin saattaa olla aika eksoottiset ajo-ominaisuudet noin niinkun talviolosuhteissa :roll:

20.11.2012 23:59

pbt kirjoitti:Urat on kyllä ihan kivoja kun niitä löytyy tosta keskustasta

Varmaa aika hurja keskusta 3000 asukkaan kyläpahasessa :lol: Jätkä ajaa keskellä peltoa tossumopoilla ja tulee kertomaan pk-seudulla asuville smoto-kuskeille ettei mitään talvirenkaita tarvita :D Tuu käymäs edes täällä pikkukylässä missä mä asun sillä sun kaverin mopolla niin on vähän eri juttu, täällä on niitä nelipyöräisiä kotteroita joita me "kaupunkilaiset" kutsumme autoiksi. Todellisuudessa tämä kotipaikkani on myös melkoinen pikkukylä, 16 kertaa enemmän asukkaita kuin Töysässä :)

21.11.2012 0:08

Manki on kyllä yks paskimmista mopoista ajaa talvella (niinkuin muutkin pienikokoset). Koko tuo hurjan paljon vakautta, ja vaikka piikkirenkailla varustettu manki verrattuna tavallisilla nastoilla varustettuun enduroon on kyllä jotain aivan karmeata. Epävakaa pieni vispilä ja mahdollisesti vielä kova vauhti niin siitä on kyllä ajomukavuus kaukana.

Skootterilla pärjää hyvin kaupungissa, itse tykkään ajella kun ei tarvitse vaihteita sohia ja kunnon renkailla ei jää peilijäälläkään sutimaan liikkeellelähdössä turhia juurikaan. Ja skootterit on monesti kevyempiä kun endurot niin helpompi käsitellä, mutta sen verran isompia kun mankit että ei ole mikään täysi vispilä kumminkaan. Umpihangessahan skootterilla ei pääse mihinkään mutta ei niitä sinne ole tehtykään, tiellä toimii siinä missä endurokin, paitsi sohjokeleillä jolloin enduron edut tulevat paremmin esille.

21.11.2012 9:02

radon- kirjoitti:Manki on kyllä yks paskimmista mopoista ajaa talvella (niinkuin muutkin pienikokoset).

Tämä tuli huomattua itsekkin, nyt kun on ajanu pvllä parit liukkaat. Aivan hirveä ajaa liukkailla.

MiniMies kirjoitti:Ilman nastoja ei olis etupääkään pysyny tiessä ja vispaillu vielä enemmän :lol: Skopoissa muutenkin saattaa olla aika eksoottiset ajo-ominaisuudet noin niinkun talviolosuhteissa :roll:

Hyvin pysyy ilman nastojakin pystyssä talvella. itse ajelin viimetalven lähes kokonaan skootterilla ja sileillä kesäkumeilla. 2 kertaa taisin kaatua: Toinen kun pelleilin alikulkuun ajaessa ja liuuin poikittain alamäkeen ja vahingossa painoin etujarrua :D
Ja toinen kerta kun etupyörä luisti kiveyksen reunaa kun olin kääntymässä kaupan pihaan.

21.11.2012 14:00

Kolmetoista kirjoitti:Jätkä ajaa keskellä peltoa tossumopoilla ja tulee kertomaan pk-seudulla asuville smoto-kuskeille ettei mitään talvirenkaita tarvita

Itseasiassa asun keskellä metsää.. Tossumopot parhaita mutta en oo kyllä kellekkää sanonu ettei niitä tartte?! Kertonu vaan omat kokemukseni ja syyt miksen nastoja osta.

21.11.2012 14:14

Alkaako kiehumaan? Tuo sun tossumopot -lause oli vähän outo.. Tossumopot on parhaita, mutta et oo kellekkään sanonu ettei niitä tarvi?

21.11.2012 14:38

voi juma :D Lukihäiriö onki kiva. Eli korjaan: Tossu mopot on parhaita, mutta en oo kellekkään sanonu ettei nastoja tartte.

21.11.2012 15:29

Kolmetoista, pieni kuittailu on ihan sallittua mutta ei nyt tarvitse väkisin riitaa haastaa.

21.11.2012 15:39

Mankihan menee talvimopona jos ei ole uria :D Ite ku ajelin mankilla talvella niin se lähti saakeli polkupyörän urassakin menemään miten sattuu :lol:

21.11.2012 15:50

Miten sitte mulla ei oo ollu mitää ongelmia mennä mankilla vaikka on ollu peilijäätä, uria ja umpihankia. Justiin sataneessa suojalumessa ei oikeen mitroc pitäny :P

21.11.2012 16:20

Melko varmasti et oo kunnon ajopelillä sillon edes ajanut jos sanot että mankilla on hyvä ajaa epätasasella tiellä, kuten todettu se on uraisella tiellä melkonen vispilä kun kokoajan etupää hakee paikkaansa. Jalat maassahan sillä pitää ajaa, ei sillä kaadu mutta ei sillä ajaminen ole kovin mukavaa.
Auratuilla ja kovilla teillä tossumopoilla on ihan hyvä ajaa, mutta jos on irtolunta vähänkin niin enduro vie voiton selvästi, puhumattakaan mistään lumihangesta.

21.11.2012 16:36

No sehän riippuu mikä lasketaan kunnon ajopeliksi? No joo kyllähän se hakee vähän mutta ei se silti ole mikään ongelma, mutta silti ei tarttenu ajaa jalat maassa. Kyllä sillä pääsi vaikka ei ollu aurattu. Kaippa sillä endurolla pääsis paremmin mutta mulle henkilökohtasesti ihan sama. Jos pelkää kaatumista nii turha sitte ei edes kannata istua moponpäälle.

21.11.2012 16:58

Ite ajanu nyt yhen talven mankilla ja tää on toinen, ja renkaina ollu perus nappulat, riittävästi on pitoja jäälläkin ja maanteitä tulee ajettua jalat tapeilla, samoin keskustas eikä mitään ongelmaa pysyä pystyssä, joka mutkaan vaan luisussa niin ainaki pysyy pystyssä, eipä täällpäin oikeen kukaan käytä enskoissakaan nastoja. Viimme talvena en kaatunu kertaakaan. En ymmärrä niitä, jotka sanoo, et ilman nastoja ei pysy mopolla pystyssä, täysin valetta. Nappuloilla pärjää aivan hyvin talvetkin oli mopo mikä tahansa.

21.11.2012 17:17

Kysehän ei ole siitä ettei ilman nastoja pääsisi, vaan miten paljon mukavampaa on ajaa kun ei tarvitse vetää sivuluisussa joka paikkaan ja on niitä pitoja jäällä oikeasti eikä vain "tarpeeksi" kun ei tiedä nastoista mitään. Jos yhtään arvostaa ajomukavuutta niin silloin hommaa kunnon renkaat, mutta sivuluisussa jalat maassa nyt pääsee vaikka sileillä smotoillakin umpihangessa, vaan ei se enää tervejärkisen hommaa ole.

Itsekin olen kaks talvea ilman nastoja ajanut, ekan talven pelkillä skootterin kesänakeilla, toisen enskoilla ja täksi talveksi ostin nastat enkä kyllä kesärenkailla enää ajaisi metriäkään talvikelissä, on se vaan hieman mukavampaa joskus ajaa eikä luistella.