14.7.2015 14:58
15.7.2015 0:01
16.7.2015 1:10
16.7.2015 9:53
16.7.2015 22:03
18.7.2015 14:21
Mun kokemukset ei tietysti ole kovinkaan kattava otos nuorista, mutta täälläpäin oli monia joille mopo oli tavallaan ilmanen kun sellanen oli jo talossa, tai sitten se oli just se 300 euroa käytettynä maksanut kiinaskootteri.Se että kortti kallistuu 200-300€ on kuitenkin aika pieni summa jos miettii mopon kokonaiskustannuksia, eikä siinä kuitenkaan makseta tyhjästä vaan rahoilleen saa myös vastinetta. Teoria ja ajotunteja.
HYvä huomio muuten, eipä ole moottoripyöriäkään näkynyt hirveesti liikenteessäMopoa ja moottoripyöräilyä vainoaa samat ongelmat, jos olette huomanneet niin moottoripyöriä sitä vasta vähän onkin. Mopoilijoiden määrä on laskenut tasaisesti 2011->2015, mutta moottoripyöräilijöiden määrä on romahtanut täysin.
No entä jos päästäisiin koko tästä moposta eroon ja jo 15 vuotiaana saisi suorittaa kevarikortin? Jäisi tämä turha vuoden 45km/h hinuutus pois+mopon hankinta kustannukset+ajokortin kustannukset ja saisi suoraan vetää 18 vuotiaaksi asti kevarilla?Mitä tulee siihen että pitäisikö mopojen kulkea yli 45 niin olen ennen tätä mopo-opettajan uraani ollut sitä miettä että pitäisi, 60km/h olisi sopiva nopeus, mutta nyt kun on saanut tutustua siihen kuljettajamateriaaliin mitä tuolla teillä liikkuu niin ehdottomasti 45km/h on hyvä nopeus. Se ruumiiden määrä mitä 60km/h mopojen nopeus aiheuttaisi on aivan katastrofaalinen.
23.7.2015 1:52
28.7.2015 0:11
Jätettäisiin mopoiksi maksimi nopeus 45km/h kuten tähänkin asti.Ja mitäköhän kaikille olemassaoleville mopoille tehtäisiin ?
Ei sen enempää mitä nykyäänkään, vai väitätkö että 15 vuotias on niin paljon 16 vuotiasta kehittymättömämpi?Jos jokainen, joka on tällä hetkellä mopokorttia hankkimassa, saisikin ajaa 120 km/h kulkevalla pyörällä, niin siinä vasta syntyisikin tapaturmia.
Nyky-Kevarikortin opetus tietysti.Tottakai, myös kortti olisi silloin ajokorttiluokkaa vastaava ja opetus kattavampi.
A1 kortissa saisi jo jotain vastinetta rahalle. Mopo kun on varsin kelvoton väline oikeen mihinkään pitemmän matkan kulkemiseen järkevässä ajassa.Jos nykyinen M-kortti on jo monelle kallis, niin A1 vasta olisikin... Ja ne kevytmoottoripyörän vakuutukset...
Nykyinen järjestelmä ei ole toimiva. Tai ehkä se toimii jotenkuten, mutta siinä ei ole mitään järkeä.En näe mitään järkeä antaa 15 vuotiaalle moottoripyörää, kun nykyinen järjestelmä on toimiva + mopolla on hyvä harjoitella ajoa liikenteessä.
En oikeen tiiä tosta mopon opettavuudesta. Mun mielestäni sillä 45km/h tientukkeella on ollut huomattavasti enemmän ainakin mulla vaaratilanteita mitä 80km/h virimopolla mikä mulla oli vähän aikaa sen jälkeen kun sain kortin. Todellisuus aukesi vasta kun myin ton virimopon ja otin perintöpapiskan käyttöön. Virimopolla pääsi liikenteen mukana eikä ollut ongelmana paskat pientareet+yliläheltä ohittavat kuorma-autot. Itse koin oloni turvallisemmaksi kun kuljin liikennevirran mukana enkä sen tukkeena.Olen kyllä siinä asiassa samaa mieltä, että mainitsemasi vuoden kestävä 45 km/h hinuutus on melko typerä. Voisi olla esimerkiksi järkevämpää, jos M-kortin voisi korottaa A1:ksi. Mopon ostokustannukset siihen yhteen vuoteen siltikin tietysti jäisivät, mutta toimisi omasta mielestäni hyvänä opetuksena kevytmoottoripyöräkorttia varten ja antaisi tuntumaa liikenteessä kulkemiseen.
30.7.2015 23:18
2.8.2015 22:26
19.4.2016 22:18
19.4.2016 22:24
19.4.2016 22:53
19.4.2016 23:07
19.4.2016 23:29