Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.
20.10.2012 10:54
Käykös näihin vanhempiin (tunturi hopper) samat öljyt ku nykymopoihin?
25.10.2012 20:51
Kääy, käy. Täyssynteettistä lootaan vaan. Ei ol kauhee nirsoja öljyist nää vehkeet
26.10.2012 15:02
mikä olisi parasta dt:n vaihteistoon?
26.10.2012 15:47
Retroilija kirjoitti:Kääy, käy. Täyssynteettistä lootaan vaan. Ei ol kauhee nirsoja öljyist nää vehkeet
Juu tuli ostettuu jotain motulin 10w-40 4t moottori öljyy. Pitäs olla kytkinaineet.
No eipä ollunna miun mopo.
8.11.2012 19:14
Mitkäs olis hyvät öljyt pösöön talveks? Ohjekirjassa lukee et SAE 10w30.. Oisko talveks bel ray exp 10w40 vai pitäskö olla löysempää? Ja miten nuo sitkositeetit menee? Isompi luku on jytäkämpää ja pienemmällä luvulla varustettu on sit löysempää??
8.11.2012 19:20
Iha sama, 10w-40 mp öljy käy hyvin, sen litkumpia moottoripyöräöljyjä ei taida ollakkaan. Ei se öljyn viskositeetti vaihteistossa ole niin kriittistä kuin nelarin moottoriöljy, mutta voi talvea ajatellen pistää vähän litkumpaa tavaraa sisään.
9.11.2012 0:05
SAE-viskositeettiluokitus määrittelee öljyn pumpattavuuden rajalämpötilaa ja muita suureita eli kuvaa öljyn ominaisuuksia. Mitä pienempi numero w-kirjaimen edessä, sitä alhaisemmassa lämpötilassa öljyä voi käyttää. 10w-40 on turvallinen vielä -30 asteen lämpötiloissa. Jälkimmäinen numero liittyy viskositeettiin kuumana. Moottoriöljyillä ja vaihteistoöljyillä on erilainen luokitus, jonka vastaavuuksia voi tutkailla
tietopankin artikkelista. Lisää tietoa aiheesta löytyy esimerkiksi
Teboilin voiteluaineet-esitteestä jossa on kerrottu öljyjen ominaisuuksia. Jälkimmäinen linkki on melko suuri pdf-tiedosto.
9.11.2012 12:18
Okei, tuo selventi jo paljon.
Tommosta litkua löytyy vielä 3l.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/593002/0Mitenköhän toimivaa tavaraa tuo mahtas talvella olla? Jos oikein tuosta ymmärsin ni soveltuu märkäkytkimille eli on kytkin lisäaineet(?)
9.11.2012 19:24
Joo sisään vaan, et sinä sitä toiminnan eroa eri öljyjen välillä huomaa kunhan viskositeetti on oikea.
9.11.2012 21:53
Ok. Pitää sit vaihtaa öljyt kohan lerkeen.
10.11.2012 14:46
Kun tässä kattelin että pieni w-arvo toimii paremmin kylmässä,niin sitten toi bel-ray gear saver ei taida olla talviajoon kovin hyvää? Mikäs olis hyvää öljyä,kun aion ajaa kovimmimmillakin pakkasilla?
10.11.2012 15:44
Vaihteistoöljyissä SAE 75W vasta suurinpiirtein moottoriöljyn SAE 10W-luokitusta. Voit siis huoletta laittaa vaikkapa 75W Gear saveria lootaan.
10.11.2012 15:44
10w toimii vielä -30°C ja sit jotkut moottorikelkkojen tms. 0w toimii -40°C. Itte tuskin ajan edes 30 asteen pakkasissa.
10.11.2012 15:54
32 asteen pakkasella toimi ihan hyvin vielä 10w
10.11.2012 17:15
Vaihteistoöljyn viskositeetti on eri asia kuin nelarin moottoriöljyn. Vaihteistossa pelaa 15w öljykin hyvin eikä se vaikuta käyntiinlähtöön ollenkaan kaksitahtisessa, se öljy siellä notkistuu kyllä kun kone lämpiää. Nelarissa taas jos -30 pakkasessa käytät 15w öljyä niin kone käy hetken ilman voitelua ja ei se siitä tykkää. Paljon jäykemmin pyöriikin kun on jähmettyneet öljyt jotka notkistuu vasta kun kone lämpiää.