15.4.2010 16:00
15.4.2010 17:10
15.4.2010 17:59
15.4.2010 18:33
RaCeR! kirjoitti:Rusina_93 kirjoitti:Eikö se ole niin että jos mopo ei MUKA toimi niin se lähtee esim. katsastus asemalle tutkittavaks.
Mitä jos sanois että toin peräkärryllä mopon kouluun, ja korjaan metallityön luokassa, koska kotona ei ole tiloja/työkaluja.
Tuommosen selityksen ne vois melkeen uskoakin.
15.4.2010 19:07
Peraa_ kirjoitti:ja kyllä voi lähteä kortti, sillä kun "mopo" luokitellaan moottiripyöräksi, niin sen taluttaminen rinnastetaan sen ajamiseen
Tieliikennelain (267/81) 2 §:n 11 kohdan mukaan jalankulkijalla tarkoitetaan jalan, suksilla, rullasuksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin tai vastaavan laitteen kuljettajaa sekä polkupyörän tai mopon taluttajaa.
15.4.2010 19:27
15.4.2010 19:31
15.4.2010 19:41
skobasti kirjoitti:Sillä tavoin, että mopo rinnastetaan siinä vaiheessa(kevyt)moottoripyöräksi, kun kuutiotilavuus ylittää 50cc tai mopon huippunopeus on yli 65km/h. Ja (kevyt)moottoripyörän taluttaminen on Suomen lain mukaan ajamista, jolloin tarvitset A-luokan ajokortin ja kypärää on pidettävä päässä. Sama juttu koskee autoja, kuormureita etc(tietenkin tarvitsee esim. B- tai C-luokan ajokortin tällöin).
Ihan lakikirjasta/finlexistä löytyy nuo pykälät. Menenpäs tässä niitä etsimään(oon kyllä aika käsi käyttämään finlexiä:D)
15.4.2010 21:57
Alqq kirjoitti:Peraa_ kirjoitti:ja kyllä voi lähteä kortti, sillä kun "mopo" luokitellaan moottiripyöräksi, niin sen taluttaminen rinnastetaan sen ajamiseen
Oletko nyt aivan varma tästä? Ainakin tällaista löysin tieliikennelaista:Tieliikennelain (267/81) 2 §:n 11 kohdan mukaan jalankulkijalla tarkoitetaan jalan, suksilla, rullasuksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin tai vastaavan laitteen kuljettajaa sekä polkupyörän tai mopon taluttajaa.
Ymmärtäisin ainakin itse tästä asiat toisin.
Kertokaa toki millä perusteilla mopon taluttaminen rinnastetaan ajamiseen.
-Peteh kirjoitti:Miksi viemään koulunparkki paikalle mun koululla on ollu ratsia ja mulla on mopo aina kaupan parkkipaikal ja siit meen kävelle kouluu noh mikäs siin jos kauppa on 50m pääst koulust
15.4.2010 22:26
15.4.2010 23:59
powerlussa kirjoitti:Jos niitä poliiseja ja sakkoja pitää noin paljon pelätä niin pitäkää ne mopot vakiona..
16.4.2010 0:06
skobasti kirjoitti: Ja (kevyt)moottoripyörän taluttaminen on Suomen lain mukaan ajamista, jolloin tarvitset A-luokan ajokortin ja kypärää on pidettävä päässä. Sama juttu koskee autoja, kuormureita etc(tietenkin tarvitsee esim. B- tai C-luokan ajokortin tällöin).
16.4.2010 8:04
16.4.2010 22:38
16.4.2010 23:39
Inzi kirjoitti:Kovasti viime vuonna puhuttiin ratsioista ym. Kertaakaan mitään sellasta tapahtunu missään lähimailla.
Koittavat pelotella teitä laittamaan mopot vakioiks.
Ja tosiaankin tosta taluttamisesta, voitte vaikka sanoa että isi ajo sen tänne jos ne sinilakit sattuu paikalle pyörähtämään. Eihän ne sitä tietystikkään usko, mutta josseivat voi todistaa että olet ajanut kyseisellä vehkeellä ni mikäs siin.