Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

15.11.2009 23:49

Egiz kirjoitti:
Zuumer kirjoitti:Nooh, turvaväli oli semmoset 10 metriä ja tiellä oli vähän lunta.

Kutsut tuota turvaväliksi? :roll:


Ehen. :P Tarkotin että väliä oli tuon verran ja tiellä oli lunta.

16.11.2009 18:08

Zuumer kirjoitti:Yks aamu kouluun mennessä ajelin auton perässä jossa oli peräkärry. Nooh, turvaväli oli semmoset 10 metriä ja tiellä oli vähän lunta. Yhtäkkiä auto lyö jarrua ja pysähtyy keskelle tietä (kävelytiellä odotti joku että pääsee ylittämään suojatietä). Siinä tuli vähän kiire jarruttaa. Nooh, etu- ja takajarrulla yhtä aikaa jarrutin ja väistin vielä vähän sinne auton sivulle. Jäi siinä n. puol metriä tilaa meiän välille sitten.

Autokoulussa opetettua:
Oikea turvaväli on nopeus (km/h) / 2 = turvaväli (m). Eli kun mopo kulkee esim. 50km/h niin se jaetaan 2 saadaan turvaväli, 50/2=25m.

16.11.2009 18:13

Bronn kirjoitti:Autokoulussa opetettua:
Oikea turvaväli on nopeus (km/h) / 2 = turvaväli (m). Eli kun mopo kulkee esim. 50km/h niin se jaetaan 2 saadaan turvaväli, 50/2=25m.


Juu, mutta enkös jo sanonut että en tarkoittanut välin olevan tarpeeksi iso. Eihän se olis sitten ollu läheltä piti- tilanne jos väliä ois ollu enemmän...

28.11.2009 23:07

Poistettu muutama viesti jota ei sanskritin kieltä tuntematta olisi ymmärtänyt. Koittakaa hieman panostaa siihen kieliasuun.

HoNNddA kirjoitti:Niistä rekan peileistä ei muuten näe mopoa, vaikka mopo pitäisikin ihan ok turvaväliä. Etenkin jos ajaa oikeassa reunassa kaistaa. Eli menkää mahdollisimman lähelle keskiviivaa kun ajatte rekan takana, niin rekkamies näkee teidät.
Pitää paikkansa. Kannattaa huomioida ettei kuorma-autoissa ja osassa pakettiautoja ole lainkaan peruutuspeiliä, josta näkisi suoraan taakse. Osassa on kyllä peruutuskamera jonka saa toimimaan myös eteenpäin ajettaessa, mutta sekin saattaa näyttää vain muutaman metrin auton taakse. Eli aina kun ette raskaan ajoneuvon takana ajaessanne näe auton kuljettajaa sivupeilistä, ei kuskikaan todennäköisesti tiedä teidän ajavan takana.

19.1.2010 17:03

Vähä erilaine läheltä piti tilanne :D:D

Joku autonpesijä meinas osua painepesuril muhun ja kaveriin kun ajeltiin Stormille joskus kesälomalla :D

20.1.2010 22:47

asad kirjoitti:Vähä erilaine läheltä piti tilanne :D:D

Joku autonpesijä meinas osua painepesuril muhun ja kaveriin kun ajeltiin Stormille joskus kesälomalla :D

Se mitää meinannu, se yritti :D

21.1.2010 20:58

Meinasi tänään roska-auton kylkipellit kutsua Derbiä, kun koulumatkalla oli roska-auto keskellä tietä poikittain. Ajoin sitä kohti, vauhtia n. 30km/h, ja ajattelin vain että onko tie liukas enkä kiinnittänyt mitään huomiota roska-autoon tai mihinkään muihin liikenteessä oleviin, kunnes roska-auton kuljettaja painoi tööttiä, huomasin sen ja refleksinä painoin takajarrua, jota ei missään nimessä olisi pitänyt tehdä (jumii pohjaan pienestä painasusta); siinä sitten perä luisussa kohti roska-autoa, kunnes (onneksi) takarengas alkoi jälleen pyöriä ja sain korjattua mopon suoraan. Oikaisin jalkatien puolelle, pysähdyin hetkeksi haukkomaan henkeäni ja jatkoin koulua kohti. ;)

21.1.2010 22:12

eikös se takajarru juuri ole paras tuossa. etujarrulla olisit ollut aika hätäiseen nenälläsi :roll:

21.1.2010 22:48

No ilman takajarrun painamista matka olisi jatkunut varmaan tasaisesti väistämällä roska-autoa tavallisesti :)

22.1.2010 0:36

On tullut huomattua, että kyllä sitä etujarruakin tarvitsee talvella, vaikka aluksi muuta luulin. Takajarrulla tietty tulee hoidettua kaikki kääntymiset ja ristykset, mutta vähänkin yllättävässä tilanteessa se _pieni_ etujarrun painaminen hidastaa kyllä sitä mopoa todella paljon.

22.1.2010 1:16

joo tosin s-motoil en suosittele, mut jos on nastat/ enska nii etujarruu kannattaa käyttää (ei tietenkään lukkoon)

22.1.2010 8:50

Tepitin kirjoitti:On tullut huomattua, että kyllä sitä etujarruakin tarvitsee talvella, vaikka aluksi muuta luulin. Takajarrulla tietty tulee hoidettua kaikki kääntymiset ja ristykset, mutta vähänkin yllättävässä tilanteessa se _pieni_ etujarrun painaminen hidastaa kyllä sitä mopoa todella paljon.



Niin, kunhan kohtuudella sitäkin painaa. Kaikkein tehokkaiten kuitenkin pysähtyy painamalla molempia jarruja, eikä ainakaan lähde luisumaan mitenkään.

22.1.2010 15:46

Motorsport24 kirjoitti:
Tepitin kirjoitti:On tullut huomattua, että kyllä sitä etujarruakin tarvitsee talvella, vaikka aluksi muuta luulin. Takajarrulla tietty tulee hoidettua kaikki kääntymiset ja ristykset, mutta vähänkin yllättävässä tilanteessa se _pieni_ etujarrun painaminen hidastaa kyllä sitä mopoa todella paljon.



Niin, kunhan kohtuudella sitäkin painaa. Kaikkein tehokkaiten kuitenkin pysähtyy painamalla molempia jarruja, eikä ainakaan lähde luisumaan mitenkään.

Niin, tietty tarkoitin että normaalin takajarrun lisäksi kun painaa kepeästi etujarrua, niin jarrutusmatka hidastuu huomattavasti, kun vertaa pelkkään takajarruun.
Mutta kun on tuo aika suuri kaatumisriski, niin pelkkä takajarru toimii talvella usein hyvin

22.1.2010 16:06

HeGee` kirjoitti:eikös se takajarru juuri ole paras tuossa. etujarrulla olisit ollut aika hätäiseen nenälläsi :roll:
Ehkä, jos se olisi kunnossa! Nyt se jumittaa lukkoon jos sitä painaa.

22.1.2010 19:36

joo, ittekki meinasin heittää lipat ku jarrupalat oli jäätyny koviks tms, ja jarru jäi 2 sekunniks lukkoo..