Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.
16.5.2015 17:59
VTT:n tutkimuksessa hyvää tietoa, suosittelen kaikille, jotka on E85 käyttöä pohtineet:
http://www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/20 ... 049-08.pdf
22.5.2015 0:41
Noniin, nyt pääsi kuukauden vianselvittelystä kasvanut vitutus laskemaan kun ajeli pari kuukautta ja taas jaksoi värkätä RE85 -juttuja. Setuppina on nyt viilattu vakio (185° / 65%), Metrakit Thrower, vapariputsari ja laskettu kansi.
Palattiin sorvin ääreen ja alettiin säätämään. Kaasarihan on alimittainen PHVA 14. Säädöiksi valikoitui seuraavat (bensalla käytössä ollut mainittu ensin):
Pääsuutin: 85 -> 106
Neula: A7, 2. lovi ylhäältä -> A7, 5. lovi ylhäältä
Tyhjäkäyntisuutin: 34 -> 45
Ryyppysuutin: 50 -> 50 (ei tarvetta vaihtaa)
Sytytysennakkoa lisättiin noin 5° vakioon verrattuna. Palotila on vakiomuotoinen 0,75 mm squsihvälyksellä.
RE85 surkeasta säilyvyydestä olen kuullut huhuja, mutta tämä kyseinen kanisteri on n. 2 kuukautta sitten haettua ja pelaa edelleen moitteetta.
Mopon käyttäytyminen ajossa muuttui huomattavasti, ja etenkin alaväännöt ovat aivan toista luokkaa nyt. Aiemmin oli ongelmana röpötys ennen piikkiä, joka korjaantui vain laihentamalla seosta niin että piikillä se veti reilusti liian laihalle. Tämä ongelma on nyt poissa ja kaasun voi lätkäistä pohjaan vaikka 4000 rpm kierroksilla koneen vetäessä tasaisesti piikkiä kohden. Tehot ovat nousseet jonkin verran persdynon perusteella.
Mittaan vielä bensankulutuksen ja otan dynokäyrät (samalla setupilla 98-bensalla ajettu käyrä vertailukohtana).
Palaillaan!
25.6.2016 18:40
Polkaistaampas tälläinen vanha aihe ylös;)
Tuli tuossa noin 200km sitten muutettu Keeway F-Act 2009(2t) toimimaan RE85:sella.
Mitään ongelmaa ei ole ollut öljyjen kanssa, vaikka tuorevoitelu on käytössä ja mineraaliöljyä säiliössä!
Suuttimen joutui vaihtamaan 60->75 ja neulaa nostamaan 2pykälällä muihin säätöihin ei ole vielä koskettu.
Tekniikaltaan skootteri on muuten vakio mutta joku tehoputki asennettu.
Tänne olisi tarkoitus päivitellä jos jotain kummalista tapahtuu ja kun tulee lisää kilometrejä.
12.7.2016 19:11
V_T_E_C kirjoitti:Polkaistaampas tälläinen vanha aihe ylös;)
Tuli tuossa noin 200km sitten muutettu Keeway F-Act 2009(2t) toimimaan RE85:sella.
Mitään ongelmaa ei ole ollut öljyjen kanssa, vaikka tuorevoitelu on käytössä ja mineraaliöljyä säiliössä!
Suuttimen joutui vaihtamaan 60->75 ja neulaa nostamaan 2pykälällä muihin säätöihin ei ole vielä koskettu.
Tekniikaltaan skootteri on muuten vakio mutta joku tehoputki asennettu.
Tänne olisi tarkoitus päivitellä jos jotain kummalista tapahtuu ja kun tulee lisää kilometrejä.
Mitäs öljyä käytät?
8.10.2016 23:01
Teboilin(bike) täys synteettistä on tällä hetkellä tuorevoitelu säiliössä.
Lämpimällä kelillä käytin teboilin mineraali öljyä ilman ongelmia.
Toistaiseksi lähtenyt 2polkaisulla käymään vaikka kelit kylmenee ja mopo pihalla yöt.
26.1.2017 12:17
Moro!
Lisääkö tuo E85 paljonkin suorituskykyä 2tahtisessa moottorissa? Mietittiin tässä kaverin kanssa, että jos kokeilisi derbeissä. Ja mitä kaikkea tarvii muuttaa että saisi toimimaan?
Kiitokset jo etukäteen
26.1.2017 21:07
Suuttimia joutuu isontamaan.
Eipähän pelkkä polttoaineen vaihto tehoa juurikaan lisää jollei säädä sytytystä ja laske kantta samalla.
Itsellä ei ainakaan ole ollut ongelmia vaikka E85 olenkin käyttänyt(Keeway f act 2t) muutokset lukeekin tuossa pariviestiä ylempänä.
30.1.2017 16:12
Kyllä se saattaa vääntöä hieman lisätä, ainakin itsestä tuntui siltä. Tosin kantta oli myös laskettu reippaasti ja sytytystä aikaistettu n. 5 astetta vakiosta koska ihan eri luokan puristuskestävyys etanolilla. Öljyksi suosittelen klotzin tuotoksia. Itellä oli siis myös e85-Derbi aiemmin.
9.4.2017 18:37
Jatketaas tuosta re85 keeway kokeilusta.
Mopo oli pihalla koko talven re85 tankissa ja kaasarissa käyttämättömänä. Mopo ei lähtenyt ilman startti pilottia käymään mutta, kun lähti käymään niin kaikki toimii normaalisti. On myös lähtenyt sen jälkeen ilman ongelmia käymään "vanhalla" re85.
Kun kelit lämpenee rupeaa mopoon taas tulemaan kilometrejä, edelleen aijon jatkaa re85 ja tuorevoitelulla mineraali öljyjen käyttämistä!
25.5.2017 22:03
loistavaa pioneerityötä tässä ketjussa.
täälläkin yksi suzuki pv taitaa muuttua re85 käyttöiseksi
Oletteko nostaneet puristussuhdetta myös? Mihin asti?
26.5.2017 19:48
Omasta keewaysta otin 3mm kannesta pois, puristuksista ei sen tarkempaa tietoa(sähköstartti ei jaksa pyörittää enää).
Mukavasti tuli kierrosherkkyyttä lisää!
27.5.2017 14:23
Puristussuhdetta voi mun tietääkseni nostaa mukavasti sinne 14-15:1 tienoille, etanoli kyllä kestää. Tietysti toi geometrinen puristussuhde on siitä vähän monimutkainen käsite että se ei ole sama kuin "oikea" puristussuhde. Aukoistahan pääsee seosta männän liikkeen aikana suuntaan ja toiseen, ja mm. putki vaikuttaa siihen toteutuneeseen puristukseen. Kuitenkin 14:1 sanoisin turvalliseksi.
11.9.2017 9:10
Tuli tossa viikonloppuna otettua sylinteri irti ja takistettua mitä 5tkm re85 ja teboil 2t mix öljyä on tehnyt koneelle. Mäntä on aika valmiin näköinen, mutta ajetaan niin kauan kun käy!
Männällä on yhteensä 15tkm ajettu.
16.9.2017 21:59
Tuohan näyttää siltä et ois jokusen kerran kevyesti koittanu leikata kiinni.
Eli ei normaalia kulumisjälkeä.
Ilmeisesti kehnosta öljystä johtuu.
On vaan tullut nähtyä jokunen mäntä joka on ollut sen näköinen, kuin olis leikannu muutaman kerran.. näillä ajettu just jollain teboil 2t mixillä ja 2% seoksella (tai tuorevoitelu).
Paras oli kun männän helmat oli kuluneet ihan loppuun voitelun puutteesta (huono öljy) ja lopulta leikannu kiinni kun palasia irtoillu ja jääny väliin.
Normaalisti siis helmoissa ei ole mitään leipomisjälkiä eikä 'montaa kymppiä' kulumaa edes 15-20tkm jälkeen 50cc 2-t mopossa
(vakio tai teharin kanssa, kunhan ollu edes sinne päin säädöissä)
25.9.2017 16:10
Tällee lievästi aihetta sivuten, eihän kellään oo kokemuksia metanolin käytöstä mopossa
Itteä vaan himottas testailla kun kyseistä litkua sattuis varastossa olemaan muutama kymmenen litraa...