Olen jo pari päivää tutkinut viestiketjuja ilman tuloksia, joten sori jos tulee toistoa (olen myös yllättynyt että nimimerkki jota viimeksi käytin n. 8v sitten vielä löytyy
).
Eli jos mopo / skootteri kulkee yli 65 niin kevarivero tulee ja tuurista riippuen korotettuja vakuutuksia. Poliisi voi viedä kilvet jo alemmissakin nopeuksissa olosuhteista riippuen.
Mutta entä jos on jo iso-A, voisinhan ostaa vaikka kurittoman 1000cc kyykyn ja kykyni ajaa sitä olisi riittävä..? Edellä mainitut seuraukset kun ovat hallinnollisia seuraamuksia, eivät varsinaisia rikoksia. Sakot tietty saisin ajamisesta katsastamattomalla / vakuuttamattomalla ajoneuvolla (kevariksi muutettu mopo), mutta en millään keksi, mihin muuhun rikokseen syyllistyn - tai varsinkaan, miksi multa pitäisi ottaa kortti pois (meni se mopo sitten 60 tai 70 km/h).
Ottaen huomioon:
- Skootterini pakoputki on e-hyväksytty tarvikeosa, mutta kuriton:
--> Saavutettu teho ja nopeus ovat juuri ne, mitä valmistaja on tarkoittanut (tästä Giannellin Luxeburgissa stämpätty todistus matkassa)...
JOTEN - Mua ei voi syyttää liikenteen vaarantamisesta sillä perusteella, että skootterin rakenne tai jarrut eivät kestäisi ko. nopeuksia tai tehoja, koska hyväksytty muualla EU:ssa.
- Ajan about sallittuja nopeuksia (esim. 60 --> ~60-65, vastaavasti en myöskään kaahaile kaasupohjassa 40 aluella).
- Nopeuden katson kalibroidusta Sigmasta, n. 68 km/h testasin saman pätkän kumpaankin suuntaan ajaen ja hitaamman valiten (painan tosin 95kg, joten toivon mukaan testaava poliisi ei ole anorektikko
).
- En (enää) harrasta nuoremman sukupolven suosimia ulkonäköparannuksia, vaikka toki mopo-kevariaikoina roiskeläppä näytti aivan kammottavalta
Eli kysymykseni: Onko ensinnäkään juuri riskiä, että jäisin kiinni (pk-seudulla)? Ja, jos niin sattuu käymään, niin ei kai se kohdallani tarkoita kortin hyllyttämistä? (tarvitsen AB-korttia muuhunkin kuin kesän huviajeluihin) - jos riskit ovat merkittävät, niin täytyy kai asentaa jokin "taikanappi" rajoittamaan huippuja...