Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Mopouutiset

3.7.2013 13:30

Naurettavaa. Haluan vain nähdä sen kun poliisit alkaa kyttäämään onko mopot katsastettu, kun eivät ne niitä tee autoillekkaan.
Noh, byrokratia rullaa ja kun vastaavia säädöksiä tehdään niin tämähän tulee johtamaan vääjäämättä siihen, että porukka ajelee ilman korttia, katsastamattomilla vehkeillä ja luultavasti ilman vakuutustakin (kun ilman ajokorttia ei saa), varsinkin kun poliiseja vähennetään jatkuvasti niin kuka noitakin valvoo, ei kukaan. Eli siis pian ollaankin samassa tilanteessa kuin itärajan takana.

Re: Mopouutiset

3.7.2013 13:43

Hehheh, eipä onneksi itse tarvi kärsiä mopon katsastamisesta... Mutta tuo moottoripyörien katsastuspakko kyllä vituttaa.... :roll:

Re: Mopouutiset

3.7.2013 14:55

radon- kirjoitti:kun eivät ne niitä tee autoillekkaan.

Kerran noin sanot niin perusteluita miten niin ei?

Re: Mopouutiset

3.7.2013 16:55

Ja tällä myös saadaan moottoripyöräilijöitten kanta laskemaan alemmaksi puolella varmaan.
Tai tiedä sitä sitten, kilvettömiä saattaa näkyjä tuohon aikoihin liikenteessä kun pitäisi olla joka vuosi katsastamassa..

Ite ainakin ajan kortitta ja kilvettä, jos tuohon aikaan isomman pyörän joskus hommaan..

Re: Mopouutiset

3.7.2013 17:12

Ja mopoissa tuo ei varmasti vaikuta paskaakaan, katsastukseen kuntoon ja vakioksi. Katsastuskonttorin pihalla taas viritykset takas ja menoksi.

Re: Mopouutiset

3.7.2013 18:41

Kieltämättä aika odotettu päätös mopojen osalta. Työkseen "joutuu" myös mopoja huoltaan ja kyllä ne ovat hyvin usein joiltain osin puutteellisia. Pääosin valojen ja äänien kohdalta löytyy sanottavaa, myös valitettavan usein jarruissa moitittavaa.

Ihan hyvä päätös.


radon- kirjoitti:Haluan vain nähdä sen kun poliisit alkaa kyttäämään onko mopot katsastettu, kun eivät ne niitä tee autoillekkaan.
Olet kyllä väärässä tämän suhteen, kyllä sitä valvotaan ja usein pysäytetäänkin pelkästään siitä syystä.

Re: Mopouutiset

3.7.2013 23:40

Riippuu näemmä paikkakunnasta aika vahvasti. Noh, mikäpäs siinä, pysäytyksen jälkeen suoraan konttorille ja kilvet takasin. Täällä päin nuo tuntuu lähinnä juoppoja ratsaavan sen harva päivä kun poliiseja ylipäätään näkee, toki jossain kehäkolmosella asia voi olla toisin, sen suhteen perun puheeni.

Re: Mopouutiset

4.7.2013 0:55

Siis onhan tuo katsastuspakko hyvä asia mopojen kohdalla. Liikenteessä näkee niin monta _hirveässä_ kunnossa olevaa mopoa, mitkä ei todellakaan oo hyväksi siellä. Tälläki kylällä näkee niitä mopoja missä ruoste kukkii ja jarrut ei toimi... :roll:

Tulis vaikka semmonen katsastus aina että päällisin puolin katotaan että jarrut ja valot sun muut tärkeimmät jutut toimii, mutta mitään tyyliin hammasrattaiden piikkien laskentaa ei tulis, eli semmonen vähän ''rennompi'' meininki.

Re: Mopouutiset

4.7.2013 1:43

Tjaa a. Tämmöstä ne keksii.
Ihan päällimmäisenä tulee mieleen että mitä tämä tekee moto kaupoille. Luulisi äkkiä olevan niidenkin talous kuralla. Mp/mopo kortin saaminen on nykypäivänä niin kallista, ja hankalaakin, ettei siihen ihan jokaisella riitä resurssit. Sitten kun pitäs maksaa verot ja vakuutukset. Ja nyt vielä katsastuskin. Taitaa aika monella mennä autokortin odotteluksi.

Re: Mopouutiset

4.7.2013 20:22

En ymmärrä kyllä miksi täällä mopopuolella itketään tästä, on niin helppo pitää valot ja jarrut kunnossa, ja vakioksi saa 5min. Ellei ole joku prorace pytty siellä kultasine kansineen herättämässä inssin mielenkiintoa :lol:
Eri asia tuolla mp-puolella, muuten sama mutta "kuristetuksi" on vaikeampi laittaa, varsinkin jos on peukalo keskellä kämmentä niin joutuu käyttämään liikkeestä. Mutta voisin kuvitella ettei katsastusukko sano mitään jos siedettävät äänet. Mutta tiedä ennen ku näkee.

Re: Mopouutiset

4.7.2013 20:52

Syitä miksi kaksipyöräisten katsastus kuulostaa huonolta uudistukselta:
-realistinen ajokausi moottoripyörällä on Suomessa noin 4-5kk
-edellisestä johtuen pyörien ensirekisteröinti painottuu alkukesään jolloin pyöräkauppa käy vilkkaimmillaan
-jos katsastus on suoritettava vuosittain viimeistään ensimäisen käyttöönoton ajankohtana kuten autojen kohdalla on käytäntönä, katsastusasemat ovat todella ruuhkaisia alkukesästä
-samaan aikaan myös mp-huolloissa on kiireisin aika
-saavutettu hyöty on verrattain pieni suhteutettuna teknisten puutteiden osuuteen onnettomuuksissa - kännissä ja vastuuttomasti voi edelleen ajaa vaikka menopeli olisikin tiptop-kunnossa
-katsastuksen tarkkuudessa on suuria eroja, kuten mopopuolen katsastustopikkia lukemalla selviää - kaikilla ei valvontakatsastuksen yhteydessä ole suoritettu edes koeajoa
-selvää näyttöä katsastuksen merkittävästä hyödystä ei ole esitetty, tässä kohtaa lisätään kustannuksia, vaikeutetaan harrastusta ja kulutetaan ihmisten aikaa saavuttamatta juuri mitään konkreettista hyötyä

Itkeminen ei johdu pelkästään virittämisen vaikeutumisesta vaan siitä että kyseessä ei ole järkevä uudistus. En myöskään ymmärrä miksi mp-puolella pitäisi itkeä yhtään enempää sitä että menopelin on oltava kuristettu tai vaimentimien lain mukaiset. Jokainen voi tarkistaa ajokortista ja rekisteriotteesta millaista ja minkä tehoista pyörää on oikeutettu ajamaan, ihan turha itkeä siitä että voimassa olevien vaatimusten noudattamista aletaan valvomaan.

Re: Mopouutiset

5.7.2013 0:33

Tuo moottoripyörien katsastus on ainakin ihan naurettavaa.. Liikenteessä olevat on melkein aivan jokainen hyvässä kunnossa, ei kukaan ole niin idiootti ettei pidä moottoripyörää kunnossa ja vaarantaa oman henkensä..

Re: Mopouutiset

10.7.2013 22:43

Tämä mopojen katsastusasia on kyllä yksi tapa kalliiden mopokorttien joukossa, millä saadaan koko nuorten mopoilu ajettua alas. Mopo on aina ollut halpaylläpitonen, helppokäyttöinen sekä vaivaton kulkupeli. Nämä on mopojen suurimpia valtteja verrattuna autoihin, tai mihinkään muuhun moottorilla kulkevaan kulkineeseen, ja nämä ovat mahdollistaneet sen, että nuorilla on ollut varaa ajella noilla. Jos mopoilun aloituskustannuksiin jo nyt lisättiin pari sataa euroa "tyhjää" maksettavaa, ja nyt lisätään arviolta 60-70 euron luokkaa vuosittaisia "tyhjiä" kuluja, on kynnys aloittaa mopoilu paljon korkeampi mitä ennen. Ennustan että mopokanta kuihtuu pelkästään noihin moottoreista kiinnostuneihin ihmisiin, sen sijaan että mopolla ajaisi melkein koko 15 vuotiaitten ikäluokka, niin kuin silloin muutama vuosi sitten kun itse mopokortin sain. No, ei muuta kun nuoret kotiin ja koneelle.....

Mopojen katsastuksen voi mielestäni rinnastaa jossain määrin polkupyörän katsastukseen. Niistäkin, erityisesti nuorten ja lasten ajamista, on tosi iso osa jarruttomia tai muuten paskassa kunnossa. Koskakohan tulee laki, missä polkupyörät pitää rekisteröitä ja katsastaa joka vuosi....Ei varmaan tällänenkään hulluus kovin kaukana ole.

Moottoripyörän katsastus on vielä naurettavampaa mitä mopojen. Kuitenkin nykyään kutakuinkin kaikki moottoripyöräilijät harrastavat moottoripyöränsä näpräilyä ja huoltoa, sekä pitävät pyörästään hyvää huolta. Enää ei ole niitä nimeksikään kun vaan ajaa sen kummemmin ajattelematta tai ymmärtämättä, kun ei ole varaa autoon.

En ymmärrä kyllä miksi täällä mopopuolella itketään tästä, on niin helppo pitää valot ja jarrut kunnossa, ja vakioksi saa 5min.
Koska en halua maksaa satuinnaisista mopoiluistani 70 euroa vuodessa katsastusmaksuja, ja pähkätä aina ennen ajamaan lähtiessäni, että "oliko tää nyt leimassa vai ei".

Riippuu näemmä paikkakunnasta aika vahvasti.
Niin riippuu, ei täälläkään mitään katsastuksia tarkistella.

Re: Mopouutiset

10.7.2013 22:52

Slerpa_ puhut täyttä asiaa. Olin itsekkin ajatellut kirjoittaa varsin samankaltaisia ajatuksia, mutta sinähän osasit pukea nuo sanoihin paljon paremmin. ;)

Mikä on enään tänä päivänä ideana mopon ja kevytmoottoripyörän erottelemisessa 2 eri kortiksi?
Ennen se on varmaankin ollut juuri se, että mopo on halvempi ja pienempi. Nykypäivänä näin ei kuitenkaan ole. Mopokortin hinta vastaa lähes kevarikorttia, ja uusien pyörien hinnatkaan eivät ole kovin kaukana toisistaan. Eikai ne todella ajattele että siinä vuodessa "kasvaa" niin että olisi jotenkin kykenevämpi kuljettamaan isompaa pyörää?
Mopoista tulee aivan järjetön ajoneuvoluokka jos sille asetetaan vielä lisää rajoituksia.

Re: Mopouutiset

11.7.2013 0:11

Minä henkilökohtasesti oon sitä mieltä, että mopokortin vois unohtaa kokonaan (samoten kun mopoauto) ja pistää ne ajettavaksi piikkikortin alle. Mahdollisesti voisi tehdä sellaisen rajoituksen, että A1 kortin vois ajaa jo 15-kesäsenä mutta ei sais ajaa kuin 50cc, 16-vuotiaalle piikkisten ajo-oikeus napsahtaisi automaattisesti ilman erillistä merkintää. Hintaahan tämä tuo lisää, mutta en äkkiseltään keksi muuta ratkaisua mikä olisi (omasta mielestäni) järkevä, ja edes joissain määrin toimiva. Mopokantahan on nykyisinkin jo varmasti vähentynyt dramaattisesti siitä, mitä se oli vaikka 5 vuotta sitten, juurikin tuon kortin kalleuden takia ja jos vielä katsastusta pukkaa niin luultavasti niillä ei aja kohta enää kukaan.

Mutta rahaahan valtio (tai tarkemmin EU) näistä haluaa, ei niillä mitään merkitystä käytännön kannalta ole. Missähän vaiheessa tulee sitten traktorien, työkoneiden jne katsastus pakolliseksi, kun tuosta polkupyörästäkin tuli jo puhetta. Naurettavaa tämä vain on, toivon mukaan tälle joskus vain saadaan loppu (kunhan tämä ahneiden päättäjien unioni hajoaa, joskus hamassa tulevaisuudessa).