15.8.2014 22:19
15.8.2014 22:38
16.8.2014 14:00
Jos se kestää bensaa, se kestää myös tota e85 bensaa? Eikös se bensa ollut pahempi syövyttäjä mitä toi e85?Varmista että polttoainepuoli kestää E85:sta!
Miksei bensa tee samaa? Eikö bensakin liuota öljyä aika tehokkaasti?Bensamoottorihan saa käydä vaikka kuinka rikkailla mutta etanolivehkeet ei saa!
Liian rikas seos etanolimoottoreissa johtaa palotilan kauimmaisiin nurkkiin jäävään palamattoman seokseen joka huuhtoo öljykerroksen sylinteriseinämiltä, mikä lyhentää sylinterin ja männän käyttöikää!
Säätääkö ihmiset mopojakin jo laajakaista lambdalla??? Eihän tuo sijoitus hukkaan mene jos tollasen ostaa ja aikoo autojen kanssa myöhemmin roplailla, mutta ei ainakaan mulle olisi tullut mieleenikään sillon 16 vuotiaana maksaa 200 euroa yhdestä mittarista. Eipähän silti vieläkään ole tota tullut hankittua, vaan kapeakaista+ yleismittari yhdistelmällä mennäänOsta se laajakaista-lambda. säädä tyhjäkäynti lambdan arvoksi 1.0, ja rasituksessa ei sopisi nousta yli 0,8. Etanolipolttoaineilla moottoriöljynvaihtoväli +30% aijemmin
Eikö ennakkoa kannattaisi ennemminkin vähentää siihen pisteeseen että kiihtyvyys alkaa huononemaan, ja sitten säätää vähän takasinpäin? Ei vaaraa nakutuksesta kun mennään pienimmillä mahdollisilla ennakoilla. Ainakin autojen kanssa, se ero kiihtyvyydessä siellä nakutuksen rajalla ja tolla tavalla minkä mainitsin säädettynä ei ole mikään iso. Kuitenkin moottorin kestävyyden kanssa tolla on paljon tekemistä. Esimerkiksi talvella voi antaa enemmän ennakkoa moottorin nakuttamatta, kun taas kesällä helteellä se mosa voi nakuttaa koko ajan hiljaa kuskin huomaamatta ja kuulematta mitään.säädä lisää sytytysennakkoa. säätö kannattaa tehdä nakutusluurien kanssa, eli ennakkoa lisää niin kauan että alkaa nakuttaa, ja sit vähän takapakkia
16.8.2014 22:06
etanoli kuivattaa/hapettaa joten vanhat hapristuneet letkut ja kaasuttien tiivisteet ovat ainakin autoilijoilla ruvenneet vuotamaan kun ovat 98->e85 muutoksen tehneet. toisilla ovat toimineet vanhoilla, siksi siis varmistaSlerpa_ kirjoitti:Jos se kestää bensaa, se kestää myös tota e85 bensaa? Eikös se bensa ollut pahempi syövyttäjä mitä toi e85?
Bensa moottorissa sielä sylinterissä on sitä polttoainetta noin 30% vähemmän verrattuna e85 koneeseen. Ja jos se etanoli pesee karstatkin sieltä moottorista niin kai se sillon paremmin pesee?`mutta tämä taas voi johtua tuosta että sitä on enemmän sielä sylinterissä. tää on taas tämmösta arvailua, paremmin tietävät selittäköön ilmiönMiksei bensa tee samaa? Eikö bensakin liuota öljyä aika tehokkaasti?
Säätääkö ihmiset mopojakin jo laajakaista lambdalla???
Hyvä että huomautit! tosiaan tuolla säädöllä moottorista käytännössä otettu maksimaalinen teho YLÄkierroksilla. Toisaalta miksipä ei, mopoilla ajetaan aina muutenkin hana auki kierrokset tapissa? . Tällähän saattaa jopa hävitä tehoa riippuen putken,nokan, yms mitoituksista. riippuu taas niin monesta tekijästä.Eikö ennakkoa kannattaisi ennemminkin vähentää siihen pisteeseen että kiihtyvyys alkaa huononemaan, ja sitten säätää vähän takasinpäin? Ei vaaraa nakutuksesta kun mennään pienimmillä mahdollisilla ennakoilla. Ainakin autojen kanssa, se ero kiihtyvyydessä siellä nakutuksen rajalla ja tolla tavalla minkä mainitsin säädettynä ei ole mikään iso. Kuitenkin moottorin kestävyyden kanssa tolla on paljon tekemistä. Esimerkiksi talvella voi antaa enemmän ennakkoa moottorin nakuttamatta, kun taas kesällä helteellä se mosa voi nakuttaa koko ajan hiljaa kuskin huomaamatta ja kuulematta mitään.
18.8.2014 17:47
J11 kirjoitti:Muistaakseni jollain Civic foorumilla oli tehty penkitystesti E98 v. E85. Tehoeroa oli 3% E85:n eduksi. Eli 3% lisää tehoa.
Ainoastaan polttoaine-ilmaseos säädettiin kohdilleen molemmilla polttoaineilla.
18.8.2014 18:35
tää on taas tämmösta arvailua
18.8.2014 22:42
18.8.2014 23:23
@Reetuhai2 Se oli sen testin idea, testata pelkän polttoaineen vaikutusta tehoihin.
E85:n idea katukäytössä on;
-edullisuus
-ekologisuus (päästöt pienenee)
Noilla taas ei ole mitään yhteyttä toisiinsa, tai on sen verta että lambdalla voidaan ohjata ruiskua. Voidaan sillä ohjata kaasutintakin mutta se on jo toinen juttu.Toi lambda anturi juttu, mitä kerroit ekassa viestissäsi, on oikeastaan turha mopoissa, näin yleisesti sanottuna. Suurin osa mopoista käyttää kaasutinta, ei ruiskua. Toki niitä ruiskumopojakin on.
Tai sitten niitä letkuja, mitkä on kovettuneet siihen asentoon mihin ne tehtaalla on joskus joku asentanut, mennään nyt vääntelemään ja kääntelemään ja ne hajoaa siinä. Samaan tapaan kaasarin tiiviste. Se on ollut siellä autossakin 20 vuotta, nyt kaasutinta avataan, vaihdetaan neuloja ja suuttimia pariin kertaan ja laitetaan kiinni. Todennäkösesti se tiiviste ottaa siinä kohtaa itteensä ja vuotaisi ihan bensallakin.etanoli kuivattaa/hapettaa joten vanhat hapristuneet letkut ja kaasuttien tiivisteet ovat ainakin autoilijoilla ruvenneet vuotamaan kun ovat 98->e85 muutoksen tehneet. toisilla ovat toimineet vanhoilla, siksi siis varmista
Olisko niin ettei sitä karstaa vaan tule siitä etanolin palamisesta lisää sinne koneeseen (kun se etanoli kerta palaa puhtaammin) jollon ne vanhat bensakarstat vaan palaa pois?Ja jos se etanoli pesee karstatkin sieltä moottorista niin kai se sillon paremmin pesee?
Se lambdan sijoittaminen sinne pakoputkeen on eka hankala kohta. Jos kattoo jotain 50cc mankin putkea, se lambdahan vie siittä virtausalasta ihan törkeesti tilaa. Voidaanko tulosta pitää luotettavana kun pakoputkessa on lambda tukkimassa säädön aikana, muttei sen jälkeen? Satapiikeissä on jo kunnolla virtaavat röörit missä se lambda ei tuki täysin mitään.No ainakin 125cc koneita säädetty vireeseen lambdalla. Yhtään 50cc moottoria en ole kyllä lambdalla oikeasti kuullut säädettävän, mutta en itse ainakaan uskaltaisi etanolivehkeillä ilman laajakaistaa ajella.
Testin voi toistaa kattomalla jonkun kierrosluvun minkä alapuolella kiihdyttää.tosiaan tuolla säädöllä moottorista käytännössä otettu maksimaalinen teho YLÄkierroksilla.
Jossain lehdessä oli (olisko ollut Spinneri) jonkun penkittäjän juttuja että tosta tulis pää kipeeksi ihan eri tavalla mitä bensasta. Muistan lukeneeni tollasta hämärästi joskus kun odottelin pääseväni hammaslääkäriinJa onko nuo huhut pakokaasun viinahuuruista totta, eli tuleeko pää kipeäksi ja haiseeko oikeasti selvästi erilaiselle?
Onko siinä kiinaskopassa sellanen vakioalipainekaasutin eli SU, tai strömberg- tyylinen mitä Volvoissa ja Saabeissakin tavataan? Eli kuski käyttää kaasuläppää eikä luistia niin kun perinteisesti? Niissä ei ainakaan se päälikalvo ole missään tekemisissä polttoaineen kanssa. Onko siellä jotain muita kalvoja?Oma veikkaus on, että ei hyvää (kalvot).
19.8.2014 1:12
Fig.3: some engines achieve RPM advance using a special trigger coil with a stepped magnetic core that has a larger gap at its leading edge compared to the trailing edge. This advances the firing edge with increasing RPM.
19.8.2014 12:24
Kattos vaan, ihan mielenkintoinen systeemi. En ole tuollaisesta tiennytkään.Ja joissain mopon sytkissä on muuten pickup-anturissa tietynlainen muoto, joka säätää ennakkoa korkeammilla kierroksilla iha fysiikan lakien mukaan. Ei siis mekaanisesti, vaan sähköimpulssi muuttuu kun vauhtis pyörii kovempaa sen pickupin muodon mukaan.
19.8.2014 15:25
19.8.2014 16:11
21.8.2014 22:23
Mun muistaakseni Shell tekee risiiniöljyä jota käytetään kuulemma myös metanolivekkaleissa, eikä ollut mitään törkeen kallista ainakaan muutama vuosi takaperin.E85:sta en aio lähteä kokeilemaan 2-tahtisessa, ellei jostain löydyä _halvempaa_ E85 yhteensopivaa 2-tahtiöljyä ("halvin", jonka löysin Suomesta maksaa jotain päälle 102€ / 4 litraa).
21.8.2014 23:18
22.8.2014 13:54
Slerpa_ kirjoitti:Mun muistaakseni Shell tekee risiiniöljyä jota käytetään kuulemma myös metanolivekkaleissa, eikä ollut mitään törkeen kallista ainakaan muutama vuosi takaperin.