Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: E85-polttoaine

15.8.2014 22:19

eli siis tässä 4T-moottoriin etanolisointiin pikku vinkkejä.
Varmista että polttoainepuoli kestää E85:sta!
Osta se laajakaista-lambda. säädä tyhjäkäynti lambdan arvoksi 1.0, ja rasituksessa ei sopisi nousta yli 0,87. Etanolipolttoaineilla moottoriöljynvaihtoväli +30% aijemmin.
Bensamoottorihan saa käydä vaikka kuinka rikkailla mutta etanolivehkeet ei saa!
Liian rikas seos etanolimoottoreissa johtaa palotilan kauimmaisiin nurkkiin jäävään palamattoman seokseen joka huuhtoo öljykerroksen sylinteriseinämiltä, mikä lyhentää sylinterin ja männän käyttöikää!
säädä lisää sytytysennakkoa. säätö kannattaa tehdä nakutusluurien kanssa, eli ennakkoa lisää niin kauan että alkaa nakuttaa, ja sit vähän takapakkia :D
koko ketju nyt luettu, ja taisin ainoastaan kerran huomata jonkun mainitsevan sytytysennakoista! etanoli siis palaa hitaammin ja vaatii enemmän ennakkoa sytytykselle että polttoaineseos saadaan palamaan kunnolla ja ettei pakoputki ole punahehkussa : :)
Ja jos oikeen halutaan viritellä niin porttaa kansi ja osta rajumpi nokka-akseli ja laske kantta/lisää palotilaan materiaalia jotta puristus-suhde nousee. Ja säädä taas uusiksi.
Ja jos ei vielä alakerta antaudu niin sitten ei auta enää kun turbotus :)

Saatan tässä lähipäivinä ostaa yhden 2-tahdin ja kokeilen varmaan sen alkoholisointia :) katsellaan miten käy!
Toivottavasti näistä on apua, ja jos haluatte tarkennusta niin kysykää!
Viimeksi muokannut tomi88 päivämäärä 16.8.2014 22:11, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: E85-polttoaine

15.8.2014 22:38

Ite oon ajanut 125cc Derbi Sendalla (4-T) n. 600km ilman ongelmia E85:lla.

Kaasuttimen säädöt meni näin:
-Neulan sokka 2. ylimmästä lovesta alimpaan (nyt on sopiva seos)
-Pääsuutin #95 -->#115 (käy hieman rikkaalla kuumana.. #110-112 sopiva)
-TK suutin mahdollisesti kannattaisi vaihtaa 2,5-5 nroa isompaan. Käyntiin lähteminen helpottuisi varmasti kummasti. Pitää kokeilla.

Sytytykseen en koskenut, enkä myöskään puristussuhdetta alkanut kasvattamaan.
Tehoa tuli hieman lisää. E98:lla ei jaksanut kiertää 17/54 välityksillä ja supermotovanteilla rajoittimelle asti 5. vaihteella, nyt kiertää (huiput: 95km/h --> 102km/h @gps). 16/48 välityksillä menee n. 105-108km/h @gps riippuen lämpötilasta, tuulesta (vasta/myötätuuli) jne.

Nyt voisin kokeilla säätää sytytystä. En ole havainnut sen käyvän tavallista kuumempana, vaikka oonkin ajanut paljon kaasu pohjassa. Pakoputki ei ole muuttanut väriään mihinkään kiiltävästä.. kertonee pakokaasujen lämpötilasta jotain? Tietenkin jos polttaa kumia, niin alkaa alkukäyrä muuttumaan sinertäväksi.

Muistaakseni jollain Civic foorumilla oli tehty penkitystesti E98 v. E85. Tehoeroa oli 3% E85:n eduksi. Eli 3% lisää tehoa.
Ainoastaan polttoaine-ilmaseos säädettiin kohdilleen molemmilla polttoaineilla.

Ja ei tarvii kolmea kertaa lähettää tota viestiä, vaikka se kuinka hienolta sinusta tuntuukin oivaltaa jotain. ;)

E: poistitkin näköjään ne ylimääräiset viestit. Hyvä juttu. 8)

Re: E85-polttoaine

16.8.2014 14:00

Varmista että polttoainepuoli kestää E85:sta!
Jos se kestää bensaa, se kestää myös tota e85 bensaa? Eikös se bensa ollut pahempi syövyttäjä mitä toi e85?

Bensamoottorihan saa käydä vaikka kuinka rikkailla mutta etanolivehkeet ei saa!
Liian rikas seos etanolimoottoreissa johtaa palotilan kauimmaisiin nurkkiin jäävään palamattoman seokseen joka huuhtoo öljykerroksen sylinteriseinämiltä, mikä lyhentää sylinterin ja männän käyttöikää!
Miksei bensa tee samaa? Eikö bensakin liuota öljyä aika tehokkaasti?

Osta se laajakaista-lambda. säädä tyhjäkäynti lambdan arvoksi 1.0, ja rasituksessa ei sopisi nousta yli 0,8. Etanolipolttoaineilla moottoriöljynvaihtoväli +30% aijemmin
Säätääkö ihmiset mopojakin jo laajakaista lambdalla??? :eek: Eihän tuo sijoitus hukkaan mene jos tollasen ostaa ja aikoo autojen kanssa myöhemmin roplailla, mutta ei ainakaan mulle olisi tullut mieleenikään sillon 16 vuotiaana maksaa 200 euroa yhdestä mittarista. Eipähän silti vieläkään ole tota tullut hankittua, vaan kapeakaista+ yleismittari yhdistelmällä mennään :lol:

säädä lisää sytytysennakkoa. säätö kannattaa tehdä nakutusluurien kanssa, eli ennakkoa lisää niin kauan että alkaa nakuttaa, ja sit vähän takapakkia
Eikö ennakkoa kannattaisi ennemminkin vähentää siihen pisteeseen että kiihtyvyys alkaa huononemaan, ja sitten säätää vähän takasinpäin? Ei vaaraa nakutuksesta kun mennään pienimmillä mahdollisilla ennakoilla. Ainakin autojen kanssa, se ero kiihtyvyydessä siellä nakutuksen rajalla ja tolla tavalla minkä mainitsin säädettynä ei ole mikään iso. Kuitenkin moottorin kestävyyden kanssa tolla on paljon tekemistä. Esimerkiksi talvella voi antaa enemmän ennakkoa moottorin nakuttamatta, kun taas kesällä helteellä se mosa voi nakuttaa koko ajan hiljaa kuskin huomaamatta ja kuulematta mitään.

Re: E85-polttoaine

16.8.2014 22:06

Slerpa_ kirjoitti:Jos se kestää bensaa, se kestää myös tota e85 bensaa? Eikös se bensa ollut pahempi syövyttäjä mitä toi e85?
etanoli kuivattaa/hapettaa joten vanhat hapristuneet letkut ja kaasuttien tiivisteet ovat ainakin autoilijoilla ruvenneet vuotamaan kun ovat 98->e85 muutoksen tehneet. toisilla ovat toimineet vanhoilla, siksi siis varmista :)

Miksei bensa tee samaa? Eikö bensakin liuota öljyä aika tehokkaasti?
Bensa moottorissa sielä sylinterissä on sitä polttoainetta noin 30% vähemmän verrattuna e85 koneeseen. Ja jos se etanoli pesee karstatkin sieltä moottorista niin kai se sillon paremmin pesee?`mutta tämä taas voi johtua tuosta että sitä on enemmän sielä sylinterissä. tää on taas tämmösta arvailua, paremmin tietävät selittäköön ilmiön :D

Säätääkö ihmiset mopojakin jo laajakaista lambdalla??? :eek:

No ainakin 125cc koneita säädetty vireeseen lambdalla. Yhtään 50cc moottoria en ole kyllä lambdalla oikeasti kuullut säädettävän, mutta en itse ainakaan uskaltaisi etanolivehkeillä ilman laajakaistaa ajella.
Eikö ennakkoa kannattaisi ennemminkin vähentää siihen pisteeseen että kiihtyvyys alkaa huononemaan, ja sitten säätää vähän takasinpäin? Ei vaaraa nakutuksesta kun mennään pienimmillä mahdollisilla ennakoilla. Ainakin autojen kanssa, se ero kiihtyvyydessä siellä nakutuksen rajalla ja tolla tavalla minkä mainitsin säädettynä ei ole mikään iso. Kuitenkin moottorin kestävyyden kanssa tolla on paljon tekemistä. Esimerkiksi talvella voi antaa enemmän ennakkoa moottorin nakuttamatta, kun taas kesällä helteellä se mosa voi nakuttaa koko ajan hiljaa kuskin huomaamatta ja kuulematta mitään.
Hyvä että huomautit! tosiaan tuolla säädöllä moottorista käytännössä otettu maksimaalinen teho YLÄkierroksilla. Toisaalta miksipä ei, mopoilla ajetaan aina muutenkin hana auki kierrokset tapissa? :D . Tällähän saattaa jopa hävitä tehoa riippuen putken,nokan, yms mitoituksista. riippuu taas niin monesta tekijästä.
Tällanen löyty, kannattaa lukea :) http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=21250

Re: E85-polttoaine

18.8.2014 17:47

J11 kirjoitti:Muistaakseni jollain Civic foorumilla oli tehty penkitystesti E98 v. E85. Tehoeroa oli 3% E85:n eduksi. Eli 3% lisää tehoa.
Ainoastaan polttoaine-ilmaseos säädettiin kohdilleen molemmilla polttoaineilla.

Tässä taas huomaa Honda-kuskien viisauden. Eihän siittä E85 ole mitään iloa tehossa, jos ei oikeesti säädä puristusta ja ennakoita. Sikshän sitä etanolia laitetaan että saadaan polttoaine kestämään puristusta, josta sitä voimaa saadaan.

Re: E85-polttoaine

18.8.2014 18:35

@Reetuhai2 Se oli sen testin idea, testata pelkän polttoaineen vaikutusta tehoihin.

E85:n idea katukäytössä on;
-edullisuus
-ekologisuus (päästöt pienenee)

Viritys käytössä taas sen takia, koska silloin saadaan parempi hyöty moottorista, eli voidaan nostaa puristussuhdetta, sytkäennakkoa ja ahtopaineita (Turbo koneet), sekä moottori käy viileämpänä.

Itselläni on tossa Derbi Senda 125:ssa tavallinen polttoaineletku (en tiedä tarkkaa kumiseosta, että mitä se on, mutta ihan samanlaista, kuin useimmat mp-liikkeistä saatavat polttoaineletkut), eikä sille ole tapahtunut mitään yli 700-800 kilometrin aikana!

Kaasuttimen tiivisteet ovat ehjät, niille ei ole tapahtunut yhtään mitään myöskään. Moottori on pysynyt puhtaampana. Ylimääräistä kulumista en ole havainnut, moottoriöljyt vaihdan 1 500km välein.
Ajokilometrejä on yhteensä 23 700km, joten männänvaihtoon on vielä 15 000-25 000km (riippuen käytöstä). Eli välttämättä ylimääräistä kulumista ei havaitse kuin vasta yli 10 000km jälkeen...
männän hinnan (40-120€, riippuu mistä ostaa) perusteella E85:n käyttö tulee silti edullisemmaksi, kuin E98:n. E85 = 1,10€ / litra, kun taas E98 = 1,68-1,74€ / litra.
Kulutus E85 = 3,0-5,2 litraa / 100km. E98 = 2,7-4,5 litraa / 100km.


Toi lambda anturi juttu, mitä kerroit ekassa viestissäsi, on oikeastaan turha mopoissa, näin yleisesti sanottuna. Suurin osa mopoista käyttää kaasutinta, ei ruiskua. Toki niitä ruiskumopojakin on.

tää on taas tämmösta arvailua

Ei kuulosta hyvältä. Jos heittää tällaisia asioita perus mopojonneille, he uskovat sen.
Eli sitten E85 jää "turhaksi" mopoilijoiden keskuudessa, jos he oikeasti uskovat kaiken, mitä "arvailet". AINA pitää esittää faktat ja osata selittää, että minkä takia asia on niin tai miksi niin tapahtuu! :roll:

Itse olen kuullut ihan liikaa tällaista mutuilua, eikä siitä ole koskaan seurannut mitään hyvää.. en tietenkään väitä, ettenkö itse olisi koskaan mitään arvaillut/mutuillut, sillä itse olen harrastanut sitä vähintään tarpeeksi.

Re: E85-polttoaine

18.8.2014 22:42

Tuohon lambdajuttuun voisin sanoa, että itse olen harkinnut kiinaskopon etanolikonversiota jo jonkun aikaa ja lambda-anturi pitää kyllä hommata. Saa seokset kuntoon, vaikka itse sitä niitä joutuukin säätämään vrt. ruiskussa homman tekee kone. Samalla tavalla se toimii ja ilmoittaa mihin suuntaan pitää seoksia säätää. Laajakaistasensori jostain halvalla ja mikrokontrollerilla lukee koneen kanssa arvot, ei tarvitse kallista mittaria. Kallein osa tuosta olisi varmaan se sensori.

Ja samalla kokemuksia e85 kiinaskopossa, mitä tekee kaasarille? Oma veikkaus on, että ei hyvää (kalvot). Pitäänee siis joku kunnollinen tuohonkin hommata.

Ja onko nuo huhut pakokaasun viinahuuruista totta, eli tuleeko pää kipeäksi ja haiseeko oikeasti selvästi erilaiselle? :)

Re: E85-polttoaine

18.8.2014 23:23

@Reetuhai2 Se oli sen testin idea, testata pelkän polttoaineen vaikutusta tehoihin.

E85:n idea katukäytössä on;
-edullisuus
-ekologisuus (päästöt pienenee)

Olen samaa mieltä reetuhain kanssa että tollanen testi on vähän typerää. Ehkä niille se auttaa jotain jotka miettii että tankkaisko siihen vakio Civikkiin nyt E85 vai 95 bensaa. Ei toi kerro tosta e85 sinällään yhtään mitään.

Vähän sama asia kun johonkin matalapuristeiseen petroolikoneeseen laittaa jotain 60 oktaanista bensaa ja 99 oktaanista ja kattoo että eihän toi oktaaniluvun nosto mitään vaikuttanut kulutukseen tai tehoihin. Samaan tapaan kun e85 polttoaineessa, siitä isosta oktaanista saadaan hyöty ulos puristuksia nostamalla, suunnittelemalla ja muuntamalla kone erilaiselle polttoaineelle sopivaksi. Ääriesimerkki samasta aiheesta olisi kaataa bensakoneeseen diisseliä ja sanoa diisseliä huonoksi kun ei kone toimi.

Toi lambda anturi juttu, mitä kerroit ekassa viestissäsi, on oikeastaan turha mopoissa, näin yleisesti sanottuna. Suurin osa mopoista käyttää kaasutinta, ei ruiskua. Toki niitä ruiskumopojakin on.
Noilla taas ei ole mitään yhteyttä toisiinsa, tai on sen verta että lambdalla voidaan ohjata ruiskua. Voidaan sillä ohjata kaasutintakin mutta se on jo toinen juttu.

Kuitenkin pointti on se, että lambdaa voi käyttää kaasarin säätämiseen. Samalla tavalla kaasarikone toimii kun ruiskukin. Bensaa menee koneeseen, pakoputkesta tulee jotain ulos ja sitä voidaan analysoida lambdalla; joko kapeakaistasella tai laajakaistasella, useemmin nykyään laajakaistasella.

etanoli kuivattaa/hapettaa joten vanhat hapristuneet letkut ja kaasuttien tiivisteet ovat ainakin autoilijoilla ruvenneet vuotamaan kun ovat 98->e85 muutoksen tehneet. toisilla ovat toimineet vanhoilla, siksi siis varmista :)
Tai sitten niitä letkuja, mitkä on kovettuneet siihen asentoon mihin ne tehtaalla on joskus joku asentanut, mennään nyt vääntelemään ja kääntelemään ja ne hajoaa siinä. Samaan tapaan kaasarin tiiviste. Se on ollut siellä autossakin 20 vuotta, nyt kaasutinta avataan, vaihdetaan neuloja ja suuttimia pariin kertaan ja laitetaan kiinni. Todennäkösesti se tiiviste ottaa siinä kohtaa itteensä ja vuotaisi ihan bensallakin.

No, tämä ei sinällään taida olla kovinkaan ratkasevaa minkään suhteen, vaihtaa tiivisteen jos vuotaa ja letkut jos vuotaa.

Ja jos se etanoli pesee karstatkin sieltä moottorista niin kai se sillon paremmin pesee?
Olisko niin ettei sitä karstaa vaan tule siitä etanolin palamisesta lisää sinne koneeseen (kun se etanoli kerta palaa puhtaammin) jollon ne vanhat bensakarstat vaan palaa pois?

En silti oikeen allekirjota tuota väitettä etanolin pesuvaikutuksesta. Kyllähän viri bensaturboillakin ajetaan silmittömän rikkailla seoksilla ihan vaan sen vuoksi että saadaan konetta viilennettyä eikä niissä ole mitään kiinnileikkaamis ongelmia ollut? En silti voi sanoa varmaksi kun ei ole omakohtaista kokemusta.

Tuolla FinnSharkin "tietoiskussakin" puhutaan tosta että öljy ohenee yms. Miksei se bensa samaan tapaan sinne öljytilaan menisi jos sitä on palamatonta kun rikkaalla seoksella mennään?

No ainakin 125cc koneita säädetty vireeseen lambdalla. Yhtään 50cc moottoria en ole kyllä lambdalla oikeasti kuullut säädettävän, mutta en itse ainakaan uskaltaisi etanolivehkeillä ilman laajakaistaa ajella.
Se lambdan sijoittaminen sinne pakoputkeen on eka hankala kohta. Jos kattoo jotain 50cc mankin putkea, se lambdahan vie siittä virtausalasta ihan törkeesti tilaa. Voidaanko tulosta pitää luotettavana kun pakoputkessa on lambda tukkimassa säädön aikana, muttei sen jälkeen? Satapiikeissä on jo kunnolla virtaavat röörit missä se lambda ei tuki täysin mitään.

En kyllä sanoisi tota laajakaistaa mitenkään pakolliseksi. 200 eurolla (ja vaikka maksais puolet tosta) mitä tollaset yleensä maksaa saa jo pirusti kiinanmankiin uusia (tai käytettyjä, ei ne paljoa kulu nelarissa) pyttyjä ja mäntiä. Satapiikkiin ei välttämättä saa mäntääkään tohon hintaan, saati pyttyä. Finnsharkillakin lukee että kone alkaa jo röpöttää ja käymään raskaasti jos mennään liika rikkaalle. Kuulee tuon mukaan korvalla.

Tietty laajakaistaa voi ajatella sijoituksen atulevaisuuteen jos autojen kanssa meinaa ropeltaa.

tosiaan tuolla säädöllä moottorista käytännössä otettu maksimaalinen teho YLÄkierroksilla.
Testin voi toistaa kattomalla jonkun kierrosluvun minkä alapuolella kiihdyttää.

Muutenkin toi mopon sytkä on ihan täysi kompromissi. Se ei toimi ikinä joka kierroksilla oikein. Kun kulkee täyskaasulla kovaa, tyhjäkäynti ontuu yms. Siellä ei ole mitään ennakkoa säätävää osaa, ei keskipakopuntteja, jousia tai alipainekelloja. Näillä perinteisilläkin automaattisilla ennakonsäätöpalikoilla saadaan suunnilleen se sinne oikeaan, tietokone sytkä on se millä saadaan se juuri kohdalleen ilman mekaanista kulumista, lämpötilaeroja, takertelua tai muuta mekaniikkaan liittyvää.

Ja onko nuo huhut pakokaasun viinahuuruista totta, eli tuleeko pää kipeäksi ja haiseeko oikeasti selvästi erilaiselle?
Jossain lehdessä oli (olisko ollut Spinneri) jonkun penkittäjän juttuja että tosta tulis pää kipeeksi ihan eri tavalla mitä bensasta. Muistan lukeneeni tollasta hämärästi joskus kun odottelin pääseväni hammaslääkäriin :lol:

Oma veikkaus on, että ei hyvää (kalvot).
Onko siinä kiinaskopassa sellanen vakioalipainekaasutin eli SU, tai strömberg- tyylinen mitä Volvoissa ja Saabeissakin tavataan? Eli kuski käyttää kaasuläppää eikä luistia niin kun perinteisesti? Niissä ei ainakaan se päälikalvo ole missään tekemisissä polttoaineen kanssa. Onko siellä jotain muita kalvoja?

Re: E85-polttoaine

19.8.2014 1:12

Kunhan yleisesti meinasin koko kaasarin kestävyyttä, muoviahan se kuitenkin todennäköisesti on koko hökötys kun valmistusmaan tietää. Ja on juuri tuollainen läppä+alipaineluisti -systeemi. Säätöosiakaan ei oikein ole tarjolla, joten kaasarin vaihto olisi kuitenkin ehkä edessä.

Ja joissain mopon sytkissä on muuten pickup-anturissa tietynlainen muoto, joka säätää ennakkoa korkeammilla kierroksilla iha fysiikan lakien mukaan. Ei siis mekaanisesti, vaan sähköimpulssi muuttuu kun vauhtis pyörii kovempaa sen pickupin muodon mukaan.

Kuva

Fig.3: some engines achieve RPM advance using a special trigger coil with a stepped magnetic core that has a larger gap at its leading edge compared to the trailing edge. This advances the firing edge with increasing RPM.

Lähde

Ja muutenkin vakio CDI-bokseissa on kyllä nykyään muuttuva ennakko, ei toki ohjelmoitava mutta jotain piirejä/älyä niissäkin on, Ignitech tietysti paras jälkiasennusvaihtoehto markkinoilla.

Re: E85-polttoaine

19.8.2014 12:24

Ja joissain mopon sytkissä on muuten pickup-anturissa tietynlainen muoto, joka säätää ennakkoa korkeammilla kierroksilla iha fysiikan lakien mukaan. Ei siis mekaanisesti, vaan sähköimpulssi muuttuu kun vauhtis pyörii kovempaa sen pickupin muodon mukaan.
Kattos vaan, ihan mielenkintoinen systeemi. En ole tuollaisesta tiennytkään.

Uusista "hienommista" mopoista olenkin ajatellut että niissä jonkun sortin ennakonsäätö. En tiiä onko siitä virittäjälle paljoa hyötyä kun ei tiedä paljonko se säätää ja mihin suuntaan. Tietty tonkin pystyisi selvittämään.

Toi Ignitech olisi varmasti ylivoimaisesti paras juuri tuon ohjelmoitavuutensa vuoksi. Mitäköhän noilla on hintaa? Varmasti toista sataa?

Re: E85-polttoaine

19.8.2014 15:25

Noin 150e tais olla halvin malli Ignitechiltä. Riittää hyvin mopoon kun ei ole kaasunasentotunnistimia tai pakoaukonsäätimiä.

Ja tietoa noista vakio-cdi ajoituksista löytyy kyllä tietoa. Esim. Derbissä (jossa myös säädettävä aluslevy) käytetty 85w Ducati Energia -cdi:
Kuva
Kuva

Täältä vain kelaamaan tiedostoja läpi.

Mut nyt jatkot sytkäkeskustelusta sitten vaikka pro-viritys tai viilaustopicciin.

Re: E85-polttoaine

19.8.2014 16:11

Lambda anturia en pidä kovinkaan hyödyllisenä mopoissa, koska;
-Kallis hinta
-Suuri osa mopoilijoista ei jaksa säätää kaasaria edes "hyviin" säätöihin, saati sitten täydellisiin lambdan avulla

Eli toisin sanottuna, lambda on vähän sellaista "hifistelyä".. se ei ole välttämätöntä jokaiselle tavalliselle mopoilijalla, että ne kaasuttimen / ruiskun säädöt ovat 100% täydelliset. En tietenkään väitä, että olisiko se kaasuttimen säätö täydellisiin säätöihin suositeltavaa tai jopa pakollista, sillä itse pyrin aina säätämään kaasuttimen täydellisiin säätöihin (eryityisesti, jos kyseessä on 2-tahtinen).

Itse päädyin E85:seen koska:
-Halpa hinta
-Nykyään hyvä saatavuus omalla paikkakunnalla

Jos haluaisin lisää tehoa:
-Lisää puristuksia
-Lisää sytkäennakkoa / koko sytkäkartta uusiksi Ignitechin CDI boksilla
-Kannen porttaus
-Isompi imuventtiili (+1,5-2,0mm)
-Kireämpi nokka
-Pakoputkisto vaihtoon
-Ilmanputsariboksin modaus + TwinAirin 2-kerroksinen ilmansuodatinpaneeli
-Isompi kaasutin (Dellorto PHF 30mm /kiihdytyspumpullinen) + imukaula

=8whp@7 000rpm ---> 15whp@10 000rpm. 8)

Toki toteuttaisin nuo yllämainitut asiat, mutta kun piikki on jokapäiväisessä käytössä, eikä budjetti riitä tämän virittämiseen.. sitä paitsi, olisi järkevämpää virittää suoraan isompaa konetta; nestejäähdytteinen Shineray 250cc mönkijän moottori, johon vaihtaisin 6 vaihteisen laatikon samalla, kun rakentelisin sitä tehokkaammaksi.. vakiona 16whp@8500rpm (tiedot Shineray mönkijästä, jossa sama kone).

Erikseen sitten löytyy Derbi DRD "kisamopo", joka on pelkästään virittämistä ja hauskanpitoa varten. ;)
E85:sta en aio lähteä kokeilemaan 2-tahtisessa, ellei jostain löydyä _halvempaa_ E85 yhteensopivaa 2-tahtiöljyä ("halvin", jonka löysin Suomesta maksaa jotain päälle 102€ / 4 litraa).

Re: E85-polttoaine

21.8.2014 22:23

E85:sta en aio lähteä kokeilemaan 2-tahtisessa, ellei jostain löydyä _halvempaa_ E85 yhteensopivaa 2-tahtiöljyä ("halvin", jonka löysin Suomesta maksaa jotain päälle 102€ / 4 litraa).
Mun muistaakseni Shell tekee risiiniöljyä jota käytetään kuulemma myös metanolivekkaleissa, eikä ollut mitään törkeen kallista ainakaan muutama vuosi takaperin.


En muista olenko kysynyt tätä ennen mutta onko ton E85 bensan hyödyt mitenkään suuret vaparikoneessa? Ahdetuissahan hyödyt ovat selvät kun voidaan lisätä ahtoja, mutta vapareissa? Puristuksia voidaan laittaa koneeseen lisää mutta siihen se jääkin?

Re: E85-polttoaine

21.8.2014 23:18

Pikaisella googlailulla noin 5% hyöty läpi tehoalueen, samalla sytkäkartalla. Eli on tehollista hyötyä myös vaparissa, varsinkin jos puristuksia nostaa ja sytkää säätelee.

Re: E85-polttoaine

22.8.2014 13:54

Slerpa_ kirjoitti:Mun muistaakseni Shell tekee risiiniöljyä jota käytetään kuulemma myös metanolivekkaleissa, eikä ollut mitään törkeen kallista ainakaan muutama vuosi takaperin.

http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_Local_TDS_United_Kingdom_Shell_Advance_Racing_M_30_(en-GB)_TDS.pdf
Tuo on ilmeisesti yhteensopiva E85:sen kanssa. Motonet myy hintaan 18,90€/litra. Eli halvempi kuin se miun linkkaama litrahinnaltaan. ;)

Tuota jos löytäisi vaikka ebayn kautta Saksasta halvemmalla, niin voisin laittaa tilaukseen.

Mites tuo "ei katukäyttöön" huomatus? Onks teillä mitään ideaa, mistä se voisi johtua, että miksi ei sovellu katukäyttöön? En ole niin paljoa perehtynyt (risiini)öljyihin, joten en itse ymmärrä tuon syytä.. :roll:

Mopohan on siis rekisterissä, vaikka siinä ei pitkään kilvet kestäkkään kiinni, mutta jotenkin pitää päästä radalle. :D Eli ajan tolla mopolla 50/50 rata-/katuajoa, kunhan saan ratagumet alle.
Tällä hetkellä ei ole ajossa keskeneräisen tekniikan vuoksi.
Pääosin tolla ajan kuitenkin luisti katossa, joten todennäköisesti tuo risiini pohjainen öljy voisi olla ihan "ok" tohon mopoon, erityisesti jos käytän E85:sta.

OT: Miksi en saa lyhennettyä linkkiä tällä tavalla: [ ur l= http:// url] Linkin teksti [/url]
Esim.
Linkki


Sulla on yksi "url" liikaa tuossa. Oikea tapa: [ur l=http://www.motot.net]linkin teksti[/url]. Ja motot.net korvaat tietysti omalla linkilläs. -Ledinauha