Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.
7.6.2012 8:55
AceFin kirjoitti:Aika perseestä toi Jontun tarina. Kuinka joku oikeesti viitsii vinkata tollasta poliisille, missä mitään ei tapahtunut. Eri asia jos olisi kokenut vääryyttä itseään kohtaan.
Äläs nyt, ties vaikka lavertelija olis saanu sakot samalta poliisilta kuka jonttua jahtas iha vaa sen takia et poliiseja vitutti se karkuun ajo
Mutta tosiaan mitää ei tapahtunu karkuun ajon aikana sivullisille nii aivan sama... Laki tosin sama kaikille ja tyhmyydestä sakotetaan
7.6.2012 9:01
Noista veroista tuli mieleen, että tietääkseni ne voi vaan kerran saada. Jos saa uudestaan verot niin voihan tuota jonnekkin eu:n onkohan se tuomioistuimeen viedä tuon verojutun. Esim. Autostakaan vaan tasan kerran tarviaa maksaa verot, ei useita kertoja.
7.6.2012 11:18
Zoner v2 kirjoitti:Noista veroista tuli mieleen, että tietääkseni ne voi vaan kerran saada. Jos saa uudestaan verot niin voihan tuota jonnekkin eu:n onkohan se tuomioistuimeen viedä tuon verojutun. Esim. Autostakaan vaan tasan kerran tarviaa maksaa verot, ei useita kertoja.
Periaattessahan verojen maksun jälkeen mopo rekisteröidään jälleen mopoksi, joten jos jää uudelleen kiinni niin sittenhän siitä joutuu ne verotkin uudelleen maksamaan, koska se on muutettu kevariksi... Tämä siis
minun näkökantani asiaan.
Toinen jos rekisteröisi kiinni jäämisen jälkeen kevariksi...
7.6.2012 11:48
Dexterin kanssa samaa mieltä.
Tunnen ihmisiä ketkä saanu 2 kertaa verot.
7.6.2012 13:16
Tietopankki kirjoitti:Kaikista moottorikulkuneuvoista, poislukien mopot, peritään uutena autoveroa. Koska mopo ei virittämisen jälkeen ole täyttänyt ajoneuvoluokkansa vaatimuksia, valtiolla on oikeus vaatia siitä suoritettavaksi tämän kevariveroksikin kutsutun veron. Ajoneuvohallintokeskus AKE määrittelee tavallisesti verojen suuruuden, joka vaihtelee tyypillisesti noin 200-350 euron välillä. Verot on oikeus periä aina kun mopon rakenteellinen huippunopeus ylittää 45km/h (tai sylinteritilavuus 50cc), mutta käytännössä poliisit usein ilmoittavat AKE:lle vain, jos mopon huippunopeus ylittää 65km/h tai sylinteri on vaihdettu isompaan. AKE myös verottaa käytäntönsä mukaan vain yli 65km/h kulkevat mopot. Laki mahdollistaa ajoneuvon verotuksen useampaan kertaan, joten varmuutta siitä, että verot perittäisiin vain kerran, ei ole. Nykykäytäntö viimeisimpien tietojen mukaan on, että verot peritään jokaisen kiinnijäämisen, joka täyttää em. määritykset, seurauksena.
7.6.2012 15:29
Itekkin luin joskus netistä (lue: uutisista) mopoilijasta, joka oli saanut verot 2 päivän aikaan.. tietty eri mopoilla. Mutta kyllä ne voi saada ihan just tasan niin monta kertaa kun kiinni jää, eikä yhtään yli.
8.6.2012 14:33
Joo, vanha juttu, mutta epäilen että jos tuon asian veisi EU tasolle niin epäilen suomen saavan taas sakinhivutusta. Ne kyykytykset mihin suomalaiset on vuosien saatossa hiljaisina ja kiltisti suostuneet valtion taholta on sellaisia mitkä ei menisi monessakaan muussa maassa saatikka EU:ssa läpi.
Ja sinänsä huvittavaa että viritetyllä mopolla ajaminen on kalliimpaa kuin rekisteröimättömällä muulla kulkuneuvolla tai vaikka jonkun vimpaimen käyttö ilman siihen oikeuttavaa ajolupaa.. Ongelmahan on ollut verotus joka on kohdellut mopoja lievästi, rankaisuna on käytetty km/h-rajaa ja sitten noita seuraamuksia mikäli jää kiinni.
Täytyy ottaa vielä vähän tarkemmin selvää noista seuraamuksista. Ainahan sitten jos kortin ottavat hyllylle voi kaivaa mopon naftaliinista ja ajaa sillä kun on jo niin vanha ettei tarvitse mopokorttia
.
Syynä mopoiluun on sen leppoisuus ja mahdollisuus ajaa ilman kallista a-korttia ja vähäiset käyttökulut, lähinnä polttoainekulut jotain 2-2.5l/100km/h mitkä saa vielä alemmiksi kun siirtyy RE85 käyttäjäksi. Kun mopo kulkee sellaiset 60-70km/h on se aika verraton kulkuneuvo muihin verrattuna hauskuus, hinta ja vaivattomuus-ominaisuuksiltaan. Tietysti verokarhu ei katso näitä asioita tästä näkökulmasta.
8.6.2012 14:55
Menee jo ohi aiheesta. Mutta kyllä ne verot voi saada ihan just niin monesti kun kiinni jää, kuten jo sanoinkin.
Jäät kiinni, mopon ajoneuvoluokka ylittyy, joudut maksamaan verot. Moottoripyörä katsastetaan takaisin mopoksi. Jäät kiinni, mopon ajoneuvoluokka ylittyy, joudut maksamaan verot. Moottoripyörä katsastetaan takaisin mopoksi..
EDIT: Ja noi mainitsemasi seikat mopoilusta ei aina mene ihan noin. Mopolla liikkuu myös näitä kokemattomia rämäpäitä, ja heille ja kokeneemmille kuskeille täytyisi saada yhteiset pelisäännnöt. Kuten jo monesti todettu täälläkin, mopolla sattuu eniten onnettomuuksia.
Ja kovin moni mopo ei satasen vauhdissa kuluta tommosta +2l? Ja harva 2t pystyy tommoseen muutenkaan, ellei ole ruisku. Toki moottorin hyötysuhdetta yms. lisäämällä, sopivaa kierroslukua ajoon etsimällä yms (millä kuluttaa vähiten vrt. tehon tuotto). voidaan päästä tommosiin lukemiin, mutta nelari tai ruisku 2t melkein pitää muuten olla..
8.6.2012 23:38
onhan se naurettavaa että virimopoista joutuu niin suuret rapsut maksamaan, sekä että se on yksi suuri osa liikkuvan poliisin tehtävää. Vrt. Esimerkiksi luvattoman aseen hallussapitoon, autovarkauteen, pahoinpitelyyn.
Mutta ikävä kyllä jotkut mopoilijat ovat niin kusipäitä että täytyy kaikkien kärsiä. Se on maailman laki se että aina ei mene keksit tasan.
Ja toki virimopoja on niin helppo napsia tien päältä
9.6.2012 14:37
Kuinka ahkerasti ovat poliisit huomautelleet/kirjoitelleet sakkoja mankien alakauttasista putkista? Itse kun olen semmoista harkinnut omaan mankiini. (sori jos väärä ketju, mielestäni sopii kuitenkin parhaiten tänne)
9.6.2012 16:15
hulkkmi kirjoitti:Kuinka ahkerasti ovat poliisit huomautelleet/kirjoitelleet sakkoja mankien alakauttasista putkista? Itse kun olen semmoista harkinnut omaan mankiini. (sori jos väärä ketju, mielestäni sopii kuitenkin parhaiten tänne)
Periaatteessa rakenteellinen muutos ,mutta jos ei kulje yli 45km/h niin ei moni poliisi anna siitä sakkoja toki mulkkujakin löytyy.
9.6.2012 17:07
Ei tolla nelarin putkella oo niin väliä, kunhan ei ahdista. Jos ei kauheet äänet oo ni eipä nuo varmaan mitään.. Mutta ennemmin pidä yläkauttasta.
9.6.2012 23:57
35euron sakko, liian hiljaa ajamisesta 60kmh tiellä (38kmh) ( vakio skopa vastatuules ja kaatosatees) ja risteyksessä käytin väärää kaistaa kääntymiseen. lisäksi poliisit valittivat liiasta äänimerkin käytöstä
10.6.2012 0:01
Ei varmaan ollu tuo alinopeus sakonsaannin syy, ellet tukkinu koko tietä.. Mutta kannattaa kiinnittää niihin liikennesääntöihin huomiota.
10.6.2012 0:03
Miten vakiomopolla liian hiljaa ajamisesta voi saada sakkoa? Jos ei pääse kovempaa, niin ei pääse kovempaa. Musta tuntuu että nyt on ihan vaan sakottamisen ilosta annettu sitä lappua, tai sit ajoit kaistoja seilaten töötti pohjassa..