Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.
19.6.2013 22:25
Onko mankeihin e-hyväksyttyjä putkia?
20.6.2013 14:45
pellee kirjoitti:Kerrotko, että miten tukin tietä jos en se vapa ei oo ees auton levyinen? Pystyykö poliisi antamaan sakot tästä? Jos ei niin en anna v****akaan.
1. Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle.
Sarvien leveys maksimissaan. Periaatteessa sekin leveys pienenee, kun käännytään ja käännetään sarvia. Autoilijat ja varsinkin kevyt liikenne olettaa, että moposi on suht tasaleveä + kuski + sarvet, eikä mitään puolinäkymätöntä piiskaa, joka 45 km/h pasahtaa naamalle. Voi tulla kallis läpsy.
E: olikohan hampaat 2000 €/kpl
20.6.2013 17:08
Sähköpostiosoite kirjoitti:Onko mankeihin e-hyväksyttyjä putkia?
On, vakio
20.6.2013 17:22
Kuinkas eturenkaan halkaisija vaikutti huippunopeuteen ? isommalla pyörällä enemmän kitkaa ja suurempi kosketuspinta-ala tiehen, pienemmällä taas vähemän kitkaa ja näin päin pois..
Kummalla menee teoriassa lujempaa, 20" vai 21" tuumaisella etuvanteella ?
20.6.2013 17:24
jukke96 kirjoitti:Sähköpostiosoite kirjoitti:Onko mankeihin e-hyväksyttyjä putkia?
On, vakio
Jos mankiin vaihtaa putken niin tuskin poliisit niin helposti siitä mitään sanoo kuin jos vaikka Derbiin lyö teharin. Jos äänet on aivan hirveet niin sitten asia erikseen..
20.6.2013 17:50
KarsTa kirjoitti:Kuinkas eturenkaan halkaisija vaikutti huippunopeuteen ? isommalla pyörällä enemmän kitkaa ja suurempi kosketuspinta-ala tiehen, pienemmällä taas vähemän kitkaa ja näin päin pois..
Kummalla menee teoriassa lujempaa, 20" vai 21" tuumaisella etuvanteella ?
Ootsä ny jätkä ihan tosissas? Son takarengas joka huippuihi vaikuttaa.
20.6.2013 18:48
Ja sekin tavallaan vain välityksiin. Jos meinaat kumpi aiheuttaa suurempaa kitkaa 20" vai 21", niin ero on mitätön. Enemmän eroa on renkaan leveydellä ja illmanpaineilla.
21.6.2013 14:59
Vanteen koon perusteella ei voi sanoa mitään, koska ratkaisevaa on pyörän, eli renkaan ja vanteen, pyörintäkehän pituus. Se taas riippuu vain valitusta profiilisuhteesta. 21 tuuman vanteelle voi valita pyörintäkehältään pienemmän tai suuremman renkaan. Netistä löytyy useita laskureita joilla teoreettisen pyörintäkehän voi laskea, googlettamalla vaikkapa rengaslaskuri löytää useitakin osumia. Ja luonnollisesti suurempi pyörintäkehä pidentää kokonaisvälityksiä eli nostaa huippunopeutta kiihtyvyyden kustannuksella, teoreettisesti.
Kitkan osuus tässä tapauksessa on käytännössä merkityksetön. Leveämpi rengas muodostaa yleensä suuremman kosketuspinnan tien kanssa mutta samalla pintapaine pienenee. Mopojen tapauksissa puhutaan kuitenkin hyvin pienistä eroista ja väittäisin että vastaavia eroja voi muodostua vaikkapa muutamien kilojen painoeroista eri kuljettajien välillä.
Sinänsä tälle keskustelulle oikea paikka olisi renkaat/vanteet-topic koska vetävän pyörän halkaisijaa ei saa muuttaa.
27.6.2013 11:51
Kiitän kattavasta vastauksesta. On kaks 21" etuvannetta ja toisessa sliksi ja toissessa uus nappula niin uurella nappulakumi vantehella menöö siis teorias lujempaa.
27.6.2013 20:21
Eturengas ei vaikuta huippuihin
27.6.2013 23:24
jukke96 kirjoitti:Eturengas ei vaikuta huippuihin
Käytännössä, KarsTa sanoikin teoriassa.....
27.6.2013 23:30
Tämä topic on edelleenkin väärä paikka spekuloida sitä..
5.7.2013 20:13
Mites nää ite tehdyt äänenvaimentimet? Nehän ei nopeuteen paljoa vaikuta, jos vielä onnistuisi tekemään sellasen jolla äänetkin on ihan siedettävät? Laillisuuden lisäksi olis kiva tietää mitä poliisit näistä tuumaa
5.7.2013 20:48
Tuski ne nakkaa paskaakaa jos äänet ei oo häirittevät.
6.7.2013 0:21
Eivät ole laillisia kun ei ole E-hyväksyttyjä, tämän ketjun pointtihan on siis pohtia laillisuutta, eikä siitä puututaanko siihen viranomaisten toimesta.