12.2.2013 18:08
12.2.2013 23:33
12.2.2013 23:44
Slerpa_ kirjoitti:Kaksnelikantti kirjoitti:Enpä vaan oo ikinä kuullu kenenkään saavan veroja kilvettömällä ajamisesta..
Kilvettömällä tulee verot siinä missä kilvelliselläkin, koska kyseessä on lain mukaan moottoripyörä. Oli se sitten rekisterissä tai ei, sillä ei ole merkitystä koska molemmissa tapauksessa se on moottoripyörä mistä ei ole maksettu veroja.
Miksi lain säätäjä olisi jättänyt tälläsen porsaanreijän lakiin? Tai miksi lainsäätäjä ei olisi siitä tietoinen jos mopopojatkin ovat?
14.2.2013 19:01
14.2.2013 19:05
14.2.2013 19:21
26.2.2013 0:22
26.2.2013 0:56
26.2.2013 0:59
26.2.2013 1:06
26.2.2013 1:36
26.2.2013 3:26
26.2.2013 23:43
Ei tartte jollei mopossa ole alunperin ollut sellasta..Jos sulla ei jarruvaloa ole niin taidat olla sinä kun maksaa jos joku ajaa sun perääs.
26.2.2013 23:50
Tepitin kirjoitti:Ka$a kirjoitti:Ei ole laillisia koska laissa kielletään kaikki muutokset jotka vaikuttaa tehoihin/nopeuteen.
Putken vaihto on tänä nykyä laillista, laki muuttui tässä viime aikoina. Kuten Kossusukka joskus vastasi:
Kossusukka
Nyt pyydän suuresti anteeksi väärää vastaustani, vetäisin tuon ulkomuistista (1992 vuoden direktiiviin kirjatun kohdan "2. Mopon pakoputkiston tai äänenvaimentimen saa korvata vain alkuperäisen mukaisella pakoputkistolla tai laitteella. ").
Eli mitä tutkin tuota finlexiä, 1.tammikuuta.2010 on tullut voimaan uusi asetus L-luokkaisten ajoneuvojen korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta. Tämä uusi asetus korvaa vanhan -92 vuoden asetuksen (2. Tällä asetuksella kumotaan moottoripyörän ja mopon rakenteen muuttamisesta 9 päivänä huhtikuuta 1992 annettu liikenneministeriön päätös (332/1992) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen. Löytyy kohdasta: 27§, 2) ja tuossa kyseisessä vanhassa asetuksessa oli tuo pakoputkiston korvaamisen kieltävä pykälä.
Tässä uudessa sitä ei ole ja pakoputken korvaaminen on sallittua kyseiselle ajoneuvolle tarkoitetulla tunnusnumeroin (todennäköisesti tarkoittaa sitä e-hyväksynnän ilmaisevaa numerosarjaa) varustetuilla varaosilla. Eli jos siinä on e-hyväksyntä JA se täyttää L1e luokan kriteerit (max 50cm3, max 45kmh), kyseinen varaosa on laillinen. Kuten huomaatte alemmasta lainauksesta, se ei rajoitu pelkkään pakoputkeen.3. EY-tyyppihyväksytyn 1 ja 2 momentissa tarkoitetun ajoneuvon moottorin, pakoputkiston ja äänenvaimentimen sekä niiden osien vaihtaminen tai voimasiirron muuttaminen on sallittu ainoastaan kyseiseen ajoneuvoon tarkoitetuilla tunnusnumeroin tai merkinnöin varustetuilla varaosilla ja menetelmillä. Osan vaihtojen tulee lisäksi täyttää L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 kohdassa 19 säädetyt virityksen estävät merkintävaatimukset seuraavasti:
a) ajoneuvossa olevaa viritykseneston valvontakilpeä tai -tarraa, jossa on merkittyinä ajoneuvoon asennettavaksi hyväksytyt varaosan tunnusnumerot, ei saa poistaa ajoneuvosta;
b) varaosan mukana toimitettu erillinen, valvontatiedot sisältävä tarra tulee osan vaihdon jälkeen kiinnittää ajoneuvoon valvontakilven tai -tarran viereen, jos käytettävän varaosan tunnusnumerosta ei ole valmiiksi tietoa ajoneuvon viritykseneston valvontakilvessä tai -tarrassa;
c) jos valvontatiedot sisältävää tarraa ei ole varaosan mukana toimitettu, vastaavat tiedot käytettyjen osien tunnusnumeroista tulee todeta muutoskatsastuksessa.
Lähde: Finlex, "Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta", 15§, 1078/2009
27.2.2013 2:55