Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Talvi

26.10.2012 23:47

Tai sitten on ajamatta kokonaan kesälläkin niin säästyypähän bensat ja kilvetkin voi viedä niin ei mene vakuutuksiakaan. :roll:

Ei se ajaminen mitään itsensä tappamista ole, kyllä mopolla voi ihan ilman leikkimistäkin liikkua talviaikaan, jos vain varustus, mopo (renkaat mukaanlukien) ja ennenkaikkea kuski on siihen valmis. Ihan kuskista se on kiinni miten peeloilua ajaminen on, ja kun tiedostaa sen että liukas keli tarkoittaa pitempiä jarrutusmatkoja ja rauhallisempaa ajotapaa niin ongelmia harvemmin on, leikkiminen ja sudittelu eivät ole pakollisia asioita talvimopoilussa.

Re: Talvi

27.10.2012 0:27

Tuli tänään laitettua käsisuojat ja syylärin pahvi.

Liukastahan tuolla paikoittain on eikä minulla oikeen tenkniikkakaan ole täysin hallussa. Torstaina oli muut tiet viellä aivan sulia, mutta heti koulun parkkipaikalle kääntyessä vedin kyljelleni. Tuli niin yllättäen se liukkaus kun ei katsekkaan ollut tiessä. Naarumuja tuli jalkatappiin ja jarrukahvan päätyyn. Tänään pysy pystyssä kun tajus jo vähän varoakkin :lol:

Itellä ajovarusteina semmone vuorellinen takki, kaulahuivi, bilteman vuorelliset ajohanskat, sweepin ajokengät ja endurokypärä(krossipotta visiirillä).
Toppahousuja ja lämpimämpää takkia voisin alkaa harkita.

E: Niin, ja valaistusta päiviteltiin H4 polttimolla. Vaan eipä tuo täällä kaupungissa niin oleellista ole.

Re: Talvi

27.10.2012 10:53

Noniin, pitäis kohta pistää toi mopo talviteloille, että mitäs sille pitäis tehdä? Kannattaako tankkiin jättää bensaa? ja sen semmoista. Mopohan tulee olemaan vain tollasessa ulkovajassa missä ei ole mitään lämmitystä, eli käytänössä tuolla vajassa on yhtä kylmä ku ulkona. Mua suoranaisesti vituttaa säilyttää mopoa noin kylmässä, ja vielä niin pitkän ajan, mutku ei oo muutakaan paikkaa minne laittaa :(
Viimeksi muokannut Kkimi_ päivämäärä 27.10.2012 12:19, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Talvi

27.10.2012 11:27

Omassa mopon huolto-oppaassa on tällaiset ohjeet: pese mopo kunnolla, ota sytytystulppa irti ja kaada sylinteriin ruokalusikallinen 2-tahtiöljyä, pyöritä moottoria muutama kierros, tulppa takaisin. Valuta bensa pois ja akku irti. Ruosteensuoja-ainekkaan ei varmaan ole pahitteeksi. Sitten mopo tasaiselle tuelle, niin että jousitus painuu mahdollisimman vähän. En tiedä onko nämä kaikki mitään pakollisia toimenpiteitä, näin Gileran ohjekirjassa :D

Re: Talvi

27.10.2012 13:47

No tuo on aika hyvä ohje. Kevari puolella vielä pähisty että uudet öljyt ennen säilöntää. Ei se pakkanen sille mopolles tee yhtikäs mitään kun se seisoo siellä. Hyvinhän nuo autot, moottorikelkat ja mopot toimii kun niitä talvella _käytetään_ eli rasitus on ihan eri luokkaa kun niin paljon lämpövaihteluita ja pakkasessa käyttämistä.

Re: Talvi

27.10.2012 14:54

Itselleni ainakin huoltopaikoissa sanottu, että talveksi kannattaa jättää bensatankki täyteen säilöntäaineen kera. Tankin tyhjentäminen voi kai saada jotkut osat polttoainejärjestelmässä kuivumaan ja halkeilemaan jne.

PS. Mukava huomata, etten ole ainoa, joka laittaa/joutuu laittamaan mopon talveksi säilöön.

Re: Talvi

27.10.2012 15:15

Itsekkin laitan mopon talliin ja pientä projektia talvella. En raaski kunnon talvirenkaita ostaa ja onhan siellä silti liukasta ja kylmä. En tiedä riittääkö katteiden+pienten yksityiskohtien maalaamisesta ja osien vaihdosta projektitopiciksi, kahtoo nyt. :)

Re: Talvi

27.10.2012 15:21

Eilen tuli mankilla jonkun verran pöristeltyä kun oli lunta tullu. Kerran heitin lipat tossa koulun koriskentällä kun oli lumen alta jäässä. Keulaakin sai nostettua lumella samalla tavalla kun asvaltilla :lol:

Re: Talvi

27.10.2012 15:28

Joo eli tän päivän tuloksena kolmet pannut. Kaks kertaa kaaduin vissiin puolen minuutin sisään. :D Loppupäivä vedetäänkin fillarilla kun alko menee jo maku tost hommast. Maanantaina sitten toivottavasti nastat alle.

Re: Talvi

27.10.2012 16:09

nevssons kirjoitti:
E: Niin, ja valaistusta päiviteltiin H4 polttimolla. Vaan eipä tuo täällä kaupungissa niin oleellista ole.

Pakko tarttua, onko sulla mille polttimolle tarkotettu umpio?

Re: Talvi

27.10.2012 17:07

Gallerian perusteella näyttä olevan polisport halo missä on HS1 poltin ja sehän nyt on periaatteessa sama kun h4 mitä nyt vähän tehottomampi. Tosiaan jos ois joku mmx tms. mihin lätkästy hoonelkku niin sokasee vastaantulijat täysin eikä näytä tiehen juurikaan mitenkään.

Re: Talvi

27.10.2012 17:22

Ei ole halo vaan LMX. Mutta juu HS1 siinä on ollut. Valokuvio ei muutu.

Re: Talvi

27.10.2012 17:42

Joo hyvä, ne patentit joutaakin kaikki suohon, yleensä niillä saadaan aikaan vain pahaa häikäisyä ja valo menee kaikki harakoille. H4 on käytännössä sama kun HS1, jotain pikkueroa niissä on mutta valokuvio on identtinen.

Mukava ajokeli kyllä, muutama pakkasaste, ei sada eikä tuule ja ei ole kauhean liukkaat tietkään. Toivottavasti piakkoin sataisikin sitä lunta, nyt kun ei tiedä että missä on mustaa jäätä ja missä asfalttia.

Re: Talvi

27.10.2012 18:07

MopediPoika kirjoitti:Itselleni ainakin huoltopaikoissa sanottu, että talveksi kannattaa jättää bensatankki täyteen säilöntäaineen kera. Tankin tyhjentäminen voi kai saada jotkut osat polttoainejärjestelmässä kuivumaan ja halkeilemaan jne.

Tankin tyhjenteminen ei kyllä tee muita osia kuivaksi kuin tankin. Kyllähän sinne kaasariin jää yhtälailla bensaa oli se tankki täynnä tai ei.

Itse laitan kuitenkin tankin täyteen kauden lopuksi, että on sitten pyörä ketjujen rasvausta ja mahdollisesti öljyjen vaihtoa vaille ajovalmis.

Re: Talvi

27.10.2012 18:50

AceFin kirjoitti:Tankin tyhjenteminen ei kyllä tee muita osia kuivaksi kuin tankin. Kyllähän sinne kaasariin jää yhtälailla bensaa oli se tankki täynnä tai ei.


Usein se kaasarikin käytetään tyhjäksi, näin itse tein viimesyksynä toiselle rootterille kun mökille katokseen jäi talveksi että tankki tyhjäksi, käytin kaasarin tyhjäksi, säilytysöljyä koneeseen, sähköstartilla pyöräytin vähän, uusi tulppa kiinni ja pesu&vahaus ja pressun alle säilytykseen.

Keväällä ladattu akku kiinni, tankki täyteen bensaa, alipaineletkusta imaisin kaasarin täyteen, sormi ilmanputsarin reikään, 2 polkaisua ja rootteri oli tulilla 8)

Tänä vuonna ajelen tuolla vielä niin pitkään kunnes saan toisen skootterin kuntoon. Sitten tuo menee pyörävarastoon lepäämään mistä varmaan parikertaa talvessa tulee otettua ulos ja heitettyä lenkki.