30.10.2013 21:14
Varmaan jos öljy ei ole yhteensopivaa, eikä voitele ja sakotu oikein etanoolin kanssa yms. Tai käy laihalla kun ei säädetä. En nyt muuta keksi miksi pytty voisi vaurioitua. En nyt usko että tuorevoideltuissa vehkeissä olisi mitään ongelmaa tämän kanssa, kun öljy ja polttoaine on erikseen. Toista voi olla ehkä jossain pitkäaikasessa säilytyksessä sekotusbensojen kanssa. Nämä tietysti pelkkiä olettamuksia..jotkut väittää että 2-t sylinteri naarmuuntuis, en tiiä perusteluita tohon.
Halpa ajo?Ilman viritystä mikä hyöty?
30.10.2013 22:05
30.10.2013 22:38
30.10.2013 22:47
Bensan seossuhde on 14.7 AFR = Lambda 1.0
E85 seossuhde on 9.76 AFR = Lambda 1.0
31.10.2013 22:31
Enemmänkin vitsillä heitin ton halpuuden..Tohon halpaa ajoa-perusteeseen: ei se hirveästi halpene, kun soppaa menee enemmän etanolin kanssa.
31.10.2013 23:11
2.11.2013 14:06
22.2.2014 18:19
22.2.2014 21:28
23.2.2014 14:25
Liekkö siittä mitään hyötyä 98 vastaan. JOS muistan Tiittasta oikein, jossain menee se raja, että tuleekin pienempi täytös pyttyyn kun puristuksia nostetaan, ja tehot jää miinuspuolelle. Tämä liittyi jotenkin lämpölaajenemiseen, ja koneen käymiseen kuumempana kun on isomman puristukset, en muista varmaksi ja voin puhua ihan puuta heinää.Paljonkos pitäisi kiinaskopan kantta madaltaa että E85 toisi jo jotain hyötyä?
26.2.2014 15:08
26.2.2014 16:49
26.2.2014 20:43
5.3.2014 23:02
Nelarissa ei ilmeisesti tule tuota Tiittasen kirjassaan mainitsemaa ongelmaa, mutta 2 tahtisessa ilmeisesti tulee kun on huuhtelu, ja seos viettää pitempään aikaa moottorissa mitä nelarissa. Eli kaksitahtisessa puristussuhdetta nostamalla voi kaiketikkin käydä niin, että seos palaa tehokkaammin, mutta sitä palaa vähemmän, koska moottori on kuumempi mitä ennen.Etanolilla saadaan paremmat tehot, koska puristusta voi lisätä ja sytytystä säätää enenmmän kuin bensalla. E85 oktaaniluku on 106.
7.3.2014 8:36