Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: E85-polttoaine

30.10.2013 21:14

jotkut väittää että 2-t sylinteri naarmuuntuis, en tiiä perusteluita tohon.
Varmaan jos öljy ei ole yhteensopivaa, eikä voitele ja sakotu oikein etanoolin kanssa yms. Tai käy laihalla kun ei säädetä. En nyt muuta keksi miksi pytty voisi vaurioitua. En nyt usko että tuorevoideltuissa vehkeissä olisi mitään ongelmaa tämän kanssa, kun öljy ja polttoaine on erikseen. Toista voi olla ehkä jossain pitkäaikasessa säilytyksessä sekotusbensojen kanssa. Nämä tietysti pelkkiä olettamuksia..

Ilman viritystä mikä hyöty?
Halpa ajo? :lol:

Re: E85-polttoaine

30.10.2013 22:05

Ei se sen halvemmaksi käytännössä tule kuin bensakaan, mutta onhan se kiva hifistellä. Tai noh, miksipä tuota olemassaolevia värkkejä muutenkaan muokkaamaan, kyllähän ne alkuperäisen tarkoituksensa hoitaa siinä kunnossa mitä nytkin.

Ja jos ei käsiään likaa, niin mitään kehitystä ei koskaan tapahdu; jos kaikki ajattelisivat näin, niin polttomoottorit (jos niitäkään olisi keksitty) olisi 1800-luvun tasoa, jolloin hauskasti myös, nekin kävivät etanolilla :D

Mutta mikäs siinä jos ei tykkää harrastella, harrastele sinä sitten jotain muuta kun ei tunnu kiinnostavan, ja vaihda topikkia vähin äänin.

Re: E85-polttoaine

30.10.2013 22:38

Eikai nyt puuhastelulle tarvitse edes keksiä mitään syytä. Ihan huvin vuoksi sitä mopojakin on purettu. :D

Re: E85-polttoaine

30.10.2013 22:47

Totta, tääl yks vanha pieru pilaa nuorten ilon... Mut miten voi oppia, jos ei kerran pura ja kasaa ja kokeile kaikkia ideoita :D

Tohon halpaa ajoa-perusteeseen: ei se hirveästi halpene, kun soppaa menee enemmän etanolin kanssa.
Bensan seossuhde on 14.7 AFR = Lambda 1.0
E85 seossuhde on 9.76 AFR = Lambda 1.0

Ilma/bensasuhde: 1 kg bensaa kohden menee 14,7 kg ilmaa ja 1kg E85 kohden menee 9,76 kg ilmaa.
Kulutus nousee lambdakorjatulla ruiskuvehkeellä noin +30% ja mopolla kaasarin kanssa, no, varmasti ton verran.

Re: E85-polttoaine

31.10.2013 22:31

Tohon halpaa ajoa-perusteeseen: ei se hirveästi halpene, kun soppaa menee enemmän etanolin kanssa.
Enemmänkin vitsillä heitin ton halpuuden..

Mutta, toisaalta pitää muistaa se, että eihän mopo silloin ole säädetty tohon lambdaan jos sinne vaan säätämättä tankataan etanoolia (miten tässä tapauksessa ilmeisesti toimittiin?), vaan se käy laihemmalla. Teki se sitten mitä teki polttoaineen kulutukselle.

Varmaan oikein säädettynä ei mitään taloudellista etua saada, eikä sitä kyllä mun mielestä mopon kaltasissa vehkeissä tartte miettiäkkään.

Re: E85-polttoaine

31.10.2013 23:11

Paljonkos ny pistäis kiinanimuriin sit isompaa suutinta jos alkasin tätä käyttää? Sehän olis niinku kaasarin säätö pumpusta ku vaihtelee E85 ja E5 välillä :lol:
Juueioikeesti

Re: E85-polttoaine

2.11.2013 14:06

6 - 10 kokoa suurempi, kokeillen että mikä on sopiva.

Re: E85-polttoaine

22.2.2014 18:19

Tää ei suorasti liity tähän RE85 keskusteluun mutta jooku tuolla aiemmin mainitsi ettei kannata rc autojen litkuja laittaa mutta ite ihan kokeilujen puolesta sanon että sopivalla seoksella n.10% on itellä ollu 2t mopossa. Vieläpä pvssä ja ihan hyvällä pohjalla oon sen kanssa tankillisen ajoin viimetalvena 98+80%nitrometaani+mobil1 semi synteettis sekotuksilla ja mitään varsinaista eroa ei tehojen suhteen ollut paremmin kierti ja parku kun viimestä päivää mutta ei mäntä meinannutkaan sulaa. Eli malttia ku pitää ni hyvin pitäs mennä :D

Re: E85-polttoaine

22.2.2014 21:28

Kaverin nelarikoneiseen Masaihin kaadettiin myös nitroa tankkiin, ei tainnut olla mitään eroa käynnissä / tehoissa.

Paljonkos pitäisi kiinaskopan kantta madaltaa että E85 toisi jo jotain hyötyä? Ja onko mahdollista ajaa E85 säädetyllä kaasarilla 98 bensalla vai onko liian iso ero että lähtisi edes käyntiin? Jos sattuu vaikka loppumaan etanolit niin pääsisi vaikka rikkaalla käyden lähimmälle E85-asemalle, noita kun ei ole turhan tiuhaan vielä.

Re: E85-polttoaine

23.2.2014 14:25

Paljonkos pitäisi kiinaskopan kantta madaltaa että E85 toisi jo jotain hyötyä?
Liekkö siittä mitään hyötyä 98 vastaan. JOS muistan Tiittasta oikein, jossain menee se raja, että tuleekin pienempi täytös pyttyyn kun puristuksia nostetaan, ja tehot jää miinuspuolelle. Tämä liittyi jotenkin lämpölaajenemiseen, ja koneen käymiseen kuumempana kun on isomman puristukset, en muista varmaksi ja voin puhua ihan puuta heinää.

Tietty etanoli palaa eri lämpösenä mitä bentsiini.

Mutta, mun mielestäni on sata helpompaa tapaa ottaa tehoa siittä skootterista kuin vaihtaa polttoainetta, mutta jos harrastaa haluaa niiiiin..



Ymmärtääkseni viritystarkotuksessa autopuolella käyttävät tota e85 pensaa siinä toivossa että voidaan lisätä ahtoja, ei tuota ilmeisesti vapareissa käytetä kovinkaan laajamittaisesti, tai ei siittä mitään suuria hyötyjä ole saatu?

Re: E85-polttoaine

26.2.2014 15:08

On siitä vaparissakin hyötyä, jos suuttimet vaan riittää. Ei mitään maata mullistavaa tosin.

Re: E85-polttoaine

26.2.2014 16:49

Etanolilla saadaan paremmat tehot, koska puristusta voi lisätä ja sytytystä säätää enenmmän kuin bensalla. E85 oktaaniluku on 106.

Pelkkä etanoli ei lisää tehoa (E85 sellaisenaan hävittää tehot, jos bensasäädöissä), eikä oktaaniluvun korotus tuo kyllä YHTÄÄN tehoa. Näin muistutuksena.

Jos virität mopon "äärimmilleen" että pelaa nätisti E85, niin silloin ei enää voi ajaa 98:lla. Koko kierrosalueella käy rikkaalla ja kierroksia annettaessa nakuttaa äärettömän herkästi.

Re: E85-polttoaine

26.2.2014 20:43

Juuri tätä tarkoitin tuolla kannen madalluksen hyödyllä... Eli madaltaa kantta yli 98 nakutusrajan. Tosiaan eihän siinä sitten enää voi 98 käyttää, pitänee vain pitää huoli että on tankki täynnä. Kinkkiskopan alakerta ei kyllä varmaan kestä noita puristuksia jos yli sen 98:n nakutusrajan mennään.

Re: E85-polttoaine

5.3.2014 23:02

Etanolilla saadaan paremmat tehot, koska puristusta voi lisätä ja sytytystä säätää enenmmän kuin bensalla. E85 oktaaniluku on 106.
Nelarissa ei ilmeisesti tule tuota Tiittasen kirjassaan mainitsemaa ongelmaa, mutta 2 tahtisessa ilmeisesti tulee kun on huuhtelu, ja seos viettää pitempään aikaa moottorissa mitä nelarissa. Eli kaksitahtisessa puristussuhdetta nostamalla voi kaiketikkin käydä niin, että seos palaa tehokkaammin, mutta sitä palaa vähemmän, koska moottori on kuumempi mitä ennen.

Yksi kohta on, kuten joku jo mainitsikin, se alakerran kestävyys. Kestääkö noi kiinaskopien alakerrat, tollasta puristusten nostoa, oli sitten 2t tai 4t?

Re: E85-polttoaine

7.3.2014 8:36

Nelarikinkin alakerta kestää ainakin loistavasti, nehän on muualla maailmassa vakiona 80cc mutta täällä euroopan perukoilla 50cc.