Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.
13.1.2013 23:17
Kukaan ei todellakaan ikinä tule mittaamaana päästöjä sun mopostas, eikä välitä onko siellä kattia. Kunhan sulla on se tarra, tai todistus että on E-hyväksytty putki ja mopo kulkee 45.
(Pakko kyllä kysyy että miks haluisit putken vaihtaa?)
14.1.2013 8:59
Mites muuten jos ottaa vakioputkesta katin pois, onko siihen sillon tehty pakoputkistoon muutoksia? Tai ohan siihen, mut mitäs se vaikuttaa kolaritilanteessa tms. vakuutusyhtiön silmissä? Et saako sitä kattia missään tilanteessa sieltä poistaa?
14.1.2013 9:14
Kirjojen mukaan ei mutta miten ne sen huomaa jos kulkee laillisesti
14.1.2013 10:53
Eihän sitä nyt testaamalla huomaa, mut jos sattus niin ikävästi et ajas kolarin ni eihän sitä saa selville kuin tutkimalla et onko viritetty tms. Siinä kun putken avaisvat ni huomaisvat varmaan et katti puuttuu ja kaikki kaatuu miun niskaan??
14.1.2013 10:56
Kaveri ajo kolarin, poliisi kysy jos viritetty ku autoilija väitti niin kaveri vaan kulkee sen 50-60 poliisi vaa mee nopeesti laittaa vakioks
14.1.2013 11:49
Harvinaisen vaikeasti luettavaa tekstiä mutta jos oikein ymmärsin niin tässä tapauksessa oli rento poliisi. Jos poliisi olisi oikein mulkku olisi kaverisi päässyt maksamaan kaikista vaurioista ihan itse...
14.1.2013 13:04
joo no näin aamulla vielä tää kirjoitus ei suju ja vieläku äidin kieli on ruotsi
14.1.2013 16:31
Mites muuten tilanteessa toimitaan, jos on viritetty mopo, mutta ajaa esimerkiks vain 30kmh tiellä, auto tulee kolmion takaa väistämättä ja ajaa kylkeen. Korvaako mopoilija kaiken koska ajoi 30kmh viritetyllä mopolla? kuullut oon että tässä tilanteessa autoilija joutuis maksamaan koska hyvinkin selkeä autoilijan syy. yhtä lailla se sattuu jos vakiolla tai viritetyllä ajaa 30kmh ja auto ajaa 50kmh vauhdilla kylkeen.
Tuskimpa kevyempi tehari/tyhjä vakioputki sen suurempaa vahinkoa aiheuttaa kuskille tai antaa kaikille itsestäänselvyyden kolaroimiseen. Sillähän tekis aika hyvät rahat, joku ajelee viritetyllä mopolla, ajetaan kalliilla bemarilla kylkeen ja revitään kaikki rahat mopopoitsulta koska mopo viritetty...
14.1.2013 16:46
kakkutukku mopo einole rekisteröity sille eli vakuutus ei korvaa
14.1.2013 16:55
Alkaako sit tämmösessä tilanteessa poliisit aina tutkimaan, että onko viritetty? Kuitenkin suurimmalla osalla on edes pientä viriä (kureja pois) mopossa...
14.1.2013 17:10
Ja onhan esimerkiks mahdollista että tehari on hyväksytty, mutta kuristamaton, mutta olettaa voi MYÖS että kuri olisi irronnut/pakoputkessa ei ole alkuperäisenäkään kuristinta, vaan mopo on rajoitettu sähköisesti?
14.1.2013 18:15
8ade8 kirjoitti:Eli ovatko nuo ehdot että päästöt pysyvät laillisina ja putken mukana tuleva hyväksyntä tarra pitää laittaa virityksen esto tarran viereen? Vai oliko vielä lisäksi jotain? Onko katalysaattoria pakko olla ?
Jos haluat että moposi pysyy vähäpäästösenä, vaihda se katti sieltä joka vuosi uuteen, ei se muuten mitään hyödytä kaasarivehkeessä. Äläkä vaihda suutinta isompaan mopostas, se vasta sen katin tuhookin
14.1.2013 18:42
Kakkutukka: Ite ymmärtäny, että vakuutusyhtiön pitäis näyttää, että se on tehon takia tapahtunu se kolari. En ole koskaan kuullut, että niin olis käyny, mutta on mahdollista, että joudut maksumieheksi.
5.2.2013 16:34
Itse käsitin aikoinani sen siten, että aina viritettyllä mopolla ajava on maksumies.
5.2.2013 18:45
Niihä se on. Mopo ylittää ajoneuvoluokan, jolloin sen hetkiset vakuutukset ei enää kata sitä. Onnettomuuden sattuessa vakuutus yhtiö saattaa korvata vastapuolelle aiheutuneet vahingot, mutta lähes 100% varmasti ne tullaan perimään viritetyllä mopolla ajaneelta. Ja sama pätee kaiketi vaikkei mopoilia olis mitään liikenne sääntöjä (viritetyn mopon lisäks) rikkonut, ei vakuutusyhtiöllä oo velvollisuutta korvata mitään.. Tai näin oon ainakin antanu ittelleni kertoa.
D