Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

23.5.2012 23:14

Miksutinn kirjoitti:Dt tyhjennetyllä putkella, 12/58 väleillä, ohittamattomalla moricilla 82kmh mittariin, 72kmh gepsiin.
mutta tosiaan moricci hakkaa kuolemaan, joten en oo kun kerran kokeillu nuita huippuja. matkavauhti jää siihen 7800rpm ja mittariin 65kmh, gepsiin 56


Samoilla väleillä, 76 mittariin ohitetulla moricilla :D
Toki meikäläisen elopaino 83kg ja melkosen loppuunajettu mäntä 15tkm saattaa vaikuttaa asiaan :D

Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

23.5.2012 23:38

Pattes798 kirjoitti:Samoilla väleillä, 76 mittariin ohitetulla moricilla :D
Toki meikäläisen elopaino 83kg ja melkosen loppuunajettu mäntä 15tkm saattaa vaikuttaa asiaan :D

vai niin.. :D ite painan 20kg vähemmän, ja männällä ajettu vaan 6tonnia.. eli voihan se tietenni vaikuttaa. :lol:

Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

23.5.2012 23:57

Huippunopeuteen ei kai painon tulisi vaikuttaa, se vaikuttaa vaan kiihtyvyyteen.

Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

24.5.2012 21:57

no jos niin ajatellaan että paino lisää kitkaa renkaan ja asfaltin välille, ja kone ei jaksa kiertää loppuun asti.

Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

24.5.2012 22:15

Kyllä se näissä mopon tehoissa ja nopeuksissa vaikuttaa

Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

24.5.2012 23:11

no jos niin ajatellaan että paino lisää kitkaa renkaan ja asfaltin välille
Niin? Tämähän vaan lisää pitoa? Hidastuuko mopon huiput, jos takarengasta levennetään? Tällöinhän kitka niin ikään kasvaa?

jukke96 kirjoitti:Kyllä se näissä mopon tehoissa ja nopeuksissa vaikuttaa
En tiiä, itellä menneet kaikki mopot ihan tai lähes yhtä lujaa, oli painoa päällä sitten se oma 60 kiloa, tai omapaino+läskikaveri+kaljakoppa (eli varmaan joku 160 kiloa yhteensä?). Kiihtyminen kestää törkeen kauan, mutta kyllä silti ihan melkein samat huiput on saatu kerättyä tasasella (mitä nyt ilmasvastus kasvaa, ja meno siitä vähenee).

Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

25.5.2012 0:37

Itse olen aina ollut ainakin siinä luulossa, että kitka on juurikin, liikettä tai liikkeen alkamista vastustava voima? :D

Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

25.5.2012 8:48

Ainakin kaverin 2t-skootterilla vaikutti, itse hän on jotain 40kg vaan ja 100kg poliisin alla huiput tippu kymmenellä.. :roll:

Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

25.5.2012 11:40

Kas kummaa, minulla on kaikki mopot menneet kakspäällä ihan saman mitä yksin, vakiona, viritettynä tai miten vaan.
Kuvittele nyt polkupyörällä ajamista. Kaverisi istuu tarakalla, liikkeellelähtö on tosi vaivalloista mutta kun vauhtiin pääsee niin kevyttä on polkeminen. Sama pätee mopoon.

Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

25.5.2012 12:09

No jos hiuksia ruvetaan halkomaan niin vierintävastus kasvaa painon kasvaessa koska renkaat painuu kasaan enemmän eivätkä pidä profiiliaan. Jos rengaspaineet ovat siis samat. Myös periaatteessa laakereihin jne. kohdistuu suurempi rasitus. Tasamaalla paino on tässä tapauksessa loppunopeuden kannalta käytännössä merkityksetön, mutta painavammalla vehkeellä pääsee teoriassa ylämäessä hiljempaa ja alamäessä kovempaa. Aivan varmasti vaikka tuo 60kg ero alkaa jo mopon tehoilla tuntua.

Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

26.5.2012 10:25

Aprilia rx 01 kuriton,10-51 välit ja kerää gepsiin lukemat 62km/h. Vielä pitäs saaha nopeutta vähemmäksi, alkuperästä kuria en mene laittamaan kun silloin on niin säälittävän laiska. :D

Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

26.5.2012 10:37

Tunturi Break 80 km/h @gps :D ja vielä vakio pytyllä :P

Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

26.5.2012 18:26

Helvetinhedelmä kirjoitti:Itse olen aina ollut ainakin siinä luulossa, että kitka on juurikin, liikettä tai liikkeen alkamista vastustava voima? :D
No miten ihmeessä renkaan ja maan välinen kitka voi mitään vastustaa merkittävästi????

Aivan varmasti vaikka tuo 60kg ero alkaa jo mopon tehoilla tuntua.
Ala ja ylämäissä se alkaa tuntua, mutta tasamaalla ei tunnu muu kuin ilmanvastus.

Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

26.5.2012 19:51

Slerpa_ kirjoitti:
Helvetinhedelmä kirjoitti:Itse olen aina ollut ainakin siinä luulossa, että kitka on juurikin, liikettä tai liikkeen alkamista vastustava voima? :D
No miten ihmeessä renkaan ja maan välinen kitka voi mitään vastustaa merkittävästi????


Kitka vastustaa kyllä liikettä ja liikkeen muutosta mutta vain jos puhutaan liukumisesta. Rengas ei (rauhallisessa ajossa) liu'u maanpintaan nähden vaan se vierii ja oletettavasti laakerit jne. on kunnossa joten nekään ei tähän vaikuta. Esim. tiedätte kun lentokone laskeutuu sen pyörät polttaa vähän kumia (=liukuu) koska pyörän hitausmomentti vastustaa liikkeen muutosta. Mutta kitkavoiman ansiosta pyörä lopettaa "liukumisen" asfaltilla ja rupeaa vierimään.

Ala ja ylämäissä se alkaa tuntua, mutta tasamaalla ei tunnu muu kuin ilmanvastus.


Tasamaalla vaikuttaa vierintävastus, eli toisin sanottuna energia joka kuluu renkaan kasaan painumiseen/muokkautumiseen ja vastaavasti myös pehmeällä alustalla ajettaessa alustan muokkautumiseen. Paino ei tähän kevyellä mopolla asfaltilla ajaessa suoraan vaikuta vaan liittyy siihen oletukseen että rengaspaine on vakio eli kumit painuu enemmän kasaan. Vastaava efekti kevyellä laitteella saadaan päästämällä ilmaa renkaista.

Re: Moposi/moposkootterisi huiput #3

26.5.2012 22:53

Tasamaalla vaikuttaa vierintävastus, eli toisin sanottuna energia joka kuluu renkaan kasaan painumiseen/muokkautumiseen ja vastaavasti myös pehmeällä alustalla ajettaessa alustan muokkautumiseen.
No joo, tämänkään ei tulisi paljoa vaikuttaa, kun kumminskin siinä mopossa on ne jouset, jotka ennemmin antaa periksi kun rengas.