Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Läheltä piti -tilanteet

1.6.2012 21:28

Oli se joku 10cm korkee ja kyllä siinä tais vanne ottaa osumaa :D enmuista enää tarkalleen ku tapahtumasta on joku 3v aikaa :lol:

Läheltä piti -tilanteet

2.6.2012 0:41

Jammu95 kirjoitti:Hähäh varmaa aika hauskaa, mul välil takarenkas lähtee sutii ku kytkin tapin stefa vuotaa öjyy ja ne menee ketjujen kautta taka renkaaseen :D


Korjaa äkkiä se sun vehkees. Joku päivä sä oot vielä kyljellää ton öljyn takia.

sarvinen kirjoitti:Niin tietysti en muita kuin itseäni syytäkkään.
En tiedä miten edes kuvittelin että se siitä menisi. Tarkoitin lähinnä että noiden kivetyksien olemassaolo/muoto on perseestä. Mitä hyötyä noista on? -Ei mitään?!
Jos joku nyt jonkun syyn noille keksii niin kertokoon myös miksi niiden pitää olla jyrkkiä eikä vaikka tämän / muotoisia.


Niiden hyöty on erottaa selvästi katu jalkakäytävästä, erottaa sisäänajokohta normaalista kohdasta ja mikä tärkeintä, ne ohjaavat sadeveden viemäreihin, eikä anna niiden vain valua talojen kylkeen.

Re: Läheltä piti -tilanteet

2.6.2012 22:11

Tänään ku ajettiin 50 alueella niin edessä oleva autoilija vetää äkkijarrutuksen muutamaa metriä ennen risteystä ja laittaa vilkun päälle kun on jo kääntymässä. Melkein perään ajoin, mutta sain käännyttyä juuri ja juuri ennen takapuskuria, niin että menin vastaantulijoiden kaistan kautta omalle.

Re: Läheltä piti -tilanteet

2.6.2012 22:20

Oma vikas. Turvaväli sellaiseksi, että vaikka auto pysähtyisi seinään nii pystyt itse pysähtymään turvallisesti.

Re: Läheltä piti -tilanteet

2.6.2012 22:25

Joo tuo on todella veemäinen tapa, vilkut tuppaavat menemään päälle vasta kääntymisen aloittamisen jälkeen. Joskin vielä ärsyttävämpää ovat mielestäni nämä "tuunatut" mopot, joissa ei vilkkuja ole ja kuski ei vaivaudu suuntamerkkia näyttämään. Varsinkin kun näissä tapauksissa yleensä ei toimi myöskään jarruvalo.

Nopeasti sitä kuitenkin oppii pitämään reilun turvavälin, kun tajuaa, että itse siinä virheeseen syyllistyy. Taitaa Aplajakin pitää reilumpaa rakoa ensi kerralla? Eikö ;)

Re: Läheltä piti -tilanteet

2.6.2012 22:27

Joku taas ohitti mut pari päivää sitten. Tunturissa oli säädöt hieman hakusessa, eikä vauhtia saanut kunnolla. No joku sitten pyyhkäisi siitä "sentin päästä ohi" ja sitten kun se palasi minun eteen, niin äkkijarrutus ja sitten se kääntyi jollekin pikkutielle. Hyvä etten tullut Mazdan takapuskurista läpi.
:roll:

Ja ei, kuski ei näyttänyt vilkkua.

Ihasproblemin kommenttiin viitaten - kannattaa näyttää sitä suuntamerkkiä kyllä, kun vilkkuja ei ole. Saattaa muutaman tilanteen silläkin välttää. Tosin vielä puolustan sen verran, että minkään tuninkin takia vilkut ei puutu, vaan siksi että 32 vuotta vanhassa mopossa ne näyttäisivät hieman.... Öh, karmeilta. Jarruvaloakaan ei ole, koska sitä ei ole Tunturi Trialissa koskaan ollutkaan.

Re: Läheltä piti -tilanteet

2.6.2012 22:35

OT: kuinka paljon tota turvaväliä pitää olla?
-Autokouluss sanottiin että 1hlöauton verran. Omasta mielesti tuo on aivan liian vähän, toisaalta jos siinä paljoakaan pitempi väli on, niin takaa lähtee joku suhari ohittamaan.

Re: Läheltä piti -tilanteet

2.6.2012 22:43

Jos pystyt lukemaan rekkarin oot liian lähellä :lol: Pidät vaan semmosen sopivan, mikä hyvältä tuntuu. Taajamassa sen parin henkilöauton verran. Sit semmoset 50m kovissa vauhdeissa. Vähintään.

Re: Läheltä piti -tilanteet

2.6.2012 22:47

'80 Trial kirjoitti:Ihasproblemin kommenttiin viitaten - kannattaa näyttää sitä suuntamerkkiä kyllä, kun vilkkuja ei ole. Saattaa muutaman tilanteen silläkin välttää. Tosin vielä puolustan sen verran, että minkään tuninkin takia vilkut ei puutu, vaan siksi että 32 vuotta vanhassa mopossa ne näyttäisivät hieman.... Öh, karmeilta. Jarruvaloakaan ei ole, koska sitä ei ole Tunturi Trialissa koskaan ollutkaan.


Tietenkään en moisesta syyllistä ketään, jos pyörässä ei ole alunperin jotain osia, niin ei minusta tarvitse nähdä vaivaa niiden asentamiseen. Eniten jurppivat nimenomaan nämä jannut, jotka asentavat vasaralla ja nauloilla uuden hienon ja siron kilventelineen, mutta sitten meneekin hankalaksi kun ei saada sähköjä toimimaan. Joidenkin ratkaisu vaan tahtoo olla, että en jaksa korjata, jaksan ehkä jos poliisi valittaa. :roll:

Re: Läheltä piti -tilanteet

2.6.2012 23:07

sarvinen kirjoitti:OT: kuinka paljon tota turvaväliä pitää olla?

Ihan kunnon turvaväli kannattaa pitää. Jos vaikka 50km/h vauhdissa pitäisi tehdä äkkijarrutus, ja sinun ja auton välissä olisi välimatkaa 10 metriä, ei moposi ehtisi pysähtyä.

Re: Läheltä piti -tilanteet

2.6.2012 23:38

Turvaväliä pitää olla sopivasti. Kyllä senki oppii melkeen kaikki havaitsemaan, että miten se mopo pysähtyy, millanen on reaktioaika, ja millanen sen turvavälin sitte pitää olla. Jossakin vaan on niin, että kun pidät sen yhen auton turvaälin, niin siihen joku heti änkee.

Re: Läheltä piti -tilanteet

2.6.2012 23:46

Meinas tulla noutaja tuos vartti sitten. Olin ajamas kotia, just tulos semitiukkaan mutkaan että ei nähny tasan mitää mutkan taakse. Noh joku kusipää painaa Mersulla varmaa satane lasissa vastaan TÄYSIN minun kaistalla, iteltä helvetin nopee väistö ja menee metrin päästä. Kuumottaa vieläki :s

Re: Läheltä piti -tilanteet

3.6.2012 0:19

Joo, kylhä se sykettä aina nostaa :lol: Hyvä että säikähdyksellä kuiteskin selvittiin.

Tosta turvavälistä sen verran, että ei voi antaa mitään tarkkaa arviota. Mutta ainakin se 10m on hyvä pitää kaupunki alueella. Kannattaa myös miettiä asioita siltä kantilta, mitä jos. Mitä jos turvaväliä on 50m 60km/h alueella?

Turvaväli hyvä, ellei jopa loistava. 60km/h vauhdissa kummiskin hujahtaa pikkusen vajaa 17m/sek (60km/h : 3,6 = 16,67). Eli jos satut niitä vähäpukeisia kimmoja kattelee sieltä kevyenliikenteen väylältä vaikka 2 sek, jää turvaväliksi enää alle 17m (50m - 16,67m * 2 = 16,66m). Siihen vielä päälle reaktio aika, olkoot vaikka puoli sekuntia, jää jarrutusmatkaksi alle 10m (16,66m - 0,5 * 16,67 = 8,34m). Äkkijarrutuksessa (orava juoksi tielle) tuo auto kuitenkin pysähtynyt, tai lähes pysähtynyt tuohon 3sek. Jos nyt ei kaikenlaisia muuttujia yms. oteta huomioon, karkeasti se voisi näin mennä.

Re: Läheltä piti -tilanteet

3.6.2012 0:39

Taas kerran. Tosta kotoo ku lähetää ni siinä on lyhyen matkan pääs pieni T-risteys S-marketin pihaan. Sieltä käänty sit joku kusimulkku farmarilla päin ja heristeli nyrkkii ku en päästäny sitä menee eka vaa väistin toiselle kaistalle ku se kaahas vaa. Jos tää kylä ei ois näi pieni ni keskari olis kovas käytös.

Re: Läheltä piti -tilanteet

3.6.2012 0:41

Kyllä sitä kansainvälistä käsimerkkiä passoo omalle äitilleenkin näytellä, jos päälle meinaa tulla..!