Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Onko laillista

13.9.2012 15:36

Oon tainut nukkua mopo tunnilla silloin ku siellä on puhuttu risteysalue jutuista. :)

Onko laillista että kun on liikennevalot niin olisi kaksi mopoa vierekkäin valoissa?Tietenkin siis samalla kaistalla.Kaikki muut siis meinaavat ettei mopot saa olla rinnakkain samalla kaistalla vaan niiden pitää olla kohtisuoraan peräkkäin kaistan oikeassa reunassa... Väittävät vielä että poliisi tulee heti antamaan sakot jos mopot on niin!

Kertokaapa faktat ku en voi millään käsittää, miksei kaksi mopoa saisi olla vierekkäin liikennevaloissa samalla kaistalla. Kyseessä enimmäkseen keskikaupungin pikku valot eikä mitkään valtatien valot. :)

RE: Onko laillista

13.9.2012 15:39

Mopoillahan saa ajaa rinnakkain, 2 mopoa per kaista siis. Isommilla pyörillä näin ei ole... Myöskin liikennevaloissa saa olla rinnakkain.

13.9.2012 16:16

Kerros mullekin, missä lukee, että mopoilla saa ajaa rinnakkain samalla kaistalla. Mopollahan pitää ajaa tien oikeassa reunassa ja pientareella, mikäli se on mahdollista. Ainakin isommilla pyörillä saa olla valoissa rinnakkain.

13.9.2012 17:34

Kuka nyt oikeasti ajaa jossain ojan pohjalla?? En minä ainakaan, tien tukkona en kuitenkaan tule olemaan.

Ja joo, muistelin että saa ajaa rinnakkain, mutta näemmä ei saakaan.. Jostain -80-90 luvulta ollut tällainen laki voimassa näemmä. Eli peräkkäin pitäisi ajaa, ja juu, niin reunassa kuin mahdollista, mutta se nyt ei ole mielestäni järkevää.

13.9.2012 18:44

Eli peräkkäin pitäisi ajaa, ja juu, niin reunassa kuin mahdollista, mutta se nyt ei ole mielestäni järkevää.
Ei sitten parane valittaa jos autot menee liian läheltä ohi. Tollasta jonkun verran ajokaistan puolella ajavaa mopoilijaa on tosi piruullista ohittaa jos vastaan tulee auto ja etenkin jos on hiukan leveempi auto mitä joku normiauto.

Tietysti sitten jos piennar on niin paska ettei saa ajettua siellä niin sitten on pakko ajaa ajokaistalla. Tälläpäin tiet on aika kamalia, ja tiessa ei ole kuin yksi pätkä ollut jolla ei yksinkertasesti pystynyt pientareella ajamaan (asfaltti lohkeillut ja asfaltin reunan ja ojan välissä sellanen 20 sentin suora pudotus sinne kun putoaa, niin takasin ei ole tulemista). Autoilijathan ei tätä käsitä...

Eli niin reunassa ajetaan kun mahdollista, ja pientareella jos mahdollista. Niin on turvallisinta mopolle.

13.9.2012 18:49

Mm, täälläkin ne pientareet on oikeesti sen mahtavat 10 cm leveät, ja semmonen viiden sentin pudotus asfavltilta pois.
Joskus tulee todella reiluja autoilijoita, hidastaa minun vauhtiini, ja menee ohi vasta sitten kun on mahdollista. Joskus taas täys törppöjä, tungetaan vaikka mihin väliin, ja käännytään heti seuraavasta. :paha:

13.9.2012 18:52

Täälki takapajulas tiet on tommosia et kymmenisen senttii piennarta ja seki enempi halkeemaa ku asvalttii. Ite ajelen niin oikealla ku turvallisesti pystyy jos rajotus yli 40, 40 ja alle meen keskellä kaistaa ni voi ryhmittymällä näyttää kans meneväs oikeelle. Haistakoon sitten paska ne autoilijat joilla pakottava tarve ohittaa kaikki nopeusrajotusta ajavat mopoilijat.

RE: Onko laillista

13.9.2012 19:05

Täälläkään ei ole oikeen yhtään sellaista piennarta missä voisi kunnolla ajaa. Toiseksi, 60km/h alueella ajan kyllä oikeassa reunassa, muualla keskellä tietä. Voin sanoo että alinopeutta en aja, aina 5km/h ylitystä, ihan van noiden ohituksien takia.

Muutenkin olen niin mulkku että teen autoilijoiden tarpeettomat ohitukset mahd. vaikeeksi, urku auki kun nään että alkaa rinnalle tulemaan. Tämän järkevyydestä voi olla montaa mieltä, mutta itse olen täysin sitä mieltä että nekin voi pysyä siellä takana, siihen eteen ne jää kumminkin hidastelemaan.

Ei voi käsittää noiden joidenkin autoilijoiden ajokulttuuria. En valita, mutta myönnän että välillä tekis mieli runtata pellit jalalla rullalle kun ohi tulee..

13.9.2012 19:19

Tämän järkevyydestä voi olla montaa mieltä, mutta itse olen täysin sitä mieltä että nekin voi pysyä siellä takana, siihen eteen ne jää kumminkin hidastelemaan.
Tämä pitää paikkaansa. Pitää silti muistaa, että jos auto sitten vetääkin sinua päin, sinä olet ojassa henki hieverissä kun autossa taas on joku lommo jos sitäkään.

Itte päästin aina autot ohi ja koitin niitä mielisairaita ohittelijoita väistää parhaani mukaan. Himmasin sitten itse jos auto jäi eteen hidastelemaan. Mitä itse nyt olen mopolla, traktorilla ja autolla liikenteessä ajanut, on siellä silti "isompi väistää ja kunnioittaa pienempää" ylimpänä sääntönä. Jos on tarpeeksi rautaa nokalla, voi kiilailla mopoja ja mopoautoja, ja jos on iso kuorma-auto tai bussi, voi vetää autoilijoitten eteen miten sattuu.

Ei voi käsittää noiden joidenkin autoilijoiden ajokulttuuria.
Luultavasti yksi syy niitten vammailuun liikenteessä on se, etteivät itse ole ajaneet mopolla, tai siitä on niin paljon aikaa että liikenne oli erilaista ja tiet paremmassa kunnossa. Mitä vanhoilta ihmisiltä olen kuullut ettei koskaan olisi tiet olleet näin surkeessa kunnossa mitä nykyään ovat.

13.9.2012 20:18

Aika usein ne autoilijat on ainakin pahimmissa paikoissa perässä pysyny vaikka jossain ylämäessä vauhti joskus tippuukin 30kmh tietämille. :D

13.9.2012 20:29

XPSsm kirjoitti:Aika usein ne autoilijat on ainakin pahimmissa paikoissa perässä pysyny vaikka jossain ylämäessä vauhti joskus tippuukin 30kmh tietämille. :D

Missä ne näin ystävällisiä on? :D Minä muutan sinne!

13.9.2012 20:47

Enpäs kerro. :seko: Mut se on semmonen mutkanen mäkipätkä missä näkyvyyttä eteenpäin ei niin mahottomasti ole. Siinä ne perässä sen parikilsaa on hyvin pysyny. :) Se on 60 alue ja parraillaan alamäessä pääsen sen 50. :D

13.9.2012 22:16

Täällä oulussa päin oppinu, että aja keskellä tietä. Perkele ku joka välistä tuuppaa mennä ajamaan ohitte, jos on vakiomopo. Tännääki keltasella alueella 40 alueella, jossa ajoin 45 niin ei muutakun ohitte !

13.9.2012 22:19

ja poliisinkaan huomio ei kiinnity niin paljoa, ainakin jos isommalla mopolla ajaa keskellä kaistaa. Luulevat isommaksi pyöräksi eivätkä kehtaa tulla sakottamaan.

14.9.2012 15:07

Gogge oon täysin sammaa mieltä sun kans :) Sama ongelma myös rovaniemellä että ajaa vaikka 50alueella 55 niin auto lähtee ohi, vastaan tullee auto, vääntää vaan lissää kaasua niin se ei pääse ohi ja niin se jää vaan taakse vittuuntuneena :D