Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: E85-polttoaine

17.3.2013 19:09

Slerpa_ kirjoitti:Onko minulla olut täysin väärä kuva asiasta?

Ehkä, ehkä ei. Ainakin minulla on ollut semmoinen käsitys että se johtuu ihan siitä pienemmästä energiatiheydestä(liekö korrekti termi), joka on pitkälti (kai) suhteellista hiilivetyketjujen pituuksiin. (oktaani 8 hiiltä, etanoli 2 hiiltä) Eli 43kJ/kg versus 29kJ/kg. Tai sitten ei :lol: . Onhan sillä hapellakin pakostakin silti joku vaikutus oltava. Kai.

Re: E85-polttoaine

17.3.2013 23:18

yoyota kirjoitti:Vaan mitenkäs onnistuisi re85 ja tuorevoitelu
Tuorevoitelu on yleensä toteutettu syöttämällä öljy polttoaineen sekaan esimerkiksi kaasarissa. Voisin kuvitella että öljyn erottuminen polttoaineesta voi aiheuttaa ongelmia koneen toimintaan, mutta tämä on puhdasta mutuilua.

Re: E85-polttoaine

18.3.2013 19:02

Siitä hapesta se oikea tehonlisäys ahdetuissa moottoreissa tuleekin, yhden kampiakselin kierroksen aikana voidaan polttaa enemmän seosta (etanolin sisältämän hapen ansiosta kone ei ala röpöttämään niin helposti) joka taas tuottaa kovemman paineen, joka on suoraan verrannollinen kampiakselilta saatavaan tehoon. Ja korkeampi oktaaniluku osaltaan parantaa tilannetta, puristuspaineet/ahtopaineet saadaan todennäkösesti hieman korkeammaksi ennen kun alkaa nakuttamaan.

Re: E85-polttoaine

23.3.2013 20:54

176985_thumb.jpg
176984_thumb.jpg
No nyt on ensimmäinen tankillinen menossa re85:sta. Tuorevoitelu käytössä ja ei ainakaan kiinnileikannut 5km testilenkillä, mutta ihmeitä se teki tulpalle. seuraavaksi kokeillaan mineraaliöljyä ja kokeillaan toimiiko sillä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: E85-polttoaine

24.3.2013 0:33

Hienoa. Mistäs vehkeestä kysymys, hyvä että saadaan kokeilua myös kakstahtisiin. Ja ei mikään ihme, että tulppa puhdistuu, itselläkin tosta nelitahtiskootterista hävisi kaikki karstat ja ei ilmaannu ollenkaan uutta, kun etanoli palaa niin puhtaasti, tulppakin erittäin puhdas. Mutta ilmoittele ihmeessä lisää kokeilustasi, kiinnostavaa nähdä mitä tapahtuu, vai tapahtuuko mitään. ;)

Re: E85-polttoaine

24.3.2013 18:43

peugeotin xp7 kyseessä ja mopolla ajettu 367km. Tuo vakiosylinteri vaihtuu airasliin joka tapauksessa, niin hyvä kokeilla leikkaako mineraaliöljyllä vai ei. Ensiviikolla pitäisi tulla uusi mäntä airsaliin, niin sitten selviää miten käy.

Re: E85-polttoaine

24.3.2013 20:14

Jos mopoon tahtoo tota RE85 käyttää, niin tartteeko se muuta kuin uudelleensäätämisen? Ite ihan hukassa tässä hommassa, mutta olis hauska tietää.

Re: E85-polttoaine

24.3.2013 21:25

Ei se muuta tartte. Tietty jos siitä jotain hyötyjä halutaan niin puristuksia tarttisi nostaa, laittaa ahtavampaa pakoputkea, säätää sytytstä tai jotain vastaavaa. Muuten siitä ei mitään hyötyä saada.

Ylipäätään, ei mopon ollessa kyseessä mitään hyötyä tosta saada, kun nämä ei mitään muutenkaan kuluta. Mutta harrastus on aina harrastus :lol:

No nyt on ensimmäinen tankillinen menossa re85:sta. Tuorevoitelu käytössä ja ei ainakaan kiinnileikannut 5km testilenkillä, mutta ihmeitä se teki tulpalle.
Tulppa puhdistui kun etanolilla ajettiin?

Re: E85-polttoaine

24.3.2013 22:13

Ainoa mitä tein, niin vaihdoin pääsuuttimen 10isompaan ja löin re85:sta tankkiin. Testikierroksen jälkeen nappasin tulpan irti ja hämmästys oli suuri, kun tulppa oli puhtaampi kuin uutena.

Re: E85-polttoaine

24.3.2013 22:29

Slerpa_ kirjoitti: Mutta harrastus on aina harrastus :lol:

Siinähän se tiivistykin :D Mietin vaan, että vois kokeilla tätä RE:tä, kun yks skyteamin 125cc kone ylimääräsenä. Täytyis vaan eka keksiä mihinkä sen laittais :lol:

Re: E85-polttoaine

27.3.2013 15:06

Slerpa_ kirjoitti:Mikä sallii sen että sitä etanolia pystytään laittamaan enemmän moottoriin, eikä moottori ala röpeltämään ja käymään rikkaalla niin kuin perus pensalla? Onko tässä se etanolissa oleva happi se mikä sallii rikkaamman seoksen koneessa ilman röpeltämistä tai muita käymähäiriöitä?
radon- kirjoitti:Siitä hapesta se oikea tehonlisäys ahdetuissa moottoreissa tuleekin, yhden kampiakselin kierroksen aikana voidaan polttaa enemmän seosta (etanolin sisältämän hapen ansiosta kone ei ala röpöttämään niin helposti) joka taas tuottaa kovemman paineen, joka on suoraan verrannollinen kampiakselilta saatavaan tehoon. Ja korkeampi oktaaniluku osaltaan parantaa tilannetta, puristuspaineet/ahtopaineet saadaan todennäkösesti hieman korkeammaksi ennen kun alkaa nakuttamaan.
Uskallan olla eri mieltä. Se etanoli ei ole dityppioksidin kaltainen, joka palaessaan splittaa, eli hajoaa happimolekyyliksi ja typeksi. Se etanolissa oleva happiatomi on sellaisenaan hyödytön, eikä etanolin palaessaan muodostu hapeksi, vaan siirtyy "suoraan" lopputuotteisiin. Ainoa keino on hajottaa etanoli ja saada siitä erillinen happimolekyyli, on kuumentaa sitä hyvin voimakkaassa hapossa.

Tottakai sillä happiatomilla on oma vaikutuksensa molekyylissä sen ominaisuuksiin, mutta itse palamisreaktiossa en puhuisi mistään ihmetekijästä. Kuitenkin alkoholi(etanoli) ja bensiini ovat hyvin monelta osin erinlaisia aineita, vaikka molemmat ovat palavia jne. Bensiinissä suurempi ilman tarve voisi selittyä pitkillä, erinlaisilla ketjuilla, eikä happiatomin puutteesta. Jos verrataan kuinka paljon tarvitaan ilmaa yhden etanolikilon ja yhden bensiinikilon täydelliseen palamiseen: etanoli noin 10:1 ja bensiini 14,7:1.



Slerpa_ kirjoitti:Seoksen määrää taas tulee lisätä että saadaan kurottua se teho "kuilu" umpeen, ja se käy isontamalla kaasutinta jollon juuri toi sinun sanoma venturi-ilmiö laittaa rajoja. Ja näiden tekijöiden vuoksi ei etanolilla saada mitään hyötyä verrattuna pensaan ellei oteta käyttöön korkeen oktaanin tuomia mahdollisuuksia.
Edelleenkään se kaasuttimen koon kasvattaminen ei lisää koneeseen virtaavaa seosta. Etanolin käyttäminen ei yksinkertaistettuna kasvata virtausmäärää, joten virtausnopeus on vakio polttoaineesta riippumatta. Jos kaasuttimen koko on jo ennestään hyvä bensalle, ei sitä tarvitse siten muuttaa etanolille. Eli pelkkä suuttimen muuttaminen on riittävä toimenpide.

Re: E85-polttoaine

27.3.2013 16:53

Pikkasen hätäsesti tuli innostuttua tuon re85:n toiminnasta. Koska bensaa oli tankissa ~1litra jäljellä, kun kaadoin sinne re85:sta, niin eihän tuo koko totuutta kertonut. Ammulla -15astetta lämmintä ja eipä tahdo mopo käynnistyä. Lopulta kun käyntiin sai ja koneen lämpimäksi, niin tuli todettua, että aivan liian pieni pää/tyhjäkäyntisuutin. Ei pysy tyhjäkäynnillä ja samantien kun kahvaa kääntää, niin tukehtuu. No taytyy haeskella oikeita säätöjä, kun ehtii, mutta toistaiseksi täytyy ajella bensalla.

Re: E85-polttoaine

27.3.2013 21:16

Uskallan olla eri mieltä. Se etanoli ei ole dityppioksidin kaltainen, joka palaessaan splittaa, eli hajoaa happimolekyyliksi ja typeksi...... bensiinikilon täydelliseen palamiseen: etanoli noin 10:1 ja bensiini 14,7:1.
Kiitos, tämä selvensi asiaa huomattavasti.

Re: E85-polttoaine

30.10.2013 13:46

Joskus moposporttiin kiinanzonerilla mennessä tuli huolttis vastaan joka tota myi. Tankki täyteen sitä ja iha hyvin toimi, paukku vaan jostain syystä :D jotkut väittää että 2-t sylinteri naarmuuntuis, en tiiä perusteluita tohon.

Re: E85-polttoaine

30.10.2013 17:14

Toimiihan se vaikka dieselillä, mutta jos haluaa toimivan HYVIN ja OIKEIN niin vaatii vähän työtä. Ilman viritystä mikä hyöty?