17.3.2013 19:09
Slerpa_ kirjoitti:Onko minulla olut täysin väärä kuva asiasta?
17.3.2013 23:18
Tuorevoitelu on yleensä toteutettu syöttämällä öljy polttoaineen sekaan esimerkiksi kaasarissa. Voisin kuvitella että öljyn erottuminen polttoaineesta voi aiheuttaa ongelmia koneen toimintaan, mutta tämä on puhdasta mutuilua.yoyota kirjoitti:Vaan mitenkäs onnistuisi re85 ja tuorevoitelu
18.3.2013 19:02
23.3.2013 20:54
24.3.2013 0:33
24.3.2013 18:43
24.3.2013 20:14
24.3.2013 21:25
Tulppa puhdistui kun etanolilla ajettiin?No nyt on ensimmäinen tankillinen menossa re85:sta. Tuorevoitelu käytössä ja ei ainakaan kiinnileikannut 5km testilenkillä, mutta ihmeitä se teki tulpalle.
24.3.2013 22:13
24.3.2013 22:29
Slerpa_ kirjoitti: Mutta harrastus on aina harrastus
27.3.2013 15:06
Slerpa_ kirjoitti:Mikä sallii sen että sitä etanolia pystytään laittamaan enemmän moottoriin, eikä moottori ala röpeltämään ja käymään rikkaalla niin kuin perus pensalla? Onko tässä se etanolissa oleva happi se mikä sallii rikkaamman seoksen koneessa ilman röpeltämistä tai muita käymähäiriöitä?
Uskallan olla eri mieltä. Se etanoli ei ole dityppioksidin kaltainen, joka palaessaan splittaa, eli hajoaa happimolekyyliksi ja typeksi. Se etanolissa oleva happiatomi on sellaisenaan hyödytön, eikä etanolin palaessaan muodostu hapeksi, vaan siirtyy "suoraan" lopputuotteisiin. Ainoa keino on hajottaa etanoli ja saada siitä erillinen happimolekyyli, on kuumentaa sitä hyvin voimakkaassa hapossa.radon- kirjoitti:Siitä hapesta se oikea tehonlisäys ahdetuissa moottoreissa tuleekin, yhden kampiakselin kierroksen aikana voidaan polttaa enemmän seosta (etanolin sisältämän hapen ansiosta kone ei ala röpöttämään niin helposti) joka taas tuottaa kovemman paineen, joka on suoraan verrannollinen kampiakselilta saatavaan tehoon. Ja korkeampi oktaaniluku osaltaan parantaa tilannetta, puristuspaineet/ahtopaineet saadaan todennäkösesti hieman korkeammaksi ennen kun alkaa nakuttamaan.
Edelleenkään se kaasuttimen koon kasvattaminen ei lisää koneeseen virtaavaa seosta. Etanolin käyttäminen ei yksinkertaistettuna kasvata virtausmäärää, joten virtausnopeus on vakio polttoaineesta riippumatta. Jos kaasuttimen koko on jo ennestään hyvä bensalle, ei sitä tarvitse siten muuttaa etanolille. Eli pelkkä suuttimen muuttaminen on riittävä toimenpide.Slerpa_ kirjoitti:Seoksen määrää taas tulee lisätä että saadaan kurottua se teho "kuilu" umpeen, ja se käy isontamalla kaasutinta jollon juuri toi sinun sanoma venturi-ilmiö laittaa rajoja. Ja näiden tekijöiden vuoksi ei etanolilla saada mitään hyötyä verrattuna pensaan ellei oteta käyttöön korkeen oktaanin tuomia mahdollisuuksia.
27.3.2013 16:53
27.3.2013 21:16
Kiitos, tämä selvensi asiaa huomattavasti.Uskallan olla eri mieltä. Se etanoli ei ole dityppioksidin kaltainen, joka palaessaan splittaa, eli hajoaa happimolekyyliksi ja typeksi...... bensiinikilon täydelliseen palamiseen: etanoli noin 10:1 ja bensiini 14,7:1.
30.10.2013 13:46
30.10.2013 17:14