Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Onko laillista

11.7.2012 21:02

Jos jättääsit klassikon rauhaan ja totaaliraiskaisit mieluummin jonkun 4-t kiinankootterin sen sijaan.
Ei mulla muuten mitään väliä mitä sä sovellat mutta jätä ny sentään tunturimopot rauhaan. Ja jos ihan pakko jotaki vaihrekeppii tunkee niin osta auto.
Taas tätä "ei saa rakentaa, mopo on vanha"-lässytystä.

En ymmärrä tätä valitusta laisinkaan. Tätä samaa kitinää on autojen, moottoripyörien, mopojen ja kaikkien vanhojen vehkeitten kanssa missä on moottori. Mitään ei saisi tehdä ellei se ole alkuperäsen näköstä, ja vaan sen vuoksi koska mopo on vanha eikä kukaaan enää aja tollasella, jolloin ihmiset saa jotenkin päähänsä että noi olisi harvinaisia. Johonkin 20-luvun prototyyppiin, mitä on tehty 3 kappaletta ei nyt tollasia viritelmiä saa lähteä tekemään, mutta kun kyse on tuntureista, mitä on joka ladossa ja navetassa kahden varaosalaatikon kanssa plus sitten ne mitä jotkut käyttää ja ne mitkä maleksii entisöijäpapan tai jonkun perillisen tallissa. Tuntureita on täällä vielä niin silmittömästi ettei ne kesken lopu vaikka niitä enemmänkin rakenneltaisiin tai raiskattaisiin.

Tietty joka vehjettä tulee säilöä myös alkuperäiskuntosena, mutta kun Tuntureitakin on niin järjettömästi entisöity ettei senkään puolesta tällä valituksella ole mitään parustetta. Valittakaa vaikka joillekkin PV:n raiskaajille, PV:itä ei ole entisöity paljoa, niitä romutetaan ihan suotta, niitä ei ole säilötty paljoa, ja PV:kin on omalla tavallaan jo klassikko. Valittamiseen olisi jo aihetta. Miksi ihmeessä valitatte Tunturin rakentelijoille, joille valittaminen on täysin perusteetonta??

Ihan omana spekulaationa, uskotteko että viimeistään vuonna 2020 on PVt samassa asemassa missä Tunturit on nykyään. Ne on kadonneet liikenteestä koska ovat saavuttaneet museoiän, entisöijä papat ja muut mopokulttuurin tuhoajat (niitä mopoja pitää säilöä, mutta tämmänen nykyinen "kaikilla on oltava entisöity pappatuna"-tyylinen hamuaminen tappaa mopon kuin mopon liikenteestä) ovat hamunneet kaikki osat ja mopot nurkkiinsa jolloin osien ja mopojen hintataso on noussut täysin nuorille sietämättömäksi. Lisänä vielä se, etteivät he aja noilla mopoilla kun kerran kesässä jossain kulkueessa, lopun aikaa panttaavat sitä kulkinetta tallissa.

Jos vuonna 2020 alkaisin puhumaan jossain netissä (tai silloisessa keskustelusysteemissä) että laitanpa pevekkiin kiinni plusun, viilaan sitä millin sinne ja tänne, ja raiskaan sitä jossain hiekkamontussa, poltan kumia yms., saisin kaikki nämä nykyiset "tunturista lässyttäjät" kimppuuni, ja perusteena se sama mikä nykyään "mopoon ei saa rakentaa mitään omaa, jos se on museoikäinen". Ihan säälittävää!

En palaa asiaan enää täällä, jos vastaat tänne topicciin, vastaan sulle YV:llä.

Re: Onko laillista

11.7.2012 22:10

Mutta toi jalkakytkin ja vaihdekeppisysteemihän on samanlainen kuin Indian-prätkässä oli silloin '40 Luvulla. Sinänsä ihan mielenkiintoinen rakennelma, ainakin kunnolla tehtynä. Ja olihan fillareissakin noita Shiftereitä, itsellänikin on/oli työn alla sellainen.

MuttaMutta mun puolesta OffTopic saa loppua tähän. :roll:

Re: Onko laillista

11.7.2012 23:18

Voitaisiin tosiaan lopettaa tähän ihan kaikkien osalta.

Edellisellä sivulla kysytty koropalan laillisuudesta, spekuloikaapa tuota välillä. Vauhtia keskusteluun ja faktaa sanojen tueksi voi etsiskellä vaikkapa aloitusviestissä mainituista lakiteksteistä sekä aiemmin esiin tulleesta L-luokan ajoneuvojen rakenteen muuttamista koskevasta laista.

Re: Onko laillista

11.7.2012 23:42

Spekuloilkaamme:

9§ Ohjauslaitteen ja jousituksen muutokset

...

2. Mitä 7 §:ssä säädetään rungosta, koskee soveltuvin osin myös pyöräntuentalaitteita ja ohjaustankoa.

3. Ajoneuvon jousitustyypin saa vaihtaa erityyppiseksi sekä L3e-, L4e-ja L5e-luokan ajoneuvon taka-akselin muuttaa jousittamattomaksi. Jarrujen tulee tällöin täyttää vähintään 13 §:n vaatimukset.


7§ Runkomuutokset ja -korjaukset

1. Ajoneuvon rungon rakenteen saa muuttaa, ja korjata hitsaamalla tässä pykälässä säädetyin ehdoin. Rungon saa vaihtaa malliltaan alkuperäisestä poikkeavaan vähintään suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiseen ajoneuvoon tarkoitettuun. Kevytmetallista tehtyä runkoa saa työstää sen kantavien rakenteiden lujuuteen vaikuttavalta osalta vain ajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaisesti.

2. Runkomuutoksissa on käytettävä tarkoitukseen soveltuvia ominaisuuksiltaan alkuperäisen kaltaisia materiaaleja tai kyseiseen ajoneuvoon soveltuvia ruuviliitoksella kiinnitettäviä valmisosia. Hitsattaessa on käytettävä rungon perusaineelle soveltuvia hitsauslisäaineita ja hitsaustapaa. Runkorakenteen sekä kiinnikkeiden ja korvakkeiden liitosten on oltava rakenteeltaan lujia ja huomioitava kasvaneet rasitukset. Hitsaussaumat on varauduttava tarvittaessa esittämään tarkastettaviksi viimeistelemättöminä.


Eli koropalojen on oltava "tarkoitukseen soveltuvia ominaisuuksiltaan alkuperäisen kaltaisia materiaaleja tai kyseiseen ajoneuvoon soveltuvia ruuviliitoksella kiinnitettäviä valmisosia." Mikäli hitsataan niin sitten hitsataan kunnolla.
Viimeksi muokannut Haatsi päivämäärä 11.7.2012 23:55, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Onko laillista

11.7.2012 23:47

9 §

Ohjauslaitteen ja jousituksen muutokset

3. Ajoneuvon jousitustyypin saa vaihtaa erityyppiseksi sekä L3e-, L4e-ja L5e-luokan ajoneuvon taka-akselin muuttaa jousittamattomaksi. Jarrujen tulee tällöin täyttää vähintään 13 §:n vaatimukset.


Äskeisen perusteella voidaan olettaa, että takajousta saa muuttaa, eli vaihtaa vaikka korkeammaksi tai matalammaksi, tai muokata sitä itse.

e.hidas

Re: Onko laillista

11.7.2012 23:48

Elikkäs myös ite tehty koropala ois laillinen? Kumma vaan ku kaverit on saanu sakkoa niistä

Re: Onko laillista

12.7.2012 0:10

Taitaa olla aika poliisikohtaista tämäkin et tuleeko sakkoa vai ei, mut ainahan voi kuskata lakitkstiä mukana :lol:

Re: Onko laillista

12.7.2012 0:12

Kaikki on myös laillista siihen asti että jää kiinni. Iskarin yläpäähän koropala --> et tuu ikinä edes joutuneeksi poliisin huomaamaksi.

Re: Onko laillista

12.7.2012 0:24

Yläpäähän on tosin huomattavasti vaikeempi tehä se koropala, jos ei muuten ni ainaki kiinnittää ku joutuu purkaa tieltä vähän enemmän tavaraa :D

Re: Onko laillista

12.7.2012 1:50

Tosiaan, on tämä suomen laki aikaihmeellinen, esimerkkinä se että jos moottoripyörä hajoa tielle missä on vaikka 80km/h nopeusrajoitus, sitä pitää työntää autotien laidassa, vaikka vierellä olisi pyörätie. samoin kuin mopoa saa työntää humalassa mutta moottoripyörää/kevytmoottoripyörää ei saa. ja mopon saa työntää käytännössä kaikkiihin samoihin paikkoihin, mihinne polkupyörällä saa ajaa, mutta et saa istua mopon päällä tai työntää sitä niin, että istut mopon päällä ja siitä työnnät vauhtia, vaikka mopo ei olisi edes käynnissä. Eli kun asia on noin, (poliisilta kysytty nuo, oletan oikeaksi tiedoksi) myöskään ei mopokorttia omaava (ei ajo-oikeutta) saa istua mopon päällä vaikka mopo ei olisi edes käynnissä, joten hän voi saada tästä suoritus kieltoa koska mopo luetaan moottoroiduksi ajoneuvoksi ( siis käynnissä/liikkeessä olevaksi?) jos mopon päällä istuu. Joten jos mopon päällä istuu ilman kypärää, siitäkin voi saada sakot yms?

onko tässä järkeä? :D

Re: Onko laillista

12.7.2012 3:10

Eiköhän noissakin voi vähän järkeä käyttää... eine poliisit sua tuu sakottaa jos istut apsilla mopon päällä ja juttelet kaverille.. kyllä niillä poliiseilla järki sentään on

Re: Onko laillista

12.7.2012 16:10

Kuljettajan paikalla istuminen ei vielä tarkoita ajoneuvon kuljettamista. Mopokorttia omistamaton saa istuskella mopon tai vaikka moottoripyöränkin satulassa kun menopeli ei ole käynnissä. Sitten kun pyörä liikkuu tai moottori pyörii, vaaditaan asiaan kuuluvaa ajokorttia.

Re: Onko laillista

12.7.2012 16:56

Ja moottoripyörää ei saa työntää jos ei ole kypärää päässä, muistakaa jos teiä virimopoja työntelette ku poliisi on todennu kemmuks :lol:

Re: Onko laillista

12.7.2012 21:32

Päätin nyt sitte kysyä täällä kemmuasiaa vaikka kevaripuolellakin varmaa vastaava on muttei tullut mielee mikä..

Elikkä pystyiskö tuollasta kemmua, Yamaha WR125x, muuntamaan 250 kuutioiseksi ja alle 25kW:ksi laillisesti? Onko tän myötä helvetisti paperisotaa ja rahanmenoa tiedossa?? :)

Re: Onko laillista

12.7.2012 22:00

Ei liene vaikea päätellä, että onko tämä edes oikea paikka esittää tuota kysymystä, kun alue on Yleiskeskustelu mopoista ja moposkoottereista. Lisäksi saman kysymyksen esittämistä useassa viestiketjussa ei katsota hyvällä.