Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

28.7.2014 23:36

Piyäs muutoskatsastaa kotka smoto vanteille niin kattooko ne sielä muutako että renkaat on kiini?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

29.7.2014 20:13

Jos KTM ei ole viime aikoina alkanut tekemään mopoja, tätä kannattanee kysyä piikki- tai mp-puolelta.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

1.8.2014 23:54

Tota noin olisi vm -92 suzuki tässä näin. Ohjauslukko on jumissa, on yritetty porata muttei onnistunut eli aivan paskana, ja peilit ei ole E hyväksytyt, tehari on kiinni ja se on ainoa mahdollinen putki just nyt, nopeudet 43 km/h. Mitkä on mahdollisuudet päästä läpi? Muuten sähköt pelaa täydellisesti ja kone puolikin, ei ole viritetty paitsi tehari kuten sanoin. Onko peilit muutenkaan pakolliset -92 mopossa?

Huomautan: Alkuperäistä pakoputkea ei enään valmisteta ja erittäin heikko saatavuus

Menenkö ilman peilejä, TNT peilien kanssa vai pitääkö hankkia E hyväksytty vasen peili?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

2.8.2014 0:20

Osta biltemasta e-hyväksytty peili, maksaa vajaan vitosen eikä jää sitten siitä kiinni. Teharista tuskin jää kiinni, jos selittää ettei alkuperäistä ole mahdollista enää saada. Ohjauslukosta voi jäädä kiinni, itse olen kyllä saanut yhden pyörän ilman rattilukkoa läpi, mutta siitä katsuri silti huomautti.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

2.8.2014 9:05

AceFin kirjoitti:Osta biltemasta e-hyväksytty peili, maksaa vajaan vitosen eikä jää sitten siitä kiinni. Teharista tuskin jää kiinni, jos selittää ettei alkuperäistä ole mahdollista enää saada. Ohjauslukosta voi jäädä kiinni, itse olen kyllä saanut yhden pyörän ilman rattilukkoa läpi, mutta siitä katsuri silti huomautti.



Ok, eli ei tarvi huolehtia pahemmin teharista, voin lainata peilin vaikka kaverilta, asun pohjoisessa niin biltemaa ei ole lähistöllä. Jos se mainitsee ohjauslukon, käykö jos käyttää laakerilukkoa tai vaijerilukkoa? Tai selittelee, että aion vaihtaa sen uuteen yms ?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

2.8.2014 12:12

Olisi pitänyt vaihtaa ennen katsastukseen menoa. Ja lain mukaan pitää olla luvattoman käytön estävä laite, eli ohjauslukko. Virtalukko ei välttämättä täytä tuota määritelmää. Yleensä vain katsovat että sieltä jonkinlainen lukko löytyy, mutta kun huomaavat porauksen voi olla että hylky tulee melko nopeasti.

137 §
Laite luvattoman käytön estämiseksi

Mopossa tulee olla kiinteästi asennettu ohjauslukko tai muu laite ajoneuvon luvattoman käytön estämiseksi. Lukkolaitteen tulee vastata direktiivin 93/33/ETY tai E-säännön n:o 62 vaatimuksia.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

2.8.2014 12:23

ongelmahan on justiinsa se että runkolukko on suoraan sanoen aivan jumissa, poraus ei auttanut, omasta mielestä ei varmaan voi enään vaihtaa. Rahaa on kuitenkin käytetty kunnostukseen 600 euroa ja aikaa kaksi kuukautta niin ei kai kaikki ole ollut turhaa viiden euron kapistuksen takia?

Edellistä viestiä ei tarvitse lainata. -Ledinauha

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

3.8.2014 17:39

Meneekö derbi läpi katsastuksesta duron nappularenkailla vaikka on originaalisti smotot? Onko noissa ne m+s merkinnät vaikka en oo ite löytäny mistään?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

3.8.2014 19:54

Jos vanteet on alkuperäset ja renkaan koko löytyy rekisteriotteesta niin on laillinen.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

3.8.2014 23:57

jjarkkkooo kirjoitti:Tuota noin, olisin ostamassa tällaista tunturi hopperia joka ei ole kilvissä mutta paperit ja runkonumero löytyy.
Onko mahdollista saada tunturi tigerin vakiooutken kanssa rekisteriin?


Mä uskoisin, et jos Tigerin putki on samantyyppinen tai suht järkevän näköinen tuossa Hopperissa, niin ihan hyvin vois mennä. Mut en tosiaan tiedä, et millanen putki tuossa Hopperissa on alunperin eli sinänsä on paha mennä varmaks sanomaan. Mun katsastusmies oli ainakin tosi asiallinen, katteli ne jutut mitä pitää, mut ei nipottanut turhasta. Tuollanen leimasetä uskoakseni päästäis läpi.

Jos tulee ongelmaa, voihan siihen koittaa vedota, et ei enää saa alkuperäistä putkea, ja pakko laittaa korvaava toisesta Tunturin mallista. Saattaa helpottaa, jos alkaa leimasetä jotain nikottelemaan. Mut ei sitä vaihdettua putkea kannata tietysti tuoda ekana esille.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

5.8.2014 20:13

Oli kyllä melkoinen katsastus, kysy että onko vakio, kysy rattaista, otti runkonumeron ylös ja testas ajo mukavuuden (iskarit) ja siinä se, ei edes käynnistänyt koko mopoa.

Jos olisi ollut tarkempi katsastaja, olisi tullut hylky aika nopeasti seuraavista syistä:
- Tehari
- Runkolukko rikki
- Lyhyet ei toimi, pelkkä pitkät valot
- Nopeusmittari toimii satunnaisesti

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

7.8.2014 17:10

Kuuluuko katsastuksessa toimia sekä lyhyet että pitkät valot? Pyöränä drd pro ja pelkästään lyhyet toimivat valokatkaisijasta.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

7.8.2014 17:20

Lyhyet riittää

Eij tartte lainailla sitä edellistä viestiä

Haamu

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

7.8.2014 17:58

Perusteluja? Jos on lyhyet ja pitkät valot mopossa niin minkäs takia vaan lyhyiden tarttis toimii?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

8.8.2014 14:13

Trafin sivulla luetellaan pakolliset ja sallitut valolaitteet, heijastimet yms. Eli tässä tapauksessa pitkät valot ovat sallitut mutta eivät pakolliset ;)

Siitä kohta 1.3 ja 1.4

http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... ayksia.pdf