Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.
8.7.2012 19:56
Saanko kysyä että mitä järkeä?
8.7.2012 19:59
Retroilija kirjoitti:Onkos olemassa mitään pykälää että miten vaihteiden vaihdon täytyy tapahtua mopossa? Tekisin pappatunturiin jarrupolkimesta kytkinpolkimen ja vaihdepolkimesta -kepin tankin viereen. Takajarru tulisi vaijerilla kytkinkahvaan.
Aika jännä keksintö
mutta minun tietääkseni ei ainakaan ole tälläistä lakia olemassa.
8.7.2012 20:40
Samaa kysyn kun touko
8.7.2012 21:07
Sitähän järkeä siinä että kytkinkopasta meni se klipsi paskaks josta kytkinvaijeri ottaa kiinni.
8.7.2012 21:39
Kyllähän tuossa aika rankasti alkuperäistä rakennetta muokataan. Joten ei varmasti ole laillinen ratkaisu.
Esimerkiksi jos teet kuten kuvailit ei sulla olis takajarrua ollenkaan?
8.7.2012 21:46
Olispas.
takajarru tulis vaijerilla kytknkahvaan
Puhutaanko laissa myös nopeutta nostamattomien rakenteellisten muutosten olevan laittomia?
8.7.2012 21:58
sarvinen kirjoitti:Olispas.
takajarru tulis vaijerilla kytknkahvaan
Puhutaanko laissa myös nopeutta nostamattomien rakenteellisten muutosten olevan laittomia?
No mitäs nyt luulisit? Mieti minkälaisia pommeja tuolla tiellä liikkuis jos kaikki olis sallittua niin kauan kunhan vaan nopeus ei nouse...
Myös ajoneuvon, ei pelkästään yksittäisten osien, tulee olla E-hyväksytty. Se että lähdetään itse muokkaamaan varmasti rikkoo näitä säännöksiä.
Erityisesti tuosta jarrujen muokkaamisesta tulee ongelmia.
8.7.2012 22:10
Huoh, kossusukkaa lainaten.
kossusukka kirjoitti:Mitä se rakenteellinen muutos haittaa? Ei laki sitä kiellä. Laki vain kertoo mitä kaikkea saa muuttaa.
Tutustukaa siis tähän, älkääkä aina heittäkö "Ei saa, rakenteellinen muutos" koska kyseinen "rakenteelliset muutokset" kieltävä pykälä on päälle 2 vuotta sitten vanhentunut.
Uusin ja voimassa oleva asetus L-luokkaisten ajoneuvojen korjauksesta ja muuttelemisesta. Mopo on L1e.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078
Tosiaan lakihan muuttui muutama vuosi sitten ja antaa enemmän vapauksia rakentelijoille. Esimerkiksi enään ei ole rajoitettu keulakulmaa tai akseliväliä.
8.7.2012 22:15
Touko kirjoitti:Saanko kysyä että mitä järkeä?
Pitääkö kaikissa asioissa olla järkeä? Eikö mitään saa tehdä sen vuoksi että se on omasta mielestä hienoa, tai jollain muulla tapaa mukavaa? Onko ylipäätään järkeä siinä, että ostetaan pensaavieviä uusensoja, kotareita, ja muita kun kaikki voisi ajaa kiinamankeilla, skoottereilla ja CBRrillä?
Itse voisin mutuilla, että tuo pappismodaus on laillinen, kunhan kaikki vaan toimii kun pitää. Kummiskin kun laitat mopoon ne ominaisuudet mitkä siinä on alunperin ollut (takajarru, etujarru).
8.7.2012 22:40
sarvinen kirjoitti:Olispas.
takajarru tulis vaijerilla kytknkahvaan
Puhutaanko laissa myös nopeutta nostamattomien rakenteellisten muutosten olevan laittomia?
Kyllä puhutaan.
8.7.2012 23:02
No nyt olisi sellaisen hassunhauskan facepalm-kuvan paikka. Kannattaisiko vaikka lukea muutama viesti ylempää tuon Shapen postaus, tai olla vaikka hiljaa jos ei tiedä mistään mitään?
8.7.2012 23:14
Eli saan leikata vaikka derbistä koko takahäkin irti ja se on silti laillinen? Autokoulussa mulle on ainakin opetettu, että kaksipyöräisten rakennetta ei saa muuttaa. Eli tuo laki on siis vanhentunut? Myönnän virheeni ja menen nurkkaan häpeämään.
8.7.2012 23:34
Onhan se venttiilinhatun vaihtaminenkin periaatteessa rakenteellista muuttamista, joten näin oletettavasti se on kiellettyä?
Siis noita pelejähän voi modata melko vapaasti, mutta se mikä tekee siitä virkamiehen kannalta hankalaksi, ettei muutoksia tehdä kunnolla, vaan modifikaatiot ovat niin sanotusti juosten kustuja. Itsellähän löytyy tälläinen modattu peli, jossa on jopa runkoakin rälläköity poikki. Kuitenkaan se ei ole mikään ongelma, sillä olen tehnyt homman kunnolla alustan loppuun asti ja näin ollen muokkaus ei vaikuta negatiivisesti turvallisuuteen tai kestävyyteen.
Valitettava tosiasia on, että suurin osa tuunauksista on ihan päin *ttua tehty. Esimerkiksi joku stanan keittiön spottivalaisin lokasuojan alla hoitamassa etuvalon virkaa tai jarrupuristin kahdella nippusiteellä kiinnitettynä ohjaustangossa. Ei niinkuin mitään järkeä tälläisissä patenteissa tuolla tieliikenteessä.
9.7.2012 0:23
Slerpa_ kirjoitti:Touko kirjoitti:Saanko kysyä että mitä järkeä?
Pitääkö kaikissa asioissa olla järkeä? Eikö mitään saa tehdä sen vuoksi että se on omasta mielestä hienoa, tai jollain muulla tapaa mukavaa? Onko ylipäätään järkeä siinä, että ostetaan pensaavieviä uusensoja, kotareita, ja muita kun kaikki voisi ajaa kiinamankeilla, skoottereilla ja CBRrillä?
Itse voisin mutuilla, että tuo pappismodaus on laillinen, kunhan kaikki vaan toimii kun pitää. Kummiskin kun laitat mopoon ne ominaisuudet mitkä siinä on alunperin ollut (takajarru, etujarru).
Jos jonkun mielestä on hienoa että mopossa on jalkakytkin ja vaihdekeppi niin antaa mennä vaan, mutta omasta mielestä aika koomisen näköistä ja tuntuista ajaa semmosella. No tee ainakin semmonen patentti että se toimii etkä sen takia tapa ittees. Tee siitä myös semmonen että saat irti kun kaduttaa, viimeistään kun olet myymässä.
9.7.2012 0:49
Tarviiko sitte muutoskatsastaa jos mä ne käsivaihteet teen? Porukoita just eniten huolestuttaa että korvaako vakuutus jos semmone modaus on kiinni ja käy kolari.