Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.
27.5.2014 21:12
Eikai tuo haittaa jos mopo menee alle 45, tällä hetkellä hädin tuskin 30
Huomenna katsastus niin pitää kaikki olla varmaa ettei hylsyä tule
EDIT: Läpihän se meni :3 katsastusmies vaan sanoi "ei tuo kyllä paljon mene"
29.5.2014 14:25
parit kysymykset katsastuksesta, eli:
1. Onko vilkut laillisessa paikassa? mp:poliisilta kun kysyin niin sanoi että ovat laillisesti kun kaikki toimii, mutta jostain kuullut että vilkut olisi laittomat kun jää takakatteiden alle, eli ei näy sivuista?
2. Kilventeline/takavalo tuskin on laillinen? EU-hyväksytty takavalo kylläkin, mut puuttuu rekisterikilven valaisin vai mikälie.
29.5.2014 14:49
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/4e6908ab83a165d7a67fb00cad99e926/4748-Moottoripyoran_ja_mopon_valomaarayksia.pdfSuuntavalaisimen on sijaittava vähintään 350mm ja enintään 1200mm korkeudella. Takasuuntavalaisin saa sijaita korkeintaan 300mm ajoneuvon takimmaisen kohdan muodostaman pystysuuntaisen tason takapuolella.
Suuntavalaisimien tulee näkyä vaakatasossa 80° ulos- ja 20° sisäänpäin. Suuntavalaisimien tulee näkyä vaakatasosta 15° ylä- ja alapuolelle. Mikäli valaisimet sijaitsevat
enintään 750 mm korkeudella, riittää valaisimen näkyvyydeksi 5° vaakatasosta alaspäin.
Sulta puuttuu myös takaheijastin, joka on oltava myös mopossa.
2.6.2014 1:13
mites muuten, alkuperäinen välitys kuin on 11-48, mutta nykyään mulla on 13-58 (yhtä raskaat välit, 1 piikki edessä=5 piikkiä takana..) niin tuleekohan sanomista siitä?? Vai pitääkö tilata ihan uudet rattaat vain numeroiden takia
2.6.2014 21:51
Periaatteellisesti välitysten pitäisi olla alkuperäiset, mutta niitä ei läheskään aina tarkasteta. Sinänsä lopputuloksen luulisi ratkaisevan kun nuo välit eivät kulkuun vaikuta, mutta viimeisen päälle tarkka katsuri voi kyllä tuon takia hylyn antaa.
3.6.2014 1:14
selvä, täytyypi jostain lainata alkuperäset välitykset ihan varman päälle.
SIT VIELÄ VIIMENEN KYSYMYS: eli mulle on tulossa ne moottoripyöräverot mikälie, mut eivät ole vielä tulleet ja siinä voi mennä aika kauan kun kaverilla kesti 7kk että tuli.
Mutta siis pystyykö mopoa katsastamaan vaikka verot eivät ole tulleet vielä? faija jotain vihjaili ettei pystyisi, ja täytyy oottaa kunnes ne tulee ja on maksettu.
3.6.2014 4:04
voi katsastaa vaikka veroja ei olisi tullut.
6.6.2014 2:12
onko kukaa käyny katsastaa kolaroitua mopoa ja kuinka tarkasti ne on kattonnu rungon suoruuden jne.
ku oma pitäs käydä katsastaa kuhan laittaa eka hienoks
6.6.2014 9:08
Jos on ollu vaatimuksena rungonmittaus ni senhä ne kattoo, ei muute mitää.
6.6.2014 15:45
Onkos kukaan tuonut Ruotsista skootteria? Minkälainen operaatio on saada rekisteriin?
6.6.2014 17:56
Rekisteröinti ei ole mikään ongelma jos menopeli on Ruotsissa kilvissä ja vaatimusten mukaisessa kunnossa. Suomeen tuotaessa se rekisteröintikatsastetaan valitsemallasi katsastusasemalla, hintaa luokkaa 100e. Jos mopo on uusi, eli alle 6kk vanha tai ajettu alle 6000km, joudut maksamaan ALV:n (24%) Suomeen mutta voit hakea veron palautusta Ruotsista (sikäläinen verokanta 25%). Käytetystä skootterista (yli 6kk ja yli 6000km) ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa.
Sinänsä mopojen tuonti ulkomailta ei yleensä kannata, koska lopullinen hinta on suurin piirtein sama ja toimenpide vaatii kuitenkin omaa aikaa ja viitseliäisyyttä.
7.6.2014 14:05
Asia harvinaisen selvä. Kiitos!
8.6.2014 20:27
Mikä oli se raja että kuinka kovat äänet saivat moposta lähteä katsastuksessa`?
Ja E-hyväksytty äänenvaimennin varmasti kelpaa?
Entäs jos takaratas on hieman huonossa kunnossa eli ajaessa ketjut löystyy ja kiristyy aina kun ketjut pyörähtävät rattaan ympäri. Eli mopo siis nykii ajaessa koska ratas on niin huonokuntoinen.
8.6.2014 22:11
Asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta, 15§ vastannee kysymykseesi.
Noin niinkuin periaatteellisesti katsastus ei ole mikään kaupantekotilaisuus eli mopon kunnolla ei ole merkitystä, kunhan se täyttää asetetut vaatimukset. Mopon ei tarvitse lähteä vaivattomasti käyntiin tai kulkea silkinpehmeästi, kunhan tekniikka toimii ja kyyti on turvallista. Sinänsä toki kuluneelle takarattaalle voisi suorittaa tiettyjä toimenpiteitä kuten vaikkapa uusimisen sen sijaan että pohtii kelpaako se katsurille, mutta kukin tyylillään.
9.6.2014 1:00
Ei oikein kehtaisi alkaa uutta 70-koon takaratasta ostamaan kun juuri ennenkuin kilvet lähti ostin uuden 53 piikkisen... katsastuksen ajan pitäisi vain pärjätä?
Ja mites tarkkaan ne katsoo aina runkonumeron?