Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Rieju MRX kadonneen sytkän metsästys

23.5.2023 10:46

Olen paininut tässä kevään ajan 2006 vuoden Riejun sytkäongelman kanssa. Mopo lähti talviteloilta innokkaasti polkaisemalla käyntiin, mutta sammui kuin veitsellä leikaten noin minuutin lämmittelyn jälkeen. Tämän jälkeen olen koettanut diagnosoida ongelmaa toistaiseksi tuloksetta.

Vaihdettu tai korjautettu:
Jännitteensäädin (antoi diagnoosissa noin 16V ulos)
CDI-boksi (Dellorto 393) kävi korjauskierroksella. Hörähti kerran ja taisi kuolla heti uudelleen.
Uusi puola ja tulppa

Sähköt olen mittaillut läpi melko kattavasti. Tähän mennessä löydöksiä:

-Kondensaattori oli kytketty (kytkentäkaaviosta poiketen) sulakkeen akun puolelle. Sulakkeen kontaktit olivat melko hapettuneet (vastus vaihteli välillä 15-600 ohm), mutta asia on korjattu. Mopossa ei toki ole akkua.

-Skoopilla mitattuna staattorin valokäämi antaa noin 16V kanttiaaltoa.
-Sytytyskäämi antaa skoopilla mitattuna selkeää piikkiä polkaistaessa.

-Anturit sekä kytkimet ja virtalukko pelittää mittauksen perusteella kuten pitääkin.

-Valokäämi on melkolailla maatasossa mitattaessa. Onkohan tuossa käämissä maadoitettu keskiulosotto vai liekä staattori rikki? Sen verran kurkkasin magneeton taakse, että staattorin yksi kiinnityspultti näyttäisi maadoittavan valokäämin. Kuuluuko tuon olla näin? Staattori on 12 kelainen ulkopuolisella sytytys PickUpilla.

Alkaa epätoivo iskeä ja omat edelliset moponrassausajat ovat ajalta, kun Tunturi Sport oli vielä ihan kelpo peli.

Mitähän tuohon keksisi seuraavaksi? Huolettaa lähinnä näiden sytkäboksien puolesta kun ovat ilmeisen herkkää kamaa ja ei huvittaisi korjuuttaa tai vaihtaa boksia joka polkaisulle.

-VeikkoPeikko