Tuli tuossa testailtua miten kevyesti viritetyssä nelitahtimopossa vaikuttaa kannen madallus tehoihin, ja olen positiivisesti yllättynyt tuloksesta!
Tästä aiheesta ei kovin paljoa tietoa löytynyt ainakaan suomenkielisiltä foorumeilta, niin ajattelin jakaa tänne kokemukseni jos jotakuta kiinnostaa kokeilla.
Kyseessä on siis Solifer 50R skootteri, GY6 tekniikalla BT49QT-20B. Mopo oli ostohetkellä aivan toivoton romu ja ihmettelen edelleen miksi ostin sen, noh kai se piti vaan äkkiä joku kulkine saada... Tähän mennessä laitellut uusiksi / korjannut mm. katteet, jarrut, variaattorin kokonaan, moottorin yläkerran, perävälityksen ja akselin laakerit, renkaat, sähköistä suurimman osan plus erinäisiä pieniä vikoja paljon. (Sähköistä sen verran että viikko sitten tuli savut ulos, paloi piuhat ja suli liittimet, jännitteensäädin oli mennyt oikoseen, mulla on tässä 60Ah akku mikä varmaan tehosti tuota piuhojen palamista... Sulakerasiakin oli palanut, mitä ihmettelin, mutta kun avasin sen niin entinen omistaja näköjään nuukaillut ja vetänyt rasian sisällä piuhat yhteen ilman sulaketta.)
Pari kesää tätä pihalla ja välillä olohuoneessakin rassannut ja nyt alan olla tyytyväinen. Aikaa ja rahaa mennyt niin ettei yhtään mitään järkeä mutta mikäs harrastus se olis jos ei kaikki rahat menis?
Mutta asiaan: Edellisiä virityksiä olin tehnyt ainoastaan sen verran että laitoin 72cc sylinterin ja sen päälle 50cc kansi, ja uusi kaasari isolla suuttimella. 98 suutin, ei toiminut kunnolla pienemmällä?! Tuolla sai mopon pelaamaan kunnolla ja vauhtia tuli paljon verrattuna entiseen huonokuntoiseen vakioon, kun ennen meni mittarinopeutta hikisesti 50 niin nyt meni 70 suoralla. GPS näytti 64. Variaattorin purkanut tuhat kertaa ja hakenut rullien + jousen suhdetta parhaaksi mahdolliseksi, joka muuten on yllättävän lähellä vakiota! Hiukan jäykempi jousi (+10% taitaa nyt olla) ja raskaat rullat on paras, kevyistä rullista ei ole mitään hyötyä koska kiertää liikaa ja tällainen nelari antaa tehonsa matalilla kierroksilla... Joku voi tähän väittää jotain muuta mutta olen tosiaan testaillut MONTA yhdistelmää ja todennut tämän parhaaksi. Rullien painosta en ole varma mutta muistelisin että nämä punnittiin lähemmäs 8g painoisiksi.
Mopo toimi ihan mukavasti mutta ainahan tehoa tekee mieli lisää ja kun olin vaihtanut uuden kannen ja entinen oli ylimääräisenä (luulin että on seetipinnat moro mutta olikin hyvä kun putsas ja läppäsi venat), niin tuli idea kokeilla saisko kantta muokkaamalla lisää potkua. Imukanavaa olin jo ennestään vähän avartanut ja pakokanavaa siistinyt mutta vaikutus oli olematon. Nyt sitten tasohiomakone laulamaan ja karkeat paperit, olin tehnyt kanteen merkit tasan millin kohdalle ja sen verran oli tarkoitus ottaa pois. Vahvaa ainetta tuo alumiini, kauan sai päristellä koneella. Milli lähti pois mutta tolla systeemillä ei tullut kerrasta hyvä, otti kannen reunamilta enemmän pois eli tuli vähän pyöreät reunat. Hienompi hiekkapaperi lasia vasten ja käsin hinkkaamaan että sai tasaisen, tässä hommassa meni kaljaa ja tupakkaa aika paljon, mutta tuli jopa yllättävän hyvä omaan silmään. Tavaraa lähti noin 1,2-1,3 milliä yhteensä pois tän takia. Kun en tiennyt paljonko pelivaraa tällaisessa koneessa on enkä jaksanut mittailla ja laskea, niin hioin varuilta venttiililautasten reunoihin viisteet ettei ottais mäntään. Venttiilivälykset säädin 0,05 liuskalla eli tiukemmaksi kuin on suositeltu, koska oon huomannut että tässä koneessa välys kasvaa jostain syystä kun on vähän aikaa ajellut, alkaa napsuttamaan, nyt ei ole sitä tehnyt kun sääti tiukemmaksi.
Noh mites se sitten toimii?
Ihmeen hyvin!
Tein tosiaan huvikseni tällaisen testin ja odotin että ei toimi ollenkaan, joko ottaa venttiilit mäntään tai vuotaa tiiviste, mutta ei, tehoa tuli alakierroksille reilusti lisää ja toimii todella hyvin! Huippunopeutta ei tullut lisää kun loppuu välitykset, 75 menee mittariin ja alamäessä joutuu hölläämään kaasua ettei menis ylikierroksille. Mulla on nyt takarenkaana 140/70 alkuperäisen 130/60 tilalla eli halkaisijaa on reilusti enemmän mutta silti loppuu välit kesken. Mutta nyt lähtee kiihtymään ihan pintakaasulla ja kone reagoi kaasuun ärhäkästi, taajamassa kiihdyttely saa virneen naamalle kun jotain oikeasti tapahtuu kun kaasua antaa. Matkavauhdissakin ero on huomattava kun ylämäessä mittari pysyy 60kmh kohdalla, kun ennen tippui alle 50, ja tasaisella kun ajaa niin 60 mittarivauhdissa alkaa vielä kiihtyä kun vääntää kaasua! Kaikki muut asetukset on samat kuin ennen mutta silti tyhjäkäynti nousi n. 500rpm korkeammaksi ja kone kuulostaa erilaiselta, paljon "kireämpi" käyntiääni. Täytyy seuraavaksi alkaa kaasarijumppaan ja testailla millainen suutin ja mitkä säädöt toimii tämän koneen kanssa parhaiten, kun noin iso ero tuli käynnissä niin varmaan vaatii erilaista suutinta yms.
Ainoa ongelma tässä on se että paikaltaan kiihdytyksessä vetää ylikierroksille ja vauhti ei nouse samassa suhteessa, vasta kun kierrokset laskee niin alkaa työntämään kunnolla. Voi olla että kytkin luistaa, kun jouduin kasaamaan tän vanhalla kytkimellä. (Edellinen omistaja onnistunut vääntämään kytkinkellonkin ihan mutkalle, mikä ilmeisesti hajotti laakerit perästä..?) Uuden kytkimen hommasin mutta oli erilainen, huomasin vasta kun oli hihnan lautanen syönyt varikopan alumiiniin kunnon uran, lautanen hinkkasi siis koppaan kiinni. Ihmettelin mikä hiton meteli sieltä perästä kuuluu. (Onneks oli loctitea välissä ettei mutteri irronnut ja räjähtänyt koko paska) Noi GY6 107mm kytkimet ei siis todellakaan ole samanlaisia, vaikka pitäis olla, muistakaa tarkistaa. Sopivalla prikalla varmaan hoituu tuo mutta nyt mennään tällä vanhalla kytkimellä.
Tällaisia kokemuksia mulla siis aiheesta, suosittelen lämpimästi kokeilemaan jos kiinnostaa ja jos on tarkka käsi + hermot riittää hinkkaamiseen