Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Pakoputken rajoitinlevy ja vaikutus nopeuteen

6.11.2020 9:16

Tulipahan tuossa ajeltua testiradalla vähän testiä mielenkiinnosta ja kokeiltua mitä vaikuttaa vakio Riejussa pakoputken etuputken jälkeen olevan rajoitin levyn reiän koko nopeuteen kun mihinkään muuhun ei kosketa. Ainoastaan reiän koon säätöä siis.

Reikä 11mm - Nopeus 25kmh
Reikä 14mm - Nopeus 35kmh
Reikä 16mm - Nopeus 42kmh
Reikä 21mm - Nopeus 52kmh
Reikä 23mm - Nopeus 58kmh
Levy kokonaan pois - Nopeus 74kmh


Tulokseen tietty vaikuttaa kaasarin säädöt ja koneen puristukset ja kuutamon asemakin...
Mutta tuosta saa jonkinlaisen käsityksen asiasta jos on tarve rajoittaa mopon nopeus tiettyyn kohtaan...
Varsinkin tuolla yläpäässä tuntuu että levyn reikä koolla saa halutun maksimi nopeuden (kierrosluku) säädettyä aika toimivasti. Kokeilua vaan vaatii.

Reiän kokoahan saa helposti säädettyä poralla, "joulukuusiporalla tai viilalla isommaksi ja hitsaamalla reikään sopivan kokosen prikan jos pitää pienentää.

Re: Pakoputken rajoitinlevy ja vaikutus nopeuteen

7.4.2021 15:16

Eli testissäsi kaikki muu on ns. vakiota, eli imupuolen kuristuksiin ei ole koskettu ja käytössä on vakiosuutin? Paljonko reikä on vakiona? 20 mm? 21 mm?

Re: Pakoputken rajoitinlevy ja vaikutus nopeuteen

8.4.2021 12:27

Vakiota uskoisin.
Pakoputken alkupäässä on kuri paikoillaan.
Ilman putsari ei oo vakio mutta muuta ei pitäis olla muutettu.
Suutin on se mikä mopon mukana tullut, ei ole koskettu.
Välitykset vakiot. Tai oisko takaratas 1 pykälän isompi.