Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

AM6 sylinterin viilaus

10.12.2018 3:32

Elikkä mulla on tollane Yamaha DT 50 X 2008 ja siihe löytys ylimääräseks jääny pytty jota ois ihan kiva kokeilla viilailla että jos sais vähäsen lisää tehoa. Oon täysin alottelija näissä hommissa enkä tiedä viilaamisesta oikeastaan mitään. Dremeli multa löytyy (se motonetin kallein setti missä on ne kaikki erilaiset adapterit/päädyt mukana) että eiks tällä dremelillä ny sais ainaki jonkulaista viilaa sinne aikaa. Elikkä kysymys kuuluu että mikä on ensimmäinen askel mitä pitää tehdä kun tällästä projektia alkaa tekemään? Jostain luin että vakiopytystä pitäis ottaa jonkinäköset mitat. Ja joku vois vielä vähä selventää että mitä toi viilaaminen teoriassa on ja miten se vaikuttaa moottorin toimintaan. Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Re: AM6 sylinterin viilaus

10.12.2018 9:19

Ihan ensimmäiseksi suosittelen etsiytymään oikeaan valmiiseen viilaustopicciin, linkkaan sen tuohon alemmas.
Seuraavaksi suosittelen lukemaan Tiittasen motocrossmekaanikon käsikirjan, varsinkin sen moottoriosuuden. Löytyy Googlella. Laitan tähän pari linkkiä, ja lisäksi yhdellä kotimaisella tossumopofoorumilla (se 2-tahti tietysti) on paljon ohjeita ja kuvia viilailuun liittyen, kannattaa käydä lukemassa.

Dremel ja flexshaft on ihan hyvä lähtökohta, kovametalliteriä kaveriksi vähän pidemmällä varrella. eBay löytyy halpoja, samoja saa biltemasta nelinkertaisella hinnalla. Esim. Metronicilta saa pidempivartisia.
Lisäksi tarvitset mittaus- ja piirtovälineitä, koska jollain siihen sylinteriin on merkittävä mitä aiot tehdä.
Suojalasit, kuulosuojaimet ja käsineet tietysti!
Tästä vähän erittäin seikkaperäistä lukemista

Jatkot sitten täällä valmiissa topicissa

Tuolla on muutenkin käsitelty paljon Am6 virittelyä.

Tästä vielä tulostettava astelevy jonka voi liimata kiinni cd-levyyn ajoituksien mittaamiseen.
Vaihtoehtoisesti tällä voit laskea aukkojen asteita.

Maltti on valttia. Lisää saa pois helposti, mutta lisääminen on vaikeampaa.