Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

"Pro"-viri 50cc

13.11.2017 14:54

Nyt en oikein löytänyt kunnon topicia tähän, joten alotetaan uusi. Eli aiheena 50cc mopon virittäminen. Tänne voitaisiin kerätä mitä kaikkea porukat on tehnyt. Jos nyt jotain kriteereitä tarvitsee olla, niin mielellään sellaisia, mihin on tehty muutakin kuin vain isompi kaasutin tai tehoputki, ja ei missään nimessä bigbore/stroukattuja pelejä. Eli vain ja ainoastaan 50cc ja "kunnon" virittämistä :D

Aloitetaan itse:
Tällä hetkellä käytössä Gilera SMT, mihin tuli kesällä laitettua tekniikkaa uusiksi:
-Metrakit 50cc alumiinipytty
-21mm PWK -kaasutin
-Giannellin "vanhanmallin/Contivariant" -tehoputki
-Stage6 hiilikuituläpät (0,40mm)
-MVT 5-levyinen kytkin
-SKF C3 petarit

Tällä hetkellä 14-53 väleillä ja vakiosähköillä huiput ovat noin 95-100km/h luokkaa. Talvena olisi tarkoitus vetää portaat pois pytyn ja lohkojen välistä, sekä viilata pakoaukko 190 asteeseen ja 70% leveyttä. Voisin samalla myös kokeilla 4-5mm läppäkoron tekemistä, jos sillä saisi edes pientä vaikutusta vääntöihin. Squishin voisin myös koittaa saada siihen ~0,7mm, ja huuhteluiden asteet siihen 130 asteeseen. Mäntään en uskalla oikein koskea, sillä 60€ mäntä vähän turhan arvokas mun sörkittäväksi :nolo:

Tavoitteena talven jälkeen noilla väleillä huiputtaa 105km/h, vaikka vinguttamalla. Sen jälkeen voisi kokeilla mopon huippuja vaikka 15-53 väleillä :D

Varsinainen tavoite on kokeilla 50cc:n rajoja ja omaa tietotaitoa. Toivottavasti päästään tavoitteeseen :P

Ja jos jotakuta kiinnostaa, niin kyllähän se noillakin aavikkoväleillä liikahtaa ihan mukavasti, luulisi ettei ole vääntöä ollenkaan, mutta loppujenlopuksi yllättävän vääntävä peli ;)

Muoks:
Nyt vähän näyttää siltä, että kisasähköt tulossa, joten päästään toivottavasti kokeilemaan miten Gilera liikahtaa keväällä. CDI saattaa olla sökö, joten jos ei toimi, niin uusi tilaukseen Ranskasta.

Re: "Pro"-viri 50cc

15.11.2017 3:46

Hyvältä kuulostaa ja kiva että näitä mopoja viritetään vielä tavoitteiden kanssa! :)

Harmi kun tää meidän peli ei ihan mahdu tohon kunnon virittämisen määritelmään, kuutioita kun on 68cc.. :x

-Ohjelmoitava sytkä
-Tehari
-Mittatilauspytty ja kansi
-Isompi kaasari
-Kisaisempi kytkin
-Kisaisempi vaiheisto
-Runkoa vähän modattu

Huiput silleen puolivillaisesti 100km/h gepsiin ja penkissä vähän rapiat 10hp takarenkaalta.

Kuva

Kuva

Kuva

Ja niinjoo, vaikka täällä nykyään hiljaista onkin, niin kannattaa mennä esim tänne ensialkuun eikä tehdä uutta topiccia: viewtopic.php?f=15&t=80072&start=840

Sielä kun vähän jotain virishommaa naputtelee, niin proviripuolelle pitäisi tippuvan oikeudet - nopeammin ne toki saa jos kyselee joltain modelta suoraan. Älä ihmettele jos/kun tämä ketju pian häviää..

Re: "Pro"-viri 50cc

15.11.2017 21:40

Jos omasta virittelystä haluut kertoa, niin projekti puolelle voi toki tehdä oman topikin?

Varmasti riittää kiinnostuneita lukijoita, jos jotain kehitystä tapahtuu.
Vaikka edes kerran kuukauteen, tai kahteen. ;)

50cc koneesta voi saada periaatteessa lähes samat tehot mitä 70cc koneesta.
Riippuen toki pytty aihiosta.
Derbin oma pytty vanhanmallin koneessa varsinkin erittäin hyvä aihio.

Sitten asia toki erikseen, jos muuttaa sylinterin pulttijakoa, ja hitsaa lohkoja+pyttyä että riittää työstävaraa huuhteluissakin.
On vaan kovin työlästä (ja kallista).

Edit. näköjää siul olikin jo projutopikki - eipä oo tullu 'hetkeen' käytyä siellä projupuolella selailemassa. :D

Re: "Pro"-viri 50cc

21.11.2017 10:42

Tuna-71 kirjoitti:Hyvältä kuulostaa ja kiva että näitä mopoja viritetään vielä tavoitteiden kanssa! :)

Harmi kun tää meidän peli ei ihan mahdu tohon kunnon virittämisen määritelmään, kuutioita kun on 68cc.. :x

-Ohjelmoitava sytkä
-Tehari
-Mittatilauspytty ja kansi
-Isompi kaasari
-Kisaisempi kytkin
-Kisaisempi vaiheisto
-Runkoa vähän modattu

Huiput silleen puolivillaisesti 100km/h gepsiin ja penkissä vähän rapiat 10hp takarenkaalta.

Kuva

Kuva

Kuva

Ja niinjoo, vaikka täällä nykyään hiljaista onkin, niin kannattaa mennä esim tänne ensialkuun eikä tehdä uutta topiccia: viewtopic.php?f=15&t=80072&start=840

Sielä kun vähän jotain virishommaa naputtelee, niin proviripuolelle pitäisi tippuvan oikeudet - nopeammin ne toki saa jos kyselee joltain modelta suoraan. Älä ihmettele jos/kun tämä ketju pian häviää..


En meinannut etteikö bigbore olisi kunnon virittämistä, perkeleenmoinen laitos tuo sun vaikuttaa olevan :D

Lähinnä ajattelin jos joku on virittänyt ihan mopoa siten, että on pitänyt iskutilavuuden siinä max 50cc, niin millaisia lopputuloksia on saanut, kun tehnyt lähes kaiken muun mahdollisen paitsi stroukannut ja laittanut bigborekitin :s

Re: "Pro"-viri 50cc

21.11.2017 23:01

Vähän menee tilavuus täälläkin yli... 52cc pv, kulkuja löyty viime kesänä 97km/h lentokentällä.

Spekseinä

zr50 alumiini sylinteri (6 huuhtelua) mihin tehty lisää pakoja
irtopalotilat
vm20 kaasari
ducati-kipinät
diy-putki (mitat tosin saatu kyliltä)

Kuva

josko tuosta vielä löytyis ens kesäksi lisää kulkuja säädttävällä sytkällä ja yleisellä hieromisella :roll: