Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mikä on vikana?

21.6.2021 16:16

Mikä vois olla kun mopo kulkee 3/4 kaasulla yhtä lujaa kuin täyskaasulla. Täyskaasulla myös kuulee ettei mopo kierrä enään enempää ja ääni muuttuu matalemmaksi. Onko suutin liian iso/pieni?

Re: Mikä on vikana?

3.7.2021 19:46

Viesti poistettu. Löysit jo oikean topikin skootteripuolelta joten ei tarvitse tuplapostata.
Vauhtiviivatarra

Re: Mikä on vikana?

4.7.2021 0:39

Onko takarenkaan yhtäkkiselle lukkiutumiselle muita syitä kuin lämppäys? Tulin tuossa miitistä kotiin ja ihan loppumatkasta takarengas lukkiutui noin 0,5 sekunniksi, mopo teki tämän kolme kertaa mutta jokaisella kerralla rengas lukkiutui vain ihan pieneksi aikaa. Kotiin päästyäni testasin etteivät jäähdytysletkut olleet hirveän kuumat ja kiksikin tuntui lähes normaalilta (ehkä hiukan enemmän puristuksia kuin kylmällä koneella). Mopoa ei raiskattu miitissä ihmeemmin 2 10sec huudatusta lukuunottamatta. Paikkojen väliset siirtymämatkatkin ajoin 50-60kmh.

Re: Mikä on vikana?

6.7.2021 21:03

Osaako kukaan sanoa syytä miksi mun derbi drd xtreme vuosimallia 2012 ns. Junttaa kun olen ajanut jonkin aikaa? Lähtee käyntiin kun on antanut jäähtyä.
Ainoat asiat mitä itse olen sille tehnyt, oon laskenut neulaa siirtämällä sokkaa yhden loven ylöspäin.
Alkukäyrän ja paisarin liitoskohdasta puuttuu myös yksi pultti. Juuri vaihdoin myös tulpan. :roll:

Re: Mikä on vikana?

7.7.2021 0:45

Onko sitä tekniikkaa muuten räpelletty (viritetty)? Lämpöleikkaamiseltahan se kuulostais. Joko säädöt on huonot, vesi ei kierrä tai vastaavaa.

Re: Mikä on vikana?

8.7.2021 20:48

Mun kokemuksen mukaan neulan laskeminen on yksi varmimpia tapoja aiheuttaa lämpöleikkaaminen matka-ajossa. Tosin arvelin että ongelma koskisi lähinnä ilmajäähdytteisiä koneita. Joka tapauksessa 2-tahtinen menee kärsimisalueelle aina kun ajetaan pintakaasulla koska voitelu vähenee ja monesti pintakaasun seos voi olla jo valmiiksi laiha. Neulan laskeminen pahentaa tilannetta ja voi olla tuossa syypää. Erehdyin itsekin joskus tekemään tuon koska mopo röpötteli aika usein pintakaasulla ja arvelin että bensankulutusta saisi tuolla laskettua, mutta moottori ei tahdokaan kestää sitä pidemmän päälle em. syistä.

Re: Mikä on vikana?

9.7.2021 21:44

Vuoden 2021 Fantic Performance 50 simahtelee ajossa. Mopo lähtee käyntiin ihan normaalisti, mutta kun sillä on ajanut hetken aikaa alkaa se booamaan ja meinaa simahtaa mutta kun laitan ryypyn päälle se toimii taas moitteettomasti hetken aikaa kunnes sammuu tai sitten kaasu alkaa booaamaan täyskaasulla kunnes sammuu. Suutin on hiljattain vaihdettu vakiosuuttimesta (76) isompaan (85) ja B5-johto katkaistu. Nää ongelmat on ollut jo ennen suuttimen vaihtoa ja b5-johdon katkaisua. Mopolla ajettu n. 550km.

Re: Mikä on vikana?

9.7.2021 21:56

Jos 500km ajetussa mopossa ilmenee ongelmia, menisin itse kyllä myyjän puheille ja odottaisin että heidän toimestaan selvitetään vika. Silloin kannattaa toki olla varma siitä että ongelmat eivät johdu omista räpellyksistä.

Re: Mikä on vikana?

10.7.2021 10:17

Taitaa olla takuu menetetty tapaus kun B5 on katkaistu. Toki jos vika on vain huonosti toimiva tankin korkki tai tukkoinen kaasutin niin voinevat sen korjata.

Re: Mikä on vikana?

10.7.2021 15:15

Mikä vois olla ku kaasarin ylivuodosta valuu bensaa?

Re: Mikä on vikana?

15.7.2021 20:21

Mikä on vikana derbi drd vm 2012
Vaihteet ei mee alas ollenkaa vaihdepolkimen akselin jousi ok mutta ei vaan mee silmään millää
Ylös menee normaalisti

Re: Mikä on vikana?

16.7.2021 11:03

Mikä vois olla vikana ku asensin Fanticiin 180cc Kitin ja pääsuuttimen kokoa 145 ja TK suuttimen 42. Pyörä pätkii isoilla kierroksilla ja vaihdoin sen jälkeen 150 pääsuuttimen, mutta pätkii vieläkin.

Re: Mikä on vikana?

17.7.2021 0:33

mikäs vois olla vikana ku vakio cdi llä nostaa kiekat helposti ylös ja käy hyvin mut rajoittamattoman cdi kanssa mopo käy huonosti ja kierrokset nousee raskaasti suuttimet ja säädöt on muuten kunnossa mutta pitäiskö laittaa isompi tk suutin en usko että pelkästään sillä lähtis toimimaan , toinen ongelma pitääkö olla huolissaan että mopo ei savuta yhtään mopo on aprilia sx 50 2018

Re: Mikä on vikana?

20.7.2021 16:16

Mikäs vois olla vikana kun Drac Supermoto vm.2017 booaa ja sammuilee kesken ajon kaasari on putsattu ja tulppa vaihdettu mutta ei auttanut. Kuulostaa täsmälleen siltä että kipinä katoaa hetkeksi, koska kokeilin ajossa laittamalla virrat pois päältä ja kuulosti täsmälleen samalta.

Re: Mikä on vikana?

20.7.2021 17:08

mikä vois olla vikana ku on heikko kipinä, tulpanhattu ja johto vaihdettu.

EDIT : Kyllähän se kipinää saa :D mutta jostain syystä ei lähe käyntii, laitoin bensaa suoraan sylinteriin ja pysy käynnissä 5 sec. Mikä siinä voisi olla, bensaa tulee ainaki kaasariin asti.