Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mikä on vikana?

10.5.2022 16:05

Mopo on Aprilia SX 2016. Putkesta olen ottanut kuristuksen pois. Tässä on nyt parina päivänä käynyt sillä lailla, että kun ajan kotiin koulusta (2km) en huomaa mitään epänormaalia, mutta vikalla 200m mopon takajarru tuntuu jarruttavan. Pystyn ajamaan mopon kotiin asti ja kotipihalla mopon työntäminenkin on raskasta. Kun mopo on ollut hetken sammuksissa niin se toimii taas, joten homma liittyy koneen lämpiämiseen. Pidempää matkaa en ole hetkeen ajanut, joten en tiedä mitä silloin tapahtuisi. Ja en ole muuttanut mopossa mitään hetkeen.

Re: Mikä on vikana?

15.5.2022 13:31

Vaikuttaisi siltä että takajarru jää laahaamaan syystä tai toisesta. Palautuuko poljin kunnolla jarrun käyttämisen jälkeen?

Re: Mikä on vikana?

19.5.2022 20:57

Täällä alkaa ideat loppumaan.

Mopo on Aprilia Sx 50 2012.
Ongelmana on pätkiminen ja nykiminen kierrosalueella 4000-6000. Kylmänä mopo toimii oikein hyvin, mutta kun on lämmennyt kunnolla alkaa tuo pätkiminen. Pienillä ja tuosta isommilla kierroksilla pelaa hyvin.

Polttoainepuoli on tutkittu ja osia vaihdeltu mm.
Läpät uusittu
Kaasari uusittu, testattu 90, 85 ,80 suuttimia ja neulan kaikilla asennoilla.
Tankki putsattu ja alipainehana vaihdettu.
Ilmansuodatin vaihdettu.
Mäntä vaihdettu.
Imuvuotoja ei ole.

Sähköpuolelle uusittu mm.
CDI boxi, entinen oli pimeänä, kun hommattiin tämä projekti.
Tulppa, hattu ja johto.

Oma epäilys on sähköpuoli, mutta onko kellään kokemuksia tai ideoita mistä alottaisi?

Re: Mikä on vikana?

21.5.2022 2:33

Minun hemmi lämpiää tajuttomasti todella vähäisellä ajolla ja heti alkaa tiputtamaan jäähäriä syylärinkorkin letkusta ulos. Kuumenee muutaman minuutin ajossa jo niin että alkaa kiehua

Re: Mikä on vikana?

22.5.2022 18:46

Minulla fantic leikkas kiinni niin ostin 50cc airsal sportti pytyn niin vakio pytyllä kulki hyvin joku 90khm, mutta tuolla airsalilla ei jaksa mennä kuin hikisee 80kmh. Tekniikkana on bigonen koko putkisto, vapari vakio 16mm kaasari siinä 108 suutin. piti kanssa pistää putkeen holkki, että menee siihen sylinteriin niin en usko että se rajoittaisi tehoja niin paljoa.

Re: Mikä on vikana?

1.6.2022 20:47

Rieju mrt 2018 2tkm ajettu.
Alkukäyrän kurin ja 95 suuttimen vaihdon jälkeen mopo kulki 57, mutta pienen ajon jälkeen kytkinkopan muttereista ja kytkinvipu homman reunoilta [kupli] vaihteistoöljyä oletettavasti koska vasta vaihdettu ja täytetty. Testasin onko siellä mitään siitä keskiruuvista kallistin todella paljon eikå mitään tullut. Ja kun sammuksissa kun talutin ja vaihdoin ykköselle ja painoin kytkimen pohjaan niin ikäänkuin laahasi mikä voisi olla vikana? 8o

Re: Mikä on vikana?

1.6.2022 21:59

Voiko kiristämätön imukaulan ja kaasarin välinen kiristin vaikuttaa asiaan? Unohtui kiristää.

Re: Mikä on vikana?

2.6.2022 19:06

yamaha dt 50cc 2005
tänään olin ajelemas ihan normaalisti ja sitte ku tulin kotipihaan sammutin mopon ja sitten ei enään hetken päästä lähtenyt käyntiin niin mikä voisi olla vikana työntämällä yritin mutta ei muutakuin inahtanut

Re: Mikä on vikana?

5.6.2022 16:00

Tästä listasta kannattaa aloittaa.

Re: Mikä on vikana?

21.6.2022 14:26

en tiedä mitä tapahtui mutta eilen kun olin lähdössä kaverin luota kotiin niin mopo ei kiihtynyt sen pitäisi mennä kakkosella 45 mutta meni vain 22 ja pienen matkan päästä sammui ja kun sain sen kulkemaan 40 takajarru teki äkkijarrutuksen ilman että koskin siihen tietääkö kukaan täällä syyn näihin asioihin?

Re: Mikä on vikana?

26.6.2022 23:16

Tuo viimeksi mainittu viittaisi siihen että moottori on ylikuumentunut ja lämpöleikannut (mäntä ottanut kiinni sylinteriin). Tämä voi johtua esimerkiksi puutteellisesta voitelusta, liian laihalla olevasta seoksesta, jäähdytyksen riittämättömyydestä tai näiden yhdistelmästä. Koneen aukaisu ja vaurioiden tarkastelu on hyvinkin suositeltavaa. Apuja operaatioon voi etsiä vaikkapa tietopankin artikkelista.

Re: Mikä on vikana?

6.7.2022 15:49

Derbissäni on ongelmana täys kaasulla mopo booaa. Mopoon on vaihdettu vapaavirtaus suodatin. Alkukäyrä vaihdettu kurittomaan, imukaula vaihdettu

Suuttimen vaihto ei auta ja röpöttää kun suutinta isontaa liikaa
Imuvuotoa ei ole
Mäntä on myös uusittu lähi aikoina

Mikä neuvoksi

Re: Mikä on vikana?

6.7.2022 20:10

Booaaminen viittaa liian pieneen suuttimeen. Vapaavirtaussuodattimien kanssa suutinta joutuu joskus suurentamaan reippaasti ja käytännössä niistä saatava hyöty tulee esille vasta varsin korkeaviritteisissä setupeissa. Imuäänet toki voimistuvat suodattimen vaihdon myötä mutta harvemmin vakioputsari oikeasti ahdistaa.

Jos vakioputsari on tallella, koita poistuuko ongelma sillä.

Re: Mikä on vikana?

7.7.2022 5:29

Mh ryz 50cc

Tosiaan mulla mh lähtee hädintuskin käyntiin kun lähtee toimii 2min max tyhjäkäynnillä ei anna mennä piikille rötää iskee liekkiä ja sammuu kaikki sähköosat vaihdettu kaasutinta katsottu tekniikkana perus 70cc 21mm lortto malossin läpät jne ongelmat alkoivat kuin seinään ja kaiken taidon olen käyttänyt mitä osaan jos vaikka ongelman löytäjälle laittaisin 10-euroa tilille hyvikkeeksi kun olisi jo korkea aika saada vehje kuntoon tai auton alta pois lisäkysymksiä voi kysyä ja olisi mahtava saada apua

Re: Mikä on vikana?

7.7.2022 5:30

ja tosiaan olen 8kk sen kanssa vääntänyt