Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

11.12.2018 19:18

Mitä kannattaisi tehdä, kun en saa ch;sta takahaarukan sitä pulttia pois mikä on kiinni rungossa. Oon antanut sille vähän lekaa, mutta ei lähde. Pitäis helat sun muut vaihtaa kun ne on aivan väljät

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

21.12.2018 13:21

Joo mikäs on kun on kaasu jäätynyt kiinni ja jäätyy kokoajan pakkaskelillä? Koitin tosta Dominon yleismallisesta kaasukahvasta kattoo että onkö siellä vaijjerin alussa jäätä mutta, see muovinen kansi ei lähde irti. En uskaltanut paljon voimaa käyttää koska muoviosista oli kyse. Ja sitten kun saan sen auki niin miten pitäisi voidella?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

22.12.2018 5:25

Ite suosittelen teflonspraytä. Itellä kans riejussa aikoinaan kaasuvaijeri jumittin sinne haaraan, missä se jakautuu kahtia kaasarille ja öljypumpulle. Mikäli siis tuorevoitelu on pois käytöstä. Siinä tapauksessa vaijeriostoksille.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

4.2.2019 2:17

Mikä vois olla vikana riejussa kun ei saa kipinää? Tässä vähän tietoo siitä:eli ostin joku aika sitte rieju mrxn 07 joka ei edellisen omistajan mukaan saanut kipinää ja hän epäili että vika olis staattorissa kun oli jo ostanut uuden tulpan , cdin, puolan ja tulpanhatun, mutta itse kokeilen tulppaa sylinteriä vasten ja sai kipinää muttei kuitenkaan käynnistynyt millään ja kun aikani poljin nii putkesta kuului pamahdus eikä sen jälkeen ole saanut kipinää vika ei ole tulpassa eikä tulpanjohdossa. Oisko teillä kellään mitää hajuu missä vika vois olla?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

11.2.2019 11:14

Apikkamies111 kirjoitti:Mikä vois olla vikana riejussa kun ei saa kipinää? Tässä vähän tietoo siitä:eli ostin joku aika sitte rieju mrxn 07 joka ei edellisen omistajan mukaan saanut kipinää ja hän epäili että vika olis staattorissa kun oli jo ostanut uuden tulpan , cdin, puolan ja tulpanhatun, mutta itse kokeilen tulppaa sylinteriä vasten ja sai kipinää muttei kuitenkaan käynnistynyt millään ja kun aikani poljin nii putkesta kuului pamahdus eikä sen jälkeen ole saanut kipinää vika ei ole tulpassa eikä tulpanjohdossa. Oisko teillä kellään mitää hajuu missä vika vois olla?

Kuulostaa siltä, että ajoitus pielessä jos kipinä tulee mutta ei lähde käyntiin ja paukkuu. Kyllä se voi staattorikin olla, jos ei enää kipinää tule. Mittaa ihmeessä staattorin vastukset ja jos ne heittää niin staattori on aika varmasti hajalla.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

16.2.2019 17:59

Huomasin tossa äske ku tallissa hääräilin ja tällee et riejun cdi on porattu eikä siinä reiän päällä olllu mitää teippiä et sinne o varmaa voinu mennä vettä ja hajonnut ja ei sen takii saa kipinää, pitäs myös se staattori mitata

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

22.2.2019 16:54

Hei!

Olen juuri hankkimassa Derbi Senda DRD Extremen ensimmäisen moponi ja omistan B-kortin joten minulla ei ole juuri yhtään kokemusta mopojen ajamisesta.

Ohjeita on tullut tässä luettua paljon ja tarvitsisin nyt selvennystä erityisesti miten vaihteita pitäisi käyttää.

Esimerkiksi jos tulen mopolla risteykseen jossa on liikennevalo punaisella ja saattaa pian vaihtua vihreäksi, miten kannattaa jarruttaa + vaihtaa vaihteita? Oletetaan vaikka että ajan 4. vaihteella ja nopeus about 30km / h.

Ekana ajatuksena olisi että jarrutan vauhtia pienemmäksi, kytkin pohjaan ja laitan vaihteen ykköseen? Sitten jos valo vaihtuu niin kytkintä laitan hitaasti ylös ja kaasulla hiljaa avitan nopeutta takaisin korkeammalle ja sitä mukaa laitan vaihteita korkeammalle niinkuin pysähdys nopeuksista yleensä mennään.

Epäselvää tässä on kun luin moottorijarrutuksesta (täällä http://www.motot.net/wiki/Mopolla_ajamisen_alkeet) ja niissä varoitetaan erityisesti 2-tahtista mopoista niinkuin Derbiinallani:

Moottorijarrutus tarkoittaa nimensä mukaisesti moottorilla jarruttamista. Ajossa laitetaan kytkin pohjaan, vaihde pienelle ja kaasu pois. Sitten kytkintä päästettäessä alkaa takarenkaan liike pyörittää moottoria, ja saa kierrokset nousemaan seka vauhdin hidastumaan. Toisin kuin 4-tahtisilla, voimakasta moottorijarrutusta tulee ehdottomasti välttää 2-tahtimopolla. Öljyn saaminen pienenee minimiin, vaikka kierrokset nousevat. Pitemmän päälle kone väljistyy ja kylmänä voi leikata suoraan kiinni.

No pakkohan minun on vauhtia hidastaa risteykselle mentäessä punaisen valon takia ja vaihteita pudottaa vai tarkoittaako tuo että vauhdin aikana jos alan nostaa kytkintä ylös jolloin mopo alkaa tekemään juuri tuota moottorijarrutusta?

Miten ihmeessä sitten tuossa tilanteessa selviän ilman moottorijarrutuksia jos valot nyt vaihtuukin vihreäksi ja nopeutta onkin alle 20km/h, vaihde ykkösellä? 8o

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

22.2.2019 18:24

2-tahtisessa mopossa öljy tulee moottoriin bensan mukana.
4-tahtinen taas pyörittelee samoja bensoja päivästä toiseen.

Eli sillon kun bensaa ei tule 2-tahtisen moottoriin, niin ei tule öljyäkään.
Jarruttaminen tapahtuu aina kytkin pohjassa 2-tahtisella.
Lykkää tuurilla pienempi vaihe hidastamisen jälkeen. Siihen oppii tosi äkkiä että mikä vaihde sopii mihinkin nopeuteen. Ja punasissa liikennevaloissa napsuttelet vaihteen yköselle.

Tää teoriaopetus on ihan huuhaata. Siinä tehään vaan helposta asiasta monimutkaista ja vaikeaa. Mopolla kun päristelet pari viikkoo niin tiiät miten vaihteiden ja kytkimen kanssa pelataan. Ite luin mp-kirjaa ennen pärrällä ajamista ja siinä kerrottiin jotain hyrrävoimista. En tiiä vieläkään mitä ne on, mutta ajan silti moottoripyörällä sujuvasti.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

23.2.2019 10:42

Mistäköhä se johtuu että missään muualla ei uskota siihen että moottorijarrutus vahingoittaa konetta? :lol:

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

23.2.2019 13:46

Ajamalla parhaiten oppii tosiaan.
Lyhytaikaisesta moottorijarrutuksesta ei ole käytännössä haittoja, sillä bensan mukana tullutta öljyä riittää voiteluun vielä jonkin aikaa. :nörtti:
Toki jos kierroksia on yli kymppitonni, niin öljy ei kauaa kestä eikä kannata moottorijarruttaa.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

23.2.2019 16:06

Daali kirjoitti:Hei!

Olen juuri hankkimassa Derbi Senda DRD Extremen ensimmäisen moponi ja omistan B-kortin joten minulla ei ole juuri yhtään kokemusta mopojen ajamisesta.

...


Ei toi moottorijarruttaminen 2-tahdilla ole aina mikään koneen tuhoava hirvitys. Onhan se parempi oppia painamaan kytkintä aina kun päästää kaasun mutta ei sitä kannata todellakaan stressata jos joutuu joskus moottorijarruttelemaan.

Jonnet siitä vaan tykkää inistä niin perkeleesti :lol:

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

25.2.2019 7:13

Ei normi liikenteessä tapahtuvaa moottorijarrutusta tartte vartavasten vältellä. Sillon kannattaa jos on joku pitkä mäki tai vastaavaa. Tossa on vielä sekin että derbissä on tuorevoitelu ellei sitä joku ole poistanu mikä tekee sen ettei se öljynsaanti mene ihan nolliin moottorijarrutuksessa.

Ajat vaan iha normaalisti moposi kanssa, kyllä se sen kestää. Jotkut on asiasta varsin hysteerisiä mutta itellä ollu mopoista 550 kuutioisiin 2t kakspyöräsiä eikä ykskään ole hajonnu normaalista ajamisesta.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

25.2.2019 19:09

Oisko neuvoo et kannattaisko ostaa derpii 70cc airsal vai joku tehari

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

26.2.2019 0:54

anza72 kirjoitti:Oisko neuvoo et kannattaisko ostaa derpii 70cc airsal vai joku tehari


Sanoisin et ostat eka teharin ennenku 70cc ku ostat kumminki 70cc koneeseen teharin :lol:

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

26.2.2019 0:56

Onkos toho derbin um koneeseen ku on se lämpöanturi mut toimii sillei et maadottaa ku saavuttaa jonku korkeen lämpötilan (varmaa 1000° ku ikinä oo syttyny ylikuumenemisvalo) et saisko siihe liittimee digitaalista/analogista mittaria joka näyttäis asteina ne tai si koko tsydeemi joka sopis siihe kannen reikää