Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

25.2.2020 13:51

Joo ulkopinnassa on liipaisinkäämi.

Kuinkas nuo sähköt on mennyt alunperin? Tuon projektimopon alkuperäiset sähköt on niin revitty ja muokattu että vaikea niistä on selvittää mitään.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

25.2.2020 17:07

MMM. En ehkä ihan ymmärrä kysymystä.
Ducatin sähköt tuossa alkujaan on, eli väärä virtapää vain.
Mun vanhoista viesteistä löytyy simppeli kytkis ducatin sähköillä toteuttaville valoille.

EDIT: Laitetaas tähän Kuva
Viimeksi muokannut Malagutisti päivämäärä 25.2.2020 19:34, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

25.2.2020 19:26

Putkessa ilmeisesti oli jokin tukos koska sen jälkeen toimi allright eikä ollu ongelmia.
Kiitos vinkeistä ja avusta.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

25.2.2020 20:29

Eli siis alkuperäisissä johdoissa on mennyt jotkut johdot CDI-boksille josta on mennyt johto puolalle.
Mopoon ei tule virtalukkoa vaan pelkkä nappisamutin. Myöskään akkua ei tule.

Löytyisi kyllä vanhemmat sytkäosat mutta niiden kunnosta ei ole täyttä varmuutta. Laittaisin tärkeään tuon 12 käämisen staattorin jos vain saisin varmuuden pakollisista johdoista joilla saan sytkän toimimaan.

Onkos tuossa moricin-systeemissä jotain rajoittimia tai muuta ikävää?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

25.2.2020 20:49

On rajoitin ja paljon johtoa. Ei kannata alkaa väkertämään. Lisäksi sullahan ei ole edes sitä moricia? Muita vastaavia on efillä ja dellortolla, nekin yhtä perseestä.
Alkuperäisessä menee staattorilta tuohon ducatin CDI:hin ne kolme johtoa, pun, vih ja valk. Puola ja CDI on niissä samassa paketissa. Sen voit heivata myös mäkeen jos aiot 12p staattoria ja sen vauhtista käyttää, koska tarvitsee HV-käämityksen toimiakseen.

Miten itse tekisin (ja olen kyllä tehnytkin, osittain :lol: ):

https://www.ignitech.cz/en/

DC-CDI-P tai DC-CDI-P1Race tilaukseen.
Tarvitsee sen n. 12 V toimiakseen, voi toteuttaa kondensaattorilla.
Kaveriksi saa puolan joko ignitechiltä tai sitten mistä vaan sopivasta aparaatista, esim. monkeytype puolat toimii. 12-napaisen liipaisukäämi toimii kivasti ignitechin kanssa.

Jännitteensäätimet ovat erilaiset 12 ja 6p staattoreihin.
Täältä foorumilta löytyy ohjeet joilla tuon 12p staattorin saa kellutettua, muistaakseni käyttäjän jannemp tekemänä, jolloin voi käyttää esim. Vapen jännitteensäätimiä ja saada reippaasti sähköistä tehoa myös valojen käyttöön.

EDIT: Jaa, taidattekin rakennella botniaringille valkomuovista motodetsiä :lol:
T: #6

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

25.2.2020 21:18

Malagutisti kirjoitti:Jaa, taidattekin rakennella botniaringille valkomuovista motodetsiä :lol:
T: #6


Jep. Meidän tiimi menee aina vähän vaikeamman kautta. :D

Löytyy joku musta laatikko jossa on teksti "MORIC". Reikä menee O-kirjaimen kohdalta läpi. Levittelin just meidän sängylle vanhat sähköt. Vaimokin tuli katsomaan, tuijotti hetken ja lähti pois sanomatta sanaakaan. Ei ollut siitäkään apua. Mä ajattelin peraata nuo johdot ja merkkailen siitä ne omasta mielestä tärkeimmät. Napsin sitten loput pois. Jos ei toimi niin vaihdan toisen staattorin.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

25.2.2020 21:32

Ai se on moricpeli, no sitten. En tiedä mitä kaikkea se oikeasti vaatii toimiakseen, mutta ainakin latauspuolelle joutuu tekemään jonkun kondensaattorivirityksen ilman akkua.

Reikä tosiaan porattu 7900 rpm rajoittimen poistamiseksi. Tuon sytkän kanssa kannattaa olla varovainen. Yksi kampiakseli tuli moricilla katkaistua vuonna keppi ja käpy :lol: . Suosittelen harkitsemaan sitä ignitechiä.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

25.2.2020 21:56

Perse ei kestä ostaa mitään suurempaa. Heitan nuo nykyiset sähköt pois ja vaihdan vanhemmat tilalle että saan joskus tuon projektin edes käyntiin. :D

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

26.2.2020 12:21

Mitä tuollainen DC-CDI-P1Race-setti tulee kaikinensa maksamaan? Yritin tavata hinnastoja mutta taas veteli yli hilseen.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

26.2.2020 16:29

Purkkien hinta menee ekalla tilauksella sen A kategorian mukaan. Eli 158€. 20€ johtosarja (se liitin on ilmeisesti vaikea krimpattava) ja rahdit lie sen parikymppiä, siitä ei ota selkoa :D.

12 p staattorin triggeri toimii ignin kanssa suoraan, ja puolaksi käy hyvin se moric-dt:n puola.

Niillä ducateilla sen vehkeen saa kyllä helposti käyntiin ja lie vähän edullisempi.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

12.3.2020 20:25

Satuin tulemaan siihen tulokseen, että nyt pitää ostaa isompaa kaasaria mankiin tehonpuutteen vuoksi.
Toimiiko siis manki esim. 14mm kaasarilla hyvin jos vanha on 9mm ja tuoko paljoa tehoa? (kyseessä siis Honda eikä kiinan hilavitkutin)

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

28.3.2020 22:23

Tosiaan laitoin pösöön enoxin ja säätelin kaasaria. Nyt vetää muuten ihan hyvin, mutta suoraan kun antaa kaasua (eli siis hyvin pienillä kierroksilla) pätkii/röpöttää. Ongelma mielestäni korjaantuu kun kaasun taso nousee sille kohdalle, että alkaa neula tulemaan peliin mukaan kunnolla. Haluaisin kuitenkin tuolta suoraan tyhjäkäynniltä nostettavista kierroksista röpötyksen pois. Tyhjäkäyntiruuvia on joutunut aika paljon avaamaan, samoin ilmaruuvia. Tosin kun säädin tyhjäkäyntiruuvia niin sen jälkeen ilmaruuvilla ei enää tuntunut olevan vaikutusta
Laitoin sen vain sitten niin että tuntui käyvän hyvin.

Eli saattaisiko tyhjäkäyntisuuttimen vaihto isompaan tai pienempään olla avuksi? Kaasari tosiaan 16mm phbn lortto.

Pääsuutin 110 ja neulan sokka keskellä (toimii noilla ihan ok). Vakioputkella oli talvisäädöillä neulan sokka toiseksi ylimmäisessä lovessa ja 110 suutin.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

28.3.2020 23:15

Tosiaa alko tosta rabasasta kuuluu jotai outoo ininää kuulostas et kuuluu kytkinpuolelt. Oon öljyt vaihtanu ja kytkinlohkon käyttäny auki eikä näkyny mitää erikoista. Kuuluu oikeestaa pahite silloku ajaa, kylmänä ku antaa kaasuu nii ei kuulu mut sit ku oot ajanu lämpimäks ja annat kaasuu nii sit se ininä kuuluu kyllä. Jossai mainittii et kytkinkruunus ois vikaa mut kaveri sano et ei se luultavasti oo menny. Oisko jotai alakerran laakereit kenties menny? Mopo on gilera smt 2009. Kiitos etukäteen avusta :)

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

29.3.2020 15:38

Mikäköhän mahtais olla vikana, kun sylinterin sekä männän vaihtamisen jälkeen mopo ei pääse ylemmille kierroksille ollenkaan. Lähtee käyntiin ja käy tyhjäkäynnillä ihan normaalisti paitsi kun antaa kaasua, niin kierrokset eivät mene yli 7000rpm ja kuulostaa siltä kun iskisi rajoitinta vastaan. :s Sellainen pätkivä ääni. Kaasari putsattu huolellisesti eikä minkäänlaista vaikutusta. Suutinta vaihdon 62—>65 ja sekään ei auttanut. Meni jopa vähän huonompaan suuntaan käynnin kannalta. Ilmanputsari putsattu, tulppa ja tulpanhattukin on vaihdettu. Ajaessa myös kierrokset rajottuu sinne 7000rpm eikä mene ylemmäs. Olisiko vika jossain sähköissä? Kyseessä siis Aprilia RX 2002 kurittomalla teharilla. (50cc pytty)

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

29.3.2020 16:22

toivotonmopo kirjoitti:Mikäköhän mahtais olla vikana, kun sylinterin sekä männän vaihtamisen jälkeen mopo ei pääse ylemmille kierroksille ollenkaan. Lähtee käyntiin ja käy tyhjäkäynnillä ihan normaalisti paitsi kun antaa kaasua, niin kierrokset eivät mene yli 7000rpm ja kuulostaa siltä kun iskisi rajoitinta vastaan. :s Sellainen pätkivä ääni. Kaasari putsattu huolellisesti eikä minkäänlaista vaikutusta. Suutinta vaihdon 62—>65 ja sekään ei auttanut. Meni jopa vähän huonompaan suuntaan käynnin kannalta. Ilmanputsari putsattu, tulppa ja tulpanhattukin on vaihdettu. Ajaessa myös kierrokset rajottuu sinne 7000rpm eikä mene ylemmäs. Olisiko vika jossain sähköissä? Kyseessä siis Aprilia RX 2002 kurittomalla teharilla. (50cc pytty)


Menihän mäntä oikein päin? Nuoli pakoaukolle päin? :D