Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

30.7.2016 20:59

Ite oon nekin vaihtanut aina mutta kukin vetelee tyylillään. Sieppaa napata konetta auki kun pirahtaa ja joka kerralla kuitenkin joutuu vaihtamaan kampuran laakeritkin :| . Laakeriliikkeestä luulis saavan HK1412 n. 5€ hintaan.

Re: Minarelli AM6

31.7.2016 19:54

Noniin taas :lol: Mites tuo tasapainoakselin toinen laakeri ja toinen neulalaakeri irrotetaan ku ei pääse lyömään läpi?

Re: Minarelli AM6

1.8.2016 6:07

Pari menetelmää tulee mieleen:
1. Täytä laakeri vaseliinillä ja sen jälkeen paina siihen kuuluvalla akselilla. Vaseliinin pitäisi puristaa laakeria ylöspäin. Ainakin Suzukimiehet tekee tätä. Toimii siis vain neulakehiin.

2. Tarvitset liukuvasaran. Liukuvasaran päähän m8 pultti josta on kannnasta hiottu vain pari milliä korkea ja muutaman millin leveä kynsi. Kynsi kangetaan laakerin alle ja tämän jälkeen tarvitset myös kaverin, joka sopivalla talttapäällä kankeaa kynttä laakerin sisällä sekä pitää lohkoa paikallaan. Nyt vain paukutat laakerin ulos. Normaali urakuulalaakeri lähtee tavallisella pultilla.

3. Tarvitset edelleen liukuvasaraa. Hitsaa pultti kiinni neulakehään ja nyppää pois liukuvasaralla.

Biltemasta saa pätevän liukuvasaran 19,90€, mullakin on noita kolme ja lisäksi 2 itse tehtyä. Toimii kaikkien laakereiden irrottelussa kivasti.

Muista pakastaa uudet laakerit ja asentaa ne kuumentamalla lohko vaikka kuumailmapuhaltimella tai hiustenkuivaimella.

Re: Minarelli AM6

1.8.2016 11:04

Joo kiitos! :) Pitää vissiin hakee tollanen likuvasara. Ja tuo asennus olikin jo tiedossa ;)

Re: Minarelli AM6

1.8.2016 18:27

Nyt rupeaa ideat loppumaan. Pläräilin tota sähkökaaviota ja testailin niin kaikki seisontatuen johdot näytti olevan kunnossa. Ainoa että näytti että johdot olisi kytketty ristiin kaavioon nähden. Sitten ajattelin että voisiko se öljytankin anturi vaikuttaa kun otti tuorevoitelun ja öljytankin pois ja liitin anturiin jäi. Siis joku esto lähteä liikkelle mutta tuskimpa. :(

Re: Minarelli AM6

1.8.2016 19:34

Areska kirjoitti:Nyt rupeaa ideat loppumaan. Pläräilin tota sähkökaaviota ja testailin niin kaikki seisontatuen johdot näytti olevan kunnossa. Ainoa että näytti että johdot olisi kytketty ristiin kaavioon nähden. Sitten ajattelin että voisiko se öljytankin anturi vaikuttaa kun otti tuorevoitelun ja öljytankin pois ja liitin anturiin jäi. Siis joku esto lähteä liikkelle mutta tuskimpa. :(


Kokeilin jo vetämällä omat johdot jalkatunnistimelta tappokatkaisijaan ja moricciin ja maihin. Ei toiminut. Mitä seuraavaksi? Uusi moric?

Re: Minarelli AM6

2.8.2016 8:26

Varmaan sitten kokeilut myös ilman sitä kytkintä. Mielestäni ei ole muuta joka sammuttaisi mopon vaihde kytkettäessä. Olisiko mahdollista saada kaverilta moric lainaan? Piru että alkaa olla nää moricdetsit huonoja ikääntyessään :(.

Re: Minarelli AM6

2.8.2016 15:32

Malagutisti kirjoitti:Varmaan sitten kokeilut myös ilman sitä kytkintä. Mielestäni ei ole muuta joka sammuttaisi mopon vaihde kytkettäessä. Olisiko mahdollista saada kaverilta moric lainaan? Piru että alkaa olla nää moricdetsit huonoja ikääntyessään :(.


Kokeilin joo. Ei kyllä taida olla Kenelläkään kaverilla edes mopoa enään kun on jo mopo ikä ohitse. Tää oli vaan tämmöinen pikku rojekti mielenkiinnosta ja että pääsisi vähän rässimään jollain 2-pyöräsellä kesäkeleillä :) . Juuri ennen projektia vakiokamoilla porasin moricin ja toimi hyvin nyt muuta en keksi kuin jostain kokeilla uudella boxilla.

Re: Minarelli AM6

2.8.2016 22:03

Sit jos mielenkiinto riittää niin ennemmin suosittelen ignitechin Dc-cdi-p sytkää. On kytkettävissä vakio sähköjen rinnalle jolloin vain vakio sytytys jää pois käytöstä. Sitten olisi täysin säädettävä sytkä jossa varmasti riittää potentiaalia jos alkaa enemmän virityttää. :P
E: purkki ja oheiskamat maksaa siis n.150€

Re: Minarelli AM6

3.8.2016 16:12

Malagutisti kirjoitti:Sit jos mielenkiinto riittää niin ennemmin suosittelen ignitechin Dc-cdi-p sytkää. On kytkettävissä vakio sähköjen rinnalle jolloin vain vakio sytytys jää pois käytöstä. Sitten olisi täysin säädettävä sytkä jossa varmasti riittää potentiaalia jos alkaa enemmän virityttää. :P
E: purkki ja oheiskamat maksaa siis n.150€


Jeps oon noita selaillukkin. Pitää katsoa jahka sais tän ongelman selvitettyä.

Re: Minarelli AM6

3.8.2016 17:08

Vieläkään ei kytkin pelitä.

Sen verran tuli huomattua, että kun laitan kytkinvaijerin alapään siihen kytkintapin "hahloon/koloon" mihin se vaijerin pää tulee ja painaa kytkimestä niin ei mitään tuntoa, löysä ko helvetti.

Sitten kun laittaa pois siitä kolosta (mihin se kytkivaijerin pää tulee), eli siis sen kolon viereen siten ettei se ole siinä hahlossa missä kuuluisi niin kytkin tuntuu jäykältä ja että se ottaisi. (Ja siis eikö käytännössä tällöinhän vaijerista lähtee löysää vähän. )

Voisiko tuommoinen siis viitata vaijerin liikaan löysään..?

Todella vaikea selittää tuo.. :D

EDIT: ja en usko että kytkintä pitäisi avata kun mopolla ei ollu ajattu yli kuukauteen ja sitä ennen tosiaan toimi. Ja siis vielä että kyktintä en ole rempannut, eli ei ole väärin kasattu tms, ainut vaan että iso mittariston otin pois minkä päältä vaijeri muistaakseen meni, ja vaihoin kyktinkahvarungon. Vaijeria ei ole vaihdettu..

Kiitokset jos joku jaksaa vastailla :D

Re: Minarelli AM6

3.8.2016 18:03

Mikä kytkinkahva siinä nyt oikein on? Kuulostaa todella löysältä vaijerilta mikäli ymmärsin tekstin oikein.

Re: Minarelli AM6

4.8.2016 15:07

http://www.wandamotor.fi/team10-kahden- ... 10709.html

Tommosen löin kiinni.

EDIT: ja siis vaijeria en vaihtanut. On vanha vaijeri mikä toimi n kuukaus sitte vielä. Ei oikeen tuu tosiaa muuta mielee ku se et sen reitti ois vaihtunu tai sitte se ku siitä lähti todella iso ja vanha analoginen mittaristo minkä päältä/alta se meni se vaijeri.. Paha sanua.

EDIT: Mutta kyllähän se tuntuu aika löysältä se ite kytkintappikin, kun sitä työntää.. Oisko mahdollista et kyktimen sisält ois joku menny vaikkei olla ajettu? Kuinka jäykkä sen kuuluu olla sen kytkintapin kun kyllä munmielestä ennen oli jäykempi.. En ymmärrä..

Re: Minarelli AM6

7.8.2016 12:05

Mikähä mahtaa olla vikana riejussa kun ei lähe käyntiin? Kipinää tulee ja ainetta syöttää mutta ei vaan jaksa lähteä käyntiin (uunituore sylinteri). Polin ei jaksa palauttaa ja työnnettäessä käynnstysrattaat rutsisevat. Oonko asentanu käynnistyspolkimen osat väärin ja sen takia ei toimi? Ei huvittas avata lohkoa kun uudet öljyt ja nesteet sisällä...

Re: Minarelli AM6

7.8.2016 12:28

jeree_98 kirjoitti:Mikähä mahtaa olla vikana riejussa kun ei lähe käyntiin? Kipinää tulee ja ainetta syöttää mutta ei vaan jaksa lähteä käyntiin (uunituore sylinteri). Polin ei jaksa palauttaa ja työnnettäessä käynnstysrattaat rutsisevat. Oonko asentanu käynnistyspolkimen osat väärin ja sen takia ei toimi? Ei huvittas avata lohkoa kun uudet öljyt ja nesteet sisällä...


Luultavasti väärin asennettu. Eli olet tehnyt jonkinsortin koneremontin eikä sen jälkeen lähe käymään?