Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

24.10.2015 13:43

Eli stefat siis laitetaan ulkopuolelta paikalleen? Kampiakselia katsoin tarkemmin ja päädyin siihen tulokseen et vaihtoon sekin. Pitäisiköhän sitä alkaa tekemään projektitopiccii tollasesta Rieju RR 03 johon tulossa CRF 450 takakatteet ja muuta :D

Kuvaa kampiakselista.
Kuva

Re: Minarelli AM6

24.10.2015 16:31

Stefat lohkojen ulkopuolelta. Jotta ne saa 100% suoraan ilman mitään vaivaa, käytä stefaa hitusen isompaa prikkaa ja pitkää voimahylsyä apuna asennuksessa. Ensin painat stefan sormivoimin lohkoon kiinni, sitten pistät stefan päälle prikan ja hylsyn ja painat stefan niin pitkälle kuin se menee. Prikan käyttö estää stefaa menemästä liian syvälle lohkoon ja tällä menetelmällä stefa myös asettuu lohkoon täydellisesti. Voitele stefat kevyesti ennen kuin isket ne kiinni.

Re: Minarelli AM6

21.11.2015 16:59

Mikä vois olla väärin kun kaikki vaihteet löytyivät kun kone oli pöydällä, mutta nyt on kone paikoillaan ja huomasinkin ettei mikään vaihde löydy? Rieju mrt 2014.

Re: Minarelli AM6

21.11.2015 17:02

Onko kone käynnissä vai ei? Mikäli ei niin:

-Zone- kirjoitti:Pyöritäppäs kampiakselia ja kokeilet vaihteet läpi. Jos toimii on kaikki ok. On esim ihan normalia että jos moottori ei käy ja koittaa vaihteita vaihdella joutuu pyörää hiukan liikuttelemaan jotta vaihde- ja kytkinakseli liikkuu että vaihteet menee kaikki läpi. Normaalisti moottorin käydessä akselit pyörii ja jos tällöin vaihteet toimii niin sillä ainoastaan on merkitystä. Aika harvassa moottorissa kaikki vaihteet edes meneekään päälle (muutoin kuin tuurilla) jos akseleita ei yhtään liikuta.

Syy on siinä millä tollanen vaihteisto toimii. Rattaissa on ulokkeita ja toisissa rattaissa on koloja joihin ne ulokkeet uppoaa ja jos kolo ja uloke ei ole kohdakkain ei vaihde voikaan mennä päälle. Akseleiden pitää hivenen pyörähtää. -> https://youtu.be/7EMIdGgsQ68

Re: Minarelli AM6

21.11.2015 18:04

Ei ollut käynnissä. Ja kyllä on yritetty juurikin tuolla tavoin saada vaihteita päälle, mutta ei löydy vaihteita, pitää varmaankin aukasta kone uudelleen ja koittaa etsiä vika.. EDIT: Avattiin kone ja siirtorummun aluslevy olikin vain väärässä päässä, että näin pienestä se vaihteiden toimiminen on kiinni :D

Re: Minarelli AM6

28.11.2015 21:15

Löytyykö jostain kuva/onko jollain kuvaa am6 moottorin kaikista laakereista neulalaakerit ja kampuran ja muut, ja merkinnät jos näkyisi niin osaisin ostaa oikeat.(mistään en löydä ja kun kone ei ole vielä auki nii en voi katsoa sieltä)Kiitos!

Re: Minarelli AM6

29.11.2015 0:50

Ihan tän topikin ekasta viestistä löytyy kaikki laakerikoodit ;)

Re: Minarelli AM6

29.11.2015 18:04

Joo, kävi vanhanaikaset ton vesipumpun stefan kaa..

Eli onko toi nyt perkele oikein vai väärin päin toi stefa kun en millään muistanut kummin päin toi laitetaan.. :nolo:

http://aijaa.com/1ZsWEi Pikaset vastaukset olisi todella jees

Re: Minarelli AM6

29.11.2015 18:27

Tänään tuli kone purettua ja laakereita kävin irroittamaa mutta miten tuon ison laakerin ja sen ala puolelle olevan neulalaakerin saa irtoomaan? Omat konstit ei tepsiny.. http://aijaa.com/3TxZF0

Re: Minarelli AM6

29.11.2015 20:00

Joonas Nousiainen kirjoitti:Omat konstit ei tepsiny..

Noihin on monta tapaa. Kallein on ostaa laakerin irrotussarja (https://youtu.be/eNCKmPPdNqQ), joka sisältää erikokoisia työkaluja eri koon laakereille. Hinnat oli noin 150€ ylöspäin ja laatusarja maksaa monta sataa. Halvemmallakin pääsee;

Yksi on vedellä kostutettu leipä (ihan totta) tai sitten kasteltuja sanomalehden paloja. Eli kummallakin laakeri otetaan pois näin: https://youtu.be/F4kd0RJ5ue4?t=16s Sanomalehti toimii usein leipää paremmin kun leipä pyrkii helpommin pursuun kuulien välistä kuten videossa. Suojatun laakerin saa samalla metodila vaseliinillakin, mutta tollasten avonaisten kanssa ei onnistu kun kaikki tulee ulos kuulien välistä.

Tuossa vielä video missä laakeri irrotetaan paperin kanssa https://youtu.be/_nKUhb31LKM

Pienien neulalaakereiden ja miksei isompienkin laakereiden kohdalla liukuvasara ja hitsaaminen on hyvä ja toimiva kikka. Eli laakeriin kylmästi vaan hitsataan pultti kiinni. Pultti jengoiltaan tietty sellanen että se sopii liukuvasaraan ja sillä sitten vain lyödään laakeri ylös kolostaan. Laakeriin tulevaa päätä siitä pultista voi hioo tarpeen mukaan ennen kiinnihitsausta. https://youtu.be/TLI3464rr_w

Liukuvasara (toiselta nimeltään vetovasara) on helppo tehdä itsekin. Biltemassa maksoi 19,99 €

Re: Minarelli AM6

5.12.2015 20:15

Mitkä stefat tulee kampiakselille ja mikä vetoakselille? Forten sarja löytyy ja siinä on ne 3 isoa stefaa niin mitkä niistä jos joku vois kuvan laittaa tai sitte jos joku tietää ne numerot/mallit niin olisin kiitollinen,on melkein saman kokosia kaikki niin melkei jokainen vois mennä jokakohtaan periaatteessa.. Kiitos avusta! Ja eikös edellä mainitut stefat kannata asentaa vaihteiston kasauksen jälkeen.

Re: Minarelli AM6

22.12.2015 16:17

Onko am6 lohkoissa jonkin näköstä merkiä sytytyksen ajoitukseen? Yamahadt 09 moricin sähköt vaihoin ducatteihin ja pitäs saada staattori oikeeseen asentoon.

Re: Minarelli AM6

12.1.2016 22:19

Mitäs syitä voi olla kierrosten pieneen leijumiseen? Laihalla ei käy eikä ole imuvuotoja. Voiko öljyt vaikuttaa? Ja miten saan pakkasilla käyntiin kun lähtee ainoastaa käyntii laittamalla tulpa reiästä bensaa?
Viimeksi muokannut ylihessu päivämäärä 13.1.2016 18:03, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Minarelli AM6

12.1.2016 23:49

Imuvuoto, imuvuoto ja vielä kerran imuvuoto. Leijuminen on nimenomaan merkki ajoittaisesta laihalle menemisestä.

Re: Minarelli AM6

20.1.2016 17:45

Osaisiko joku kertoa, mikä mun kiksis on vikana, kun omasta mielestä oon kasannu oikein, mutta jännityksen jälkeen kiksin yläasennossa sinne jää noin 10cm välys( niinkuin yleensäkkin pieni välys)mutta se kiksi ajaessa kun valuu sitä välystä vaikka nyt sentin polkaisusuuntaan nii alkaa heti raksuttamaan se kiksi. (jos tiedätte sen äänen, kun pitäisi kiksiä alhaalla koneeon ollessa käynnissä)

Koitin äsken jännittää vielää uusiksi, mutta ei auttan. Heti kun antaa kierroksii paljon, ni se tärinäsä kait jotenki nousee ja alkaa ottaa niihi rattaisii kii..

Ei vaa mitenkää viittis irrotttaa kytkinkoppaa ku just sain vedet ja öljyt sisää ja ku on kylmä talliki viel :(

-----tässä vielä jonkun toisen lainaus youtubesta jos joku ei tajunnut: "Mitä teen väärin kiksin asennuksessa ko teen videon mukaan mutta sitte ko lyön öljyt sisään ja laitan koneen käyntiin ja nostan vähän kierroksia niin kiksi liikkuu alaspäin ja alkaa rohiseen?"

Iso kiitos jos joku osaa auttaa, ni sais kuntoo ja pääsis ajelee!