Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

1.8.2015 13:55

Kevlar kit ei maksa omaisuuksia ja on hyväksi havaittu, suosittelen.

Re: Minarelli AM6

15.8.2015 2:51

Moro!

Sattui tuossa Detsi leipasemaan pullat ja nyt aukaisin sylinterin ja katsoin että mänän ns.etuhelmasta oli lohjennut palasia kampiakselin päälle. En sen enempää sitä pystynyt purkamaan mutta tulin siihen tulokseen että koko konehan on otettava irti ja aukaistava jotta näkee onko paljon mujua kampikammiossa ja onko laakereita yms. menossa entisiksi(?). Mitäs tuollaiseen n. 15tkm ajettuun moottoriin pitäisi kaikkea vaihtaa?
Ainakin se mäntä, sylinteri ilmeisesti kannattaa porauttaa? ja jos kiertokanki on mennyt kieroksi niin se.
Ilmeisesti jotain laakereita, itse olen yrittänyt etsiä listaa mitä vaihtaa mutta en ole löytänyt. Jos joku sellaisen voisi tehdä. olisin iloinen:)
Noitten lisäksi kaikki maholliset setefat ja tiivisteet?
Ja kytkinlevyt ja jouset menossa vaihtoon kanssa.
Ajattelin ostaa kanssa vesipumpun korjaussarjan ja vaihtaa vesipumpun niin kestää sitten tulevaisuudessa, onko järkevää? Tuorevoitelun otan pois käytöstä.
Samalla voisi varmaan vaihtaa etu ja takarenkaan laakerit?

Kiitoksia jo etukäteen sille joka jaksaa auttaa ensikertalaista hädässä!

EDIT: Kertokaas sitten samalla näitä laadukkaampia merkkejä mitä kannattaa laittaa koneeseen että kestää!

Re: Minarelli AM6

15.8.2015 9:44

Vaihdettavat osat
- uusi ylikoon mäntäsarja + sylinterin porautus ja hoonaus
- uusi kiertokankisarja (tai vaihtoehtoisesti uusi; laadukas kampiakseli)
- uudet laakerit koko moottoriin (4kpl urakuulalaakereita ja 2kpl neulalaakereita, koot löydät ihan nettiä selailemalla tai kun avaat moottorin)
- stefa- ja tiivistesarjat (Forten stefasarjassa ainakin ite saanut SKF:n stefat; tiivisteet mieluiten laadukkaalta valmistajalta. Esim. Athena)
- kytkinlevysarja (massalevyt, välilevyt ja kytkinjouset); esim. Metrakit tai halvempi kytkinlevysarja + Italkitin tai Malossin kytkinjouset

Tarkistettavat kohteet
- kytkinkruunu (niittien tarkistus; heiluuko kytkinkruunu rataskehästään miten paljon, uria? heiluuko asennettuna?), kytkimen keskiö (uria? kytkinjousien tapit ok?) ja painelevy (murtumia, halkeamia tai puuttuvia palasia..lähinnä siis jousien pesissä)
- vaihderumpu; heiluuko pesässään
- vaihteensiirtäjät; miten kuluneet
- vaihteiston rattaat; hampaiden mahdolliset halkeamat, murtumat tms. ja kuluneisuus
- vesipumpun akselin kunto; uria? -- kannattaa vaihtaa, koska jo 15tkm ajettu (yleensä alkaa vuotamaan 15-25tkm paikkeilla, riippuen käytöstä)

Ulkomailta (Scootfast, Dam-sport, Maxiscoot, Gearparts24... yms.) saa osia halvemmalla.
Jotkut osat selkeästi halvempia kuin Suomessa, sekä valikoima huomattavasti laajempi.

Re: Minarelli AM6

15.8.2015 19:25

Noniin elikkäs mistä vois kone imeä ilmaa vaikka imukaula ja putsari on "tiiviit" leijuttaa kierroksia kun ajaessa pistää kytkimen pohjaan ja jos ajaa kutosel kaasu pohjas alkaa pitämään välillä outoa ääntä ja "hyytymään" :eek:

Re: Minarelli AM6

15.8.2015 21:39

Imuvuotoon: Magneetonpuoleinen stefa voi vuotaa ja onpa joskus tullut vastaan koneita jotka vuoti lohkojen välistäkin.

Re: Minarelli AM6

15.8.2015 22:41

Samppahz kirjoitti:Noniin elikkäs mistä vois kone imeä ilmaa vaikka imukaula ja putsari on "tiiviit" leijuttaa kierroksia kun ajaessa pistää kytkimen pohjaan ja jos ajaa kutosel kaasu pohjas alkaa pitämään välillä outoa ääntä ja "hyytymään" :eek:

myös liian pieni tk suutin aiheuttaa kierrosten leijumista, mutta kokeile suihkuttaa CRC tä imukaulaan kun pyörä käynnissä. Huomaat kyllä jos imuvuoto kyseessä kun kierrokset pomppaa suihkuttaessa :D

Re: Minarelli AM6

16.8.2015 2:12

Varmaan olisi järkevintä hommata kokonaan uusi kampiakseli kun tossa entisessä näyttäis olevan naarmuja ja kolosia männän palasista johtuen? Huomasin muuten että sylinteri näytti olevan hyvässä kunnossa, männästä oli ala helmat menneet rikki, joten mikäköhän sitten aiheutti koneen jumiin menemisen? Ne männän palaset vai olisiko alakerrasta voinut jokin muu leipoa?
Ja millä ootte ottanut vauhtipyörän ja kytkinkupin sisällä olevan mutterin irti? Mulla on am6 magneeton ulosvetäjä mutta en saanut sitä toiminaan tai sitten se on vääränlainen, tutulta lainassa niin tiedä häntä..

Kiitokset hyvästä listasta .Juho!
Jatketaan kun tulee lisää kysymyksiä.

Re: Minarelli AM6

17.8.2015 20:53

näemmä liian pieni suutin kun pelittää paremmin 10 kokoa isommalla :D
näemmä malossin putsari saa vähä paremmi happia ko tnt :lol:

Re: Minarelli AM6

30.8.2015 21:10

Kasailin tuossa Detsin konetta ja kun se oli kasassa huomasin että vaihde poljin ei vaihtanut vaihteita mihinkää, vaan heilui ns. tunnottomasti ylös ja alas suunnilleen sen verran mitä se liikkuu kun vaihetta vaihtaa. Onko vaihde rumpu väärin vai mikä voisi olla vikana? Koneessa ei ollut vielä öljyjä, vaikuttaako tämä? Pikaisia vastauksia odotellen :)

Re: Minarelli AM6

31.8.2015 7:46

väärin kasattu...
vaihteenn vaihtajat väärin.

Re: Minarelli AM6

31.8.2015 14:15

Juuh purin sitte ton koneen uuestaan.. Mites tuo kytkimen käyttövipu asennentaan? Siis se tappi moottorissa mihkä tulee kytkinvaijeri kiinni?

Re: Minarelli AM6

31.8.2015 16:54

Stefan päälle tulee prikka ja jousi tulee prikan ja vivun yläosan väliin. Vivun saa painettua lohkoon vain tietyssä asennossa, eli kääntelee sitä eri suuntiin ja koita painaa samaan aikaan alaspäin. Jotta se toimisi oikein, niin kytkimen keskireijän sisällä täytyy olla asennettuna pieni tappi, kuula sekä pitempi tappi. Kytkimen päässä on myös säätöruuvi, jota kannattaa säätää vielä koneen ollessa auki, eli kytkinvaijeri kiinni koneeseen ja tarvittaessa säätöruuvin veivailua, jonka jälkeen mutteri kiristetään tiukalle.

Re: Minarelli AM6

31.8.2015 23:43

Ei perkele, nyt kasasin ton uuestaan, omasta mielestä täysin oikein, youtuben tutoriaalin mukaan, mutta ei toimi vieläkään kunnolla. Nyt menee ykköselle, vapaalle ja kakkoselle, mut siihen se tökkääkin... Ei mene enään isommalle. Kaikki osat löytyy ja vaihteet kyllä vaihtuu kun ne vaihtaa vaihderummun päällä olevasta vivusta pyörittämällä, mutta ei vaihdepolkimen akselin lisäyksen jälkeen. Mikä tätä voi oikeesti vaivata? Ja on kokeiltu öljyt koneessakin, mutta ei vielä käynnissä. En kyllä uskalla varmaan käyntiin edes laittaa jos rikkoo jotain sieltä ku ei mee ees nyt päälle vaihteet... Auttakaas joku asiantuntevampi! :paha:

Re: Minarelli AM6

1.9.2015 12:46

Pyöritäppäs kampiakselia ja kokeilet vaihteet läpi. Jos toimii on kaikki ok. On esim ihan normalia että jos moottori ei käy ja koittaa vaihteita vaihdella joutuu pyörää hiukan liikuttelemaan jotta vaihde- ja kytkinakseli liikkuu että vaihteet menee kaikki läpi. Normaalisti moottorin käydessä akselit pyörii ja jos tällöin vaihteet toimii niin sillä ainoastaan on merkitystä. Aika harvassa moottorissa kaikki vaihteet edes meneekään päälle (muutoin kuin tuurilla) jos akseleita ei yhtään liikuta.

Syy on siinä millä tollanen vaihteisto toimii. Rattaissa on ulokkeita ja toisissa rattaissa on koloja joihin ne ulokkeet uppoaa ja jos kolo ja uloke ei ole kohdakkain ei vaihde voikaan mennä päälle. Akseleiden pitää hivenen pyörähtää. -> https://youtu.be/7EMIdGgsQ68

Re: Minarelli AM6

2.9.2015 21:23

Juu kokeilin tota vauhtipyörästä pyöritystä nii kaippa se semi normaalilta tuntu.. täytyy nyt kattoo jos huomen sais ekat sauhut ulos nii tietäis toimiiko. Kiitos avustasi!