Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

29.1.2015 8:47

Sun vuosmallin RX:ssä pitäis käsittääkseni olla jo PHBN tai muu vähän kehittyneempi kaasari kuin niissä vanhemmissa. Mulla vm 01 ja kaasari SHA. Sen voi heittää vaikka suoraan roskiin jos ei toimi, ainoa säätö on pääsuutin ja oikeastaan mahdoton saada säätöihin muuten kuin vakiona.

Ryypyn pitäisi löytyä kyllä molemmista kaasareista, sekä SHA:sta että PHBN:stä.

Kuva

Tässä kuvassa oikeanpuoleinen on seosruuvi, kyseessä 16mm PHBN.

Re: Minarelli AM6

29.1.2015 13:45

Okei kiitos tästä Ledinauha. Joo onhan se toi phbn mutta en oo kyllä ryyppyy löytäny mistää varmaa joku aiempi omistaja repiny irti :D

Re: Minarelli AM6

29.1.2015 23:05

Millä tuota konetta voi oikee puhistaa? Ettei olis haitalline pinnalle. Ja monta kilsaa pitää sisäänajaa konetta johon on vaihdettu perjaatteessa kaikki?

Re: Minarelli AM6

30.1.2015 0:44

Puhdistaa voi vaikkapa jarrukliinerillä, helppokäyttöinen ja melko tehokas kemikaali.

Sisäänajo on melko vaarallinen aihe puhua kun siitä tuntuu olevan jos jonkinlaista mielipidettä :D yleisesti kuitenkin kannattaa muistaa lämmittää ja jäähdyttää kone pari kertaa, sitten ajella lyhyitä pätkiä rasittaen konetta asteittain kovemmin ja jäähdytellä välissä.

Sisäänajossa ei missään tapauksessa pidä mummoilla vaikka ohjekirja muuta väittääkin. Kunnolla happea antamalla saadaan painetta männänrenkaille eikä mäntä ala ohipuhaltamaan. Tällä ei tarkoiteta sitä että 1) ajetaan jatkuvasti kaasu pohjassa 2) ajetaan kierrokset tapissa 3) testataan huippuja. Kunnon kiihdytyksiä (ei punarajalle asti) vaihteiden läpi eikä moottorijarrua tai liian pieniä vaihteita. Pari tuollaista 10 min pätkää ja väliin jäähdytys, niin saadaan sovitus osien väliin. Sitten 300-500 km maltillisesti, huudattamatta, eli ihan normaalisti mutta ne kuminpolttamiset ym. voi jättää pois.

Re: Minarelli AM6

30.1.2015 16:38

Kiitoksia Landeriiserille, Ledinauhalle ja tientukkeelle.
Pistin kaasarin kii säätämättä mitään seosruuveja ja rupes toimii :D Jäi vika ny tällä kertaa mysteeriksi, mutta pää asiahan on, että toimii. Jos lähtis tällä säällä ajelee tarvis varmaa kyllä seosruuvia säädellä :D

Re: Minarelli AM6

30.1.2015 19:26

Jep, no todennäköisesti kaasarissa ollut jotain roskaa sitten. Se seosruuvi muuten kannattaa säätää kohdilleen, on kiva kun tyhjäkäynti toimii...

Re: Minarelli AM6

5.2.2015 16:00

Kuinka vaarallista on jos kuvassa näkyvä kuula on jäänyt pois moottoria kasatessa?
Kuva

Re: Minarelli AM6

5.2.2015 22:16

ilman tuota kuulaa ei pysy vaihde silmässä.

Onkos muuten porukka väsännyt noita sylinterin pohjapapereita esim jostain perus tulostuspaperista? luulisi kestävän siellä puristuksessa ellei sitten mene ihan muusiksi bensiinistä.

Re: Minarelli AM6

5.2.2015 22:20

Ei kestä. Maitopurkista leikattuna mulla oli jokusen viikon, mutta vaihdoin normi tiivistepaperista leikattuun seuraavan availun yhteydessä. Kyllä se ainakin tuon ajan pelitti, mutta en kyllä suosittele kuin aivan hätätapauksiin. ;)

Re: Minarelli AM6

5.2.2015 22:24

Muistaakseni pelkkä alatiivistepahvi maksoi jossain stormilla tms. luokkaa 2€, että varmaan kannattaa hommata ihan oikea tiiviste niin säästyy patenttien aiheuttamilta harmeilta.
Edit. Olin hidas :lol:

Re: Minarelli AM6

8.2.2015 1:56

Saakohan kuinka helposti tehtyä imukaulan oikeanpuoleiseen alimpaan pultin reikään uudet kierteet? kuinka syvälle pitää vetää ettei oo alakerrassa se reikä? Kytkinlevyjen + jousien vaihtoki eessä ku kesällä ei tahtonu lähtee liikkeelle ku meni muka vaihteet raakana... ja aina 6km lenki jälkee tulit vaikka kaupan pihaan, kytkinpohjaan ni sammu? :roll: Sitte painelaaakerin vaihto, ku rahisee oudosti ainaki vapaalla ja vaimenee kun vetää kytkimen pohjaan.. Onko mitään perää siinä että tommoset vapaavirtaus suodattimet vois laittaa mopon käymää nii että paikallaan ollessa tuntuu toimivan aivan oikein, ei laihalla eikä rikkaalla. Mutta kun lähen ajamaan ni 5km ja mopo jo heittää + se että alamäessä kytkin pohjaan ja pumppailee kaasuu ni kiertää just nii helvetisti että saa kyllä kunnolla ilmaa. Tämä teoria siitä kun vaihettiin vakio dt ilmanputsari semmoseen punaseen vaahto suodattimeen ja kyllähän se paikkallaan toimii ja ajossakin mutta 5km ja se keittää jo. Ennen vakiolla helposti 30km ja oli vähän lämmmin. :lol: ON tässä VÄHÄN projektia ennen kesää tuon laitteen kanssa... :s

Re: Minarelli AM6

10.2.2015 16:48

Elikkä tällanen ongelma on nyt tossa moottorissa. Vaihteet menee vain ykköselle ja vapaalle, mutta ylemmille vaihteille ei mene. Moottorin käyntiääni jotenkin kovempi kuin ennen koneen avaamista. Ja kun laittaa ykkösen päälle ja nostaa kytkimen niin mopo vain nytkähtää ja sammuu. Ja kun työntää vaihde päällä niin tökkii koko ajan.

Re: Minarelli AM6

11.2.2015 18:23

Nyt on moottori avattu ja vaihteisto käytetty irti ja laitettu uudelleen takaisin. Mihin noista pitää laittaa ne prikat? Ja onko jotain väärin?
Kuva

Kuva

Kuva

Re: Minarelli AM6

11.2.2015 21:24

Mulla oli kesällä tuo sama että vaikka kuinka oli kaasua niin ykkösen laitto silmään ja enneku kytkintä kerkes nostaa ni sammu... Työntämällä lähti mutta nyki niin perkeleesti. :roll: Ois ihan kiva tietää mistä johtuu ku en oo edes avannu konetta? ja keväällä toimi ihan oikein. Voiko kuluneet kynkinlevyt tehä tätä?

Re: Minarelli AM6

11.2.2015 23:36

Kuluneet kytkinlevyt , Kytkinkruunussa jälkiä tai kytkin säädetty väärin