Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

6.4.2014 18:56

Itel kävi kans näin kerran. Kun kytkinkoppa irti, avaat sen kultasen ruuvin lohkosta, jännität kiksin (muistaakseni että se viimeisen kiksin rattaan uloke jää oikealle päin?), laitat kopan paikallee ja ruuvat sen kultasen ruuvin kiinni. Korjatkaa jos muistin väärin... :)

Re: Minarelli AM6

6.4.2014 19:39

Nyt olis sellanen tilanne että vaihdoin männän riejuun siinä 12tkm hujakoilla, kun alkoi tuntumaan vähän väljältä. Nyt on 13tkm mittarissa ja on väljä kun mikä. Rupes mietityttämään, että onko pytty väljistynyt niin paljon siinä 12 000 kilometrissä, että pitäisi porauttaa. Voiko tollasta vakiopyttyä (113) edes porauttaa, vai onko siinä joku pinnote? Jos voi porauttaa niin vinkatkaahan halpa paikka ;) Ja eikös se vakiokoko ole 40.30mm ja seuraava ylikoko 40.50mm?

Re: Minarelli AM6

6.4.2014 19:40

jasutin kirjoitti:Mistä vois johtua kun kone vuosi öljyä niin vaihdoin tiivisteen ja öljyt niin ei enää sen jälkeen käynyt tyhjäkäyntiä? Kun säädin tyhjäkäyntiä kovemmalle niin kierrokset nousi.

Anteeksi vähän huonosti selitetty siis kun kääntää tyhjäkäynti ruuvia edes vähä niin kierrokset nousee todella korkealle ja vähän pienemmällä ei pysy käynnissä

Re: Minarelli AM6

6.4.2014 20:42

Eikös harmahtavat öljyt ja jäähdytysnesteiden häviäminen olleet yleensä merkki vuotavasta vesipumpun stefasta? Ja missäs kohtaa minarelliin yleensä kannattaa tehdä koneremppaa kun ajattelin, että eikös sen siinä samalla tekisi kun kone tarvii kuitenkin avata.

Lopuksi vielä vähän ot kysymys, eli onko mitään järkeä laittaa kiinni 70cc airsalia jos haluaa pitää huiput hivenen alle verojen ja pitää vakiokaasarin, -putken ja kiekkarajoittimen? Tiedän, että tätä on tehty ja vääntöä on aivan pirusti, mutta varmistan nyt vielä :)
Viimeksi muokannut jawa123 päivämäärä 7.4.2014 17:20, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Minarelli AM6

6.4.2014 21:09

Mihin suuntaan se kiksin pykälä pitää osottaa? toinen sanoo oikeelle ja toinen alas

Re: Minarelli AM6

9.4.2014 17:30

Moro, meikälä on tuo generic trigge eli am6 kopio ja tänne päättelin tulla kysymään kun tuolla generic triggerin omassa topicissa kukaan ei vastaa niin että ku mulla kaatu mopo ja vaihteiston palautusjousi meni poikki sisältä ni miten saisin sen vaihettua nopeiten ja helpoiten että joutuuko avaamaan lohkon vai mitä? videoita ja kuvia mielellään vastaan otan kun en ole ammattilainen vielä tässä asiassa :D

Re: Minarelli AM6

9.4.2014 20:19

Kone auki. Se vaihdepolkimen keskitysjousi on lohkojen sisäpuolella. Alotusviestissä ohjeet purkuun, takasi kasaan sitte vastakkaisessa järjestyksessä.

Re: Minarelli AM6

10.4.2014 14:38

Omaan detsiin aloin asentamaan toista moottoria joka on otettu apriliasta. Aprilian johdot ovat kuitenkin erinlaiset kuin yamahan omat.
1. Kuvassa on johdot jotka lähtevät alkuperäisestä detsin moottorista.
2. Kuvassa on liitin, johon moottorista tulevat johdot pitäisi kytkeä.
3. Kuvassa on "uuden" moottorin johdot.

Elikkä kysymys kuuluu, mitkä johdot laitan yhteen? :s
Selvennyksenä vielä että moposta tulevien johtojen värit ovat valko-sininen, valko-punainen, kelta-lila ja valkoinen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Minarelli AM6

10.4.2014 18:45

Eiköhän riitä kysyminen yhdessä topicissa, vastasin sulle jo täällä.
;)

Re: Minarelli AM6

10.4.2014 22:43

Aprilian johdot ovat ainakin Ducatin 85w staattorista. Keltainen valopuolalta, vihreä maadoitus, punainen sytytysvirta ja valkoinen taitaapi olla sytytyspulssi. DT:ssä taitaa olla Moricin CDI, jonka kanssa staattori ei välttämättä toimi ihan oikein, mutta jos saat jostain selville oikeat johdot ja uskallat kokeilla niin ei staattorin vaihto ole ehkä välttämätöntä. Myös CDI:n voisi vaihtaa Ducatiin, tosin silloin taitaa olla isompi sähköjen parsiminen edessä.

Re: Minarelli AM6

11.4.2014 16:54

Mulla on ducatin staattorissa vihreä sytytysvirta, punainen sytytyspulssi, valkoinen maadoitus ja keltainen valopuola.

Re: Minarelli AM6

11.4.2014 19:39

Meinasin sanoa samaa kuin Palezu mutta aloin epäilemään itseäni :lol: . Mutta laitan vielä tähänkin: Tuota Ducatin vanhamallin staattoria ei saa kytkettyä tuohon uudemmanmalliseen. Siinä tulee esimerkiksi 2 johtoa valopuolalta ja ei ollenkaan latausta cdille.

Re: Minarelli AM6

12.4.2014 1:22

Voi olla, että on eriväriset johdot eri staattoreissa. Onhan noita Ducatejakin ainakin kahta mallia, toisessa tulee tasasuuntaajalle 2 keltaista yms. eroja. Nyt kun tarkemmin muistelen niin viimekesänä tuli ainakin Derbin sähköistä todettua maajohto valkoiseksi, kun taas jossain vanhakoppaisessa Minarellissa vihreä oli maa. Eli Palezun johdot on kyllä ainakin oikein, unohtakaa tai suhtautukaa varauksella noihin aikasemmin sanomiini.

Itseltäni löytyy ainakin 3 erilaista Ducatin CDI:tä, rajoitettu ja rajoittamaton normi 85w ja hiukan harvinaisempi erimuotoinen boksi, jossa johtojen värit on merkattu eri päin kuin kahdessa muussa ja tappokatkaisimen nasta puuttuu. Pitääkin ehkä testata josko se jopa toimisi, voi olla jotain eroa sytkäkäyröissä, mutta kyljessä lukee kaikissa kolmessa Ducati Energia ja staattorin muistelisin olevan sama 85w kaikissa bokseissa.

Re: Minarelli AM6

13.4.2014 18:58

Moro. Sellasta kyselisin että mitenkä saan kytkinvivun irti kun pitäis vaihtaa stefa sinne kun vuotaa? Vai tarvitseeko edes ottaa kytkinvipua irti kun vaihtaa sen stefan? :roll:

Re: Minarelli AM6

13.4.2014 20:24

Kytkinvaijeria täytyy löysätä sen verran että sen saa otettua irti sieltä kytkimen käyttövivusta. Sitten sitä vipua vaan pyöritellään joka suuntaan, koittaen vetää sitä samanaikaisesti irti. Kun vipu on saatu otettua irti, niin päästään käsiksi siihen stefaan. Vanha stefa irtoaa helpoiten ja nopeiten ihan vaan talttapääruuvarilla vääntämällä ja uuden stefan voi painaa paikoilleen sormivoimin tai sopivaa räikänhylsyä apuna käyttäen.