Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

18.9.2015 18:21

Joo totanoin. Nyt tässä kun ollu tää Dt 50cc jo aikas kaua ja siinä on mittarissa jo toistatuhatta kilometriä.

Niin nyt on sitte alkanut kuulua alakerrasta rahinaa ja siitä seuras vähä aja päästä sellanen outo ääni ( ihan kuin ketjut laahais jotai metallipintaa pitkin ), joka kuuluu mopon ollessa vaikka aivan tyhjäkäynnillä. Luultavasti laakerit menossa paskaksi. Vai onko muita veikkauksia? :|

Re: Minarelli AM6

26.9.2015 13:28

Kopioin tämän nyt tänne kun ei ole Yamaha puolella kuulunu vastausta kahteen päivään ja kiire olis... Anteeksi jos rikon foorumin sääntöjä.

Perskele, Ajelin detsillä ja koneesta rupes kuulumaan jotain vinguntaa ja heikkoa sirinää vaimeasti. Aattelin että kyllä se vielä pari kilsaa kestää ja olin ajamassa kaverille kun takapyörä heitti lukkoon. Hetken ootin ja polkasin niin kone pyöri mutta tosi jäykkä se oli. Aukasin sylinterin ja kokeilin miten kone pyörii ilman sitä niin se oli vieläkin pirun jäykkä. Männässä ei hirveemmin jälkiä, eikä myöskään sylinterissä. Yhdessä kohtaa helmassa (siis sylinterin helmassa) tosi pienet naarmut vain.
Eli mikäs nyt on menny rikki? Kaikki laakerit uusittu alle 500Km sitten ja öljyä oli vaihteistossa. 3% seoksilla ajelin.
EDIT: Sylinterissä oli selkeä raja siinä kohtaa mihin mäntä oli jumahtanut, noin puoliväliin pyttyä. Mutta en usko että se hirveemmin yläkertaan liittyy, kun ilman sitäkin kone oli todellä jäykkä pyörittää kiksistä.

Re: Minarelli AM6

26.9.2015 22:52

Jooh eli tuli ostettua detsi joka oli leiponut vaihdoin männän ja kasasin ja käyntiin lähti mutta ainut ongelma on se kun kierrättää noin 1/4 kaasuun alkaa moottorista kuulua sellainen tasainen rohina sen jälkeen kiertää normaalisti mikä vikana ? Asiallisia vastauksia kiitos ! :roll:

Re: Minarelli AM6

27.9.2015 10:06

On sillä pari tuntia ajettu eikä ole merkkejä mistään leikkaamisesta tai männän renkaiden katkeamisesta. Tosiaan moottori tuntuu tärisevän juuri niillä kierroksilla aina :eek:

Re: Minarelli AM6

29.9.2015 11:46

Ekana lottoaisin kieroa kampiakselia ja/tai väljiä petilaakereita.


Sitten oma kysymys, mihin kuuluu semmoinen pieni holkki?Irtosi huomaamatta kun otin laakereita irti oikean puoleisesta lohkosta.

Re: Minarelli AM6

29.9.2015 11:54

Ei ainakaan nuo petilakerit ei tuntunut välijää kuin hyvin vähän. Kampiakselista en taas tiedä :s Voikohan siitä olla haittaa ? Koneremontti ois tarkotus tehä tässä vuoden sisällä

Re: Minarelli AM6

29.9.2015 12:34

Ainaki kytkinpuolen kampuran stefan ja kampuran välii tulee sellane holkki ;)

Re: Minarelli AM6

1.10.2015 12:48

Joo ei oo se holkki. Tuon näkönen. Todennäköisesti siis vaihteistopuolelta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Minarelli AM6

1.10.2015 17:12

Onko tuo kuinka pieni? Voisko toi olla joku niistä lohkojen ohjausholkeista joita oli muistaakseni kaksi oikean ja kaksi vasemman puolen lohkossa. Halkasija joku puol senttiä.

Re: Minarelli AM6

1.10.2015 19:08

Saattaa olla väärä alue mutta pikaista vastausta haen. Minkä suuttimen laitan Peugeot XPS:ään (Minarelli AM6 PowerUp)? Vireinä Giannellin putki ja porattu CDI, kaasari on vakio eli 16mm Dellorto. Osuuko 105 tai 110 lähelle?

Re: Minarelli AM6

2.10.2015 13:07

Jokainen mopohan on yksilö ja kokeilemalla pitää testata. 105 suuttimesta lähtisin itse liikkeelle.



Ei oo näemmä ohjaustappikaan. Vähän pienempi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Minarelli AM6

2.10.2015 13:25

Kytkinkopan ohjaustappi voisi olla pienempi?

Re: Minarelli AM6

2.10.2015 14:11

Se se oli! Kiitoksia vastauksista! :)

Re: Minarelli AM6

23.10.2015 19:17

Millanen homma on vaihtaa kampiakselin laakerit ja stefat. Moottori on tällä hetkellä auki ja nyt pitäs irrottaa vanhat laakerit ja tiivisteet. Kestääkö jollain vasaralla hakata vanha laakeri irti? Mites sitten uusien laakereiden kanssa, pitääkö laakerit laittaa kampiakselille ja sitten vasta lohkoon vai suoraan lohkoon?

Re: Minarelli AM6

23.10.2015 23:16

Helpoin tapa irroittaa laakerit on todellakin vasaralla hakkaaminen. Jottet hakkaisi lohkoa paskaksi, käytä apuvartena räikän voimahylsyä tai vaikkapa paksua pulttia.

Järkevin tapa asentaa uudet laakerit on lämmön kanssa. Kuumailmapuhaltimella tai propaanipolttimella lämpöä laakeripesään ja uusi laakeri sormilla pudottamalla kiinni. Sama juttu kampuraa asentaessa. Laakeriin lämpöä ja kampiakseli kiinni laakeriin samalla periaatteella. Stefat kiinni vasta kun lohkot on kiinni toisissaan. Uudet laakerit voi tietenkin myös hakata vasaralla ja hylsyllä kiinni lohkoihin, mutta en suosittele tekemään niin.