Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

27.2.2014 19:52

onks siulla mitään tietoa, et onks vanhanmallin rabasalla ja uudenmallin miten suuria eroja sitten mm. huuhtelukanavissa? sen ainakin tiedän, että kansi on 2-osainen uudenmallin rabasassa, mut muuta en sitten tiedäkkään.. ja tietysti mm. vesipumppu ja öljypumppu ovat eri paikoissa.
Nyt joudun vajoamaan niinkin alas kuin muistiin. Huuhtelukanavat ovat uudemmassa ehkä himpun verran avaramman oloiset, mutta suurin ja tärkein ero on valun laadussa. Lisäpaot on uudemmassa reilummat ja kulmikkaammat. Myös pääpako on kulmikkaampi ja ehkä rahtusen korkeampi.

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

27.2.2014 20:32

Oli varmaan väärä paikka tuoda tämä esille... :)

Hienoja ja näsäviisaita vastauksia täällä kyllä osataan tehdä.

Asiahan on niin että jos minä kerron heti kuinka sen itse tein, niin silloin muiden ei tarvitse kuin kopioida. Ajatus oli vain tuoda esille tämä jotta ihmiset saisivat uutta pohdittavaa sen loputtoman 70-85cc pyttyjen vertailun sijaan, siis mehän kuitenkin edelleen puhutaan mopoista eikä kevareista.

Ongelmana monella nuorella on nykyään somen varassa eläminen ja kuulopuheiden levittely jota kuulen myös meillä kotona oman teinimme suusta. Ei osata itse miettiä tai toteuttaa asioita vaan mennään sen varassa mitä joku jossain sanoi ja ollaan sokeasti samaa mieltä ymmärtämättä edes välttämättä mistä oikeasti oli kysymys. Käytännön tietotaito puuttuu kun sitä ei ole ikinä viitsitty kunnolla edes harjoitella, itse olen junnuna hakenut oppini periaatteella "perse edellä puuhun ja katotaan kuinka korkealta tiputaan", kuunnellut isojen poikien juttuja korvat höröllä ja tehnyt virheitä autotallissa yötäpäivää. Mutta tekemällä oppii koko ajan uusia asioita, vieläkin...

Mopon virittämisestä meillä oltiin heti sitä mieltä että pitää hommata MHR Teamin kamat jotta vehkeet kulkee eikä uskottu kun sanoin että suunnilleen saman saa menemään tuollakin perussetillä kun laitetaan asiat oikeaan järjestykseen. Noh, nyt se on tehty yhteisenä projektina ja hymy näyttää olevan korvissa. :lol: :lol:

Osaan kyllä laskea ja ymmärrän kanavien virtauksien sekä pakolämpötilojen kuin myös sykäyksen pituuden päälle jne...

Hallitsen myös 4T virittämisen niin vaparina kuin turbotettunakin... 8)

Ja toden totta oikeassa olette, paisuntakammion pituus on siellä 500mm tienoilla ja tilavuus sopiva tosin ehkä hieman härskin näköinen. Ja kyllä tosiaan, liikkeessä mittailtiin monen monta eri putkea kunnes löytyi sopiva koska en halunnut alkaa itse tekemään, vaan lopputuloksen piti olla mahdollisimman tehdas originaali ja toteuttaa mahdollisimman pienillä muokkauksilla. Putkessa on siis muokattu kotikutosesti vain ja ainoastaan kiinnikkeitä.

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

27.2.2014 20:46

onks se putki otettu jostain 50-65cc crossista ja muokattu siitä?

laita vaikka kuvaa siitä putkesta, niin vois alkaa ihmiset luottamaan tuohon siun tekstiin. tuskin kukaan välttämättä älyää, että mikä putki se tarkalleen on. ;)

Ongelmana monella nuorella on nykyään somen varassa eläminen ja kuulopuheiden levittely

tää on kyllä totta. sitä kun kaveriporukassa sattuu ottamaan puheenaiheeksi 2t + viritys, niin johan karkaa jutut käsistä.. :lol:

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

27.2.2014 22:12

http://www.youtube.com/watch?v=GI99OpXEtpU

Siinä mennään vakiosylinterillä ja kaasarilla jo aika kovilla kierroksilla. ;)

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

27.2.2014 22:13

jan77 kirjoitti:Hienoja ja näsäviisaita vastauksia täällä kyllä osataan tehdä.
Joo pitää ehkä ymmärtää ettei kukaan pureksimatta niele tarinaa "lehmät lentävät".
Ei osata itse miettiä tai toteuttaa asioita vaan mennään sen varassa mitä joku jossain sanoi ja ollaan sokeasti samaa mieltä ymmärtämättä edes välttämättä mistä oikeasti oli kysymys.
Heh. Olenko esimerkiksi minä tässä nyt sokeasti samaa mieltä kanssasi?
itse olen junnuna hakenut oppini periaatteella "perse edellä puuhun ja katotaan kuinka korkealta tiputaan"
Minä taasen pyrin välttämään perse edellä menemistä ja ottamaan oppia MUIDEN(kin) tekemistä virheistä. On ajan tuhlausta tehdä samoja virheitä tai keksiä pyörää uudelleen.
Osaan kyllä laskea ja ymmärrän kanavien virtauksien sekä pakolämpötilojen kuin myös sykäyksen pituuden päälle jne...
Voinet todistaa laskemistaitosi heittämällä kehiin vakiopytyn blowdown aika-alan@15500rpm? Siihen voinee kyllä löytyä ohjelma taikka joku exel pohjanen laskurikin joka helpottaa asiaa... Eikä muuten tarvitse pelätä, että sitä lukua käytettäisiin kopiointiin tms.
paisuntakammion pituus on siellä 500mm tienoilla ja tilavuus sopiva
Ei perkele. Vieläkö joku laskee pakoputken tilavuuksia? Joko olet lukenut Blairin kirjan "Design and simulation of two stroke engines" ja varsinkin aaltotoiminnasta kertoneen osion? Jos olet niin osaat varmaan vastata mitä fysikaalisia perusteita on "paisuntakammion" tilavuuden mitoittamiselle?

J11 kirjoitti:onks se putki otettu jostain 50-65cc crossista ja muokattu siitä?
Ei yhdessäkään crossissa oo niin lyhyttä putkea. Kait se on RC liikkeestä haettu :lol:

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

27.2.2014 22:19

Ei kukaan usko ellet todista näitä sun väitteitä. Laitahan kuva Gilerasta vaikka putken toiselta puolelta niin ei paljastu putki mutta saadaan jotain prooffia että edes omistat tuollaisen laitoksen. Jos nyt et mitenkään yritä ketään tässä kusettaa niin suosittelen että testaat sitä samaa putkea jossain eri mopossa, samalla koneella. Voi olla että sulle sattui erittäin hyvä yksilö kanavien yms. osalta jos kerta tuon 15500rpm hönkii se vakiopytty viilaamattomana. Tai ota kierrättelyvideo, jo se 15000rpm vaikka vapaalla on mahdottoman rajoilla vakiopytyllä.

Uskokoon ken haluaa...

Niin, ja oma arvaukseni putkesta on tässä: 50cc Samurain putki

Kuva

Ja voinhan mäkin sanoa että mun Derbi parkuu vakiona sun Gileran ohi, yritin vielä kuristaa kun keuli kaasusta aina liikennevaloissa ympäri. Tää tosin johtu siitä ku vaihoin yhestä moottorikelkasta virtaviivasemmat tupit, en nyt tässä viitti paljastaa mistä ku muuten kaikki muut tulee perässä ja kopioi mun laskujen hyödyn. Eihän se ois sit kivaa ku kaikkien Derbit menis 500km/h.

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

27.2.2014 22:23

jan77 kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=GI99OpXEtpU

Siinä mennään vakiosylinterillä ja kaasarilla jo aika kovilla kierroksilla. ;)
13600 ei ole sama asia kuin 15500+.

Toisekseen on aika epäilyttävää, että huipputeho tulee suurimmilla mahdollisilla kierroksilla. Inertiadynossahan ei ole juurikaan vastusta jolloin huippunopeus tulee moottorin maximi kierrosluvulla.

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

27.2.2014 23:49

Notta jos siinä Gilerassa onkin vanhanliiton tyyliin putki mallia "diffuuseri". Semmosen Tilavuuskin pyöristyy nätisti äärettömään kun vähän saivartelee... :eek:

Ainakin speksit viittais 60-luvun tyyliin. 1-sylinterinen 50cc, valtaisa kkps(?), kauheasti kierroksia ja surkeaakin surkeampi tehollinen keskipaine. Renkaat on varmaan 2" profiililla ja huippunopeudessa perässäajavat voivat tutkailla kuskin kengänpohjien kulutuspintoja?

Jos jan77 haluaa tietotaidollista imagoaan korottaa, niin mulle voi laittaa tuon vehkeen speksit vaikka YV:llä, mä kun en nuihin uusenskoihin ole sekaantumassa.

PS. Uskon kyllä tuon itse huippunopeuden, jos paketti on edes sinnepäin ja putki on muuta kuin edellä vihjailtu pituudeltaan. 15,5krpm on se kompastuskivi munkin mieleen.

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

28.2.2014 0:55

Tuna-71 kirjoitti:Notta jos siinä Gilerassa onkin vanhanliiton tyyliin putki mallia "diffuuseri". Semmosen Tilavuuskin pyöristyy nätisti äärettömään kun vähän saivartelee... :eek:

Ainakin speksit viittais 60-luvun tyyliin. 1-sylinterinen 50cc, valtaisa kkps(?), kauheasti kierroksia ja surkeaakin surkeampi tehollinen keskipaine. Renkaat on varmaan 2" profiililla ja huippunopeudessa perässäajavat voivat tutkailla kuskin kengänpohjien kulutuspintoja?

Jos jan77 haluaa tietotaidollista imagoaan korottaa, niin mulle voi laittaa tuon vehkeen speksit vaikka YV:llä, mä kun en nuihin uusenskoihin ole sekaantumassa.

PS. Uskon kyllä tuon itse huippunopeuden, jos paketti on edes sinnepäin ja putki on muuta kuin edellä vihjailtu pituudeltaan. 15,5krpm on se kompastuskivi munkin mieleen.



Pitää myöntää että näin "vanhanliiton" kaverina en noista nykykielen lyhenteistä ja hienostosanoista aina ymmärrä mitä asialla haetaan. :lol:

Mutta osaan ja ymmärrän käytännön tasolla sylinterien ja niiden toimintaan vaikuttavien apulaitteiden päälle ihan riittävästi. Mulle riittää että osaan laskea ja hahmottaa halutunlaisen kokonaisuuden ja sen toiminnan edellytykset, koska kuitenkin loppupeleissä vain tulos ratkaisee eikä siihen liittyvä teoria.

Tuo projekti yllätti minutkin postitiivisesti, ja ainoa asia joka tämän spekseissä voi kusta niin on tuo kiekkamittari mutta sekin asia selvitetään vielä lähiaikoina.

Annoit kyllä loistavan idean tuon putken suhteen joka melkeinpä pitää vielä joskus kokeilla, Vanha kunnon alapuolinen pilli-tehari yhdistettynä nykyaikaiseen moottoritekniikkaan. Mulla saattaa jopa jossain olla sellainen tai ainakin sellaisen aihio jopa tallella ;)

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

28.2.2014 2:25

Kyllähän tuon 104km/h lukeman pystyy vielä uskomaan helposti, meneehän nämä sen verran kun laittaa ihan kaupan teharin kiinni. Vakiovälitys ja tuo 15500rpm eivät vain voi pitää paikkaansa. Onko siis 11-55 rattaat kiinni ja oikeasti 104km/h huippunopeus? Koska jos on niin koneen täytyy huutaa tuon 15500 mikä taas ei kuullosta mahdolliselta. Jos välitys olisi hiukan suurempi ei koneen täytyisi parkua kuin esim. 13000rpm mikä voi jopa olla mahdollista näillä uusenskojen pytyillä.

Niin, kerro nyt edes pytyn astelukuja jos olet mittaillut. Voitasiin varmistua että on vakiopytty ja viilaamaton. Netistä löytyy että Derbin orkkispytyn pako olisi 175 astetta ja huuhtelut 115.

Miksi et muuten voi paljastaa niitä speksejä siitä vekottimesta?

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

28.2.2014 10:36

jan77 kirjoitti:Pitää myöntää että näin "vanhanliiton" kaverina en noista nykykielen lyhenteistä ja hienostosanoista aina ymmärrä mitä asialla haetaan.
Minä ymmärtäisin tästä että et oikeen ymmärrä näistä kakstahti moottoreista yhtään mitään. Täällä ei oo kukaan laukonut vielä mitään korkealentosia juttuja, vaan kaikki on ollut ihan peruskäsitteitä, jotka pitää olla hallussa jos moottoria meinaa virittää sofistikoituneesti tai edes ymmärtää siitä jotain.

Mulle riittää että osaan laskea ja hahmottaa halutunlaisen kokonaisuuden ja sen toiminnan edellytykset,
Ei ihan vakuuta. Ilmeisesti et osaa laskea edes niitä aika-aloja kun ei vastausta siihen esittämääni kysymykseenkään tullut. Btw ne aika-alalaskut on peruskoulumatikkaa. Ja jos ei tiedä mikä on blowdown/ulospuhallusala niin ei voi kyllä kokonaisuutta hahmottaa. Se kun on aika merkitsevä suure.
koska kuitenkin loppupeleissä vain tulos ratkaisee eikä siihen liittyvä teoria.
Sellaisille "virittäjille", jotka saavuttavat hyvän lopputuloksen pulttailemalla satunnaisia osia yhteen, annan yhtä paljon respectiä kuin lottovoittajalle.
ainoa asia joka tämän spekseissä voi kusta niin on tuo kiekkamittari
Kuten Ledinauhakin jo totesi, miten se voi kusta jos välityslaskutkin antavat saman tuloksen? Eiköhän koko juttu oo kusetusta?
Annoit kyllä loistavan idean tuon putken suhteen joka melkeinpä pitää vielä joskus kokeilla, Vanha kunnon alapuolinen pilli-tehari yhdistettynä nykyaikaiseen moottoritekniikkaan.
Tämä nyt ainakin todistaa, ettet tiedä näistä hommista hiventäkään... Siihen on joku syy miksi diffi putkea käyttävä moottori on aika erilainen versus "paisuntakammiollisen" moottori. Sinä vaan et taida tietää sitä syytä jos kerran olet taas menossa perse edellä puuhun kokeilemalla kombinaatiota, jonka voi jo pienellä miettimisellä todeta kannattomattomaksi.

Kerropa nyt rehellisesti. Oks tää jotain pelleilyä tai pilailua koko homma meidän kustannuksella? Vai onko (moottori)tietämyksesi oikeasti yläkouluun siirtyneen tennarin tasolla?

Ledinauha kirjoitti:Netistä löytyy että Derbin orkkispytyn pako olisi 175 astetta ja huuhtelut 115
Omien dokumenttien mukaan vanhassa rabasasssa 174 ja 122.

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

28.2.2014 12:34

Vähän joutuu kritisoimaan.
Ensinnä sitä, että ensin muita moititaan sokeana haahuilusta, mutta ei olla valmiita jeesaamaan. Vieläpä kun kyse on boltisosista, niin mitä peiteltävää tai kateutta siinä on, jos joku toinen pääsee helpomalla?
Päin vastoin, nimimerkistäsi päätellen eikö aikuinen mies vois koittaa auttaa nuorempaa väkeä välttämään kalliitakin virheitä ja säästämään viikkorahojaan vaikka bensaan?
Netin foormeilla kun jaetaan paljon isompiakin "salaisuuksia" omista laitteista, kuin ostetun pakoputken merkki ja malli, myös kuvina ja mittoina.

Jotenkin muuten jäi videosta vaikutelma, että se ei ole Suomessa eikä suomalaisesta moposta kuvattu? Ehkä se ei ole topikissa puheena oleva yksilö?

Enempää ei viitti, koska moni asia lienee jo tullu selväksi aiemmissa eikä jaksa alkaa tonkimalla tonkia kommentoinnin aihetta.

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

28.2.2014 13:31

monta kertaa on käynyt silleen, että on perstuntumalla vaihdettu esim. takaratasta, selvittämättä esim. eturattaan kokoa, jolloin välitykset voisivat olla esim. 12/55?

myös kiekkamittari voi näyttää vähän mitä sattuu, jos ei ole kalibroitu oikein (tai, no itse en tiedä yhtään, miten tuo "KTM tarvike" -mittari kytketään toimintaan + kalibroidaan).

Kyllähän tuon 104km/h lukeman pystyy vielä uskomaan helposti, meneehän nämä sen verran kun laittaa ihan kaupan teharin kiinni. Vakiovälitys ja tuo 15500rpm eivät vain voi pitää paikkaansa. Onko siis 11-55 rattaat kiinni ja oikeasti 104km/h huippunopeus? Koska jos on niin koneen täytyy huutaa tuon 15500 mikä taas ei kuullosta mahdolliselta. Jos välitys olisi hiukan suurempi ei koneen täytyisi parkua kuin esim. 13000rpm mikä voi jopa olla mahdollista näillä uusenskojen pytyillä.

eli jan77 voi mennä laskemaan rattaat uusiksi ja sitten vaikka tehokäyrästä näkee sen todellisen kierrosluvun. ratastushan ei ole mikään salaisuus, vai mitä?

väkisin pistää hieman epäilemään noita jan77 juttuja, koska et ole kertonut mitään "selvästi", esim. ratastus "edessä +/- 0 ja takana +2". tuo ei kerro juurikaan mitään, koska mopo on käytetty, jolloin esim. edellinen omistaja on voinut vaihtaa vaikkapa 13/50 välitykset, jolloin siulla olisi nyt mopossa 13/52 välitykset. silloin 104km/h huippunopeus alkaisi vaikuttaa ihan todelliselta, eikö?

mitä se kiekkamittari sanoo tyhjäkäynnillä, jan? normaali tyhjäkäyntinopeus 2t mopossa on yleensä n. 2000rpm. tai näin ainakin itse ajattelen. tuskin kovin monella tyhjäkäynti on vaikkapa 5000-6000rpm? :D

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

28.2.2014 16:17

Aivan, jos mopo on käytetty niin rattaathan voivat olla mitä sattuu ja pyttyynkin voi olla jo koskettu edellisen omistajan toimesta. Mutta jos nuo laskuni tuossa heti topicin alussa olivat oikein ja todellakin 11-55 rattaat niin sen täytyy kiertää sen 15500rpm, vaikka mittari muuta väittäisikin. Ja ei nuo mittarit yleensä hirveästi heitä, yksinkertaisella laskullahan ne toimii. Onko siis sellainen tulpanjohtoon kiinnitettävä mittari?

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

1.3.2014 0:57

Sori pojat, oli pakko vaihtaa nimimerkkiä. :lol:

Odotin paljon enemmän "Mopo-Jonne" kommentteja tähän aiheeseen, en onnistunut. :) Kaipasin edes yhtä joka sanoo ettei tuo 15500rpm nyt niin ihmeellinen lukema ole...

Hienosti aihetta kommentoineet olivat perillä 2T toiminnasta ja jokainen kyseenalaisti suoraan enemmän ja vähemmän aihetta mutta lienee tosiaan niin että te 3-4 jotka kommentoitte olette oikeasti perehtyneet aiheeseen. :)

Tarinassa on totta suurin osa, eli kyseinen projekti on tosiaan olemassa noilla specseillä mutta kuten jo moni kyseenalaisti niin normi pytyllä ei yksinkertaisesti pääse noille kierrosluvuille. Kyseisillä välityksillä 103kg kuskin kanssa todellinen GPS nopeus oli 87,9kmh ja 62kg kuskin kanssa 89,6kmh. Nykyään on vakio kokoinen takaratas kiinni, mutta huiput ei olennaisesti muuttuneet. Kuitenkin kokonaisuutena toimii hienosti juuri tuollaisenaan, eikä häpeile yhtään useimpien "HiPo" mopojen keskuudessa.

Mukavaa viikonloppua kaikille. 8)