Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

17.5.2017 9:48

morjes! mikähän mahtaa olla kytkimessä vikana kun kone ppyörii mukana jos kytkni pohjassa yrittää vaihteella käynnistää kyllä se liikkuu eteenpäin jos työntää ykkösellä ja laittaa kytkimen pohjaan eli siis toimii mutta kytkin pohjassa ja vaihde silmässä liikkuu kone mukana tai se koko vehje menee eteenpäin toivottavasti saitte selvää kytkinlevyt ja jouset just vaihettu ja kytkimentappi

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

17.5.2017 23:12

jebbebbee kirjoitti:morjes! mikähän mahtaa olla kytkimessä vikana kun kone ppyörii mukana jos kytkni pohjassa yrittää vaihteella käynnistää kyllä se liikkuu eteenpäin jos työntää ykkösellä ja laittaa kytkimen pohjaan eli siis toimii mutta kytkin pohjassa ja vaihde silmässä liikkuu kone mukana tai se koko vehje menee eteenpäin toivottavasti saitte selvää kytkinlevyt ja jouset just vaihettu ja kytkimentappi

Taidat olla väärällä alueella kysymässä, mutta ei sen kytkimen mopossa kuulu irrottaa, jos kone ei oo käynnissä. Voisit selittää vähän selkeemmin, niin muutkin ymmärtäis :D

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

18.5.2017 18:30

Aika epäselvä vikakuvaus, mutta vaihtoehtoja on about kolme(todennäköisyysjärjestyksessä):

1. kytkinvaijeri on venynyt/kulunut/rispaantunut/kahvan säätömutteri liian sisässä/huonosti paikoillaan

2. mikäli tarkoitat kytkintapilla sitä kiertyvää vipua mitä vaijeri vetää, sitä on vaikea asentaa väärin, mutta mikäli tarkoitat am6 kytkimen keskiön sisällä olevia tappeja, mahdollisesti se pieni kuula on unohtunut välistä. Mikäli kyseessä on rabasa, voi olla että kytkimen käyttöakselissa(se kytkinkopassa kiinni oleva kiertyvä vipu, mikäli se on vaihdettu)kiinni oleva varsi mihin vaijerin pää tulee kiinni, on väärässä asennossa paikallaan, eli sitä pitäisi kiertää kauemmaksi vaijerista niin että vaijeri pystyy vetämään sitä enemmän.

3. kytkinlevyt asennettu väärin. Mikäli asennuksen yhteydessä on ropellettu kytkimen painelevyn keskellä olevaa säätömutteria(tapaus am6) niin se voi olla liian ulos säädetty(pitää kiertää sisäänpäin).

kyllä se kytkin irrottaa vaikka kone ei käykään, mutta varsinkin jos öljyt on kylmät niin saattaa irrottaa huonosti, mutta yleisesti kuitenkin ei pitäis liikkua eteenpäin kun kytkin pohjassa pistät vaihteen silmään, vaikka kone olisi kylmäkin.

edit: toisesta ketjusta päätellen ko. mopossa ei edes ole vikaa..

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

20.5.2017 15:29

Kumpi sylinteri olisi parempi derbiin, malossi 80 mhr replica vai athena 80 racing? Mitä netistä kaivellut ni tehot noissa kummassakin aika samaa luokkaa (13-14hp takarenkaalta). Päivittäiseen ajoon tulossa ni mitään kisaisempaa sylinteriä ei viitsi laittaa. Airsal 80cc olisi muuten varmaan ihan hyvä samassa luokassa ja reilusti halvempi, mutta tuohon ei tarvittaessa saa mäntää tai tiivisteitä suomesta & itelle ainakin tärkeää varaosien helppo saatavuus.


.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

22.5.2017 1:33

Reetuhai2 kirjoitti:Täysin racepytty. Eli tehoa löytyy, mutta ne on helvetin korkeella, alhaalla ei tapahdu paljoa mitään, huoltoväli helvetin lyhyt, sanoisko n.2tkm ja uus mäntä. Jos kestää niinkään kauaa. Plus että alakerran saa kyllä vaihtaa että se kestää ne kierrokset. Paljon parempi vaihtoehto hankkia joku vehje missä on laiska 70cc, tai sit hommaa sen pytyn jälkeenpäin. Samat tehot, mutta käytettävyys 10kertaa parempi. Tommosen 50cc "kisapytyn" hommaaminen päivittäiseen ajoon on vaan aivan vitun järjetöntä.


En nyt sanoisi että täysin kisapytty olisi. :lol: Itsellä nyt kyseinen sylinteri ollut päivittäisessä käytössä kuukauden ajan ja voin sanoa että tehoa on! Pakoaukonsäätimen ansiosta sitä löytyy myös todella paljon alhaalta vaikka putkena toimiikin yläkiertoinen giannelli. ;) Alakertaakaan ei tarvinnut/tarvitse mitään muuta tehdä kuin vaihtaa jäykemmät kytkinjouset. Tekniikkana nyt siis Athenan pa säätimellä varustettu 50cc, giannellin putki ja 21mm lorton kaasutin. Tolla setillä on omiin huippuihin saakka menty rintarinnan 80cc airsalilla varustetun Detsin kanssa, henkinen voitto itselle 8) Sylinteristä kuin sylinteristä saa myös huomattavasti pitkäikäisemmän kun vähän antaa viilaa oikeaan paikkaan ;)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

22.5.2017 21:34

johnnyw kirjoitti:Kumpi sylinteri olisi parempi derbiin, malossi 80 mhr replica vai athena 80 racing? Mitä netistä kaivellut ni tehot noissa kummassakin aika samaa luokkaa (13-14hp takarenkaalta). Päivittäiseen ajoon tulossa ni mitään kisaisempaa sylinteriä ei viitsi laittaa. Airsal 80cc olisi muuten varmaan ihan hyvä samassa luokassa ja reilusti halvempi, mutta tuohon ei tarvittaessa saa mäntää tai tiivisteitä suomesta & itelle ainakin tärkeää varaosien helppo saatavuus.


.

MHR replica ainakin oli todella vääntävä ja sopi hyvin perusajoon, tosin kyseessä oli vanhemman mallisen rabasan pytty joten en ole satavarma onko tuota sylinteria muutettu.

Mutta ihan mielenkiinnosta, miksei perus airsal 70cc riitä jos tarve on lähinnä perusajoon hieman lisää vääntöä?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

23.5.2017 5:59

Pientä teholisää vaan kaipailisin kun tuo 73 on loppupeleissä melko laiska vaikka 50 jälkeen tuntuikin ihan tarpeeksi tehokkaalta. 80cc airsal racing sylkällä varustettua derbiä kun testasiin ni tuntui kyllä tosi paljon pirteämmältä tuohon 73 verrattuna.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

24.5.2017 23:03

Mites muilla ton barikit 80cc bigboren kanssa (am6) tuntuu aika laiskalta verrattuna entiseen airsalin seitenkymppiseen? Lohkot on muokattu sylinterille sopiviks ja valuvirheet sylinteristä poistettu, giannelli putki ja viilattu 20mm dellorto isommalla imukaulalla, pipercross yms säädöt tulpan mukaan aika liki täydellistä? Pitääkö vaan uskoa että se on lussumpi kun 70cc vai pitääkö alkaa viilaus hommiin

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.5.2017 7:31

Jos tuo on se Barikitin valurautainen 80cc sport malli ni ainakin rabasassa se on todella laiska. Jos taas alu versio ni sit on kyllä jotain häikkää koska pitäisi olla reilusti 70 tehokkaampi.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.5.2017 16:57

Juu on se valurauta malli. Pitää siis kaivaa dremeli esiin ja ottaa vähän lastuu pois jos vähän sais eloo tohon pyttyyn

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

5.6.2017 13:44

kellään kokemusta stage 6 bigracing 77cc sylinteristä? tehoja luvataan aika paljon ilmaan kisasähköjä, lohkojen muokkaamista, 24mm kaasarilla ;) (23-24hp)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

9.6.2017 19:58

Mikähän tulppa olisi sopiva derbin malossi 80cc mhr replicalle? Tuossa sylinterisarjan mukana tulleessa lippusessa suositellaan Denso IW 34 tulppaa joka googlailun perusteella vastaa NGK:n 11 lämpöarvolla varustettua iridium tulppaa. Eikö tuo nyt kumminkin vaikuta pikkaisen överiltä tollaselle sport/midrace tason sylinterille?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

9.6.2017 20:54

Riippuu kaasarin koosta, jäähdytys kapasiteetista. Alota vaikka 9 ja siitä isompaa jos ei pysy lämmöt kurissa

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

9.6.2017 21:45

24mm PWK on kaasarina ja derbin vakio syyläri. Mutta pitää koittaa aluksi NGK BR9ES tulpalla kun niitä sattuu olemaan hyllyssä muutama kpl uusia.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

9.6.2017 22:26

Ääni minultakin ysille, ei kannata sitä isompaa turhaan laittaa, muuten saa joka päivä vaihdella. Isompaa lämpöarvoa sit, jos mopolla ajellaan lähinnä rataa ja aina maksimikierroksilla.