Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

12.5.2017 16:58

Se moottorin tehoalue riippuu pääosin putkesta, ei sylinteristä.
Ja päälle monet muut muuttujat, jotka vaikuttaa mm. sylinterin täytökseen ja pakolämpöihin..

Ja männän sekä m-renkaan kuluminen riippuu täysin moottorin käytöstä, 2-t öljyn laadusta... jos on lyhyt putki, jolla kiertää vaikka yli 13,000 tai 14,000rpm, niin todellakin kuluu äkkiä m-rengas yli ohjearvon nopeasti (alle 500km / 10h).
Olettaen, että konetta käytetään jatkuvasti kovilla kierroksilla.

Myöskin sen moottorin toiminta pienemmillä kierroksilla riippuu paljon putkesta.
Sekä monista muista muuttujista, kuten sytytysennakkokäyrä/perusennakko, sylinterin aukkojen aukioloajat---squishvälys---puristussuhde , joita "säädetään" eri paksuisilla alatiivisteillä.

Parhaimmassa tapauksessa ~50cc moottori voi olla yhtä tehokas, ja tuottaa yhtä paljon vääntöä kuin tommonen koskematon airsal 70cc , ns. perus setti (airsal 70cc , dellorto phbg 21mm , enox/turbokit/giannelli).
Tehokäppyrä vaan voi olla hyvin erilainen, ja suurin ero tulee alle 6,000~7,000rpm.

- AM6 / Rabasa vakio kampiakseli kestää vaikka 16,000rpm (noin paljoa ei millään ns. kaupan pytyllä saa moottoria kiertämään...koskemattomana siis)
Joku esim. 10,000.....12,000km ajettu kampiakseli, teharin kanssa vaikkapa eikä ole päässy jäähdytysnestettä kampikammioon/palotilaan, niin varmasti kestää millä tahansa 50-80cc pytyllä vielä muutaman tonnin ajaa, jos ei jatkuvasti huudata yli 13,000rpm tai satu jotain (esim. palotilan tiiviste petä ja nesteet pyttyyn)
- vakio kytkin, sekä AM6/Rabasa kestää jäykillä jousilla yli 15hp kevyesti

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

12.5.2017 17:50

Kiitos perusteellisest vastauksest :)
Eikö myös noi pakoaukon asteet vaikuta?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

12.5.2017 19:39

Lyhyesti; pakoaukon aukioloaikakin vaikuttaa joo.

Jos esimerkiksi giannellilla tehoalue on jollain airsal 70cc pytyllä 8,000-12,500rpm suunnilleen.
Niin käytännössä sylinterin täytöstä ja pakolämpöjä nostamalla mm. sylinterin ja palotilan muutoksilla, se tehoalue voi olla esim. 9,000-13,500rpm.

Että tuollaisella lyhyellä esimerkillä selitettynä, erot samalla polttoaineella on oikeastaan melko pieniä mitä voidaan saada samalla putkella tehoalueeseen.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

12.5.2017 22:04

eli 16 kokone kaasari 70cc airsal 80 suutin riittääkö 110 suutin
Viimeksi muokannut jebbebbee päivämäärä 13.5.2017 8:49, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

13.5.2017 0:05

jebbebbee kirjoitti:millastahan suutinta pitäs kattoo kun 70cc airsal kiinni ei lähe käyntiin muutakun kaasupohjassa joutuu uleensä työntämään käyntiin riittääkö 110 70cc pannulle kaasarin kokoo entiiö mitä porukka on laitellu suuttimeks kelailin siis ostaa 110 suuttimen ja onko am6 kaasarissa 6mm kierre suuttimelle

kato nyt ensin minkä kokonen kaasari ja sitten voit opetella kirjottamaan niin että tekstistä saa jotain selvää...

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

13.5.2017 13:27

elikkäs 16mm kaasari 110 suutin 70cc airsal motonetin powerfilter miten saan säätöihi joutuu kaasu pohjassa köynnistellä eikä pysy käynnissä sain vähän aika pysymään täydellä tyhjäkäynnillä sittenkun sammutti ni sama homma ei lähe muuten iha ok ajossa ei mitään vikaa paitsi kytkin pohjaan kun laittaa ajossa ni välillä sammuu vai sammuuko aina sitkun päästää kytkimen vaihde sisässä ni pääsee taas etiäppäi pitääkö tässä ruveta testaileen tyhjäkäynnin eri suuttimia vai saanko jotenkin toimimaan :paha:

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

13.5.2017 17:10

Vähän voisit koittaa selvemmin kirjottaa. Ei tollasesta sekasotkusta meinaa saada mitään selvää :)

Mutta jokatapauksessa kyl sulla nyt on jotain pahemmin vialla, ei pelkät huonot säädöt kyllä noin vaikuta että ei polkemalla käynnisty ollenkaan mitä tossa aikasemmin kirjoittelit. Melkein epäilisin että kannentiiviste vuotaa nestettä palotilaan, tai vaihtoehtoisesti kaasarissa jotain roskaa/tukosta tai tulvii/saa ihan liikaa bensaa. Varmaan ensimmäiseksi irrottelisin pakoputken ja kattoisin onko pakoaukossa/putken alkukäyrässä sellaista harmaata kiisseliä, jos on ni kannentiiviste vuotaa. Jos taas ei ole ni kaasari irti ja totaalinen putsaus.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

14.5.2017 11:00

Noniin elikkäs yritetty säätää ja kierrokset jää leijumaan aika pahasti mitä lähen seuraavaks tekemään 16mm kaasari 110 suuton 70cc airsal ja motonetin powerfilter tutkin kyllä mahdollisen imuvuodon

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

14.5.2017 19:15

Ny kaveri osti sen Dt:n, jossa athena 50 pakoaukosäätimel.
Kyllähä se aika hyvi kulkee, mutta kaveri laittamas 2% seoksia bensan sekaan. Eikö pitäs kyllä ainaki 3% laittaa. Sylkällä ajettu jtn 300km

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

14.5.2017 19:23

Tomi-50 kirjoitti:Ny kaveri osti sen Dt:n, jossa athena 50 pakoaukosäätimel.
Kyllähä se aika hyvi kulkee, mutta kaveri laittamas 2% seoksia bensan sekaan. Eikö pitäs kyllä ainaki 3% laittaa. Sylkällä ajettu jtn 300km

2% riittää hyvin kunhan säädöt kunnossa eikä paskinta öljyä mitä kaupasta saa.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

14.5.2017 20:44

Useimmilla 2-t öljyillä (osa/täyssynteettisillä..ja mineraali) 3-4% seos tankkiin.
Vakio mopot (kuristetut, kuristamattomat..teharin kanssa jne.) toki menee 2....2,5% seos, kun / jos käyttö vaan kaupungissa päristelyä ilman jatkuvaa huudatusta.

2-t mixit sun muut kannattaa sitte jättää kaupan hyllylle.... öljy on väärä paikka säästää, niin seossuhteessa kuin laadussa.
Castrol Power1 Racing 2T ja Valvoline Durablend 2T ainakin ihan hyviksi todettuja yllämainitulla seossuhteella.. ja Shell Advance Ultra 2T lienee kans ihan ok.

Parhaimmat 2T öljyt sitten lähinnä kisakäyttöön / E85, niillä kuitenkin kampikoneiston elinikä huomattavasti luotettavampi ja pidempi kovassa käytössä mitä ns. perusöljyillä.
(Castrol A747 , Maxima 927 , Klotz Super Techniplate / BeNOL -- vain bensalle: Belray H1R , Motul 800 2T)

Se on tullut nähtyä monta kertaa, miten äkkiä mäntä ja m-rengas kuluvat, kun ajaa vaikka 2,5% seoksella ja tuollaisella ns. perusöljyllä , KUN moottoria kuormitetaan paljon ja ajetaan pääosin kovilla kierroksilla (mopoista puhuttaessa, jopa yli 14,000rpm).

Hyvin suodattava ((vaahtomuovi)) ilmansuodatin öljyttynä (esim. TwinAir , Motorex ... paremman puutteessa, kotelo+iso vaahtomuovisuodatin paras vaihtoehto kurasuojan kanssa) ... ehdottomasti suositeltavaa, niin ei kulu hiekan yms. epäpuhtauksien vuoksi.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

15.5.2017 18:13

Kiitos taas perusteellisestä vastauksesta. :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

15.5.2017 18:17

4% seokset kyllä jo vähän överit laatu öljyillä. Aluksi käytin castrol power 1 racingin kanssa 4% seoksia pari ekaa tankillista ja öljyä alko kyl putken päästä tulemaan suht reilusti ja savuttikin melko rankasti.

Nyt pistänny aina kymmeneen litraan bensaa 3dl öljyä, eli siis 2.9% seoksilla menty.
Viimeksi muokannut johnnyw päivämäärä 15.5.2017 19:02, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

15.5.2017 18:24

No jos laittaa 3% nii varmaa iha hyvä. Itekki käytän ny 3% seoksii

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

16.5.2017 0:19

Pieni kysymys!
Airsal 80cc sport vai racing?
Sporttia ei ole varastossa/tilattavissa 4 viikkoon http://www.maxiscoot.com/airsal-cylinder-kit-sport-80cc-aluminium-minarelli-am6-c1135850-3.html
mutta racingia löytyisi http://www.maxiscoot.com/airsal-cylinder-kit-racing-80cc-aluminium-minarelli-am6-c1134950-3.html#header-cart
Riejuun ois pakko saatava tehoa joten meinasin jompaa kumpaa näistä mutta kumpi olisi parempi koska joudun välillä kouluun ajamaan noin 10km
Muuta osaa:
24 pwk + imukaula
Giannelli
malossin läppärunko