Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

25.6.2016 0:12

Miula pv:n kone anto penkissä huipputehon rajotetulla ducatin cdi:llä ~8700rpm ja laululoppu totaalisesti ~9200rpm. siinä puolassa oli varaosanumeron lisäks numero 9400 ja muistaakseni sininen se maa piuha. Rajottamattomalla kiekaskin sit jo ~12000rpm. huipputehot ja vielä vähän ylikierroksiakin, toisella putkella tais huippukierrokset olla ~13600rpm. Ja siis vähän tahattomasti tuli testattua tuokin ja ajatti hakemaan ~45km päästä tuon rajottamattoman boksin 8o Muutenkin tuo setti nyt on semmonen että se heräilee vasta tuosta missä rajotettu rupeaa jo hillitsemään menohaluja...

Sori OT. poitti oli että se rajotettu rupeaa viemään vetoja jo pikkasen ennen kun lopullinen rajotin tulee vastaan.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

25.6.2016 17:26

Ok eli ny kiertää sinne max 9.5t rpm. Muuttuuko yhtään männänvaihtovälit tai muu jos ostan rajoittamanttoman CDI-yksikön?

Sitä vielä, että kestääkö männät sen 10t km ton alu airsalin kanssa ja pitääkö tuorevoitelu poistaa käytöstä?
Sylinterisarjassa tulee siis Vertexin 2-renkainen mäntä, mutta mukana ei taida tulla pinnapultteja, joten ostan nyt nekin

Mistäs niitä rajottamattomia sitten saa kohtuu hinnalla? :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

26.6.2016 12:55

Mitä oote mieltä tämnösestä kokoonpanosta

Tpr 75
21mm kaasari
Ktm 85 putki
Kelvar kytkin
12/57 välit

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

27.6.2016 21:47

osta ja kokeile :nörtti:

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

27.6.2016 22:47

leipuri32 kirjoitti:Mitä oote mieltä tämnösestä kokoonpanosta

Tpr 75
21mm kaasari
Ktm 85 putki
Kelvar kytkin
12/57 välit


Itse pidentäisin välejä hieman mutta muuten hyvä. :D

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.6.2016 14:19

Jos ostaisinki. Tuon tpr 50cc niin paljon nuo männänvaihtovälit olisivat? Mitä pahaa tuossa valuraudassa on? Kytkimen ja kampuran uusin jotrn pitäisi toimia ilman ongelmia. Entä sähköt ja tuorevoitelu?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.6.2016 16:08

Tomi-50 kirjoitti:Jos ostaisinki. Tuon tpr 50cc niin paljon nuo männänvaihtovälit olisivat? Mitä pahaa tuossa valuraudassa on? Kytkimen ja kampuran uusin jotrn pitäisi toimia ilman ongelmia. Entä sähköt ja tuorevoitelu?


Valurauta leipomis herkempi ja sisäänajo on tehtävä huolella.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.6.2016 18:41

Kuluu paljon nopeammin (sylinteriputki), merkittävästi vähemmän tehoa (tpr 50cc), kuumenee enemmän..

Männän vaihtoväliin vaikuttaa niin moni asia, ettei sen perusteella kauheasti kannata valita sylinterisarjaa.
Eniten vaikuttaa kaasuttimen säädöt, 2-t öljyn laatu (ja määrä), moottorin käyttö..

Sekä se, millä määrittelee "loppuun ajetun / vaihtokunnossa olevan männän".
Karkeasti tommosella 50cc moottorilla ajaa 1-renkaisen männän kanssa n. 5-8tkm, katukäytössä.
2-renkaisella helposti yli 10tkm.

Männän (ja männänrenkaiden) laatu vaikuttaa paljon myös.
AM6 alkuperäisellä männällä ajaa kevyesti 10tkm, ja on edelleen uudenveroinen (katukäytössä) vaihdettaessa.. kun taas kiinan männillä ajaa jonku 3-5tkm ja se on jo vaihtokunnossa (männän käyntivälyksen, sekä renkaiden katkosvälyksien perusteella)!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.6.2016 22:21

Ok selvensi asiaa, mutta miten tuolla tpr:llä ja oikeilla säädöillä päästään jopa 90-120km/h ja airsal 50cc:llä (alumiini) vähemmän?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

29.6.2016 0:07

Pystyyhän sitä ihan vakio rabasan ja jonkun perus halppis teharin kanssakin saavuttamaan yli 100km/h pitkillä välityksillä.. kiihtyvyys sitten asia erikseen.

Toisin sanottuna huippunopeus ei kerro juuri yhtään tehoista, jos ei huomioida kiihtyvyyttä.

TPR valmistaa kahdenlaista 50cc sylinterisarjaa.. alumiinista ja valurautaista.
Alumiininen versio mm. 2-osaisella pakoaukolla ja 1-renkaisella männällä.
Kilpailu käyttöön tarkoitettu - eli ihan erilaiseen käyttöön suunniteltu sellaisenaan
Sen kanssa saavutettavat teholukemat sitten vähän suurempia.. (+15-16hp ainakin helposti saavutettavissa)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

29.6.2016 1:03

https://www.youtube.com/watch?v=1zDmlOYiaTI

Siinä on kaiketi vm rabasan vakiopyttyä viilailtu uuteen uskoon...

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

29.6.2016 12:40

Ok, eli vaihtoehdoiksi jäävät airsal ja athena ja tehoeroaei siis huomaa ajossa? Eli ei kannata maksaa 70-80€ enemmän?

Mutta entäs sen tuorevoitelun kanssa? Ja se rajoittamaton cdi-boksi? :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

29.6.2016 14:33

No tuorevoiteluun ei tarvihe koskea muuten kun että huollat sen, katot vaijerin kunnon ja säädöt ja onko muuta vikaa.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

29.6.2016 18:24

sitkuura kirjoitti:Siinä on kaiketi vm rabasan vakiopyttyä viilailtu uuteen uskoon...

En tiedä oliko juuri tuon videon moottorissa VM Rabasan sylinteri..

https://www.youtube.com/watch?v=JadT122OxBk
Mutta tuossa ainakin VM rabasa, muokatun vakiopytyn kanssa (löytyy jopa kuviakin eräältä hollantilaiselta foorumilta).

Blowdown alaa saa todella paljon 3-osaisen pakoaukon ansiosta.

Itse pidän tosin uudenmallin koneen sylinteriä parempana aihiona, johtuen A huuhteluaukkojen sekä pakoaukon alareunan muodosta.. myös valmiiksi irroitettavalla palotilalla oleva kansi plussaa. Ja niitä pelkkiä palotiloja saa n. 10€/kpl käytettynä.

Saa vielä enemmän blowdown, sekä tehollista huuhtelupinta-alaa verrattuna vm sylinteriin.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

29.6.2016 20:17

Mites tuo tuorevoitelu huolletaan? :)