Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

14.6.2016 9:05

mitä kaikkee tarvii ostaa jos ostaa 70cc airsalin fanticciin

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

14.6.2016 12:57

Sylkkäsarja...?

Tässä topikissa on melkeinpä joka toinen kysymys liittyen 70cc airsaliin, niin voisi itse hieman lukaista mitä muut on tehnyt, mutta luetellaan vielä kerran.

•vakio kampiakseli riittää vallan mainiosti ellei ole maailmanloppuun ajettu. (20tkm+)
•Kaasutin mikäli kaiken tehon irti haluaa, mutta eikös jossain fanticeissa ole 26mm vakiona?
•pakoputkeksi käy myös kuriton vakio ihan hyvin, ja fanticeissa on pätevät vakioputketkin.
•laakereiden vaihtokaan ei ole pakollinen.
•jos hiemankaan löytyy taitoa, niin avartaa huuhtelut lohkojen puolelta sylinteriin sopivaksi. Tiivisteen avulla sekin on helppoa.
•kytkinjouset on hyvä vaihtaa, en tiedä fanticcien kytkimistä minkälaisia ne on.
Eise airsaali koskemattomana mikään super pytty ole, niin ei vaadi mitään perushuoltoa pahempaa,

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

15.6.2016 13:28

selvähän se

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

20.6.2016 23:11

Mikäs olisi teidän mielestä paras vaihtoehto? TPR 50cc (valurauta), Airsal 50cc vai Athena 50cc. Kampuran, laakerit, kytkimen ja kaikki tiivisteet vaihdan samalla. ;)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

21.6.2016 17:36

VM rabasan 50airsal. Mittasin tuon olevan 39,94 syl.alapäästä ja 39,95 yläältä. Tuo satikan kartio ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, mutta paljon tuossa pitäis olla käyntivälys? "Vakio"mäntiä saa 39,87 koossa millä tulee 8satikkaa välystä. Onko tuo jo liikaa? Olis tuossa yks jäätynyt ja halennu pytty mitä vois koittaa korjata, ei vaan viitti epävarmaan tapaukseen ostaa ~60€ mäntää...

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

21.6.2016 17:45

5 satkua olisi hyvä käyntivälys.

On ne toimineet reilusti suuremmalla käyntivälykselläkin..
Airsalin sylinterisarjat tulee jostain syystä usein turhan suurilla käyntivälyksillä (>7 satkua uutena).

Tilaa esim. scootfastilta tai maxiscootilta mäntäsarja, niin tulee ~puolet halvemmaksi.
Toimituskulut 9-14,50€ luokkaa.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

22.6.2016 1:19

Näytti kyseisissä paikoissa kans maksavan 40-45€ mäntä + kulut päälle... ehkä kympin kaks säästäis, mutta se on vielä puolta enempi kun 19,50€ stepari motonetistä haettuna... tai sit en vaan osannu ettiä...

tuossa välys tuohussa vaan mietityttää että miks ilmajäähy-rautapytyssä olis sama välys kun vesi-alupytyssä? no okei alumiinin lämpälaajeneminen on melkein tuplat valurautaan verrattuna, mutta lämpöeroakin on tarjolla melko runsaasti jos ilma ja vesijäähyä vertaa... vai kumoaako nuo nyt sit tavallaan toisensa ja samalla välysluokalla toimii molemmat? kuis välys tarpeelle tapahtuu jos pyrkii ajamaan "viileämmällä" koneella esim.~50-60ast.? Ei oo vielä kokemusta näistä vesipyssyistä...

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

23.6.2016 23:29

Männän seos, moottorin käyntilämpötila.. melkeinpä eniten vaikuttavat asiat käyntivälykseen. Toki myös sylinterin/sylinteriputken materiaali vaikuttaa paljon.

Esimerkkinä voisi heittää Rotax 122/123 alkuperäisen männän (Asso Werke?), tehtaan ilmoittaman käyntivälyksen ; 0,02mm.
Sylinteri nicasil pinnoitettu.

Enkä ole kuullut, että nuo olisi kilkanneet liian pienen käyntivälyksen vuoksi.
Sitten taas Proxin suosittelema käyntivälys onkin jo 0,05mm ; johtuu ihan siis männän alumiiniseoksien eroista (Asso käyttänyt luultavasti suurempaa silikoni pitoisuutta alumiiniseoksessaan).

Mutta se että jollain halvalla kiinamännällä, jonka materiaalin seos on melkoinen kysymysmerkki ; ja ilmajäähdytteisen, valurautaisen sylinterin kanssa käyntivälys voi olla 0,05mm ja toimii silläkin ongelmitta.. niin se kuulostaa kieltämättä hieman omituiselta, kun tietää että nestejäähdytteinen, alumiinisen nicasil pinnoitetun sylinterin kanssa käytetään mäntää samalla käyntivälyksellä.

Normaalisti näiden uusenskojen veden lämpötila on n. 80C paikkeilla, johtuen termostaatista.
Ja oletettavasti valmistaja on huomioinut tämänkin asian sylinterisarjaa suunnitellessaan.

Ainakin omien kokemuksieni mukaan, on vaikeaa saada vaikkapa AM6 moottori, jossa valurautainen sylinteri ja proxin mäntä 5 satkun välyksellä, lämpöleikkaamaan laihalla seoksella huudattamalla moottoria +13,000rpm useita kertoja putkeen... ja tässä en siis ole onnistunut kertaakaan, vaikka sitten toisenlaisella tavalla onkin hajonnut mäntiä.

Eli valmistaja on luultavasti ylimitoittanut välyksen, jotta välttyy lämpöleikkaamiselta lievällä moottorin väärin käytölläkin.

Semmosta. :idea:

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

24.6.2016 13:32

http://www.maxiscoot.com/barikit-piston-blauzafir-49-95mm-derbi-bar-g-463-bz-3.html?emcs0=3&emcs1=Produktdetailseite&emcs2=BAR-P-540&emcs3=BAR-G-463-BZ Käykö barikit 80cc pyttyyn? Nykyinen mäntä on 49.94mm. Nopeita vastauksia kiitos!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

24.6.2016 18:42

Oisko tää hyvä kokoonpano? Mitkä ois männänvaihtovälit tehot, huiput, etc?

-Airsal 50cc
-Metrakitin kytkinlevyt ja jouset
-Dellorton 19mm PHBG kaasari
-Contin CHR kampura ja C3 laakerit
-Contin imukaula
-Tecnigas E-nox kurittomana
-12-14/65 välit
-Pipecross ilmansuodatin

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

24.6.2016 20:28

@Mini20 - mittauta sylinterisi koneistajalla tai mp-liikkeessä tms, jossa osaava henkilö voi mitata sylinteriputken sisähalkaisijan mikrometrillä.. sitten 0,06mm välyksellä mäntä.

Jos välys ok, niin tuo mäntä sopii (jolloin siis sylinteriputken sisähalkaisijan pitäisi olla 50,01mm).

@Tomi-50 - tätäkin topikkia selailemalla varmasti löydät kysymyksiisi vastauksen..
Ja tietopankista löytyy suuntaa antava teholukema, ja huiputkin voi laskea itse (tai kokeilla).

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

24.6.2016 21:09

Muu on tiedossa, mutta mietin, että onko athenassa ja tpr:ssä tehoa sen verran, että kannattaa laittaa 40-80€ Enemmän rahaa sylinteriin. Noita männänvaihtovälejä en ole löytänyt. Mutta sopiiko mikä vaan kampura noiden "vähän" kireempien 50cc sylkkien kanssa hyvin?

Sitä vielä, että paljonkos vakio-osilla saa tehoa parhaimmillaan (ilman kureja ja hyvillä säädöillä)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

24.6.2016 22:21

Valurautaista sylinteriä en itse laittaisi (TPR), Athena sylinterin kanssa saavutettavaa lisätehoa ei välttämättä huomaa ajossa.

Kuten mm. tässä topikissa monella eri sivulla todettu ; alkuperäinen / mikä tahansa tarvike kampiakseli kestää.
Miten pitkään kestää, on sitten ihan moottorin käytöstä kiinni eikä sitä oikein pysty kukaan ennustamaan tarkasti..

Mutta jos vaikkapa 1tkm jälkeen katukäytössä hajoaa uusi kampiakseli (tai tod.näköisemminhän se on kiertokangen jompi kumpi laakeri, joka hajoaa), silloin on jokin pahasti pielessä.

Vakio-osilla tarkoitat pelkkää moottoria, vai sekä jonkun mopon vakioputken kanssa ilman kuristuksia.. ?

vakio UM Rabasa, mutta Enoxilla ja ihan välttävillä kaasuttimen säädöillä
Kuva
vakio Minarelli AM6 + Arrowin putkisto ja hyvät kaasuttimen säädöt
Kuva

Teholukemat ei verrannollisia oikeiden dynojen antamiin lukemiin.

AM6 muokatulla kiinan pytyllä (50cc) ja palotilalla, TPR VForce+24mm PWK, Giannelli (sama kuin Arrow käytännössä)
Kuva

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

24.6.2016 22:59

Kiitos vastauksesta :)
https://www.scootfast.net/kit-cylindre- ... uro-3.html

Eli ton alumiinisen airsalin sitte ostan ja vaikka dopplerin kampuran sekä täydellisen tiivistesarjan. Unohdinko jotain vai meneekö noilla? (Mopolla ajettu kohta 26t km)

Kannattaako rajotettua CDI:tä muuten vaihtaa ei rajoitettuun? Onko siitä kauheesti hyötyä?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

24.6.2016 23:28

Kuten ylimmästä tehokäppyrästä näkee ; rajoitetun cdi yksikön kanssa huipputeho on vain n. 8hp @ 9krpm (jos nyt oikein muistin.. että kierrokset on rajoitettu 9krpm paikkeille).

Ja huippunopeus sekä kiihtyvyys (ylimääräisten kierroksien, ja tehojen ansiosta) paranee selkeästi rajoittamattoman cdi yksikön kanssa.