Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

27.11.2015 19:54

Iltaa mototin väki nyt tarvis pikasii mielipiteitä italkit 74cc sylkästä. Onko tuo kuinka kisanen pytty kun olisin sellasen ostamasaa minarelliin johon tulee nyt uudet petarit (c3) ja uusi kiertokanki ja alapään laakeri niin kestäisiköhän tuo siltään kyseistä
sylinteriä
:lol:

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.11.2015 2:06

Kyllä kai sen pitäs kestää kun kerta laakerit ja kiertokangenkin oot vaihtamassa. Tuskin tuo hirveästi airsalia tehokkaampi on.

Ja tosiaan jos joku tietää niin uskallanko nyt jo alkaa huudattamaan enemmänkin kun nyt on tullut ajettua rauhallisemmin n. 100 km sen jälkeen kun vaihdoin tähän airsalin 70cc pyttyyn männän ja hoonasin pytyn? Ja aluksi tietenkin silloin käytin tyhjäkäynnillä sen 15-20 min niinku näille yleensä suositellaan tehdä :D

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.11.2015 6:11

Moro, ostin RX50 vm-04 moposportista tommosen 80cc sylinterisarjan:
http://www.moposport.fi/sylinterisarja- ... i-am6-80cc . Onko kellään tietoa onko sarja minkälaatuinen? Kaasariksi ostin 21 dellortton ja siihen isompia pääsuuttimia kokoon 98 asti, kytkimeksi ostin: http://www.moposport.fi/kytkinlevysarja ... -am6-sport . Pakoputki on vakio mut en tiedä onko kuristuksia otettu pois kun en ole kerennyt vielä katsomaan . Pärjääköhän tolla setillä miten hyvin?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.11.2015 10:44

Vaihda se putki ainakin, ei mitään iloa ostaa isompaa pyttyä ja jättää silti vakioputki.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

29.11.2015 19:37

Minkäs kokosii suuttimii muilla ollu 80ccn ja 28mm kaasarin kaa? :D

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

30.11.2015 0:15

145-155

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

30.11.2015 1:46

Hommasin juuri derbiin 80cc Malossin mhr replica pytyn. 70cc Airsalin kanssa käytin vielä enoxia, mutta alkaako nyt olemaan aikaa siirtää enox syrjään? Vaihtoehtona olen miettinyt SCR corce racing line 70. Sopiiko hyvin tuon malossin kanssa?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

26.12.2015 13:17

Pitkän tauon jälkeen lueskelen jälleen näitä topickeja, eipä ole suuremmin muuttuneet, samat jutut toistuun kuin vuosia sitten. Eniten minua ihmetyttää se miksi porukka on hanakasti korvaamassa noita Derbin vakio pyttyä jollain "tehokkaammalla" 50cc sylinterillä.

Itsellä oli tuo vakio pytty varsin toimiva ja hyvin potkiva kokonaisuus yhdessä tyhjennetyn vakio putken. Hieman siistimällä siitä saa oivallisen pytyn. Tietysti jos keston/kiinnileikkaamisen takia vaihtaa, niin se on ymmärrettävää, mutta potentiaalia tuossa Derbin vakiosylinterissä riittää.

Onkos täällä muuten jotain Dynolappu/penkitys ketjua, johon voisi kirjoitella omia penkitys tuloksia erikokoonpanoilla, saisi nämä nykypäivän mopoilijat sieltä osviittaa millaisella kokoonpanolla irtoaa minkäkin verran tehoa.

Jos kannan oman korteni kekoon.
Drd racing tuotti 8,5hv/9200rpm takapyörältä, seuraavalla kokoonpanolla.
-Siistitty vakio pytty ja tyhjennetty vakioputki
-Vakio 17,5mm dellorto muistaakseni 88 pääsuuttimella.
Penkkilappu saattaa vielä löytyä jostain, penkityksen aikaan elettiin 09 vuotta? Tuon jälkeen vielä pienellä muutoksilla saatiin hieman lisä-eloa, mutta dynossa ei enään käyty.

Tuo oli erittäin kustannustehokas ja suht pirteä laite ja vääntöä oli läpi alueen, mukavasti jäi monet "tehari" laittee taakse ja ei kiinnittänyt huomiota liiaksi. :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

26.12.2015 15:28

Kyllä se Rabasan (EBS050/D50B0) vakiopytty on ihan hyvä jo alkuperäisessä kunnossaankin.
Ja potentiaalia tosiaan riittää suuremmille tehoille ja kierroksille, jos vain löytyy työkaluja ja tarvikkeita, sekä ymmärtää mitä on tekemässä.

Onko dynolappua tallessa?
Olisi hyvä nähdä tehokäyrät (jos siis aloitettu veto jo ennen varsinaista tehoaluetta).. lähinnä siis kiinnostaa, miten se moottori käyttäytyy reilusti ennen tehoaluetta - ja huipputehon jälkeen.

Monilla ei ole varaa tai kiinnostusta penkittää "suht vakiokuntoisia" mopojaan.
Eikä kyllä ole niilläkään, joilla olisi tehokkaammat mopotkin.

GSF Dynolla toki voi saada suuntaa antavia tehokäyriä, kunhan jaksaa käyttää vaivaa eri arvojen säätelyyn ja äänittää 'riittävä määrä' vetoja.
(auttaa lähinnä moottorin rakentamisessa/kehittämisessä, sekä ns. 'karkeassa' säätämisessä)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

27.12.2015 11:24

Valitettavasti etsinnöistä huolimatta en löytänyt lappua. Saattanut kadota bitti avaruuteen kun tietokoneen hajottua. Jos tuo lappu tulee vielä vastaan niin laitan toki näytille.

Jos en väärin muista niin veto alkoi jo alhaalta. Melkoista perunapeltoa taisi olla ennen tehoaluetta. Tuolloin oli rajoitettu cdi, veto katkesi silloin 9400 rpm. Eipä kyllä vakio putkessakaan olisi riittänyt tehoa enempää. Toisenlaisella putkella olisi mahdollisesti irronnut yläkierroksilla vielä lisää tehoa? Muuten vetoalueella käyrä oli ihan tasaisesti nouseva, eikä ollut mitään notkahduksia.

Tavoitteena on mahdollisesti käyttää joku 50cc kokoonpano penkissä, jos vaan motivaatio ja aikataulu sallivat näiden vempeleiden rassausta. Jonkun hyvän putken kun saisi ostettua niin muu tekniikka ois jo valmiina.

Huvittuneena luen projekteja ja näitä topicceja. Ei pysy derbit nipussa pyhätöntä viikonloppua ja mitä hienompia osia ollaan tilailemassa, keston toivossa.

Penkityshetkellä mulla oli avaamaton 25tkm ajettu alakerta ja samanverran ajettu sylinteri. Mäntä oli tosin uudehko 3tkm ajettu. Vakio mahlen männällä mentiin 22tkm ongelmitta ja vaihdoin sen pois vain huollon vuoksi.

Onhan se totta jos vehkeet maukuu 14000rpm niin kestoaika leikkaantuu radikaalisti verrattuna 10000rpm kierroksiin. Ajotavalla,öljyillä ja osilla on vaan suuri merkitys tuohon kestoon.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

27.12.2015 13:37

Huvittuneena luen projekteja ja näitä topicceja. Ei pysy derbit nipussa pyhätöntä viikonloppua ja mitä hienompia osia ollaan tilailemassa, keston toivossa.

Se on kyllä kumma, kun kireemmät ~50cc kilpamoottorit kestää pidempään suurempaa rasitusta, kuin 50cc mopo johon on vaihdettu tehoputki...

Mutta sehän johtuu vain käyttäjän kokemuksesta (taidoista/tiedoista), mahdollisesti laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä.

Joku kun rakentaa ensimmäisen vähän tehokkaammaan moottorinsa, niin melko varmasti se kasataan kiireellä ja äkkiä testaamaan onko siinä tehoa..
Sitten kone kilkkaa heti ensimmäisten ajokertojen jälkeen, jonkun virheen vuoksi.

Sittenhän sitä oppii, jos oppii.

Tavoitteena on mahdollisesti käyttää joku 50cc kokoonpano penkissä, jos vaan motivaatio ja aikataulu sallivat näiden vempeleiden rassausta. Jonkun hyvän putken kun saisi ostettua niin muu tekniikka ois jo valmiina.

Jos edullinen putki hakusessa, niin etsi käytetty Giannelli/Arrow.

Omien kokemuksieni mukaan sillä putkella koneen pitäisi jaksaa kiertää jopa 13krpm - ehkä enemmän, jos olisi sylkästä (AM6 #113) löytynyt enemmän blowdown alaa.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

29.12.2015 2:25

Moro! tuli tilattuu tommonen barikit 74cc (am6) ja mulla on vaihdettu 5tkm sitten kampiakseli ja kaikki laakerit koneeseen että tarviiako ostaa vahvistettua kampiakselia? Ja paljonkohan siitä sais tehoa irti ?
Suunnitteilla ois jotain 24mm kaasaria ja yasuni r2 putkea :D :D ja koneellahan on ajettu kokonaisuudessaan 15tkm

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

29.12.2015 11:47

Nonnii tuli ostettua airsalin sylinterisarja yhellä männänrenkaalla derbiin ni paljo siinä on suunnilleen männänvaihtovälit ku ei kokoaja huvittais olla sylinteriä avaamassa?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

29.12.2015 22:27

Käyttäjästä riippuen, eiköhä 6-8tkm kohilla ala olee aika väljähkö.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

12.1.2016 23:55

Moro! Tuli tossa kateltua derbiin tota polinin80cc sylinterisarjaa ja kiinnostais tietää et riittääkö c3 laakerit vai hommaanko suoraa c4?jaa onko kisasähköt pakolliset?toimiiko 21mm kaasarilla? :nörtti: