Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

26.10.2014 0:39

Juup no mulla on rajotettu cdi niin ei kierrä edes 10k, vaikka ei se kyllä rajottimelle kierrä kutosella muutenkaan :D (Ainakaan jollain perus valurautapytyllä ja väljällä kampuralla mitkä mulla ennen remppaa oli)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.10.2014 16:35

http://www.wandamotor.fi/sylinterisarja ... 15538.html
Tartteeko tuon lisäksi ostaa muuta kuin isomman kaasuttimen ja teharin HM Derapageen?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

28.10.2014 16:58

Taitaapi tarvita vielä 70cc kannen, sillä uskoisin ettei vakiokannen palotila ole se paras mahdollinen isommalle pytylle.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

3.11.2014 0:23

Mites onko kellään mitään kokemusta/tietoa siitä, että menisikö pv:n 50mm tasalaki mäntä 80cc airsaliin ilman suurempia modailuja? Eli onko korkeus männäntapista laelle oikea ja natsaako m-renkaan katkoskohta airsalin kanssa?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

3.11.2014 18:32

Mittasin tossa nopeesti että männäntapin yläkohasta männän yläreunaan etäisyys on 20mm ja toi mäntähän ei ole täysin tasalakinen vaan siinä on muistaakseni ujo 4 asteen kulma.

Alunperin männänrenkaan katkoskohta kuuluis olla pakopuolella, mutta ton männän voi kääntää toisin päin jollonka katkoskohta olis imupuolella. Siitä en tiedä kuinka se soveltuu airsalin kanssa.

Pv:n tasalakisessa männässähän on huuhteluitten kohdalla ne kuopat ja airsalissa on 2 osanenpako, joka taitaa olla aika leveä, joten siinä voi tulla kanssa ongelmia. Ei meinaa oo hyvä, jos huuhteluista pääsee seos suoraan pakoon. 43mm oli noitten kuoppien leveys.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

3.11.2014 19:49

Mittasin tuon airsalin männän korkeuden männäntapin yläkohdasta männän lakeen, ja tulokseksi tuli 19mm, eli voisi tuon kannalta jopa toisen alatiivisteen tai pienen pytyn korotuspalan kanssa sopia airsaliin. Mutta noiden kuoppien kanssa voisi ilmetä ongelmia, jos niiden kautta pääsisi seosta pakoon.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

17.11.2014 2:32

Pitäs vähän isompaa pyttyy hommata detsiin ilman mitään alakerran vahvistuksia tai muuta sellaista.. Nyt kiinni jäykemmät jouset kytkimessä, 21mm tntn kaasari ja turbokitti. 13/60 välit.

Kattelin tuossa tuota 74cc italkittiä http://www.mc-scatter.com/mopojen-osat-varaosat-sylinterisarja-italkit-74cc-minarelli-p-58213.html ~240€ onko porukalla miten kokemusta kyseisestä sylinterisarjasta? (Sopiiko edes -08 sm mopo detsiin? :S)
Airsalin 70cc vaikuttais kanssa ihan hyvältä perus 70ccltä..

Virityssylinterisarjoja saa ehdotella mieluusti alta 250€

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

17.11.2014 15:32

Airsal 70cc saa vähän yli 100e:lla dam-sportista

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

17.11.2014 17:55

Kuva

Katrace on pistänyt tehdasvalmisteisten sylinterien ennätykset uuteen uskoon.

Maxiscoot sai MXS GP2 90cc pytystään 32hp, ja nyt Katrace sai 100cc pytystään irti 36,6hp.

Katrace taitaa olla vääntävämpikin pytty, kuin MXS, sillä Katracen isku millin pidempi, kuin MXS:än ja huipputehot on otettu 12,7k/rpm kieppeiltä.
Hintaahan tuolle Katracen setille löytyykin se 1200...

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

17.11.2014 18:47

Katracen iskusuhde on 52x47mm. Mut on kyllä jo iha helvetisti tehoa! Kisaenskoissa (125cc, 2-t) suunnilleen saman verran tehoa. :eek:

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

17.11.2014 19:25

Tuossakin riippuu aivan penkistä ja mittausmetodista nuo tulokset. Kummatkin varmasti kampuratehoja? Toki Katrace oli jo aiemmin tunnettu tehokkaista sylintereistään, mutta nyt on jo jotain näyttöäkin. :eek:

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

27.11.2014 16:41

Miten onnistuisi m-renkaan katkoskohdan paikan muuttaminen? Vai olisiko järkevämpää vai käydä ostamassa uusi Airsalin oma mäntäsarja.. tehot kärsii tuosta 0.13mm välyksestä sitte. :roll:

Eli sellanen mielenkiintoinen juttu selvis tosta TM 85MX männästä, että m-renkaan katkoskohta on keskellä boostporttia. + että se onkin kupulakinen, vaikka väittivät siellä paikassa mistä ostin sen, et olis tasalakinen. :|

Viilaanko varovasti sen nykyisen tapin sieltä pois ja lyön jonkun messinkisen tapin tilalle, vai.. ? Tietenkin ennen sitä otan mitat nykyisestä tapista.

Edit: Toimiskohan tuo, jos kääntäisin männän toisin päin? Eli silloin m-renkaan katkoskohta tulisi pakoaukon välirivan kohtaan.. mut, kertokaa viisaammat onko mitään järkeä laittaa 'väärinpäin' sitä mäntää. Jäähdytysreiät jäävät kyllä silloin boostportin kohdalle. Menee kyllä aika mielenkiintoiseksi tää homma.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

27.11.2014 17:17

J11 kirjoitti:Viilaanko varovasti sen nykyisen tapin sieltä pois ja lyön jonkun messinkisen tapin tilalle, vai.. ? Tietenkin ennen sitä otan mitat nykyisestä tapista.

Juuri näin se messinki tappi pureutuu mäntään, kun sen hakkaa vasaralla sinne.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

27.11.2014 17:20

Järjestäinhän noissa (krosseissa) ne katkoskohdat on siellä takahuuhtelun keskellä. Huolellisesti pyöristää aukon reunat ja kii vaa.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

27.11.2014 17:25

Mut ei avaudu sinne huuhteluaukkoon. Tietääkseni kaikissa on 2 boostporttia, joiden väliin tulee m-renkaan katkoskohta.

En löytänyt TM 85MX sylinteristä kuvaa mistään. Pitää kai pyytää Daytonalta kuvia siitä.

Käyn noi sylinterin aukot vielä läpi neulaviilalla, niin on ainakin kunnolliset viisteet.