Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

3.10.2014 20:44

Jimis kirjoitti:Sorvaaminen kyllä onnistuu. Mutta mitä tolle sit pitäis tehdä? Syylinterin alle koroa ja päältä lastu pois? :roll:

Lähinnä toisinpäin eli alatiivistepinnasta lastua kunnes huuhteluajoitus on haluttu (paljoa 130 astetta enempää ei kannata olla). Isoin ogelma taitaa olla ylätiivistepinta sinne pitäisi luultavasti saada tavaraa lisää riippuu toki tapauksesta, mutta kanteenkin voi sorvata upotusta männälle toki ottaen huomioon squihs välyksen.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

3.10.2014 21:08

Pakoaukko on ainoa auki oleva aukko vain parinkymmenen asteen ajan, jonka jälkeen huuhtelut lähtevät jo aukeamaan. Olisi tärkeää että kaasut kerkeävät avonaisesta pakoaukosta suurimmaksi osaksi pihalle, eli blowdown/ulospuhallus-ajoituksen tulisi olla n. 28 - 35°.

Ja siivua pois alapäästä, mutta myös kantta joutunee työstämään ettei mäntä tee lähempää tuttavuutta. 50cc Airsali olis kans mun suositus tuohon hommaan, erittäin potentiaalinen aihio hintaansa nähden (ulkomailta ~110 - 120e).

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

4.10.2014 13:14

Käytettynä välillä löytyy noita 50cc Airsaleita n. 30-60€ hintaan (useimmiten ilman mäntää ja kannessa on jälkiä rikkoutuneesta neulalaakerista).

Jostain kumman syystä nyt taas vaihteeksi hiljaista tuolla nettivaraosassa / mototin myyntipuolella.. ei tahdo oikein löytyä noita Airsaleita pilkkahintaan mistään. :roll:
Tai ainakaan itse en ole löytänyt.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

4.10.2014 14:22

Siitä vm-rabasaan jonkinlainen Airsali, tottakai ilman mäntää. Hyväkuntoisia käytettyjä tosiaan liikkeellä ihmeen vähän.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

4.10.2014 15:16

Ai perskele ku on 50cc.. jos ois ollu 70cc, ni olisin vaikka maksanut ton 50e tosta.

No, pitää kyylätä ahkerasti nettivaraosaa ja tota mototin myyntipuolta.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

5.10.2014 2:19

Milleen kannattaisi sisäänajaa toi airsalin 48mm mäntä?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

5.10.2014 9:59

Airsalihan on alumiinipytty, eli sisäänajo koostuu siitä että kone käytetään kerran tyhjäkäynnillä lämpimäksi ja annetaan jäähtyä. Ensimmäisellä ajokerralla kone tietenkin lämmitetään huolella ja ekat 10km voi ottaa vähän rauhallisemmin. Kertaakaan ei tarvitse sotkea bensaan ylimääräistä öjyä, paitsi ilmeisesti airsal vaatii normiajossakin 3%. Tämän jälkeen vaan kovaa ajoa.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

5.10.2014 10:23

Siis 15min tyhjäkäyntiä, ja sen jälkeen annetaan jäähtyy ihan kylmäks. Sen jälkeen sais periaatteessa lähtee hanat kaakossa, mutta kannattaa ekalla ajokerralla vähä rauhallisemmin ottaa.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

5.10.2014 16:38

Testattu ja toimii. ;) Pitää vain uskaltaa antaa kunnolla jenkaa, ekan 10min pärräilyn aikana tuntui jo huomattavasti enemmän ruttuja koneessa kuin normaalisti ~500km sisäänajetussa laitoksessa.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

12.10.2014 11:12

Mäntään alkaa syntymään naarmuja jos käyttää alle 3% seoksia. Kokemusta on ex-Derbistä, jolla ajoin 2,0-2,5% seoksilla ja tarkistin pytyn ja männän kunnon.. mutta sen jälkeen kun oli ajanut 3% seoksilla noin 3-4h, naarmut hävis. (Koskee siis lähinnä Airsalia)

Ite oon ajanut nykyisellä Derbillä 3% seoksilla ja Repsolin competition 2-tahtiöljyllä.. hyvin toimii, ei ole tullut mitään ongelmia vaikka konetta on kierrätetty jatkuvasti 15 000rpm.

Kumma juttu kun nyt poikkeuksellisesti ajoin tuon competition öljyn loputtua noin 2-3h "scooter" tms "normiöljyllä" samalla tavalla kuten aina, niin nyt tuntuu olevan aika paljon vähemmän puristuksia.. ilmeisesti männänrengas alkaa olemaan lopussa.. ?

Pitää ottaa toi pytty irti ja kattoa miltä siellä oikein näyttää..

Mut pitäis noi vakiokoneen huuhtelulähdöt saada avarrettua ilman lohkojen avaamista nyt. Eli jotain muovailuvahaa sinne kampikammioon.. ? Onks jotain muita hyviä ideoita?
En viitsi alkaa availemaan tuota konetta, kun vielä tuntuu toimivan suht ok, lukuunottamatta loppuun ajettua kytkintä. Vasta parin kk päästä remontoin sen koneen.

@Pööki - Ei oo kyllä itellä tullut kertaakaan mieleen vetää kaasua pohjaan ekalla käynnistyskerralla.. :eek: Mut toi kuulostaa ihan toimivalta idealta, melkein voisin kokeilla, nyt kun löysin uuden Airsalin 70cc vm. rabasalle, niin ei juurikaan haittaa vaikka räjähtäis. :D

Mites nää ulkomaalaiset sisäänajaa uudet laakerit.. ?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

12.10.2014 21:27

Itse sisäänajan nicasilsylkät seuraavasti:

2-3min lämmitystä ja lämpöjen/säätöjen tarkkailua jonka jälkeen kunnolla kuormaa koneelle ja antaa jäähtyä kylmäksi. Sama uudestaan ja kone on sisäänajettu.

Myös "huonompien" öljyjen käytön on sanottu parantavan sisäänajon tuloksia, mutta tätä en ole itse testannut. Loogisesti ajateltuna pitäisi paikkaansa, mutta en ihan heti uskaltaisi 2t-mixiä tankata he-mopoon. Parhaan tuloksen saa kun uskaltaa heti alussa käyttää tehoja, sillä pytyn "karkeus" kuluu hyvinkin äkkiä pois. MTUSA:n mukaan ekat 20 mailia (=30km) kriittisimmät.

Karkea vesihiomapaperi todettu hyväksi tavaksi karheuttaa pytyn pintaa jos ei hoonauskonetta lähistöltä löydy. Millään Motonetin kolmikivihoonilla en lähtisi pinnoitettua pyttyä hoonaamaan...

MototuneUSA:n ohje. Tämän mukaan oli joku mode sisäänajanut oman YZF-R:nsä. Mikäli oikein muistan, taisi olla Ghostly.K?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

17.10.2014 22:51

mites mulla tollane dt mk 70cc pytyl tk teharil ja dellorto 21mm kaasutin ja malossin imuhilppeet.Nii mitäs laakerii sinne koneesee pitäs laittaa C3 vai C4 ku nyt oli vakio kampura ja laakerit ja tais laakerit pettää :roll: (en viellä oo avannu konetta)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

17.10.2014 23:13

C3. Vasta sitten kun moottori kiertää ajossa +14 000rpm, niin silloin kannattaa laittaa C4 laakerit.

Ite tuli todettua, että liki 15 000rpm kierrokset on aiheuttanut 1.9h aikana n. 1,5mm sivuttaisvälyksen petilaakereihin.. alkuperäiset laakerit ja kiertokanki, joilla ajettu 13,5tkm. + Vakiokytkin Italkitin kytkinjousilla palanut. :D

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

17.10.2014 23:21

J11 kirjoitti:C3. Vasta sitten kun moottori kiertää ajossa +14 000rpm, niin silloin kannattaa laittaa C4 laakerit.

Ite tuli todettua, että liki 15 000rpm kierrokset on aiheuttanut 1.9h aikana n. 1,5mm sivuttaisvälyksen petilaakereihin.. alkuperäiset laakerit ja kiertokanki, joilla ajettu 13,5tkm. + Vakiokytkin Italkitin kytkinjousilla palanut. :D


Juu taijan sitte joku pävä tilaa c3 laakerit ja uuen kampuran.Mikäs olis hyvä kampura tekeeks noil top racing kampuroil mitää maksaa 145e ni ois iha sopu hintane ;)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

18.10.2014 0:58

Top Racing = ~TNT?

Tälläinen kuva itselläni, eli ei mitään laatukamaa. Voin toki olla väärässäkin mutta ulkomaisilla sivustoilla Top Racing on aina halvimpien (ja täten myös huonoimpien) joukossa, samassa kastissa TNT:n yms. halpisten kanssa. Eri asia kuin TPR/Top Performance Racing.

Doppler ja Barikit laadukkaita ja suht. edullisia merkkejä.